Apple's NEW G5 Monster

Started by AppleMies, June 24, 2003, 17:23:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AppleMies

Hoi,

Apple's is back on track. De nieuwe langverwachte opvolger van de G4 is eindelijk gearriveerd, de G5: Check it out on:

http://www.apple.com/powermac

Nu al na 24 uur is dit de meestbesproken PC ter wereld. ::) Ik wil er één..........SLURP!   En ja, ik vind hem EINDELOOS mooi. :P :P :P



Bekijk ook vooraal de Steve Jobs Keynote.  Dit een geweldige presentatie van de nieuwste snufjes van Apple. Hier kun je zien dat Marketing een Amerikaanse uitvinding is..............zo goed,....zo glad. Maar zeer amusant. Geweldig!!

Keynote (Broadband en Quicktime 6 vereist voor optimale kwaliteit:
http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc03/

HAVE FUN!


gr.


Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Bert

Apple is gewoon veel te duur omdat ze zonodig SCSI willen gebruiken. De techniek is achterhaald en zijn gewoon trager dan AMD of Intel proc. en voor grafische toepassingen hoef je ook geen Mac meer te kopen, omdat de beste grafische programma's nu voor de PC worden gemaakt.

Selmar_Cleef

Zelf ervaring met Apple?
Als de techniek achterhaald was zouden ze niet een nieuwe PC uitbrengen. Er dus nog steed genoeg marktaandeel voor Apple om een nieuwe PC te maken.

En wat is duur? De een vindt 1000 euro voor een PC duur de ander besteed hetzelfde bedrag alleen aan zijn koeling of kast.

AppleMies

Quote from: Bert on June 25, 2003, 11:42:38
Apple is gewoon veel te duur omdat ze zonodig SCSI willen gebruiken. De techniek is achterhaald en zijn gewoon trager dan AMD of Intel proc. en voor grafische toepassingen hoef je ook geen Mac meer te kopen, omdat de beste grafische programma's nu voor de PC worden gemaakt.

Als je niet weet waarover je spreekt..............houd dan je mond. >:(   Allemachtig in je drie zinnen staat helemaal NIETS dat klopt. En das knap... :-\


gr.


Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Melvin

Bert heeft volgens mij nog altijd de Mac's van 7 jaar geleden voor :)

Ik ben altijd al een Apple fan geweest, maar ik vind de Mac interface nog altijd veel te traag werken. Zodra Mac OS X eindelijk volwassen is, koop ik me zeker een Apple laptop.

Bert

QuoteAllemachtig in je drie zinnen staat helemaal NIETS dat klopt. En das knap...
De waarheid is kan soms hard aankomen :D. Ze hebben de G5 vergeleken met een Intel P4 3.0 Ghz en bleek dat de G5 sneller was.
Wat ze even vergeten waren te melden was dat ze de P4 op SSE lieten draaien en zonder SSE 2 en Hyperthreading.

Tja als je zo wanhopig bent om je product op die manier te promoten dan vraag je erom dat het merk naar de kl*te gaat.

AppleMies

#6
Quote from: Bert on June 25, 2003, 23:43:26
QuoteAllemachtig in je drie zinnen staat helemaal NIETS dat klopt. En das knap...
De waarheid is kan soms hard aankomen :D. Ze hebben de G5 vergeleken met een Intel P4 3.0 Ghz en bleek dat de G5 sneller was.
Wat ze even vergeten waren te melden was dat ze de P4 op SSE lieten draaien en zonder SSE 2 en Hyperthreading.

Tja als je zo wanhopig bent om je product op die manier te promoten dan vraag je erom dat het merk naar de kl*te gaat.



:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D  Duuuhhh.

Dit heeft niets met de waarheid te maken. t' Is gewoon flamen.

Ken jij iemand die al een G5 heeft dan?  Op basis van paper specs systemen vergelijken is appels met peren vergelijken.  Dit soort zinloze discussies zijn er al sinds er verschillende computer platformen zijn. Doe ik niet aan mee.  PC-Mac flame discussies zijn er al genoeg op het net. Ga daar lekker zieken.

