Welke subwoofer...

Started by kurtjevv, January 23, 2009, 22:50:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kurtjevv

Hey iedereen

Ik zou graag mijn bestaande set (onkyo receiver 706 en wharfedale EVO²-30 fronts) uitbreiden met een subke...
De luisterruimte is de helft van de living, zo een 4x4m, hij zou gebruikt worden voor HT maar mag ook de muziek bijstaan als het nodig is...

Nu heb ik van RA subs al een super leuke aanbieding gehad op een BK XLS300PR waar ik voor 90 procent zeker van ben, al heb ik van iemand anders nog een leuke maar ook iets duurdere aanbieding gekregen van een Definitive Technology Supercube III (650rms 1 actieve en 2 passieve drivers)

http://www.definitivetech.com/Products/products.aspx?path=Subwoofers&productid=SuperCube%20III

Kan iemand mij raadgeven ivm beide subs?

Groetjes en alvast bedankt...

kurtjevv

 O0 hmmmmmz niet veel reactie precies  :blush:

Onne

#2
De BK is een foolproof subwoofer waarbij je een mega goede prijs/kwaliteit verhouding hebt, tevens zit je bij Ralf goed qua service en garantie.

Het aantal watt's zegt niet altijd alles, bij twijfel zul je echt moeten gaan luisteren of je dat iets duurdere terug hoort in de Supercube III.

Vooralsnog zou de BK een fantastische keuze zijn!  (... heb je ook de monolith overwogen?)

PS als je BK XLS300PR in de zoekfunctie invult krijge ruim voldoende leesvoer.

PaulSQ

Voor een subwoofer heeft een kleine driver als in die supercude m.i. absoluut geen voordelen tov de 12 inch XLS uit de BK, ik zou zonder meer voor de BK kiezen..
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Kurtje

#4
Ik dacht dat de BK een 10" XLS peerless driver is met het passieve membraan terwijl de supercube III 7,5"driver met 2 passieve membramen is...

De BK is over het algemeen hier op het forum heel hard populair, en inderdaad foolproof zoals je zegt...

De monolith heb ik het met Ralf ook over gehad, al is de meerwaarde tov de XLS300 niet zo groot in mijn ruimte...

Van een dealer hier in de buurt heb ik ook het voorstel gekregen van de Klipsch RW-12D, nogal een keuze meer...

Grtz

PaulSQ

Ik zie het, was er voor het gemak van uitgegaan dat de 300 stond voor de doorsnede van de driver in mm ;D

Dan nog 10" en 10" passive is meer oppervlak dan de 7,5" met 2 passives, de supercube weegt ook slechts 11 kg, is dus lang niet zo degelijk gebouwd als de BK (van 25mm mdf en bracing erin)

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Kurtje

 ;D Inderdaad ...

Het is niet zo een simpele keuze, zeker omdat de BK nergens te beluisteren is bij mij in de buurt...

Lars_Portman

#7
Mijn keuze is BK XLS300 geworden. Ik was zeer onder indruk! Zeker dat ik eerst dacht kan niet voor het geld..En pond is ook nog laag. Zeker veel sub voor het geld!

Je hebt een PM

Edwin
Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Lars_Portman

#8
Quote from: PaulSQ on January 27, 2009, 19:09:57
Ik zie het, was er voor het gemak van uitgegaan dat de 300 stond voor de doorsnede van de driver in mm ;D

Dan nog 10" en 10" passive is meer oppervlak dan de 7,5" met 2 passives, de supercube weegt ook slechts 11 kg, is dus lang niet zo degelijk gebouwd als de BK (van 25mm mdf en bracing erin)



Inderdaad de Bk XLS300 weegt wel 25KG!
Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

kurtjevv

Ik begin meer en meer het gevoel te krijgen om ff gek te doen en het zekere te nemen en de Monolith te bestellen ipv de XLS300PR  O0 :inlove:

Lars_Portman

Quote from: kurtjevv on January 29, 2009, 01:29:20
Ik begin meer en meer het gevoel te krijgen om ff gek te doen en het zekere te nemen en de Monolith te bestellen ipv de XLS300PR  O0 :inlove:

Ik denk dat voor monolith wel aardig ruimte moet hebben....Als die hebt dan heb zeker een behoorlijk jongen aan daar! Maar XlS300 lijkt schattig klein kastje...Maar schijn berdriegt daar als los komt..

Hier nog Topic waar in die 2 vergeleken worden:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=72946.0

Ik zou zeggen vraag Ralf van RA-Subs is.



Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

kurtjevv

Oh Ralf kent mij ondertussen al met mijn vele vragen!!!! :crazy: :hehe:

Lars_Portman

Quote from: kurtjevv on January 29, 2009, 10:53:32
Oh Ralf kent mij ondertussen al met mijn vele vragen!!!! :crazy: :hehe:

Maar nog heb je altijd veel vragen ;D

Zit nu nog twijfelen tussen de 2 BK's?

