JCL: Film en muziek op zolder - Denon is gemaakt

Started by JCL, February 6, 2009, 12:09:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

JCL

Ja daar hik ik idd ook een beetje tegenaan! Het moet toch mogelijk zijn in mijn ruimte een beter laag te krijgen zonder al te rare fratsen uit te halen. Ik was een beetje in de veronderstelling dat zuilen de tonen van pak en beet 60hz tot 90hz beter kan weergeven dan een sub. Maar ik begrijp dat dat zeker niet het geval hoeft te zijn.

Xander32

#51
Quote from: JCL on July 15, 2010, 18:07:53
Beetje domme vraag misschien, maar waarom is dat? Wat zou een beter oplossing zijn, een anti-mode of soortgelijk apparaat?
Grote kans dat het bass probleem hem niet(alleen) in de subwoofer zit maar juist in de ruimte(akoestiek) waar deze staat. Hoe meer bass-drivers je dan in die ruimte zet hoe groter het probleem zal worden. En 1 bass-driver is beter te controleren/onder controle te brengen dan een meervoud daarvan.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Quote from: JCL on July 15, 2010, 19:09:40
Ja daar hik ik idd ook een beetje tegenaan! Het moet toch mogelijk zijn in mijn ruimte een beter laag te krijgen zonder al te rare fratsen uit te halen. Ik was een beetje in de veronderstelling dat zuilen de tonen van pak en beet 60hz tot 90hz beter kan weergeven dan een sub. Maar ik begrijp dat dat zeker niet het geval hoeft te zijn.
Juist in dat frequentiebereik doen zich vaak problemen voor (60hz - piek).
Dat pleit voor een sub in combi met een Antimode of een SMS-1.

Maar jij hebt de sub high-level aangesloten - vanaf welke frequentie gaat de sub meespelen(hoe heb je de crossover staan van de sub)?


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JCL

Ik heb de sub high en low level aangesloten. In beide gevallen staat de crossover op 80. Low level sowieso 80 (in de Denon). High level volgens mij 76 (iig rond de 80, zal eens kijken).

Heb vanmiddag nog eens uitgebreid zitten luisteren en wat lopen spelen met het volume. Heb de sub wat zachter gezet (stond vrij ver open) en zoals viel te verwachten wordt het probleem dan wel minder, maar echt 100% is het nog niet.

Xander32

#54
Quote from: JCL on July 15, 2010, 19:21:06
Ik heb de sub high en low level aangesloten. In beide gevallen staat de crossover op 80. Low level sowieso 80 (in de Denon). High level volgens mij 76 (iig rond de 80, zal eens kijken).

Heb vanmiddag nog eens uitgebreid zitten luisteren en wat lopen spelen met het volume. Heb de sub wat zachter gezet (stond vrij ver open) en zoals viel te verwachten wordt het probleem dan wel minder, maar echt 100% is het nog niet.
Voor meerkanaals zal 80hz. niet verkkerd zijn(low-level) echter 76hz. voor high-level lijkt mij (te) hoog.

Bij welke frequentie vallen jouw fronts af (-3Db. punt) staat altijd bij specs vermeld.


Edit: onderste frequentie(volgens B&W): 49Hz. >>> ik zou de crossover van de high-level eens op 50 / 55Hz. zetten.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JCL

#55
Zal eens kijken, ik ben bij die 76 uitgekomen door die sweepjes te luisteren, net zo lang tot die 1 rechte toon worden zeg maar. Daar kwam ik ook achter wat problemen met de roomeq van de Denon, als ik die aanzet worden dat allemaal golfjes ;)

Edit: de range wordt aangegeven als -6 db at 42hz. (-3db. punt kan ik niet vinden in de specs).

Xander32

Quote from: Xander32 on July 15, 2010, 19:24:41
Voor meerkanaals zal 80hz. niet verkkerd zijn(low-level) echter 76hz. voor high-level lijkt mij (te) hoog.

Bij welke frequentie vallen jouw fronts af (-3Db. punt) staat altijd bij specs vermeld.


Edit: onderste frequentie(volgens B&W): 49Hz. >>> ik zou de crossover van de high-level eens op 50 / 55Hz. zetten.



Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JCL

Quote from: Xander32 on July 15, 2010, 19:24:41
Voor meerkanaals zal 80hz. niet verkkerd zijn(low-level) echter 76hz. voor high-level lijkt mij (te) hoog.

Bij welke frequentie vallen jouw fronts af (-3Db. punt) staat altijd bij specs vermeld.


Edit: onderste frequentie(volgens B&W): 49Hz. >>> ik zou de crossover van de high-level eens op 50 / 55Hz. zetten.


Sander.

Als ik de crossover op 50/55 zet, krijg ik als ik de sweepjes luister dat er een heel stuk wegvalt. De speakers kappen gewoon af bij die 76 en dan komt hij pas weer terug bij 50/55. Dat lijkt me toch ook niet de bedoeling? Heb daar toen ik de sub kreeg ook flink mee lopen klooien (zie ook eerder in het topic ;)). Bedankt voor je hulp iig!

Xander32

#58
Quote from: JCL on July 15, 2010, 19:31:25
Als ik de crossover op 50/55 zet, krijg ik als ik de sweepjes luister dat er een heel stuk wegvalt. De speakers kappen gewoon af bij die 76 en dan komt hij pas weer terug bij 50/55. Dat lijkt me toch ook niet de bedoeling? Heb daar toen ik de sub kreeg ook flink mee lopen klooien (zie ook eerder in het topic ;)). Bedankt voor je hulp iig!
Wel vreemd dat de fronts al zo vroeg afvallen terwijl deze volgens specs nog een eindje verder door kunnen ... Voor mij echter ook aanwijzing dat andere speakers(zuilen) in dat opzicht geen verbetering gaan brengen.

Edit: kan `t ook zijn dat jouw speakers bij 73 Hz. juist een piek hebben en dat daardoor het beeld ontstaat dat deze tussen de 55 en 76Hz.  "niets" doen? Maar m.i. een gevalletje akoestiek en in mindere mate de speakers/subwoofer.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JCL

Ja, blijft een vervelende ruimte kwa akoestiek! Toen ik de B&W's kocht en nog geen sub had viel het me al op dat ze niet zo diep gaan. Komt opzich wel veel bass uit, maar echt heel diep gaan ze niet. Opzich ook niet zo raar, zijn gewoon wat kleinere speakers, de DM602 (S1) die mijn broer hier had staan hadden van zichzelf meer laag (dat zijn ook wat grotere speakers). Zouden die specs van B&W wel echt kloppen? Of zijn dat gewoon slimme marketing spreuken in de categie wattage van amps etc.

Xander32

Quote from: JCL on July 15, 2010, 19:47:06
Ja, blijft een vervelende ruimte kwa akoestiek! Toen ik de B&W's kocht en nog geen sub had viel het me al op dat ze niet zo diep gaan. Komt opzich wel veel bass uit, maar echt heel diep gaan ze niet. Opzich ook niet zo raar, zijn gewoon wat kleinere speakers, de DM602 (S1) die mijn broer hier had staan hadden van zichzelf meer laag (dat zijn ook wat grotere speakers). Zouden die specs van B&W wel echt kloppen? Of zijn dat gewoon slimme marketing spreuken in de categie wattage van amps etc.
Meeste fabrieks specs zijn optimistisch maar een 50 a 55 Hz. gaan die B&W`s wel halen lijkt mij.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JCL

Misschien andere forumers die 685's hebben die wat kunnen roepen over hun crossover?