Waar ik meer bewondering voor heb zijn bedrijven die innoveren. Om het even welke ondernemingen dat zijn.  Bekijk de APPLE Keynote. Bekijk de geweldig G5 architectuur aan de binnezijde van de G5. Geen draad of bandkabel te bekennen. De HD's zijn serial ATA (dus geen SCSI  ;)  1 Ghz FSB.  8G Ram (dual G5)   Alles is onmiskenbaar tot in de kleinste details engineered. Een standaard zetten is dit.  Of ie snel is zoals Apple nu beweert? We zullen zien als er echte onafhankelijke vergelijkingen komen. Maar vergeet één ding niet. Daar waar de industrie productiviteit wil(tijd is geld) boven Ghz snelheid staat (niet relevant),  is Apple zeer populair.  Wellicht door de technologische achterstand van Apple van de afgelopen paar jaar gedeeltelijk verdrongen maar Apple is weer op de goede weg. De G5 is het begin

Ik draai met mijn bedrijf inmiddels 10 jaar met uitsluitend MS: 95,98,98SE, 2000 Pro, XPPro. (zucht) Conclusie: nog steeds nie best. Bij iedere update/upgrade beloven ze dat het allmaal weer beter wordt, maar helaas.  Al is 2000Pro al een verbetering. XP draai ik te kort mee om echt een oordeel over te hebben. Laten we het niet hebben (als bedrijf in moeilijke economische tijden zeer belangrijk!!) over het achtelijke en onbetaalbare licencie systeem van MS.  Feit is dat het nog niet goed is. Teveel productietijd te verliezen. Onze server? Linux. Al jaren feilloos. Linux is een UNIX variant. So is Apple  OSX. Gezien de ervaringen met Linux heb ik iets meer vertrouwen in dat platform opgebouwd.


Voor mij het komende jaar: MS Windows out - OSX in. Server blijft Linux.


In het kort.  Ik weet niet alles, beweer ik ook niet. Ik ben een praktijkman met een (ziekelijke :-[ ) voorliefde voor mooi design. En design hebben ze bij Apple goed begrepen. Als de techniek dan ook nog eens klopt is dat toch mooi meegenomen.



gr.



Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Jongens, rustig aan aub.

De strijdt MAC vs PC is een lange met vele voor en tegenstanders.

Beide machines zijn goed, maar bij beide kan het misgaan.

Als je een GOEDE PC laat bouwen met XP-pro of 2000 dan is het ZEER onwaarschijnlijk dat dat misgaat, we hebben verschillende servers en workstations in onderhoud uitstaan en de problemen die er zijn vallen reuze mee en kunnen ook bij MAC's gebeuren.

Voor beide systemen is wat te zeggen, dus laat elkaar aub in de waarde.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AppleMies

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 26, 2003, 09:46:20
Hi,

Jongens, rustig aan aub.

De strijdt MAC vs PC is een lange met vele voor en tegenstanders.

Beide machines zijn goed, maar bij beide kan het misgaan.

Als je een GOEDE PC laat bouwen met XP-pro of 2000 dan is het ZEER onwaarschijnlijk dat dat misgaat, we hebben verschillende servers en workstations in onderhoud uitstaan en de problemen die er zijn vallen reuze mee en kunnen ook bij MAC's gebeuren.

Voor beide systemen is wat te zeggen, dus laat elkaar aub in de waarde.

MvrGr.
Frank

Beste Frank,


Ik maak er gen woorden meer aan vuil. Ik had in mijn (naieve) enthousiasme uit bewondering voor deze mooie G5 machine een topic gestart. Dan krijg je dit.


gr.


Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

J.A.F._Doorhof

Nee, hoor.
Dan krijg je een reactie die wat provocerend is. De manier waarop iemand daarmee omgaat is de manier waarop de thread zich ontwikkeld, niets meer en niets minder.

Dus gewoon netjes de feiten naast elkaar zetten en daar over door praten, hoewel dat bij dit soort dingen altijd een Ja/Nee zal blijven.  ;D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Melvin

Quote from: Bert on June 25, 2003, 23:43:26
QuoteAllemachtig in je drie zinnen staat helemaal NIETS dat klopt. En das knap...
De waarheid is kan soms hard aankomen :D.

Meen je dat nu echt ?

