Pal speedup

Started by Robbo, April 4, 2002, 00:10:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robbo

Mag ik stellen dat 'concert' DVD's  in principe geen last hebben van een de PAL speedup om het simpele feit dat de meeste concerten niet op film worden opgenomen maar op video?




J.A.F._Doorhof

#1
Hummm,

Intressante vraag.
Maar waar film gelijk is voor elk land nml 24fp/seconden, is video verschillend per land: (vergeet niet dat al je DVD's die je bekijkt eigenlijk videoopnames zijn, bij NTSC via een 3/2 pulldown geconverteerd, en bij PAL via een 4% speedup):

PAL heeft een 50Hz refresh, dat betekend dat de opnames hier op 25 fp/seconde worden opgenomen.
Aangezien dat dat redelijk dicht in de buurt van film zit, gebruiken ze een speedup.

NTSC heeft een 60Hz refresh, dat beteked dat de opnames hier op 30 fp/seconde worden opgenomen. Aangezien dat zeer ver verwijderd is van de 24 fp/seconde van film wordt hier een zgn 3/2 pulldown op losgelaten.

Voor videoopnames zou gelden:
PAL 25fps
NTSC 30fps

Ik neem dus aan dat voor een PAL conversie van NTSC er een soortgelijke techniek wordt toegepast als met de 3/2 pulldown van film in het geval van NTSC.

Aan de ene kant zou ik dan geneigt zijn om te zeggen, ok geen speed up.

Aan de andere kant ben ik er niet van overtuigt dat er echt naar 25fp/seconden toe wordt geconverteerd, een teruggang naar 24fp/seconden en een 4% speedup lijkt me makkelijker, dit ivm de bestaande technieken voor film naar NTSC conversie, die behoorlijk perfect te noemen is.

Maar ik heb hier eigenlijk nog nooit zo over nagedacht.
Ik heb 1-2 live concerten gehoord op PAL (weet zo niet meer welke) en op NTSC en heb toen toch de NTSC variant gekozen omdat ik die gewoon beter vondt, weet alleen niet meer of dat te maken had met beeld of geluid.

Intressant.
Mischien een keer leuk voor een test ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

#2
Dus is het toch zo dat bij professionele video apparatuur ook PAL / NTSC wordt gebruikt?   Ik dacht namelijk dat het hier gewoon 1 standaard was.


J.A.F._Doorhof

#3
Volgens mij is alleen film niet systeem gebonden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#4
Een 4% speedup lijkt me juist bij een muziek DVD absoluut niet gewenst. Maar ik weet ook niet precies hoe ze het oplossen...

Bij concerten die in Europa worden gehouden is de kans ook groot dat het wel meteen op PAL is opgenomen. Bijv. die zusjes Corrs (  :-* ) in de Royal Albert Hall in Engeland zullen er vast in PAL opstaan.

Maar Hell freezes over van The Eagles bijv. is volgens mij een van nature NTSC opname.

Hoe dan ook: als ze van 30 fps NTSC naar 25 fps PAL gaan, moeten ze frames weghalen. Dus dan zou de PAL versie van The Eagles geen smoothe camera pans hebben. Klopt dat ?

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#5
Vergeet niet dat live concerten tegenwoordig ook wel eens op film worden geschoten.

Ik wil gewoon GEEN enkel risico lopen en koop mijn muziek simpelweg altijd op Regio 1.

Vanmiddag ook weer met een demo.
Eerst een Disney regio 1 erin, en daarna een Regio 2 en dan valt het toch wel ENORM op. (je weet wel dat stukje met het disney kasteel).

Ik heb gewoon meer vertrouwen in het NTSC systeem dan in het PAL systeem. (mastering wise dan).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

#6
QuoteMaar Hell freezes over van The Eagles bijv. is volgens mij een van nature NTSC opname.


Ik heb de PAL versie van deze DVD.  Het lijkt me toch sterk daar hier een speedup is gebruikt.  Nou ben ik niet echt een hele grote fan van de The Eagles. Maar ik verwacht het toch wel duidelijk te kunnen horen als het versneld zou zijn.

Wellicht voor de zekerheid toch maar de versie kopen uit het land, waar het concert is opgenomen?


J.A.F._Doorhof

#7
Dat is altijd het verstandigste maar niet altijd  ;D, het hoeft niet te betekenen dat Tina Turner live in Amsterdam is opgenomen in PAL. Het kan best volledig op NTSC zijn gedaan.

Meestal neem ik de gok niet en koop ik ALLE muziek op Regio 1.

Robbo,
Wij zijn zo gigantisch gewend aan die 4% speedup dat je het inderdaad vaak niet hoort, maar als je ze naast elkaar laat draaien gaan je ogen/oren vaak wel open.

Ik heb hier de DTS demoDVD met the Eagles, dat zouden we een keer kunnen vergelijken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"