H3D II binnen !!

Started by J.A.F._Doorhof, June 25, 2003, 13:31:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Eddy

Kijk hier maar eens Piet, er staan foto's bij:
http://www.immersiveforum.com/showthread.php?s=&threadid=4540
Het is zoiets als bv een floppy drive kabel, zelfde soort connectors en flatkabel.

Eddy

jaco

#51
Ik heb even gespeurd naar de IC's op de HDAUX module en heb de volgende gevonden:

XILINX XC95288XV
Dit wordt beschreven als:
The XC95288 is a high-performance CPLD providing advanced in-system programming and test capabilities for general purpose logic integration. It is comprised of sixteen 36V18 Function Blocks, providing 6,400 usable gates with propagation delays of 10 ns.

Analog Devices AD9882KST-140
Dit wordt beschreven als een Dual Interface Receiver for Flat Panels
Analoog gedeelte:
8 bit 140 MSPS (?) analoog interface. 300 Mhz bandbreedte, supports SXGA tot 1280x1024 op 75 Hz
Digitaal gedeelte:
DVI 1.0 compatible receiver voor SXGA (1280x1024 op 60 Hz)
Is compatible met HDCP v1.0 protocol.

Silicon Image SIL164CT64
Dit is een DVI transmitter chip (Pannellink DVI) voor VGA - UXGA (25-165 Mpps)

Microchip PIC16F877A
Dit lijkt een 8 bit programmable microcontroller te zijn met 8 stuks 10 bit A/D interfaces en een I2C bus.


Het lijkt me dat er weinig bijzonders op de HD-AUX module gebeurd.
- De analog devices chips dient voor analoog of digitaal video importeren. Anallog tot 1280x1024 op 75 Hz en  digitaal 1280x1024 op 60 Hz)
- De SIL chip is voor DVI output.
- De microchip zou gebruikt kunnen worden voor  de 9 polige din stekker als input A/D

De XILINX is me onduidelijk, het lijkt een ding te zijn wat je voor aansturing van de andere bouwstenen kan gebruiken.
Je moet blijkbaar de onderste DVI plug van input naar output kunnen schakelen, en je moet het bordt kunnen configureren om bijvoorbeeld van DVI in via de FLI2300 loopt voor beeldbewerkingen naar de DVI-out plug.

Misschien kan  hij ook nog wel veel meer, ik ben niet zo thuis in deze materie. Het lijkt me echter sterk dat hij de Scaling doet, het IC is afkomstig uit 1999 althans het basisontwerp als ik de PDF goed snap.

Jaco

Met mijn beperkte kennis van dit soort zaken lijkt de HD-Aux me dus  echt een input/output bord, met zowel digitale input (DVI) als analoge input RGB(HV) via DVI-I en een Digitale uitgang (DVI)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Hi,

Heb ondertussen ook antwoord van Immersive.
De HD-aux is de OUTPUT kaart en de doorlus kaart, zonder HD-Aux dus geen switch tussen je desktop en je beeld.

Voor de CRT bezitters wordt het in de toekomst mischien mogelijk om te kunnen scalen zonder HD-Aux maar voorlopig wordt de scaling engine alleen gebruikt bij aanwezigheid van de HD-Aux, dit omdat de RGBHV output pas later bedacht werdt, het nut van scaling zonder HD-Aux werd niet gezien.  ???

Voor DVI uitgang, progressive input, doorlussen en natuurlijk HD heb je de HD-Aux pertinent nodig, voor scalen van ALLEEN SD i materiaal kun je in de toekomst waarschijnlijk zonder HD-Aux board af.

De 2e vraag over de 1080i bewerking is ook beantwoord.
De HD-Aux kan bobben of weaven (is nog geen deïnterlacing volgens Tom), maar de grootste voordelen van de HD-Aux bij 1080i is de enhancement en filter sectie die een standaard 1080i signaal volledig filtert en bewerkt + bobbed of weaved.

We zullen het in Januari allemaal wel zien hoop ik  ;).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Ze haddden het misschien de 720P aux moeten noemen, want de input en output chips voor DVI gaan maar tot 1280x1024. Dus geen 1920x1080. En 720 P hoef je in principe ook niet zo heel veel aan te doen....