Bert

Ok ik had mij vergist over dat er alleen SCSI wordt gebruikt bij de Mac, Sorry. Persoonlijk zie ik geen voordelen van de MAC meer t.o.v. van vroeger (wat is vroeger dan he). De Mac was het statement van grafische toepassingen. Nu is dat echter verleden tijd. Met de komst van de Athlon 64 en de Opteron zal dat alleen maar erger worden en ik denk dat er voor de Mac weinig toekomst is. Hoe innovatief ze ook mogen zijn.
Je zult altijd een groep fanatieke Mac gebruikers houden al is het maar om Bill Gates te boycotten ;)

J.A.F._Doorhof

Met de hedendaagse crossplatform mogelijkheden zie ik geen reden waarom de MAC zou verdwijnen. Immers wat je op een PC of MAC maakt kun je ook op een MAC of PC inladen, alleen met foto's moet je erg oppassen omdat de gamma van een PC monitor anders is dan die van een MAC monitor.

Persoonlijk kan ik niet overweg met een MAC, dat ligt voornamelijk aan de muis, maar ik ken een paar mensen die weer niet met de vele muisknoppen van de PC overweg kunnen.

Als ik EXCLUSIEF met foto's of video bezig zou zijn dan zou ik toch echt naar beide gaan kijken, hoewel de enorme ondersteuning van PC's me toch richting PC zullen duwen. Voor de MAC's is gewoon slecht aan onderdelen te komen, wij zijn een jaartje terug bezig geweest om de MAC bij ons in het assortiment op te nemen maar de constante wisseling van prijzen, leveranciers, en leverbaarheid heeft ons ertoe gebracht hier na 2 maanden al mee te stoppen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Melvin

#13
De Mac was VOOR de komst van Windows natuurlijk DE grote grafische winnaar (tenzij je natuurlijk SGI stations gaat beschouwen, maar we hebben het hier over PC's en niet workstations). Maar de reden daarvoor was 2 ledig:

1. De Mac had dus een grafische interface voor dat er windows was. Neem er ook een postscript laserprinter bij, en wat je op je scherm ziet komt ook idd zo op papier. En dat was best wel een revolutie.

2. De Mac is (was) een computer zonder een computer te zijn. En daar bedoel ik mee dat je geen vage commandos moest kennen zoals Dos, het was gewoon klik klik klik en alles werkte zo. Voor mensen die een computer moeten gebruiken zonder er eigenlijk veel van af te kennen was dat zalig. En dat was net toevallig de grafische industrie met bv. DTP werk.

Dat laatste punt is nu met OS X weer weg (net zoals Windows nu eindelijk zonder dos te gebruiken is), maar het is nog altijd geen vereiste om de computer te gebruiken. Het is meer een optie voor de advanced users.

En dan heb ik het nog niet gehad over de stabiliteit, die bij Apple puur is omdat ze alles zelf bouwen en dus 100% weten welke hardware combinaties er overal mogelijk zijn.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Zonder meer waar, ik heb een kleine 20jaar geleden ook staan kijken bij de eerste MAC's echt weird zoiets dat over het scherm bewoog met een boxje.  ;D

De MAC heeft er voor mij altijd wat naast gezeten.
Toen ik een spelcomputer zocht werdt het de MSX en later de Amiga, de MAC had gewoon niet de juiste games toen.

Toen ik een muziek opname apparaat zocht was de Atari met een speciale unit op de markt (wat ik later toch maar niet gedaan heb trouwens).

En later ging je gewoon voor de PC omdat iedereen dat deed, en nu ik veel met foto's en video bezig ben heeft de PC gelukkig de inhaalslag gemaakt, anders had ik zeker een MAC aangeschaft, als photoshop bv niet op de PC was.

Met de stabiliteit ben ik het niet met je eens, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik zelf mijn systemen samenstel en weet hoe ik er mee om moet gaan.
Mijn videobewerkingsmachine bv wordt ALLEEN maar gebruikt voor videobewerking. Deze machine is nog nooit gecrashed en ik heb ook nog nooit windows opnieuw moeten installeren, maar er staan ook maar 3 programma's op.

Mijn kantoor machine en HT-PC hebben hetzelfde.

Alleen mijn rommel schijf in de videobewerkingsmachine waar ik games etc. op speel en dingen uit probeer die moet zeer regelmatig opgeschoond worden.

Probleem met PC's is gewoon de enorme hoeveelheid kaarten/drivers etc. maar als je de goede dingen kiest en de goede drivers update hoeft er niets aan de hand te zijn en kun je net zo stabiel werken als op een MAC.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Melvin

Helemaal met je eens Frank, maar er zijn dus altijd mensen die iets anders in hun PC hebben dan wat jij zou willen (zei daar iemand AMD ?)

