M&G bij Bas - 'blind' luisteren

Started by B.J., January 19, 2009, 13:44:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B.J.

Erg gezellig vond ik het om eerst Zee en Enno en later nog tiptop te ontvangen. Van tevoren had ik mijn daytek dvd speler aangesloten op mijn 383 met een dropveter. Dit klonk naar niks plus duidelijk zachter dan via mijn 390s. Omdat Jacco helaas niet kon hebben we dus het uitgangsvolume niet gelijk kunnen stellen en is deze speler later niet meer aan geweest. Wel heb ik de dropveter (niet gebalanceerd) tussen de 390s en de 383 gehad en mijn MIT (wel gebalanceerd) en dit was een wereld van verschil. Niet gebalanceerd was (zoals verwacht) veel zachter, ook na het verhogen van 6db klonk deze veel zachter dan via de MIT. Een goed vergelijk konden we dus helaas niet doen. Mij viel wel gelijk op dat de MIT het plaatje veel breder en meer naar voren zet dan de dropveter. Door een niet gelijk volume is een eerlijk vergelijk wel lastiger.

Later kwam Tiptop nog langs, en we hebben meer gezellig gekletst dan geluisterd! Hij had nog een crystal cable picolo meegenomen. Wel ongebalanceerd maar na volume opschroeving klonk deze niet verkeerd.

Ik vond het een gezellig middag/avond en wil de heren bedanken voor hun komst!

hifiman

Quote from: Zee on February  8, 2009, 09:27:11
Een wireless soundcard dus (ik heb alleen digitaal out nodig).  Maar naar mijn weten bestaat dat dus (nog?) niet.  Helaas....

Misschien een videozender?

Van het internet geplukt:
Wireless S/PDIF?

Someone wrote to ask whether or not it would be possible to use a wireless video sender to send S/PDIF around his house. I'd never thought of this but it seemed possible, and a great idea! I thought about it and concluded that it just might work. He went out and got a 2.4Ghz video sender from Radio Shack. Amazingly it worked, and he was able to send wireless S/PDIF. Not bad for $100.

Zee

Quote from: Audioloog on February  8, 2009, 14:47:04
Misschien een videozender?

Van het internet geplukt:
Wireless S/PDIF?

Someone wrote to ask whether or not it would be possible to use a wireless video sender to send S/PDIF around his house. I'd never thought of this but it seemed possible, and a great idea! I thought about it and concluded that it just might work. He went out and got a 2.4Ghz video sender from Radio Shack. Amazingly it worked, and he was able to send wireless S/PDIF. Not bad for $100.



Het lijkt erop dat ik intussen een oplossing heb gevonden: combinatie van mijn SB, Waveinput plugin en VAC  (ja, een kabeltje!).  Zie ook hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=84700.0
Ben nog wat aan het experimenteren en wil nog proberen de latency iets terug te brengen.  Wel een verademing om middels een 'gewone applicatie' muziek uit je SB te krijgen ipv met een onhandige afstandsbediening of de SC interface te moeten zoeken en browsen door je library.

- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

ivo1986

Quote from: Bas Janssen on February  6, 2009, 08:47:47
Als je een leuke buizenversterker hebt (die een elektrostaat kan aansturen) dan graag!

Misschien dat ik nog een keer kan langskomen met mijn Jadis Ja30's en Jp30 voor?
Ben erg benieuwd naar jouw set en hoe mijn versterking het doet op Martin Logan.

Alleen moeten die eerst nog door de importeur gerenoveerd worden en ik moet nog mijn rijbewijs halen :crazy:.

garmtz

Quote from: ivo1986 on February 10, 2009, 17:55:50
Misschien dat ik nog een keer kan langskomen met mijn Jadis Ja30's en Jp30 voor?
Ben erg benieuwd naar jouw set en hoe mijn versterking het doet op Martin Logan.

Alleen moeten die eerst nog door de importeur gerenoveerd worden en ik moet nog mijn rijbewijs halen :crazy:.

Ik denk dat Bas dan achter zijn oren gaat krabben... ;D

Nahpets

Ik denk dat Bas weinig te krabben heeft als hij niet eerst de akoestiek aanpakt.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

B.J.

Quote from: Enno on February 10, 2009, 19:36:34
Ik denk dat Bas weinig te krabben heeft als hij niet eerst de akoestiek aanpakt.

