Welke eisen aan sub voor 60-80m2

Started by fronskyy, June 20, 2003, 14:16:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fronskyy

Ik wil binnenkort een sub bouwen, maar welke minimale eisen ten aanzien van bijvoorbeeld grootte van het chassis en wattage moet ik hanteren.

De kamer is ongeveer 60m2 en heeft een open doorgang naar een keuken van 20m2. Er wordt mij links en rechts aangegeven dat ik met een eenvoudige "winkelsub" van 300-400 euro waarschijnlijk niet uit de voeten kan.

Ik zit momenteel te denken aan een XLS10 sub, of kan het met "minder" (=goedkoper)??

Wie helpt mij op weg (alvast bedankt).

Harry

dddac

Hi Harry,

er is maar een vraag die je eerst voor jezelf moet beantwoorden:

Hoe luid (dB) moet de sub spelen bij minimaal welke frequentie ????

stel je zegt 90dB bij 50Hz, is een 400Euro setje vast wel ok

Wil je 120dB bij 18Hz, maak dan je borst maar nat !!

Alles hangt namelijk af van het membraan oppervlak en de maximale lineaire uitslag van de speakerunit... En dan nog een vette versterker er aan.


Kortom, schrijf maar op wat je wilt, geef ik je het antwoord, ok?

doede

VlisChris

Persoonlijk denk ik dat je vooral moet denken aan een snelle en strakke subwoofer. Voor dit formaat kamer zal je aan een basic subwoofer van 300/400 euro niet al het plezier hebben dat je kan hebben.
Waarschijnlijk zul je bij de wat hogere modellen van REL kunnen kijken. De Quake lijkt me wat aan de lichte kant voor je kamer, maar kijk eens naar het model erboven, en je komt al een stuk verder in de richting.
Veel plezier en succes met uitzoeken ;D
Groeten,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Pb

#3
Hi,

Ga eens naar Speaker land of Speaker en Co en dan kan je een DIY sub gewooon een weekendje lenen om te kijken wat je wilt. Het hangt ook af van je fronts. Als je al redelijke bass conussun hebt zal je een zwaarder/groter sub nodig hebben. Ik heb een kamer van 3,5x4 en ik heb de xa-10s peerless staan Deze kan mijn fronts bij benen.

Speaker en co zit in rotterdam, groningen en in haarlem.
http://www.speakerenco.nl/

Ga daar gewoon een keer kijken als het rustig is dan kunnen zij je een heleboel vertellen en laten horen.

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

fronskyy

Bedankt voor jullie reacties.

Ben kort geleden bij Speaker & Co geweest en heb daar naar de XA10S geluisterd. Ben onder de indruk. Heb daar toevallig een bezoeker gesproken, die een vergelijkbare ruimte had en ook een XA10S. Hij had zeer goede ervaringen en zijn enthousiasme sprak mij aan.

Al met al denk ik een goede "film"-sub om mee te beginnen. Ga na mijn vakantie de spullen bestellen en begin dan aan mijn eerste zelfbouwproject.

Harry