M&G bij Bas - 'blind' luisteren

Started by B.J., January 19, 2009, 13:44:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B.J.

Meet en Greet bij Bas om eens 'blind' wat te gaan testen.

Wat
Interessant lijkt mij:
1.Goedkope cd/dvd speler (gekalibreerd zodat hij dezelfde uitgangsspanning heeft als mijn cd speler (ML390s)) met analoge interlinks op mijn versterker (ML383) vergelijken met mijn cdspeler met mijn MIT interlinks op mijn versterker. Blind kan er via de source selector gekozen worden voor de goedkopere of duurdere cd speler.

2.Alleen de interlink vervangen in mijn set door een dropveter. Blind kan er via de source selector gekozen worden voor de ingang waarbij de 1 dus via mijn MIT interlink is en de ander via een dropveter.

Een nadeel wat ik kan bedenken is dat ik nu xlr aansluitingen gebruik en mijn goedkope cd speler geen xlr aansluiting heeft. We willen natuurlijk niet de hele tijd kabels in en uit gaan pluggen dus dan moeten we 2 ingangen op mijn versterker gebruiken (ik weet niet of de ingangswaarden gelijk zijn). Behalve de goedkope cd speler wil ik niet dat de apparatuur open wordt geschroefd. Schakelkastjes ertussen lijken mij niet nodig in deze test?

Hoe
1 stukje muziek 10 keer beluisteren en op papier aangeven wat je denkt en dit 3 keer met verschillende muziek?

Waarom
Ik wil best wel eens horen of zo'n oude cd speler net zo goed kan klinken als mijn ML390s. Ik wil absoluut niet hiermee bewijzen dat er geen/wel verschillen zijn tussen cd spelers en kabels. Dat moet iedereen zelf weten. Ik denk wel deze verschillen te horen en heb meerdere shoot-outs gehad voordat ik deze apparatuur + kabels heb gekocht. Ik heb wel alle app+kabels gezien dus wellicht speelt hier enige psycho-akoestiek mee. De verschillen leken mij echter zonder twijfel overduidelijk.

Wanneer
Mijn weekenden zitten allemaal vrij vol maar het lijkt erop dat zaterdag 7 februari ik wel ruimte heb.

Waar
In Uithoorn (ligt onder Amstelveen, wat onder Amsterdam ligt)  ;D

Wie
Ik heb 1 (kleine) sweetspot op een driezitsbank, 5 mensen lijkt mij absoluut max. 6 is prima maar dat is meer gezellig dan handig luisteren.

Bas
Zee
Enno

Jacco en Raphie/Audiofile kunnen helaas niet komen.

dekkersj

Als ik vervoer kan regelen, ben ik er graag bij.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Zee

Staat genoteerd!
En ook als er geen verschil mocht zijn tussen de "100 euro" cd speler en de ML390s is er nog niets aan de hand: die ML is gewoon een buitengewoon fraai apparaat, al was het alleen maar om te zien!  Pride of Ownership noem je zoiets en daar is helemaal niets mis mee! 
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

)p(

Quote from: Zee on January 19, 2009, 14:21:45
Staat genoteerd!
En ook als er geen verschil mocht zijn tussen de "100 euro" cd speler en de ML390s is er nog niets aan de hand: die ML is gewoon een buitengewoon fraai apparaat, al was het alleen maar om te zien!  Pride of Ownership noem je zoiets en daar is helemaal niets mis mee! 

En jij kan ht weten met je tact, krell en avalons :)

Ik moet vanavond mijn vriendin vragen of ik weg mag ;)
En met jouw en jacco zijn de skeps al goed vertegenwoordigd...als er ook believers willen komen mogen die voor wat mij betreft...als er plek over is kom ik graag.


peter

roeleken

zal moeten kijken of ik kan. Woon wel heel erg ver weg, toch zo'n 200 km, dus dat is nogal wat he
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

)p(

Even opgezocht, maar met het ov wordt het wel een beetje lastig vanuit Almere...dus ik haak toch maar af...alvast veel plezier!

peter

garmtz

Met jacco is er in ieder geval een technisch zwaargewicht bij... ;)  Op zaterdagen werk ik gewoon en het is nu erg druk, dus helaas...

Nahpets

Lijkt me een leuke test. Ik reken mijzelf tot de believers  :devil:

En zou een leuke thuiswedstrijd zijn vanuit Kudelstaart.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

B.J.

Quote from: Zee on January 19, 2009, 14:21:45
Staat genoteerd!
En ook als er geen verschil mocht zijn tussen de "100 euro" cd speler en de ML390s is er nog niets aan de hand: die ML is gewoon een buitengewoon fraai apparaat, al was het alleen maar om te zien!  Pride of Ownership noem je zoiets en daar is helemaal niets mis mee! 