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Onne

Quote from: Edwinbeke on January 29, 2009, 11:02:32
Maar nog heb je altijd veel vragen ;D

Zit nu nog twijfelen tussen de 2 BK's?
In dat geval moet je gewoon naar Ralf toe gaan en daar de subs beluisteren !!!!

kurtjevv

Quote from: Onne on January 29, 2009, 13:35:35
In dat geval moet je gewoon naar Ralf toe gaan en daar de subs beluisteren !!!!


Zou ik heel graag gaan doen, maar het is een enkele reis van een 250km... en dan nog eens 250km terug... :)
En dan ken ik mijn eigen, zodra de Monolith maar iets beter klinkt ben ik verkocht ;)

Lars_Portman

#15
Quote from: kurtjevv on January 29, 2009, 14:12:08
Zou ik heel graag gaan doen, maar het is een enkele reis van een 250km... en dan nog eens 250km terug... :)
En dan ken ik mijn eigen, zodra de Monolith maar iets beter klinkt ben ik verkocht ;)

Toch blijf luisteren enige optie om echt te weten...

En zou Ralf kunnen vragen wat beste voor jou ruimte is? Want 2 ontlopen elkaar niet zo gek veel. Mocht nu hele grote ruimte hebben dan zal net iets meer krijgen met Monolith. Maar kleine ruimte zal verschil misschien klein zijn en dan is nog vraag of reflectie poort bij jou ideaal is? Want geeft aan dat ruimte 4x4 meter hebt. Ik heb hem geluisterd in ruimte van denk ik toch wel +- 10 bij 5 meter? Daar had zeker Xls300 ook geen problemen om je druk genoeg geven! XlS200 zou wat klein kunnen zijn dan.

Mocht je ze niet gaan luisteren en is niemand bij jou in buurt waar zou kunnen horen zal toch zeker even overleggen wat beste voor jou ruimte is.

En vergeet niet :  ze zijn allebei 300 watt, En gaan beide tot 20hz diep! Techniek is wel anders..
In Monolith 12" en in de XlS300 10x10 = ook 12"
Ontlopen elkaar niet veel maar Monolith trekt wel meer vermogen uit zijn reflectie poort maar kan in je ruimte net zo goed nadelig gaan werken.

Dus ook dit verhaal kan geven en kan naast elkaar leggen maar moet voor echte verschil ze horen!
Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Marvin....

wat bedoel je met "Monolith trekt wel meer vermogen uit zijn reflectie poort"...?

gr Marvin.

Lars_Portman

#17
Quote from: Marvin.... on January 29, 2009, 16:34:11
wat bedoel je met "Monolith trekt wel meer vermogen uit zijn reflectie poort"...?

gr Marvin.

Dat reflectie poort toch vaak zorgt dat met minder vermogen meer druk kan geven als sub zonder Reflectie poort.
Ik wil dus niet zeggen dat sub met reflectie poort altijd meer vermogen heeft!



Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Marvin....

de reflex poort heeft niks met vermogen te maken.
ook zorgt een goed bedachte BR-constructie niet voor "extra" bass, of voor meer druk.

yorkie13

de monolith is iets dieper getuned dan 20 hz, maar het verschil zit vooral in de feluidsdruk bij de 20 hz
de 12 inch vd monolith zorgt voor iets meer druk dan de xls300/PR

Lars_Portman

Quote from: Marvin.... on January 29, 2009, 16:46:26
de reflex poort heeft niks met vermogen te maken.
ook zorgt een goed bedachte BR-constructie niet voor "extra" bass, of voor meer druk.



Dan kan hem net zo goed uit laten.
Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Marvin....

dat mag je uiteraard zelf bepalen...  :)

kurtjevv

#22
De ruimte waar de zetel/tv/speakers staan is zo een beetje de helft van de living, en die is in totaliteit een 8 x 4 meter, met een open deur naar de keuken die nog eens een 4 x 4 meter is...

Dus qua oppervlakte denk ik dat het niet zo gek is om de monolith aan te schaffen... Zaterdag staat de luistersessie van de Supercube III op het programma, verkrijgbaar aan dezelfde prijs als de monolith...

We zullen zien wat dat kleine dingske kan :) en dan wordt er beslist...

Thans ook heel leuk zo een doosje thuis krijgen:

http://www.minhembio.com/Krazz/191344

yorkie13

#23
de Monolith is ook in Gloss Black leverbaar

kurtjevv

Quote from: RA SUBS on January 30, 2009, 17:29:15
de Monolith is ook in Gloss Black leverbaar

Ralf,

Jij hebt ook een Klipsch RW12 gehad eh, hoe viel deze mee in zijn totaliteit? In vergelijking met de Monolith?
Ik heb zonet mijn vriendin laten kiezen en ze gaat puur op uiterlijk af natuurlijk, en voor haar is het ofwel de Klipsch RW-12D of de BK Monolith (wat een vrouw niet :D)

Beiden zijn +- dezelfde prijsklasse dus daar zal het niet aan liggen...

De supercubes vindt ze ronduit lelijk :) Dus we luisteren maar naar het vrouwtje zeker...