In een Mac is het in 99% van de keren wat Apple erin gestoken heeft, tenzij je zelf custom dingen erin gaat steken zoals vroeger bv. bepaalde Photoshop versnellingskaarten.  En dat draait gewoon altijd goed (op software bugs niet gekeken natuurlijk).

Voor computer freaks is het ook veel fijner omdat je met een PC gewoon veel meer zelf kunt rotzooien en met een Mac niet :D

Voor mn ouders zou ik bv. al zeker een Mac kopen, alleen zijn er helaas teveel paketten die alleen voor de PC zijn en dat dus onmogelijk maken. Je kunt dan wel met Virtual PC gaan werken, maar dat maakt het dan weer ingewikkelder dan gewoon een PC kopen. En als je goede hardware hebt en niet vaak dingen verandert wil Windows 2000/XP tegenwoordig ook al heel stabiel draaien.

AppleMies

Quote from: Bert on June 26, 2003, 12:09:24
Ok ik had mij vergist over dat er alleen SCSI wordt gebruikt bij de Mac, Sorry. Persoonlijk zie ik geen voordelen van de MAC meer t.o.v. van vroeger (wat is vroeger dan he). De Mac was het statement van grafische toepassingen. Nu is dat echter verleden tijd. Met de komst van de Athlon 64 en de Opteron zal dat alleen maar erger worden en ik denk dat er voor de Mac weinig toekomst is. Hoe innovatief ze ook mogen zijn.



Beste Bert,

We maken er geen woorden meer aan vuil, OK?  Ik was dit topic gestart vanuit het HT oogpunt. Op alle andere topics op dit forum wordt over ieder product, ongeacht de starter of aard van het topic respectvol en met veel positief enthousiasme gediscusseerd. Vreemd vind ik het dan wanneer het over een nieuwe computer gaat, in dit geval de nieuwe Powermac G5, er een compleet verstoord topic ontstaat. Waarom?  You tell me.  Ik heb hier nooit iets van begrepen en zal het ook nooit begrijpen.

De G5 is een zeer vernieuwende computer. Bekijk het hoe je wil. Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar constructietechnisch gezien staat ie momenteel heeeeeeeeeeeeeeeeel ver vooruit op de z.g. klonen PC.  Apple is een relatief kleine hardwarefabrikant, verdient (nu nog) hoofdzakelijk aan de hardwarekant en zet desondanks als kleine fabrikant voor een -in jouw ogen-selecte groep gebruikers een heel erg mooi product neer.  En is die groep werkelijk select? Apple vind z'n weg hoofdzakelijk bij eindgebruikers in de pro-wereld.......waar er dus geld verdient moet worden.

Quote
Je zult altijd een groep fanatieke Mac gebruikers houden al is het maar om Bill Gates te boycotten ;)


Is het misschien al eens in je opgekomen dat mensen Apple gebruiken om dat het goed is en doet wat het beloofd? De wereld -al doet men soms ander vermoeden- draait in z'n geheel niet exlusief om (op) MS Windows hoor. Sterker nog, als het echt belangrijk wordt (lees:stabiel, veilig, betrouwbaar moet, 99,99% uptime vereist, etc) kiest men vaker voor UNIX/LINUX gebaseerde mainframes.........uitzonderingen daargelaten.
Maar daar ging het hier niet om.

Ik vind de G5 wel een mooie machine. Lekker PUH!!!!!!! Sterker, op dit moment IS ER NIETS MOOIERS. Maar das mijn mening en een ieder heeft het recht op z'n eigen menig.


De Groeten........


AppleMies 8)
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Selmar_Cleef

Niet alleen de PC-kasten zijn mooi ook hun HD-display



Grappig design vind ik de Powermac G4 Cube



Als mijn huidige PC de geest geeft ga ik waarschijnlijk overstappen naar een Apple. Ik gebruik de PC voornamelijk voor internetten, spellen speel ik zelden op de PC.

Mies, ben jij in het bezit van een Mac? Zo ja, kun je zeggen hoe veel verschil er zit tussen Windows en Mac OS? Is het bijvoorbeeld ook opgebouwd in een menu structuur alla Windows?

Zover mijn kennis toe laat is de Mac nog steeds een van de betere (kant-en-klare) PC's die veel gebruikt worden voor video bewerking. Qua prijs zijn ze nog best redelijk, kijk maar eens op de site van Apple.

