multiplex in vorm buigen

Started by solitaire, February 7, 2009, 14:40:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

momenteel heb ik een hoeveelheid multiplex dat nauwelijks tot een permanente buiging te verlokken is ... met gewichten het vochtig gemaakte multiplex in een buiging gebracht behoudt het na verwijderen van de gewichten de vorm niet ...

de houtpanelen blijven over de duur van ongeveer 14 dagen in de vorm gedrukt die ik wil dat het aanneemt, en gedurende die periode wordt het hout vochtig gehouden door er (behoorlijk) vochtige doeken op te leggen

de afgelopen maanden heb ik meerdere malen multiplex op deze wijze in hun vorm weten te krijgen, maar deze panelen ver$^*en het ...

iemand een idee ?




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

eddy135

#1
Tja, blijft lastig denk ik.
Er is misschien andere lijm gebruikt, die wat vochtbestendiger is?
Al met stoom geprobeerd; is wel een gehannes natuurlijk, maar zo wordt het in meubelfabrieken iig gedaan.
Succes, ben wel benieuwd naar resultaten, ook van gelukte projecten trouwens. :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

mr TC

Misschien met waterglas?

Succes
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Kjelt

Warmte toevoegen (denk aan rond de 60-70 graden) om de lijm soepel te krijgen en in de vorm blijven verwarmen dan vastklemmen zoals gewild en langzaam weer laten afkoelen.

solitaire

OK, 'k heb een electrisch verwarmingselement hier staan, met een lengte van zo'n ¾ van het te buigen houtpaneel

eens kijken of ik de panelen er zo boven kan plaatsen dat ik ze ook nog in de juiste vorm kan houden ...

let's try




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Kjelt

en zeer warm water gebruiken?

Kuipje

#6
In de jachtbouw wordt hechthout van Bruijnzeel gebruikt en dat is ook zo flexibel als een ijzeren bintje. Toch moeten ze die platen kunnen buigen, omdat een dek van een zeiljacht vaak bol staat. Dat doen ze dan door aan de niet zichtbare binnenkant dwars op de bolling groeven in de platen te zagen of fraizen. De straal van de bocht is wel beperkt.

solitaire

Quote from: Kjelt on February  7, 2009, 16:58:41
en zeer warm water gebruiken?

heb ik al geprobeerd, maar de echte warmte is binnen een aantal minuten vervlogen :(




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Kjelt

Terug naar de multiplex die wel goed ging?  :(

Automaat

Ik heb eens op de tv gezien dat ze dan 2 lagen tri- of multiplex (en dan geen 18 mm.) op elkaar lijmen nadat die in de gewenste vorm zijn gebogen.
De aangenomen vorm werd dan gefixeerd door spanbanden of schroeven. Na uitharden van de houtlijm werd de boel losgemaakt en bleef de boel in de gebogen vorm. Wel kon je zien dat het geheel iets uit boog.
Maar vraag nou niet wat voor soort tri- of multiplex er werd gebruikt, dat weet ik niet meer. Ik meen iets van berken.
Reading the HTForum is learning every day!!

Kjelt

Klopt je hebt speciaal heel dun buig triplex dat je dan in lagen weer aan elkaar kunt lijmen. Maar TS heeft volgens mij wat dikker triplex?

CoSo

J hebt zelfs buig mdf.

Het mooiste is toch wel dunne lagjes opelkaar verlijmen.

JeKa

Inderdaad 2 lagen verlijmen in de gewenste vorm. Het is dan onmogelijk dat het terugtrekt zonder scheuren.

erwinh

Dunne laagjes triplex. Let op de lengterichting van de nerf, dan is het beter te buigen. Neem 4 laagjes van 4 mm. Flink in de houtlijm zetten en over een mal buigen. Klemmen en spanbanden. Na drogen blijft het prima in de vorm en is de dikte vrijwel 18 mm. Wel een flinke klus hoor ;)
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

solitaire

de weerbarstige panelen die ik nu probeer te buigen zijn 4 mm. multiplex

buigtriplex heb ik hier ook; dat gebruik ik daar waar de buiging erg sterk is, bv. voor het maken van de baspoort (die bouw ik zelf, aangezien ze in de vorm die ik gebruik niet in de winkel liggen ...)
dat zijn maar paneeltjes van max. ± 15 x 40 cm.)

echter dat is loeiduur, zeker omdat het erg dun materiaal is, waardoor ik, als ik ze zou gebruiken daar waar ik nu met het 4 mm. multiplex werk, minimaal twee panelen op elkaar zou moeten lijmen ...

om een idee te geven van de buigingsgraad: op een lengte van ± 55 cm. komt een paneel van ± 75 cm. lengte




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Kuipje

Heb je het al geprobeerd met water in combinatie met verhitten? Gewoon goed nat maken, onder spanning zetten en aan één kant verhitten (wat de 'lange' kant moet worden). Verhitten doe je met een verfbrander. Wel op voldoende afstand houden, anders vliegt het in de fik. En natuurlijk de boel steeds goed nat maken, vooral de 'korte' kant. Met dik massief hout heb ik daar uitstekende resultaten mee gehaald.   

