Blu Ray films, véél beter dan DVD op 1080P? Of toch niet?

Started by James T. Kirk©, January 23, 2009, 21:15:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

James T. Kirk©

Sinds de 20e van januari 2009 een Panny DM-T-BD55 op mijn Panny TH-42PZ80 aangesloten. Gelijk een paar BluRay film gekocht. De eerste die ik speelde was "Earth" en ben helemaal ondersteboven van het geweldige beeld van de natuuropnamen. Ook ben ik zeer te spreken over de HD opnamen via mijn UPC box van History HD en Discovery HD en dergelijke zenders. Scherp, ècht, alsof je door een schone ruit naar buiten kijkt! Nu heb ik echter een aantal BluRay speelfilms bekeken en ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat de beeldkwaliteit sterk achterblijft bij die geweldige HD opnamen van Earth en History en Discovery. Ergo, ik kocht een BD van "Hitchhikers Guide to the Galaxy" waarvan ik dus ook een gewone DVD heb. Het verschil in beeldkwaliteit (de DVD natuurlijk opgerekt naar 1080P) is maar mondjemaat! Ook heb ik "Don't mess with the Zohan" (geweldige grappige film overigens) bekeken (uit de videotheek) en heb zojuist de 3 delen boxset binnen van Pirates of the Carribean. Bij alle drie speelfilms lijkt het allemaal nog erg op goeie DVD kwaliteit en moet eerlijk zeggen, dat ik nogal teleurgesteld ben! Als je ziet wat het prijsverschil is t.o.v. gewone DVD, zou je eigenlijk alleen willen investeren in heel speciale HD camera opnamen en (nog?) niet in 'gewone' speelfilms. Wie heeft diezelfde ervaring als ik?  :unhappy:
take care,
____________________________Jim©

-Freek-

Ik heb juist het tegenovergestelde op mijn Sony VW50 (2.40 meter breed scherm): ik vind alle dvd's er eigenlijk ouderwets uitzien, vergeleken met de HD-opnames. Ik vind dat heel jammer, aangezien ik toch redelijk wat dvd's heb die ik nu niet meer kijk...

Snowmaster

Buiten- en natuuropnames komen veel beter uit de verf, maar dat geldt ook voor dezelfde opnames op DVD.
Films zijn over het algemeen zwaar gefilterd en bewerkt. Vaak spelen ze zich ook in het donker af.
Blu Rays die bekend staan om bijzonder goed beeld zijn Batman en voor geluid Iron Man.
Je zou deze kunnen vergelijken met BR en DVD.  Als je goede kwaliteit zoekt, staat op de site van AREADVD beschreven wat je kunt verwachten van de diverse schijfjes.
Maar ik kan jouw ervaring wel bevestigen. Er zijn knettergoede DVD's die het op een goede speler heel erg goed doen. Er zijn echter ook matige BR's die geen echte indruk kunnen maken. Maar bij POTC III zag ik toch wel aardige verschillen, vooral het BR geluid is duidelijk beter en indrukwekkend.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

J.A.F._Doorhof

Het verschilt net als met DVD's sommige BD's zijn GENIAAL van geluids en beeld kwaliteit andere heel matig.
Neem bv Poltergeist (mijn favoriete film) die is op BD wel beter dan de DVD maar je ziet het maar op sommige scenes.

Over Zohan.
Dat is een zo film waarbij je als je voor de film en na de film een IQ test doet, je gemiddeld 20% lager scoort na de film.
Vond hem erg leuk :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

James T. Kirk©

#4
Quote from: -Freek- on January 23, 2009, 21:26:01
Ik heb juist het tegenovergestelde op mijn Sony VW50 (2.40 meter breed scherm): ik vind alle dvd's er eigenlijk ouderwets uitzien, vergeleken met de HD-opnames. Ik vind dat heel jammer, aangezien ik toch redelijk wat dvd's heb die ik nu niet meer kijk...

Mijn scherm is beduidend kleiner, maar het beeld is subliem en hoe beter de opname, hoe dichter ik er op wil zitten!  ;)

Quote from: Snowmaster on January 23, 2009, 22:35:27
Buiten- en natuuropnames komen veel beter uit de verf, maar dat geldt ook voor dezelfde opnames op DVD.
Films zijn over het algemeen zwaar gefilterd en bewerkt. Vaak spelen ze zich ook in het donker af.
Blu Rays die bekend staan om bijzonder goed beeld zijn Batman en voor geluid Iron Man.
Je zou deze kunnen vergelijken met BR en DVD.  Als je goede kwaliteit zoekt, staat op de site van AREADVD beschreven wat je kunt verwachten van de diverse schijfjes.
Maar ik kan jouw ervaring wel bevestigen. Er zijn knettergoede DVD's die het op een goede speler heel erg goed doen. Er zijn echter ook matige BR's die geen echte indruk kunnen maken. Maar bij POTC III zag ik toch wel aardige verschillen, vooral het BR geluid is duidelijk beter en indrukwekkend.