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Analoog DVI of analoog RGBHV gaat wel tot 1920x1080.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 14, 2003, 11:51:34
Analoog DVI of analoog RGBHV gaat wel tot 1920x1080.

MvrGr.
Frank
Tja als in de PDF file van de chip staat: 1280x1024 op 75hz (analoog) en 60 Hz (digitaal) concludeer ik dat dan wat betreft HD 720P met 1280x720 de maximale oplossing is.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

1920x1080i heeft een lagere bandbreedte dan 1280x1024 op 75Hz, mischien heeft het daar wat mee te maken ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#57
Als je over analoge video praat wel, maar ja het moet gedigitaliseerd worden voordat de FLI2300 er wat mee kan, en wat doet de A/D converter: 1280x1024 max. Dus je krijgt nooit meer pixels dan 1280x1024, tenzij je ze interpoleerd. Dat willen we natuurlijk niet, dus dan maar een andere scaler kopen als HD-DVD hier uitkomt, of genoegen nemen met iets wat niet helemaal klopt in theorie. (je kunt nog geen uitspraken doen over hoe het er uit zal zien)

Toch jammer dat immersive hier niet meer details over naar buiten heeft gebracht. Hun bussiness model heeft ervoor gezorgd dat ze er nu heel wat afgezet hebben zonder dat ze ooit harde specs hebben gegeven. Misschien is het product op plasma schermen gericht waarvoor je dan ook genoeg hebt aan 1280x1024.
De manier waarop de directe analoge uitgang er ook bij is gekomen achteraf geeft dat ook wel een beetje aan.

Maar daartegen kun je al tijden bij Genesis de FLI2300 documentatie inkijken, en daar staat duidelijk dat er analoge input mogelijk is tot 1280x1024.
1080i HDTV zal in de praktijk ook maar 1400 'pixels' breed zijn, en het zullen ook wel geen 1080 lijnen vertikaal zijn. (PAL heeft officieel ook 625 lijnen met maar 576 zichtbaar) Dus we zullen wel niet erg veel gaan missen.

Zolang ze voor deze prijs deze kwaliteit bieden ben ik overigens wel tevreden.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Vreemd.

Volgens de informatie van Immersive wordt 1080i gewoon doorgegeven maar niet gedeinterlaced, de enhancements worden wel toegestaan, op 720P uitsturen zou ook mogelijk zijn.

Tegen de tijd dat er HD-DVD komt is er vast een Holo3 III.  ;D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Het doorgeven is hier een A/D stap -> FLI2300 -> D/A.
Als je dit via de HDAUX gaat doen dan kun je er maximaal 1280x1024 in stoppen en dat er ook weer uithalen. De chips kunnen domweg niet meer.
Analoog uit direct vanuit de FLI2300 zou wel eens meer kunnen zijn qua resolutie, maar de data van Genesis is ietwat vaag.
Er staat: any resolution up to 1080P and SXGA (wat dan weer 1280x1024 is)

Laten we in ieder geval hopen dat er 1440x960 en 1440x1152 uit wil komen via de analoge output poort.
We wachten de beta drivers maar even af, dan zien we vast wel of we vrij de resoluties kunnen gana kiezen op basis van bijvoorbeeld de powerstrip settings zoals men aangekondigd heeft.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Spacebass

QuoteTegen de tijd dat er HD-DVD komt is er vast een Holo3 III.  

ik had begrepen dat ik met de Holo3dII en het HD-aux board wel voorbereid was... maar aangezien jij ook dacht dat de HD-AUX het daadwerkelijke scalen deed....
Nou ja ik heb dan in iedergeval een zeer luxe scaler met veel features....mmm misschien toch nog een Plasma kopen voor het gewone TV/DVD extra's/docu werk...
Kan ik toch nog gebruik maken van de overige functionaliteiten

Eddy

jaco,
Op http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/750 staat een mooi tabelletje met pixelrates en analoge bandbreedte. 1920x1080i heeft een veel lagere pixelrate dan 1280x1080p, dus dat zal geen probleem zijn.

