"dof" geluid

Started by T-Bor Do It, June 21, 2003, 20:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

T-Bor Do It

Sinds een maand heb ik de Kef "eitjes" staan met als subwoofer de Rel Quake 2 en dit alles aangesloten op een Kenwood receiver.
Het geluid vind ik een beetje "dof", dit wordt wel vaker gezegd over de "eitjes". Als ik de treble een beetje hoger zet klinkt ik wel weer uitstekend, maar ik heb liever dat het al helemaal naar wens is als ik niks hoef bij te sturen.
Nu is mijn vraag: is er een luidsprekerkabel-merk waarvan gezegd kan worden dat het een wat "scherper/hoger" geluid met zich meebrengt?
Misschien kunnen jullie mij helpen m´n zoektocht naar de juiste luidsprekerkabel te vergemakkelijken (budget tot max 6/7 euro p/m)!

bryan vd B

hi,


DE kabels die ik getest heb en kan vond ik provigold 1 van de kabels die het hoog wat benadrukte t.o.v van het laag en midden wat me persoonlijk stoorde omdat dat bij mij al goed aanwezig was.
Verder zou je eens kunnen kijken naar kabels met zilver erin en dan zou ik beginnen met half koper/zilver.
Perzsoonlijk hou ik het liever bij koper maar misschien dat het bij jou juist goed uitpakt.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Het is belangrijk eerst te weten wat je nu voor kabel gebruikt.

Natuurlijke kabels (dus ook hoog) zijn:
Eichmann, MIT, Transparant

Wil je echt wat meer hoog dan kun je eens kijken naar kabels met silver coatings (zoals al eerder aangegeven).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

T-Bor Do It

#3
Dank voor de suggesties/reacties!

De kabels die ik nu gebruik zijn het vermelden niet waard, die vallen onder de "meegeleverde kabels categorie". Het was mijn bedoeling eerst de luidsprekers in orde te maken en vervolgens aan de kabels te werken, en dat moment is nu dus aangebroken.

Jullie geven allebei al aan om eens te luisteren naar kabels met "silver coatings". Nu ben ik niet echt op de hoogte van luidsprekerkabels, maar het klinkt alsof het boven mijn begroting ligt ::). Ik neem aan dat deze kabels in principe bij iedere hifi-winkel te verkrijgen zijn?
Verder zal ik eens uitkijken naar de Profigold (Bryan, heb je ook nog een typenummer, of maakt dat niet zo gek veel uit?) en Eichmann, MIT en Transparant.

garmtz

Ik weet niet of een andere kabel op de eitjes echt zoveel uit zal gaan maken. KEF staat een beetje bekend om hun wat ingetogen (ik zeg het voorzichtig) geluid. Een kabel zal dat maar heel licht veranderen. Denk niet dat verzilverde kabels altijd wel scherper zullen klinken, want dat is ten dele onzin. De constructie en gebruikte dielectricum zijn minstens even bepalend voor de uiteindelijke klank. Misschien kun je eens naar Kimber kabel luisteren. Niet goedkoop alleen.

Erik van Voorst (in memoriam)

#5
Hallo,

Helaas is je budget te beperkt om hier goed advies te krijgen over goed waarneembare kabelverschillen.

Maw je bent niet gebaat bij een fantastische kabel die niets meer verhult maar uit verhouding is met de rest.

Jouw luidsprekers zijn uitermate vriendelijk ik denk dat het foute boel is om er zomaar een dure  "scherpe"  kabel voor te kiezen, je luidspreker heeft nu eenmaal dat karakter.

Mijn advies zou zijn een Oehlbach bij de mediamarkt
(pak dan de zilverkleurige  ;D) en ga een euro of 2 a 3 boven budget....dan zit je net in een kwaliteitsrange  ;)

Ik heb goede ervaringen met beide kabels (koper en zilver)op bv Bower en Wilkens
qua karakter een beetje vergelijkbaar met jouw situatie.

Zet je treble gerust wat hoger...waarom niet...je oren bepalen ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Akosoft

Laat de treble dan een beetje hoger staan als je dat prima vind klinken! bespaard je weer kabels toch?

Nog even over Kef en Dof...

Wel nu, met de juiste versterking, bekabeling en tweaken klinken Kef's beter dan menig concurrent. Als ze dof klinken ligt het echt daar aan hoor... draai zelf met Monster Cable z2 referentie op Kef Q35. Speaker (o.a plaatjes vervangen door z2 tussen + en - van biwire brug....) Hoog en midden is ongekend goed en audiofiel.... maar je moet er wel even mee stoeien om het zo te krijgen.... Kef's zijn geen overdreven speakers zoals veel concurrenten die na een uur luid spelen beginnen te vervelen...... Mijn zwager heeft ook de eitjes en die klinken ook zeer mooi in het hoog (pioneer 908 en 747 dvd speler).....

T-Bor Do It

@ Akosoft: mooie kick hoor ;)

Inmiddels heb ik al nieuwe kabels gekocht van Qed (the original, geloof ik dat ze heten) en ben er met de treble een beetje omhooggeschroefd dik tevreden mee!

jaco

Ik heb ook met het veranderen van mijn interlinks tussen voor en eind een stuk opener geluid gekregen.  Nu kun jij dat moeilijk proberen met een receiver .. Maar Kef is inderdaad niet een synoniem (meer) voor  ingehouden hoog. Ik heb iemand te luisteren gehad die zelf met B&W Nautilus draaide en die vond het hoog in principe opener dan zijn eigen speakers (als ik het goed begrepen heb)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm