Is Frame Interpolation Important op Projector central

Started by frankly, January 21, 2009, 09:06:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frankly

Interessant leesvoer op Projector Central over frame interpolatie (het toevoegen van extra frames om judder te verminderen)
http://www.projectorcentral.com/frame_interpolation.htm
OPPO  UDP 203 Regio MOD - BPD103 Regio Mod - Onkyo TX-NR676E - VU+ Ultimo 4K - Samsung QLED 50Q64A - SAMSUNG EU43MU6100 - VU+ UNO4K SE - SONY PS4PRO - Epson TW7000 -  QNAP TS 451A (4 x 4Tb) - Kef 2005.2 (5.1) + Rel Quake - QED Ultra Flat - Harmony Ultimate One (2)

jasjenl

Interessant artikel en eindelijk ook eens een stukje dat frame interpolatie niet bij voorbaat als 'slecht' afdoet.

In het oordeel over de implementatie van FI door Epson kan ik me deels wel vinden, met name de introductie van artifacts is soms best wel opvallend bij mijn TW5000. Zeker rondom statische objecten zoals ondertiteling zie je dat de FI bij Epson het moeilijk heeft als er (snel) bewegende beelden achter getoond worden. De Panasonic implementatie heb ik maar één keer kort gezien op de VAD beurs en daar zag ik zo snel inderdaad niet zo heel veel artifacts. Echter was de Panasonic versie wel duidelijk minder smooth, wat ze in feite in bovenstaand artikel ook wel zeggen. De Epson variant maakt het beeld veel 'gladder', maar persoonlijk hou ik daar juist wel van  ;D De artifacts zijn echter inderdaad wel jammer.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

#2
Het zal HEEL persoonlijk blijven.
Als je het vanuit een ECHT goede scaler laat doen is heel anders als bij een standaard projector.
Ik ben er zelf op dit moment nog niet van onder de indruk, eerste indruk was wel positief maar na een paar testen/reviews begon ik me eraan te ergeren, het beeld klopt simpelweg niet voor mijn gevoel.
Bij sommige komt dit door kleine artifacts ofwel foutjes.
Bij andere omdat het beeld gaat vegen.
En weer bij andere omdat het simpelweg niet in 1x is aan te wijzen maar het gewoon niet goed voelt (en dat is een wat vage uitdrukking).

Ik ben geen tegenstander van verbeteringen, sterker op de CII draaide ik alle DVD's op 24hz (NTSC) en was daar zeer gelukkig mee, de 3/2 pulldown judder vind ik namelijk niet fijn.
Misschien ben ik wel een liefhebber van de 24hz look en feel ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

roland p

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 24, 2009, 20:38:11Als je het vanuit een ECHT goede scaler laat doen is heel anders als bij een standaard projector.
Welke scaler doet dit dan?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

J.A.F._Doorhof

Op dit moment volgens mij weinig, heb het zo niet paraat.
Maar ik kan me indenken dat als je er een dedicated apparaat tegenaan gooit het beter kan dan wat je nu ziet.
Probleem word dan wel, slikt een projector een 1080P72/96/120hz signaal.
En nog groter probleem, pakt de HDMI verbinding dit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

De artifacts zijn feitelijk net zo erg als op jouw Loewe TV. Echter doordat je op 2m breed gaat kijken, vallen de fouten gewoon veel meer op ;).

Quote from: jasjenl on January 24, 2009, 20:09:06
Interessant artikel en eindelijk ook eens een stukje dat frame interpolatie niet bij voorbaat als 'slecht' afdoet.

In het oordeel over de implementatie van FI door Epson kan ik me deels wel vinden, met name de introductie van artifacts is soms best wel opvallend bij mijn TW5000. Zeker rondom statische objecten zoals ondertiteling zie je dat de FI bij Epson het moeilijk heeft als er (snel) bewegende beelden achter getoond worden. De Panasonic implementatie heb ik maar één keer kort gezien op de VAD beurs en daar zag ik zo snel inderdaad niet zo heel veel artifacts. Echter was de Panasonic versie wel duidelijk minder smooth, wat ze in feite in bovenstaand artikel ook wel zeggen. De Epson variant maakt het beeld veel 'gladder', maar persoonlijk hou ik daar juist wel van  ;D De artifacts zijn echter inderdaad wel jammer.

jasjenl

Quote from: bmateijsen on January 25, 2009, 12:45:27
De artifacts zijn feitelijk net zo erg als op jouw Loewe TV. Echter doordat je op 2m breed gaat kijken, vallen de fouten gewoon veel meer op ;).
Het formaat speelt uiteraard ook een rol, ja. Maar rondom ondertitelingen doet mijn Loewe het toch echt wel beter, de Epson genereert hier veel meer foutjes/artifacts. Bij sommige scenes doet de Epson het echter overall wel weer beter, daar waar bij de Loewe sommige beelden nog wel eens schokkerig blijven 'strijkt' de Epson die wel glad. Maar goed, het blijft toch inherent aan de techniek dat je artifacts krijgt, het zal altijd een compromis blijven.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

ShellBeach

#7
Ik hou het bij de originele 24p (en 2:2 pulldown destijds op 48 Hz op de Barco uitgestuurd via de HTPC, of recent 3:3 op de Panasonic uitgestuurd op 24p, Panasonic maakt er 3:3 72Hz van, de nieuwere modellen zoudens zelfs 4:4 96 Hz doen).
Dat het beeld net op dezelfde manier schokt als in een echte cinema is authentiek aan de bron. Ik hou niet van extra post-processing op m'n 720p & 1080p content.

S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

J.A.F._Doorhof

#8
Dat is frame conversion.
Daar ben ik op CRT's wel een grote voorstander van inderdaad.
Feitelijk is dat hetzelfde als wat er in de bioscoop gebeurt met de shutter.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ShellBeach

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 25, 2009, 14:00:12
Dat is frame conversion.
Daar ben ik op CRT's wel een grote voorstander van inderdaad.
Feitelijk is dat hetzelfde als wat er in de bioscoop gebeurt met de shutter.

Eigenlijk is het technisch gezien frame duplication. Het frame wordt zoals in de cinema exact 2x (of een veelvoud) herhaald.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

celerontje

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 25, 2009, 14:00:12
Dat is frame conversion.
Daar ben ik op CRT's wel een grote voorstander van inderdaad.
Feitelijk is dat hetzelfde als wat er in de bioscoop gebeurt met de shutter.
Exact, dat is gewoon nodig op geflikker te voorkomen.
Maar met frame interpolation verknoei je gewoon de film, het ''klopt'' niet meer, je filmlook is weg.
Bovendien heb ik me nooit gestoord aan te weinig details in pans.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Job

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 24, 2009, 20:38:11
Het zal HEEL persoonlijk blijven.
Dat lijkt me het allerbeste argument om het niet te doen. Een zo puur mogelijke weergave van het bronmateriaal lijkt me dat wat nagestreefd moet worden.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"