Je begrijpt dat ik maar een paar stukjes van deel I heb gezien  :blush: Gelukkig heb ik die serie (elke BD heeft een extra's schijf overigens, dus 6 BD's totaal!). Ik ga bijzonder opletten bij III. Gelukkig heb ik de BD55 en de kabels verbonden met de 5.1 ingang van m'n TX-DS 989 en die wil wel knallen! 8)

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 23, 2009, 22:53:29
Over Zohan.
Dat is een zo film waarbij je als je voor de film en na de film een IQ test doet, je gemiddeld 20% lager scoort na de film.
Vond hem erg leuk :D


ROFL!! Ik geloof het meteen!! :hehe:
take care,
____________________________Jim©

bigbro

Het klopt dat niet elke bluray het woweffect geeft. Dat is mij ook enigszins tegengevallen. Daarom doe ik het volgende:

Wanneer een film mij leuk lijkt om aan te schaffen lees ik eerst de recensie betreffende het beeld en het geluid. Dit doe ik op highdefdigest.com

Daar kun je praktisch elke BD terugvinden in een review. Daarbij moet de beeldkwaliteit minstens 4 sterren scoren. De geluidskwaliteit is op BD bijna altijd beter dus daar kun je minder kritisch zijn. Vervolgens op Liesinc.net controleren of de film regiovrij is. In veel gevalle is dit zo. Om daarna de douanekosten te omzeilen, want vaak bestel ik meerdere tegelijk, bestel ik de film bij movietime in Engeland. Zij werken met VSversies en je kunt er praktisch alles terugvinden. Bovendien zijn de prijzen zeeeer goed en betaal je geen verzendkosten :bigsmile:

James T. Kirk©

#6
Quote from: bigbro on January 23, 2009, 23:54:02
Het klopt dat niet elke bluray het woweffect geeft. Dat is mij ook enigszins tegengevallen. Daarom doe ik het volgende:

Wanneer een film mij leuk lijkt om aan te schaffen lees ik eerst de recensie betreffende het beeld en het geluid. Dit doe ik op highdefdigest.com

Daar kun je praktisch elke BD terugvinden in een review. Daarbij moet de beeldkwaliteit minstens 4 sterren scoren. De geluidskwaliteit is op BD bijna altijd beter dus daar kun je minder kritisch zijn. Vervolgens op Liesinc.net controleren of de film regiovrij is. In veel gevalle is dit zo. Om daarna de douanekosten te omzeilen, want vaak bestel ik meerdere tegelijk, bestel ik de film bij movietime in Engeland. Zij werken met VSversies en je kunt er praktisch alles terugvinden. Bovendien zijn de prijzen zeeeer goed en betaal je geen verzendkosten :bigsmile:

Goeie tips, bedankt!  8) M.i. zijn BD's nog veel te duur om massaal te kunnen doorbreken, spelers overigens ook, maar dat verandert al aardig. :notify:

Heb je een url van movietime, ik schijnt 'm niet te kunnen vinden...
take care,
____________________________Jim©

Snowmaster

Quote from: James T. Kirk© on January 24, 2009, 01:34:12
Heb je een url van movietime, ik schijnt 'm niet te kunnen vinden...

http://www.mrmovietimes.com/bluray/

Als je in google van de uitgebreide settings gebruikt maakt, heb je hem in één keer.
Cursusjes googlen bestaan helaas niet, maar er is meer mogelijk dan de meesten denken  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

bigbro

Quote from: James T. Kirk© on January 24, 2009, 01:34:12
Goeie tips, bedankt!  8) M.i. zijn BD's nog veel te duur om massaal te kunnen doorbreken, spelers overigens ook, maar dat verandert al aardig. :notify:

Heb je een url van movietime, ik schijnt 'm niet te kunnen vinden...

http://www.movietyme.com/catalog/faq.php

Het zijn bijna allemaal VSuitvoeringen en je kunt ook hier selecteren op regiovrije versies. Bovendien zijn ze meestal duidelijk goedkoper dan in Ned, zeker met de koers van het Pond momenteel.

Groet,

Bigbro.

James T. Kirk©

Quote from: Snowmaster on January 24, 2009, 10:58:17
http://www.mrmovietimes.com/bluray/

Als je in google van de uitgebreide settings gebruikt maakt, heb je hem in één keer.
Cursusjes googlen bestaan helaas niet, maar er is meer mogelijk dan de meesten denken  ;).

Jaja, ga de ouwe Jim maar weer plagen!  :dry:

Quote from: bigbro on January 24, 2009, 11:00:18
http://www.movietyme.com/catalog/faq.php

Het zijn bijna allemaal VSuitvoeringen en je kunt ook hier selecteren op regiovrije versies. Bovendien zijn ze meestal duidelijk goedkoper dan in Ned, zeker met de koers van het Pond momenteel.

Groet,

Bigbro.

Bedankt, ik ga eens lekker zoeken!  :happy:
take care,
____________________________Jim©

Snowmaster

Quote from: James T. Kirk© on January 24, 2009, 11:06:56
Jaja, ga de ouwe Jim maar weer plagen!  :dry:


Nou, ik zat ook verkeerd....want het bleek movietyme te zijn ?????
Tsja, daar sta ik dan met mijn "grote bek" over googlen  :-X
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

James T. Kirk©

Quote from: Snowmaster on January 24, 2009, 11:12:41
Nou, ik zat ook verkeerd....want het bleek movietyme te zijn ?????
Tsja, daar sta ik dan met mijn "grote bek" over googlen  :-X


Hihihi, was er al achter  :biggrin: Maar wat ik ook komisch vind: ik kijk naar regiovrije titels en zie Nat. treasure 1 en 2 in de aanbieding samen voor £ 31,99, terwijl, als je ze los koopt samen op £29,98 uitkomen!  ;D Kijk HIER maar eens!

Maarre, allemaal zonder verzendkosten?  8)
take care,
____________________________Jim©

bigbro

Ja, ik heb er gisteren 7 besteld. ;)

Voor die National Treasure betaal je volgens mij bij MM het dubbele.

Groet
Bigbro

James T. Kirk©

Quote from: bigbro on January 24, 2009, 13:19:59
Ja, ik heb er gisteren 7 besteld. ;)

Voor die National Treasure betaal je volgens mij bij MM het dubbele.

Groet
Bigbro

Ik meende € 29,90 per stuk! Maar op Marktplaats kun je soms ook leuke aanbiedingen vinden. Helaas vaak ook winkels die niet willen ingaan op biedingen... >:(
take care,
____________________________Jim©