Ghosty J

Ik heb ook de 685 gehad, crossover had ik toen ingesteld op 80. nu met de 683 staat deze op 60.  als er ooit een zwaardere versterker komt dan zal ik zeker de crossover lager instellen.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

JCL

Had jij toen ook dit laag probleem? De speakers vielen dus ook bij jou zo snel af. Wordt het laag na jou idee ook beter wanneer je er een betere versterker aanhangt? Ik heb het idee dat wanneer ik voor 683 zou gaan ik ook voor een nieuwe receiver moet gaan omdat mijn huidige Denon niet sterk genoeg is om die speakers aan te sturen. Je hebt toch geen actuele plannen om je Rotel te verkopen he :D

Xander32

Mijn ervaring is dat in het algemeen B&W speakers wel de nodige stroom lusten - hoe stabieler de versterking hoe beter het geluid.
En idd. dat bemerk je het duidelijkste aan de bass.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#65
Quote from: JCL on July 16, 2010, 21:50:30
Had jij toen ook dit laag probleem? De speakers vielen dus ook bij jou zo snel af. Wordt het laag na jou idee ook beter wanneer je er een betere versterker aanhangt? Ik heb het idee dat wanneer ik voor 683 zou gaan ik ook voor een nieuwe receiver moet gaan omdat mijn huidige Denon niet sterk genoeg is om die speakers aan te sturen. Je hebt toch geen actuele plannen om je Rotel te verkopen he :D
Een stereoversterker met ht-pass-thru ;).
Of als je de Denon receiver nog een poos wil behouden: een ev er achter.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JCL

Heb daar wel eens aan zitten denken idd, maar denk dat een ev een beetje zonde is op deze receiver. Dan kan ik beter voor een zacht prijsje een 4308 op de kop tikken ofzo. Vaak staan er wel wat oudere receivers te koop voor weinig, maar die hebben dan weer niet de nieuwe geluidsformaten (zie de A1SR die in de marktsectie staat) en analoog zie ik ook niet helemaal zitten. Voor een 2 kanaals eindbak ben je al snel tussen de 500 en de 1000 euro verder, dat is al meer dan ik heb betaald voor mijn receiver. Een stereo versterker zitten ook al snel in die prijsklasse, dan zou ik sneller een hoger model Denon kopen. Ander merk als de nieuwste Rotel receivers zijn ook wel erg mooi, maarja de centjes he... Weet niet of ik dat er allemaal voor over heb.

Xander32

Quote from: JCL on July 16, 2010, 22:14:17
Heb daar wel eens aan zitten denken idd, maar denk dat een ev een beetje zonde is op deze receiver. Dan kan ik beter voor een zacht prijsje een 4308 op de kop tikken ofzo. Vaak staan er wel wat oudere receivers te koop voor weinig, maar die hebben dan weer niet de nieuwe geluidsformaten (zie de A1SR die in de marktsectie staat) en analoog zie ik ook niet helemaal zitten. Voor een 2 kanaals eindbak ben je al snel tussen de 500 en de 1000 euro verder, dat is al meer dan ik heb betaald voor mijn receiver. Een stereo versterker zitten ook al snel in die prijsklasse, dan zou ik sneller een hoger model Denon kopen. Ander merk als de nieuwste Rotel receivers zijn ook wel erg mooi, maarja de centjes he... Weet niet of ik dat er allemaal voor over heb.
Ik heb een tijdje een Rotel RB1070 achter een SR6001(Marantz) gehad: dat was een hele stap vooruit. Die Rotel koste mij €350,- ...


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JCL

Om toch nog even verder te gaan over andere versterker. Er staat een Denon 4306 te koop (nieuw) voor een zeer zacht prijsje! Deze receiver heeft wél HDMI, maar geen decoders voor DTS-HS en Dolby True-HD. Nu heb ik wat in de handleiding en op internet lopen zoeken, maar ik kan nergens vinden hoe dit precies zit. Bij mijn weten kan je een BD speler kopen die alle formaten decodeerd en die stuurt deze dan als PCM naar de receiver over HDMI. Dit werkt alleen als de receiver een HDMI 1.3a ingang heeft. Probleem is dat ik niet zeker weet of dit klopt en of deze Denon een 1.3a ingang heeft. Iemand enig idee? Ik vind het niet erg om een wat ouder model te hebben, als hij maar alle functionaliteit heeft die ik nu ook heb (lees: nieuwe geluidsformaten). Ik kan denk ik nog wel redelijk wat terug krijgen voor mijn huidige Denon, ik hoef dan in verhouding niet zoveel meer bij te leggen (paar honderd euro).