Melvin

Die Cubes hebben helaas niet lang bestaan, dat waren echt mooie dingen en op de koop toe ook volledig passief gekoeld, dus geen enkele fan = geen enkel geluid ! Alleen is er dus niet te upgraden aan dat ding. Hij was ook veel te duur.

Dat cinema display van Apple is idd zeer cool en zeer goed. Een tijdje geleden kreeg je zelf een graits PowerMac erbij als je het grootste model kocht :)

Melvin

Selmar: je spreekt jezelf wel wat tegen in je post. Eerst zeg je niets van Mac OS X te kennen en dan claim je meteen dat het vaak gebruikt wordt voor video editing...

Wel Mac OS X is dus net zoals windows een OS met venstters, menubalken, folders en files en de hele meuk erbij. Alleen werkt het anders, is er de Finder ipv de Explorer, zijn de programmas van een compleet ander technisch formaat dan de windows programmas (eigenlijk dus PowerPC architectuur tegenover i386). Het voelt ook heel anders aan, je moet het gewoon eens proberen in een winkel.

De nieuwe G5 is ook meteen de eerste 64bit Apple. Samen met de nieuwe versie van Max OS X, nl. 10.3 aka Panther, gaat dit dus volgens hunzelf een beestig snel systeem worden. Alleen moeten er daarvoor dus eerst nog 64 bit geoptimaliseerde programmas komen, maar daar zijn de grote fabrikanten momenteel zeker al mee bezig...

Btw Frank, je plugt net zo makkelijk een USB 3 knops muis aan een Mac dan aan een PC, dan heb je de 'inhouden' knop op een aparte knop ipv alles met 1 knop te moeten doen.

AppleMies

Quote from: Selmar_Cleef on June 26, 2003, 15:15:30
Mies, ben jij in het bezit van een Mac? Zo ja, kun je zeggen hoe veel verschil er zit tussen Windows en Mac OS? Is het bijvoorbeeld ook opgebouwd in een menu structuur alla Windows?

Zover mijn kennis toe laat is de Mac nog steeds een van de betere (kant-en-klare) PC's die veel gebruikt worden voor video bewerking. Qua prijs zijn ze nog best redelijk, kijk maar eens op de site van Apple.

Nee, ik heb nog geen Mac. Ben al twee jaar bezig binnen m'n bedrijf de bestaande software te vervangen voor multiplatform versies. Dwz naar versies waar zowel en Windows alsmede een gelijkwaardige Mac versie is. Dit had nogal consequenties omdat wij render software en CAD software hadden. Inmiddels is alles om. Nu kan ik geleidelijk omschakelen naar het Apple platform.  Nu laat ik mij adviseren door de gebruikers zelf, leveranciers die zelf veel ervaringen hebben, Mac forums en grijp iedere gelegenheid aan om eens achter een willekeurige Apple te gaan zitten.  En als je zoals ik ::) van mooie dingen houd dan is alleen de GUI van OSX een hebbeding. Ik vind dat zooo mooi werken. Zo glad en intuïtief.  Over de hardware van Apple hoef ik het niet meer te hebben. Bloedmooi. Alleen daarom zou ik al switchen.

Om te beginnen koop ik een G5 + 23"HD scherm :P :P  :Pvoor mijn dagelijkse werkzaamheen als renderen en CAD. Daarna volgt een New i-Mac voor de andere office werkzaamheden. Alles via 100Mbit aan een Linux server. Ken ik weer effe vooruit............toch?  ;D



gr.



Mies...............(die blijft dromen)
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Selmar_Cleef

De Mac in het algemeen had ik het over. Niet over OS X. Op een ander forum hebben ze het ook over de G5 en meerdere mensen gaven aan dat ze de G5 prefereren boven een "gewone" PC.

Melvin


AppleMies

Quote from: Selmar_Cleef on June 26, 2003, 18:46:31
De Mac in het algemeen had ik het over. Niet over OS X. Op een ander forum hebben ze het ook over de G5 en meerdere mensen gaven aan dat ze de G5 prefereren boven een "gewone" PC.

Bij Apple kan ik OSX niet los zien van de G4/G5. Zonder G4/G5 draait je OSX niet en OSX draait niet op ander hardware. 't hoort dus samen. G4/G5 + OSX is dus Apple.............of bedoel je dat niet?


gr.


Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Melvin

Linux draait ook prima op een G4 hoor :) Op de G5 weet ik het zo meteen nog niet, de 64bit ondersteuning zal nog wel ff duren.