Een xilinx is een chip met massa's digitale poorten. Als je zo een chip koopt zijn die niet aan elkaar verbonden. Met een speciale programmer kan je die poorten aaneenhangen, en zo een schakeling maken. Ideaal dus voor kleine series van printen. Een echte chip laten maken is veel duurder. Die xilinx zal waarschijnlijk gebruikt worden om de timings te maken voor de verschillende chips, en ook als video switcher en converter tussen de interne bus en de DVI standaard.

Hoe die analoge video loopt over die 2 kaarten is mij nog altijd een raadsel. Die scaler chip heeft een digitale en een analoge uitgang. En waarschijnlijk kunnen die niet  tesamen worden gebruikt. Ik denk dat er niets uit die analoge uitgang komt zonder hd-aux, de sw zal die in digitale mode zetten. Pas als die hd-aux erin zit zal je het analoge gedeelte kunnen activeren --denk ik-- ??? Ik had ook al eens gedacht dat het analoge gedeelte niet wordt gebruikt, maar dat de databus naar de hd-aux gaat, en dat  een D/A converter-buffer zou staan. Maar blijkbaar geen D/A op de hd-aux. Wat ook nog kan is analog van scaler -> flatkabel ->hd-aux -> buffer -> flatkabel -> h3d2 -> RGB pinnetjes. Maar dat zou zonde zijn, de video 2 maal over een flatkabel... Wat ook nog kan natuurlijk is dat de rgb pinnen gewoon aan de scaler hangen. (ze staan er ook verdacht dicht tegen. ::)

Eddy

J.A.F._Doorhof

@SB.

1080i zou ook gewoon doorgegeven moeten worden ANALOOG, dus niet via DVI.
Ik heb de vraag bij TOM liggen.

@Eddy.
De scaler zou in theorie zonder de HD-Aux moeten kunnen werken maar het ontwerp van de H3DII is volgens mij (zo heb ik het begrepen) helemaal gebaseerd op een soort VMR/Overlay van de HD-Aux welke samenwerkt met de Fli2300 waardoor dus het HD-Aux board aanwezig moet zijn om de analoge scaler te laten werken.

Maar goed we zitten nu te gissen in de ruimte, eerst maar eens naar de beta software kijken die deze week komt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pietnoeck

"eerst maar eens naar de beta software kijken die deze week komt."

Je bent in een optimistische bui Frank. Door het goede weer misschien. ?

J.A.F._Doorhof

Nee, hoor maar ik heb een lijntje met sommige mensen  ;D.
Hoewel dat nog steeds niets zegt.

Op zich is het al redelijk werkend, ik draai nu met de Alpha 2 drivers en pre-7 en heb ondertussen al glorieus 480P uit mijn RGBHV board.
Alleen nog geen hogere resolutie en geen PAL meer.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Eddy


jaco

#66
Quote from: Spacebass on July 14, 2003, 21:04:48
QuoteTegen de tijd dat er HD-DVD komt is er vast een Holo3 III.  

ik had begrepen dat ik met de Holo3dII en het HD-aux board wel voorbereid was... maar aangezien jij ook dacht dat de HD-AUX het daadwerkelijke scalen deed....
Nou ja ik heb dan in iedergeval een zeer luxe scaler met veel features....mmm misschien toch nog een Plasma kopen voor het gewone TV/DVD extra's/docu werk...
Kan ik toch nog gebruik maken van de overige functionaliteiten

Dat dacht Frank niet alleen denk ik. Ik was ook stellig onder de indruk dat het helemaal HD compatible was (niet 1808 de-interlacen, dat hebben ze altijd ontkend)  door de verhalen op het immersive forum

Ook zou de holo2 niet scalen kunnen zonder HD-AUX kaart. Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat er precies allemaal op de HD-aux kaart gebreurd, maar misshien dat er toch nog veel in de XILINX chip gedaan wordt. In ieder geval geen scaling want dat doet de FLI2300 netjes voor je als ik de PDF file mag geloven.