Robbert54

Quote from: JCL on July 17, 2010, 20:52:29
Om toch nog even verder te gaan over andere versterker. Er staat een Denon 4306 te koop (nieuw) voor een zeer zacht prijsje! Deze receiver heeft wél HDMI, maar geen decoders voor DTS-HS en Dolby True-HD. Nu heb ik wat in de handleiding en op internet lopen zoeken, maar ik kan nergens vinden hoe dit precies zit. Bij mijn weten kan je een BD speler kopen die alle formaten decodeerd en die stuurt deze dan als PCM naar de receiver over HDMI. Dit werkt alleen als de receiver een HDMI 1.3a ingang heeft. Probleem is dat ik niet zeker weet of dit klopt en of deze Denon een 1.3a ingang heeft. Iemand enig idee? Ik vind het niet erg om een wat ouder model te hebben, als hij maar alle functionaliteit heeft die ik nu ook heb (lees: nieuwe geluidsformaten). Ik kan denk ik nog wel redelijk wat terug krijgen voor mijn huidige Denon, ik hoef dan in verhouding niet zoveel meer bij te leggen (paar honderd euro).
voor zover ik weet doet Htip het gewoon met hdmi 1.1  met de marantz sr9600. het is wel belangrijk dat de hdmi poort dan audio ondersteunt. en niet alleen video doorlust.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

JCL

Het is idd een HDMI 1.1 port kom ik net achter. Opzich zou dat geen probleem zijn, als er maar geen kwaliteitsverlies is ten opzichte van een situatie waarin de receiver zelf decodeerd.

Robbert54

met een goede BR speler zul je weinig merken denk ik. Ik merk wel verschil wanneer ik het de ps3 of de CA laat doen maar goed de ps3 is ook geen super ding meer. Htip heeft dacht ik de pana BD 65 of BD80. je zou hem eventueel een pm kunnen sturen. weet wel dat hij heel tevreden is zo en nog lang niet aan upgraden denkt.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

millon

Ik had eerst de Sony BDP-S350.
Een zeer goede speler.
Maar nu de pioneer lx52.
Die is met het geluid toch nog wat beter.
De BDP-320 schijnt het zelfde geluid te geven.
Pioneer ;)

JCL

Vandaag toch een stap gezet in de versterking. Ik hikte daar al een tijdje tegenaan. Bi-amping werkt goed, maar ik ben gewoon benieuwd wat een betere versterker zou doen op mijn set. Daarom de stoute schoenen maar aangetrokken en een Sony TA-N55es gekocht. Kost een beetje, ding is 17 jaar oud, maar wel echt een topper toen! Ik ben altijd al fan geweest van de oude ES serie, dus voor mij een leuke upgrade. Als het goed is komt hij eind van de week, dan kan ik er van het weekend eens lekker mee klooien. Heb ook nog wel even naar een Denon 4308 zitten kijken, maar dan ben je gelijk weer 1700 Euro verder, zoveel wil ik er dan eigelijk weer niet voor uitgeven. Op deze manier is het leuk en betaalbaar en als de betere versterking echt wat oplevert kan ik altijd nog een nieuwe receiver kopen.

Mocht alles goed bevallen, heel misschien dat ik dan nog voor een paar demo CM7's ga. Die dingen zijn wel zo fantastisch mooi om te zien alleen al! Wel eerst goed luisteren, maar ze staan bij een winkel in Apeldoorn dus dat lukt makkelijk.

Beertender

#74
QuoteHeb ook nog wel even naar een Denon 4308 zitten kijken, maar dan ben je gelijk weer 1700 Euro verder, zoveel wil ik er dan eigelijk weer niet voor uitgeven.

Voor 1700 Euro heb je bijna een 4310.

Edit:
De 4308 is te vergelijken met de 4810 en dus niet met de 4310...... :hehe:
Denon AVR-4810  °  Denon-DVD 2500BT  °  KEF 6xQ7 & Q9  °  Pioneer LX608D(ISF)  °  PS3  °  Dune HD Smart D1
BK XXLS 400  °  Antimode 8033-C  °  Samsung DCB H380R  °  Atacama Equinox
Nad C320BEE  *  Nad C521BEE  *  Nad C432 *  Pananasonic 50st50