De bomen en het bos.... HTPC DLNA UPnP etc...

Started by KarmannGhia, January 29, 2012, 15:24:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KarmannGhia

Hallo Forum,
Ik heb hier een tijdje zitten rondkijken en me redelijk zitten inlezen in de HT-materie, maar één ding is me nog niet echt duidelijk.

Ik ben van plan een nieuwe cinema-achtige opzet voor de huiskamer te creeeren, maar dan wel één waar ik zo flexibel mogelijk ben, nu ik er toch mee bezig ga, wil ik het ook goed.
Ik heb n HD-ready TV (panasonic) maar die gaat naar de slaapkamer en dan komt er een nieuwe 3D, minimaal 40". Welke weet ik nog niet.
Als receiver zit ik te denken aan de Marantz SR5006, 6006 of 7006. Zit nogal wat prijsverschil in, maar ik heb nog niets beluisterd, kwa specs denk ik iig dat deze voldoen. Volgens vele recensies zijn deze allen zeer goed.
Als speakertjes dacht ik aan de Minx-serie van Cambrigde Audio, vanwege de uitstekende reviews en de ultieme WAF.

Dan... als bron voor al dat moois.
De receiver ondersteunt diverse audio- en videoformaten, is het dan voldoende om op mijn server die ik toch heb staan  (HP microserver N40L (met Turion II Neo N40L / 1.5 GHz), 6GB ram en 2 TB schijf. Uit te breiden tot 8G resp 8T)
bestanden de delen, of moet ik de server ombouwen tot mediaplayer. (met XBMC oid).

Dus eigenlijk komt de vraag op het volgende neer: kan ik via de receiver (met DLNA en UPnP) bladeren door alle media op de server (evt via een menu op de TV of een android-app) en dan ook alle media zelf renderen of heb ik een aparte ui nodog op de server (voor bladeren en bediening van mediabestanden), waarna de media gerenderd wordt op de server en wordt dan de receiver alleen als doorgeefluik en versterker gebruikt?

Indien iemand goede links heeft met meer informatie, graag!

Ik hoop dat u mijn vraag begrijpt.

Groet Hans