Gezellig

Quote from: )p( on January 19, 2009, 19:17:30
Even opgezocht, maar met het ov wordt het wel een beetje lastig vanuit Almere...dus ik haak toch maar af...alvast veel plezier!

peter

ok

Quote from: Enno on January 19, 2009, 20:37:17
Lijkt me een leuke test. Ik reken mijzelf tot de believers  :devil:

En zou een leuke thuiswedstrijd zijn vanuit Kudelstaart.

Je bent van harte welkom

Nahpets

Weet je al welk muziekstuk het gaat worden?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Janbo

#10
Excuus, verkeerde topic (moet nog even wennen aan lay out van dit forum  :blush:)

bmateijsen

Volgens mij hoort deze niet hier....?

Quote from: Janbo on January 21, 2009, 20:44:45
Er staat hier een Crown CTs3000 op het sub. Uiterst krachtig en een ventilator die continu variabel is, waarbij deze bij de meeste films uit staat danwel zachtjes draait. Met een beetje zoeken is deze 3000 (2 x 1.500 op 4 ohm) voor de door jou genoemde prijs wel te vinden of z'n kleinere broer, de CTs2000 (2 x 1.000 op 4 ohm)

Binnen het Crown-segment zijn er ook de K1 en K2. Helemaal geen ventilator en toch veel vermogen. Idle verbruiken al deze amps zeer weinig.


Nahpets

Inderdaad een duidelijk gevalletje "blind typen" ipv "blind luisteren"
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

)p(

Quote from: Enno on January 22, 2009, 09:22:47
Inderdaad een duidelijk gevalletje "blind typen" ipv "blind luisteren"

;D

peter

B.J.

Nog believers met goede oortjes die zin hebben? Er is nog plek.

M

#15
Misschien Frank2, heeft ook hele goede oortjes net als Klinktbeter. Zou mooi zijn als ze beide mee zouden doen.
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

B.J.


B.J.

Jacco,

wat moet jij precies doen met de oude cd speler om hem gelijk klinkend te maken met mijn 390s?

gr,
Bas

hifiman

Quote from: Bas Janssen on January 23, 2009, 15:26:00
Nog believers met goede oortjes die zin hebben? Er is nog plek.
Wel zin, maar ik kan die dag helaas niet ivm verjaardag vrouw  :-\

dekkersj

Quote from: Bas Janssen on January 27, 2009, 15:46:22
Jacco,

wat moet jij precies doen met de oude cd speler om hem gelijk klinkend te maken met mijn 390s?

gr,
Bas
Het niveau van het uitgangssignaal aanpassen. Dat gaat met een variabele weerstand, maar de mate waarin ik de aanpassing kan doen is beperkt. Slechts een paar tienden van dB kan ik finetunen. Is er bekend welke uitgangspanningen de spelers hebben?

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

ivo1986

Mij zou het ook erg leuk lijken zeker met jou set!

Maar moet waarschijnlijk werken die dag.

garmtz

#21
Quote from: dekkersj on January 27, 2009, 16:53:42
Het niveau van het uitgangssignaal aanpassen. Dat gaat met een variabele weerstand, maar de mate waarin ik de aanpassing kan doen is beperkt. Slechts een paar tienden van dB kan ik finetunen. Is er bekend welke uitgangspanningen de spelers hebben?

Groet,
Jacco

Hallo Jacco,

De Levinson heeft een variabele uitgang, maar die is zoveel slechter dan de fixed uitgang dat dat geen oplossing is. Volgens mij kun je echter wel op de ML versterker de  ingangsgevoeligheid extreem nauwkeurig aanpassen per ingang. Dan kun je gewoon het uitgangssignaal meten op de luidsprekeruitgangen en hoef je geen externe variabele weerstand meer te gebruiken... ;)


Vergeet bovenstaand verhaal, blijkt in stappen te zijn van 6 dB... ::)   Wel kun je het volume van de 383 heel nauwkeurig instellen met digitale aflezing, wellicht dat je die als offset kunt gebruiken voor volumeverschillen.

Zee

Bas,
Hoe laat stel je voor zaterdag te starten?   Ik zou voorstellen ergens in de middag.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

B.J.

#23
Lijkt mij een goed plan 1400 uur? Mag ook eerder, je bent zo een uur of 3 aan het luisteren. Misschien is 1300 beter?
Wat voor cd's willen jullie meenemen?

Zelf zou ik willen beluisteren:
Eva Cassidy - Fields of gold
Sally Oldfield - Mirrors en Waterbearer
Kate Bush - King of the Mountain

Klassieke muziek is niet aanwezig dus die moet door een van jullie worden meegenomen.

B.J.

Quote from: dekkersj on January 27, 2009, 16:53:42
Het niveau van het uitgangssignaal aanpassen. Dat gaat met een variabele weerstand, maar de mate waarin ik de aanpassing kan doen is beperkt. Slechts een paar tienden van dB kan ik finetunen. Is er bekend welke uitgangspanningen de spelers hebben?

Groet,
Jacco

Nee, kan je vertellen hoe ik dat kan meten? Anders kom je iets eerder dan de anderen en mag jij het doen.  ;)