Als je wat meer wilt weten over de HDAUX zou je de volgende PDF's kunnen gaan lezen:
Input chip: http://www.analog.com/productSelection/pdf/AD9882_0.pdf
output chip: http://www.siimage.com/products/sii164tx.asp - is wat summier
Xilinx chip: http://direct.xilinx.com/bvdocs/publications/ds050.pdf

Mijn begrip van de Xilinx is dat het een programmable system device is. Dit zou een programmeerbare chip zijn die AND en OR operaties op inputs kan uitvoeren en een output (resultaat) opleveren. Zo kun je zelf programma's schrijven die als het ware als een hardware chip uitgevoerd worden. Dit schijn je te doen als je het aantal chips voor serieproductie niet halen kan (dat zal wel in miljoenen stuks gaan) Het zou dan vele malen sneller zijn dan het uitvoeren op een microprocessor met software code. Je ziet zijn broertje FPGA ook vaak in PC toepassingen.
Dit zouden wel eens de chips kunnen zijn die de routering van de signaalstromen op de kaarten regelen (op de holo zelf zit ook een xilinx chip)

Moeilijke materie allemaal, en je zit ook snel mis met de interpretatie van de informatie dus wat ik allemaal schrijf moet je ook niet zo maar geloven.
Ik hoop echter dat er ook iemand met meer kennis van zaken naar kijkt en er wat meer over vertellen kan.

- ik ben zo lang bezig geweest met mijn moeilijke verhaal dat ik de update van eddy niet eens gezien heb..

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Quote from: Eddy on July 14, 2003, 21:25:36
jaco,
Op http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/750 staat een mooi tabelletje met pixelrates en analoge bandbreedte. 1920x1080i heeft een veel lagere pixelrate dan 1280x1080p, dus dat zal geen probleem zijn.

Een xilinx is een chip met massa's digitale poorten. Als je zo een chip koopt zijn die niet aan elkaar verbonden. Met een speciale programmer kan je die poorten aaneenhangen, en zo een schakeling maken. Ideaal dus voor kleine series van printen. Een echte chip laten maken is veel duurder. Die xilinx zal waarschijnlijk gebruikt worden om de timings te maken voor de verschillende chips, en ook als video switcher en converter tussen de interne bus en de DVI standaard.

Hoe die analoge video loopt over die 2 kaarten is mij nog altijd een raadsel. Die scaler chip heeft een digitale en een analoge uitgang. En waarschijnlijk kunnen die niet  tesamen worden gebruikt. Ik denk dat er niets uit die analoge uitgang komt zonder hd-aux, de sw zal die in digitale mode zetten. Pas als die hd-aux erin zit zal je het analoge gedeelte kunnen activeren --denk ik-- ??? Ik had ook al eens gedacht dat het analoge gedeelte niet wordt gebruikt, maar dat de databus naar de hd-aux gaat, en dat  een D/A converter-buffer zou staan. Maar blijkbaar geen D/A op de hd-aux. Wat ook nog kan is analog van scaler -> flatkabel ->hd-aux -> buffer -> flatkabel -> h3d2 -> RGB pinnetjes. Maar dat zou zonde zijn, de video 2 maal over een flatkabel... Wat ook nog kan natuurlijk is dat de rgb pinnen gewoon aan de scaler hangen. (ze staan er ook verdacht dicht tegen. ::)

Eddy
Eddy, bedankt voor de uitleg.
Er zit overigens wel een A/D converter op de HD-AUX. Dat is een Microchip PIC16F877A-i/pt Dit zou een 8 bit microcontroller zijn met 8 stuks 10 bit A/D interfaces en een I2C bus. Geen idee wat je er mee kan.

Ook een leuke tabel over de verschillende signalen. Helaas heeft 1080i 2200 pixels horizontaal, en de 1920 zijn de active.. Ook verticaal zijn er dus 1125 scan lines en zijn de 1080 blijkbaar de active..

Ik snap ook wel dat 1080i/60 een lagere scanrate heeft dan 1280x1024 op 75 Hz. Ik zoel meer op het feit dat als voorbeeld: de eerste generatie LCD projectoren uitgerust was met een 640x480 paneel en dat je daar dan PAL op moest kijken. Je kan het er wel in prutsen, maar erg mooi zag het er niet uit.
Pas met 800x600 zou je dan het pal signaal compleet kunnen weergeven (even de vierkante/rechhoekige pixels er buiten laten waardoor je op 848 breed of zo moet zitten)

Maar we zullen wel zo onder de indruk zijn van HD dat we toch met de mond open staan. Echter dat het niet ge-deinterlaced kan worden (of toch wel door een simpele BOB of Weave ?) maakt het voor mij alsnog niet een HD product.
Misschien dat de Faroudja processing nog wat met de kleuren etc kan doen, en het geheel oppoetsen.

