Is er een goedkope manier om vinyl (platen) schoon te maken??

Started by Tube-freak, January 20, 2009, 13:27:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tube-freak

Is er een goedkope manier om platen (ofwel vinyl) schoon te maken?  Ik heb de afgelopen paar maanden een berg 2e hands platen gekocht (Stuk of 30 a 40).   Sommige klinken erg goed, andere vertonen soms weer wat meer plopjes en kraakjes.  Is er een manier om deze platen op een of andere manier schoon te maken met een huis tuin en keuken middel.  Ik heb al wat huis-tuin-en-keuken recepten weten te achterhalen via internet maar wil niet meteen het eerste de beste gaan uitproberen zonder second opinion.

Ik maak de platen al schoon met een anti statisch borsteltje en de naald met een speciaal borsteltje met schoonmaak vloeistof.  Sowieso maak ik de naald schoon bij elke luister sessie (dus 1 keer per dag zeg maar) en bij elke plaat die ik opzet gaat de antistatische borstel er overheen.   Bij sommige platen heb ik nauwelijks plopjes en kraakjes en bij andere weer juist wel (soms hangt er ook een kloddertje stof onder de naald, wat ik uiteraard schoonmaak).

Ik denk dat ik meer kan halen uit mijn vinyl door het grondig te reinigen maar heb ook weer geen zin om honderden euro's uit te geven aan schoonmaken als je maar 100 euro aan vinyl hebt uitgeven. Heeft iemand nog tips??

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Vampire

Ikzelf ken eigenlijk alleen de Knosti Disco Antistat, die een vriend van me heeft...
Kost nog bijna 50 euro, maar wast je plaatjes wel lekker schoon  :)

(o.a. te koop via Hightfidelitydiscs)
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

Tube-freak

Ja ik had eigenlijk zelf wat recepten gelezen over een plantenspuit met wat alcohol gevult met wat andere ingrediĆ«nten voor bij elkaar een paar euro die je op de plaat kan spuiten.  50 euro is me dan net weer even wat te duur.  Klinkt in elk geval, niet als huis tuin en keuken recept (terwijk ik toch 100 % overtuigt ben dat er echt ergens een  oma recept bestaat wat hetzelfde doet voor weinig).
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

mikekiwi

Maar is het niet zo dat dat oma-spulletje waar jij op hoopt wel even goed is, maar dat 't minstens zo belangrijk is hoe je het erop aanbrengt (en vooral) hoe je het incl. vuil weer verwijdert?
En dan is zo'n platenwassert zoals hierboven genoemd wellicht wel interessant (scheelt je een hoop gedoe met plantenspuiten en poetsdoekjens)...

DVDGuy

Quote from: mikekiwi on January 20, 2009, 16:02:08
(scheelt je een hop gedoe met plantenspuiten en poetsdoekjens)...

...... die allebei ook weer geld kosten  :notify:
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

bmateijsen

Quote from: Tube-freak on January 20, 2009, 13:27:24
Is er een goedkope manier om platen (ofwel vinyl) schoon te maken?  Ik heb de afgelopen paar maanden een berg 2e hands platen gekocht (Stuk of 30 a 40).   Sommige klinken erg goed, andere vertonen soms weer wat meer plopjes en kraakjes.  Is er een manier om deze platen op een of andere manier schoon te maken met een huis tuin en keuken middel.  Ik heb al wat huis-tuin-en-keuken recepten weten te achterhalen via internet maar wil niet meteen het eerste de beste gaan uitproberen zonder second opinion.

Die recepten zijn er vast op de DHZ websites voor Vinyl. Vaak gewoon zoeken op oudere platenspelers, zoals Thorens TD150/ 160. Deze worden vaak gebruikt voor DHZ.

QuoteIk maak de platen al schoon met een anti statisch borsteltje en de naald met een speciaal borsteltje met schoonmaak vloeistof.  Sowieso maak ik de naald schoon bij elke luister sessie (dus 1 keer per dag zeg maar) en bij elke plaat die ik opzet gaat de antistatische borstel er overheen.   Bij sommige platen heb ik nauwelijks plopjes en kraakjes en bij andere weer juist wel (soms hangt er ook een kloddertje stof onder de naald, wat ik uiteraard schoonmaak).

Anti-statische borstels juist niet gebruiken voor het luisteren, tenzij er erg veel stof op zit. Zo'n anti-statische borstel zorgt juist voor statische electriciteit en dus plopjes ;)

QuoteIk denk dat ik meer kan halen uit mijn vinyl door het grondig te reinigen maar heb ook weer geen zin om honderden euro's uit te geven aan schoonmaken als je maar 100 euro aan vinyl hebt uitgeven. Heeft iemand nog tips??

Tja, 2dehands platen kopen is leuk, maar schoonmaken is echt wel heel belangrijk. Dus koop een paar nieuwe platen minder en zorg voor een goede platenwasser, zoals een Okki Nokki, die krijgt veel meer vuil eruit als met Knosti.

Groet,

Bjorn

roeleken

ik heb me ook een okki nokki aangeschaft. Kost wel 395 maar dan ben je wel gelijk klaar. De vloeistof moet je aanlengen met een goedje van rond de 7 euro dacht ik en verder gedemineraliseerd water. Dan heb je een liter schoonmaakvloeistof en daar kun je heel wat plaatjes mee schoonmaken op een relaxte goede manier.
En zo'n apparaat blijft jaaaren draaien, heel degelijk gemaakt.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Nahpets

Quote from: roeleken on January 20, 2009, 17:10:57
ik heb me ook een okki nokki aangeschaft. Kost wel 395 maar dan ben je wel gelijk klaar.

2e hands rond de 200-225 EUR.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

ivo1986

Je kunt ook een keer zo'n apparaat huren.
Ik meen me te herinneren dat Sense of Music dat vroeger deed maar ik zie er nu niks van op de site staan.

Tube-freak

Ja ik ken diverse adressen omn platen schoon te maken maar ik wil het liever zelf doen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Tube-freak

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Tube-freak

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

donaldk


Mark S

Ik ben onlangs ook weer begonnen met vinyl, net als TS een 2e hands collectie (van 15 naar 90 stuks via rommelmarkten, platenbeurzen en MP) voor weinig geld opgebouwd, en sta min of meer voor dezelfde keuze. Vooralsnog heb ik de platen handmatig gereinigd met de op internet regelmatig genoemde oplossing van gedemineraliseerd water, 96% alcohol en een drupje Calgonit spoelglans. Een leuk klusje voor op een regenachtige middag. Ze knappen er (mits niet al grijs gedraaid) aanzienlijk van op.

Ik heb zelf even geprobeerd om een eenvoudige en goedkope DIY Knosti te bedenken. Een plastic Curver krat als behuizing, met daarin een smalle hoge plastic bak voor het reinigingsmiddel, en daar bovenop een frame met 2 borstels (a la tochtstrip voor onder de deur) met tevens een asje om de plaat op te hangen.
Asje op het frame tussen de borstels in de vloeistof laten zakken, plaat aan de rand ronddraaien, en klaar.
Maar wil je dat qua materiaal een klein beetje netjes doen, ben je stiekem toch bijna net zo veel geld kwijt als voor een Knosti. Voor dat geld ga ik dus niet zelf lopen rommelen, en komt er dus binnenkort een Knosti in huis. Zit ook een droogrekje en meer accessoires bij etc.

Een Okki Nokki is voorlopig echt niet im Frage. Voor dat geld voorlopig liever honderd schijfjes muziek die ik zelf moet afwassen.

eddy135

Quote from: Tube-freak on January 20, 2009, 19:37:15
Zoiets als dit ?

http://www.highfidelitydiscs.nl/customer/product.php?productid=18829
Percies!
Gewoon bestellen; prima ding, neemt ook weinig ruimte in.
Behalve tijdens gebruik dan, maar als het goed is gebruik je 'm 't grootste deel van je tijd niet!  ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

stefan_82

de vloeistof is mss makkelijk te maken..maar op zich ga je ze niet 'proper' krijgen door het er wat op te gieten haha
op zijn minste heb je dus een 'borstelsysteem' nodig.