Er zijn geen acceptable akoestische oplossingen voor mij in de woonkamer. (Wellicht alleen dat dempende spul op het plafond)

Nahpets

Quote from: Bas Janssen on February 10, 2009, 20:24:08
Er zijn geen acceptable akoestische oplossingen voor mij in de woonkamer. (Wellicht alleen dat dempende spul op het plafond)

Weet ik, hebben we het zaterdag uitgebreid over gehad. Probeer alleen aan te geven dat andere apparatuur weinig tot geen soelaas zal bieden. Je hebt andere, grotere problemen met je muziekweergave die veel lastiger aan te pakken zijn als het wisselen van een versterker.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

tiptop

Maar het effect van een Jadis bijv. kan wel tot meer emotie uit de muziekweergave leiden en daardoor toch een waardevolle verandering zijn. :)

Hier iig wel. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Starred

Quote from: Bas Janssen on February 10, 2009, 20:24:08
Er zijn geen acceptable akoestische oplossingen voor mij in de woonkamer. (Wellicht alleen dat dempende spul op het plafond)

Waarom niet? Kleed, gordijnen, grote planten, akoustische panelen met foto/art prints, stoffen bankstel, grote gevulde boekenkast allemaal niet mogelijk?

B.J.

Quote from: Starred on February 11, 2009, 07:58:35
Waarom niet? Kleed, gordijnen, grote planten, akoustische panelen met foto/art prints, stoffen bankstel, grote gevulde boekenkast allemaal niet mogelijk?

Mijn vriendin is erg astmatisch dus geen  kleed, gordijnen en grote gevulde boekenkasten zonder glazen deur.

Stoffen bank en erg grote planten hebben we, schilderij aan de 1ste reflectie zijde (??, tegenover de luidsprekers) komt er nog.

Starred

Quote from: Bas Janssen on February 11, 2009, 08:49:50
Mijn vriendin is erg astmatisch dus geen  kleed, gordijnen en grote gevulde boekenkasten zonder glazen deur.

Ah, dat is erg naar. Dan moet je inderdaad naar andere zaken grijpen als een akoestisch plafond.

Ik begreep overigens dat een goed kleed juist minder stof in de lucht veroorzaakte, omdat de stof dan in het kleed gaat zitten en niet vrij door de lucht dwarrelt. Maar jullie zullen zelf veel beter weten dan een leek of dat een fabeltje is.

B.J.

Quote from: Starred on February 11, 2009, 09:24:51
Ah, dat is erg naar. Dan moet je inderdaad naar andere zaken grijpen als een akoestisch plafond.

Ik begreep overigens dat een goed kleed juist minder stof in de lucht veroorzaakte, omdat de stof dan in het kleed gaat zitten en niet vrij door de lucht dwarrelt. Maar jullie zullen zelf veel beter weten dan een leek of dat een fabeltje is.

Geen idee, wij stofzuigen en afstoffen gewoon vaak. De bank is ingesprayd met speciaal anti-huisstofmijt spul.

Starred

Bestaan er geen speciale gordijnen voor astmatische mensen?
Of worden die gemaakt van spul dat weer nauwelijks bijdraagt aan oplossen van akoestische problemen...

B.J.

Quote from: Starred on February 11, 2009, 10:24:39
Bestaan er geen speciale gordijnen voor astmatische mensen?
Of worden die gemaakt van spul dat weer nauwelijks bijdraagt aan oplossen van akoestische problemen...

Geen idee, ik moet wel zeggen dat mijn vriendin graag gordijnen wilt omdat die 'gezelliger' zijn dan 'screen' achtige dingen die we nu hebben hangen. Voordeel van de huidige is de uitwasbaarheid. Ik denk dat het niet veel effect heeft maar we zullen het zien horen  ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

#65
Hoi Bas

Ik denk dat een akoestisch plafond je set naar het volgende niveau brengt....daarnaast kun je denk ik prima met bv. vitrage en zijden gordijnen de boel gezellig  en behaaglijk maken...evenals planten die je meteen regelmatig met plantenspuit kunt besproeien ;)...allemaal zeer astma-vriendelijk (hoewel ikzelf geen astma heb maar wel extreem kan reageren op stof...weet ik precies waar het over gaat)

Ik denk dat je met al deze middelen als wapen schrikt en je set zelfs niet meer terugherkend. :o..helaas durven velen die stap niet te maken maar met nu je vriendin als BELANGRIJKSTE factor kun je juist een prima (akoestisch) gezellig en gezond leefklimaat creeren waar niet alleen de gemiddelde mens maar ook een audioliefhebber alleen maar van kan dromen.... O0

Doe er je voordeel mee.... :)

PS
Ik blijf het zeggen maar een bv. 5000 euro set in een goede omgeving "wint" het op de meeste belangrijke punten van een beduidend duurdere set in een slechte omgeving..... nobrainer dus
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!