Arno P

Volgens mij is de enige manier het in dunne lagen verlijmen in de vorm die je hebben wilt (dus mal maken)....bij dikker hout zoals multiplex loop je m.i. aan tegen het feit dat hier de lagen op elkaar zijn geplakt in vlakke toestand om juist te voorkomen dat de boel (door vocht ed) krom zou trekken...vechten tegen de bierkaai zeg maar

Gerrit Pols


Ik heb het zelf wel eens gedaan met 3 mm MDF.

Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=62907.25

Eerste een mal gemaakt en de het geheel in een vacuum zak. Aandrukken zal ook het zelfde resultaat geven. Twee gelijmde lagen blijven dan al in de zelfde vorm staan. Meerdere maakt het alleen maar steviger.

De dunne lagen MDF in combinatie met de lijm geven een grotere sterkte dan wanneer het massief MDF zou zijn.

Succes,

Gerrit

mr TC

Je kan ook ideeën combineren.

Warm maken om de lijm zachter te krijgen.
Nat houden om het hout soepeler te maken.
En wanneer het door en door nat is, afwerken met waterglas.
Waterglas wordt keihard, en wanneer het uithard in gebogen toestand, zal het niet snel terug veren.

Laten drogen en daarna zo snel mogelijk goed fixeren aan de rest van je bouwsel.

Er zal altijd spanning op blijven staan.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Kjelt

of vraag het eens in: http://www.woodworking.nl
het nieuwe nederlandse forum voor houtbewerkers :D
Daar zullen meer deskundigen zitten dan op een ht forum denk ik  ;)

eddy135

Quote from: Kjelt on February  8, 2009, 11:34:25
of vraag het eens in: http://www.woodworking.nl
het nieuwe nederlandse forum voor houtbewerkers :D
Daar zullen meer deskundigen zitten dan op een ht forum denk ik  ;)
Ha, fijn bericht! :)
Zal me daar ook eens inschrijven.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

solitaire

dank voor alle reakties !

de paneeldikte is 4 mm. en ik gebruik 4 mm. plex: ik kan wel buigtriplex nemen, en dat verdubbelen (omdat het domweg van zichzelf dunner is) op een vorm-model ...
alleen buigtriplex is zo ongelooflijk duur !

in het paneel groeven maken klinkt me logisch in de oren, is echter nogal drastisch, dus houdt ik als laatste optie achter de hand

ben nu bezig de panelen aan een kant met (flink) natte doeken en aan de andere kant een verwarmingselement in de vorm te krijgen ...

'k laat het even zo z'n beloop hebben tot woensdag, en dan eens kijken ...

vacuum zakken ed. zijn waarschijnlijk de prof. oplossing; op de dinsdagen zit ik altijd bij houtbewerkingstherapie (...), dus tussen allerhande profs: eens kijken of ze een betere oplossing hebben (ze hebben iig. betere gereedschappen dan ik thuis :( ).



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Franky P.

eigenlijk stiekum een samenvatting van wat hierboven ook al door diverse mensen gezegd wordt, maar nog even op een rijtje:
-eigenschap van multiplex is JUIST dat het slecht buigbaar is. Daarvoor is het ontworpen, om vlak te blijven
-techniek die in bv scheepsbouw wordt (werd) gebruikt om hout te buigen is tegelijk 1 kant verhitten en andere kant nathouden.
Dit wordt echter toegepast op "gewoon" hout, niet gelamineerd.
oplossing:
-ander hout gebruiken (massief)
-zelf in gebogen vorm de boel "lamineren" (dus erg dunnen plakkies op mekaar lijmen in gebogen vorm)

suc6!
m vr gr Frank

solitaire

problem solved

in vorm nat houden deed ik voorheen altijd

op advies heb ik de 'natte' vorm boven een warmtebron geplaatst

in een paar dagen tijd: hey presto !



dank allemaal !!



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."