+ met vuile platen spelen zorgt ervoor dat je na een tijd een ferme prop stof/haar/etensresten ;D aan de naald ligt mee te draaien
en heb je nogal snel de neiging om even de naald met nagaoka vloeistof te reinigen..wat niet goed is voor de naald..aangezien ze kan oxideren bij overmatig gebruiken (van horen zeggen)

+ was je best nieuwe platen ook even, niet omdat ze vuil zijn maar veelal omdat ze anders snel statisch geladen raken (de knosti vloeistof maakt zo ook statisch neutraal) en op die manier extra stof aantrekt. ook om vet te verwijderen van de mal waaruit ze geperst werden

+ op termijn heb ik zo het idee dat iedereen die ooit een knosti gekocht heeft ook later een platenwassers Ć  la okki nokki aanschaft

platen is zoals bij een auto vrees ik, als je een auto koopt moet je ook rekening mee houden dat je hem moet wassen dat hij regelmatig even op onderhoud moet..een verplichte kost dus ...anders niet aan beginnen zou ik zeggen.
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

advr

op de langere  termijn is een okki nokki de beste oplossing. werkt super goed
relatief goedkoop en gaat jaren mee.

een fles Quality Service Vinyl Cleaner kost 16 euro. doe je erg veel platen mee O0
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Moony

Quote from: advr on January 23, 2009, 11:13:09
een fles Quality Service Vinyl Cleaner kost 16 euro. doe je erg veel platen mee O0

Die is toch bedoeld voor de Knosti en kun je toch beter niet gebruiken in de Okki Nokki??
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

advr

Quote from: Moony on January 25, 2009, 11:20:53
Die is toch bedoeld voor de Knosti en kun je toch beter niet gebruiken in de Okki Nokki??
dacht het wel, gekocht bij Audio Excellence en die weten wel wat ze verkopen en waarvoor ;D
tevens al honderden platen mee schoongemaakt met super resultaat moet ik zeggen :P
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

stennisborne

Hier het geheime recept dat in de speciale flesjes verkocht wordt.

Je koopt bij de kruidvat een flesje alcohol (zo puur mogelijk 80-90 %) en en fles gedestileerd/gedemineraliseerd water (om kalkvorming te voorkomen)

dan neem je 1/3 alcohol en 2/3 water (en eventueel een drupje dreft, dit gebruik ik zelf alleen nooit) dit meng je in een verstuiver.

je kunt dit op je plaat spuiten, uit laten lekken en met een zachte doek droogwrijven.
Onkyo TX-SR608 / Mission M73 fronts / Mission 73 Rears / Mission M7C2 Center / Mordaunt short MS308 Sub / Samsung UE48H5570 / Humax iHdr-5050c / Dune HD MAX / Logitech Harmony Ultimate

Tube-freak

En hoe goed werkt dat geheime receptje van je?   Merk je veel verschil?  Ik zit te tijfelen tussen dat receptje of een knosti.
Zo een okki nocci of hoe het ook heten mag vind ik nog een beetje te duur (duurder dan de platen collectie).




16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

advr

Quote from: stennisborne on January 28, 2009, 21:23:48
Hier het geheime recept dat in de speciale flesjes verkocht wordt.

Je koopt bij de kruidvat een flesje alcohol (zo puur mogelijk 80-90 %) en en fles gedestileerd/gedemineraliseerd water (om kalkvorming te voorkomen)

dan neem je 1/3 alcohol en 2/3 water (en eventueel een drupje dreft, dit gebruik ik zelf alleen nooit) dit meng je in een verstuiver.

je kunt dit op je plaat spuiten, uit laten lekken en met een zachte doek droogwrijven.

ik hou het wel bij de Okki Nokki :alien:
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

stennisborne

Natuurlijk is zo'n Okki nokki een mooi ding maar voor mensen die enkel een plaat draaien/schoonmaken, een prijzige oplossing.

Het spul werkt zeer goed, ik ben een vinylverzamelaar en durf mijn singles van 200+ euro per stuk er rustig mee schoon te maken.

Let wel op je maakt je singles/lp's schoon, je poetst er natuurlijk geen krassen mee weg. vaak ben je er zelf zuinig op en worden ze niet snel vies maar als je bijvoorbeeld op een rommelmarkt wat koopt wat jarenlang op een zolder heeft gelegen dan willen ze wel eens smerig zijn. Als dit het geval is klinken ze daarna weer als nieuw!

Veel mensen doen het gewoon met glassex, maar daar waag ik mijn platen in ieder geval niet aan.

Deze samenstelling zit gewoon in de reinigingsflesjes die je voor een euro of 20 koopt. nu maak voor een euro of 4 zelf 3 flesjes.
Onkyo TX-SR608 / Mission M73 fronts / Mission 73 Rears / Mission M7C2 Center / Mordaunt short MS308 Sub / Samsung UE48H5570 / Humax iHdr-5050c / Dune HD MAX / Logitech Harmony Ultimate