Ik heb al een aantal malen HD gezien, en alleen als het de-interlaced was vondt ik het echt mooi.
Gelukkig verwacht ik direct nog geen HD-DVD, en als dat er over een tijdje wel is zal er ook wel een betaalbare de-interlacer zijn.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

pietnoeck

Jahoor,
ik denk dat de Xcard het doet.
Ik kan de scharpness niet meer aanpassen dus zal het wel pdi zijn.
Nu nog wat vergelijkingen doen met software decoding.

En dat kabeltje, wel dat is echt een fluitje van een cent en kost btw 160 cent voor de 2 connectoren. De flatkabel kan je overal vanaf snijden.
3000 cent vraagt die oplichter Spatz hiervoor !

@ Frank,
Hoe moet je dat RGBHV board aansluiten ?
Ik dacht dat de 3 meegeleverde kabels dienden om de HDaux aan te sluiten (staat toch zo in de handleiding).
Dan is er toch een kabel tekort ?

pietnoeck

Eventjes wat getest.
Ik neem de laatste tijd nogal eens iets op van satelliet via de pckaart.
Afspelen was niet altijd even goed omdat de softcodecs iets tekort kwamen.
Dus maar eens getest met de Xcard, om dus mpg files via de HD via de Xcard hardware te decoderen.
En het resultaat is inderdaad zeer goed.
Even naar metallica gekeken (rock am ring  MTV) en vergeleken met WinDVD (weet wel geen referentie).
Geen staircasing meer en duidelijk scherper.

Verschil met DVD totnogtoe minder uitgesproken.

Spacebass

Ik heb weer 's iets raars  ;D

Mijn computer restart ineens... echt heel af en toe mischien op 3 films 1 keer...zou het iets met de voeding te maken hebben?

jaco

Quote from: pietnoeck on July 14, 2003, 22:33:28

@ Frank,
Hoe moet je dat RGBHV board aansluiten ?
Ik dacht dat de 3 meegeleverde kabels dienden om de HDaux aan te sluiten (staat toch zo in de handleiding).
Dan is er toch een kabel tekort ?
Piet, ik had dit ook al gevraagd, maar Spatz is blijkbaar aan het bezuinigen op kabeltjes.
Ik heb maar een post op het immersive forum gezet wat die amerikanen krijgen als ze een holo2 met HD-Aux en RGBHV kaartje bestellen. Ik neem aan dat we in Europa hetzelfde mogen verwachten. Het zal met de wat langere kabel natuurlijk ook wel werken, maar het gaat mij om het principe.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Hi,

Als je een HD-AUX gebruikt gebruik dan de coax kabel van de HD-Aux naar het RGBHV board, en niet naar de HD-Aux dat werkt namelijk niet.

Hier het antwoord van Tom op de 1080i vraag.

QuoteWill 1080i be FULLY passed thru via RGBHV analog in the future or will it be downscaled to something else.
DVI is not important, RGBHV.

They will need HD Aux for ANY 1080i input and yes, they can either pass it through special 1.8Ghz switches we use or through the Fli2300.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Als je het via de fli2300 wilt bewerken zal het toch door de A/D slag moeten die  met 1280x1024 werkt.
Analoog is dan beter als ze gewoon relais gebruiken. Dat zou wel mooi zijn in verband met maar 1 kabel naar je Projector toe. Dan kun je in het geval van wel iets doen met de FLI2300 omdat het signaal niet mooi is of zo toch overschakelen. Tevens is dan een A-B vergelijk mogelijk, dan zou je mooi kunnen bekijken wat de invloed van A/D en D/A is met 1280x1024 resolutie op een 1920x1080 signaal.
Waarschijnlijk is het dan niet 1 geheugen op de projector aangezien het aantal gebruikte beeldlijnen afwijkt.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview