Het grote B&W topic.

Started by Hertog_Martin, June 19, 2003, 22:09:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

WickedGame

Quote from: Gaeje on December 26, 2011, 22:02:44
de hifi zaak waar ik al m'n spul ga halen vind dat dus echt niks die classé eindbakken... hij vind de processor top, maar de eindtrappen weigert hij binnen te pakken

ik zou het zelf niet weten, want ik heb er nog géén gehoord, en sowieso out of my league

Wat prefereert die dan als eindbakken?

Pixal

Schaamteloos plaats ik hier dezelfde post als in het versterking topic (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=118837.0), waar ik een paar antwoorden kreeg en het daarna een beetje stil werd. Misschien wil ik gewoon over de streep getrokken worden maar als iemand iets nuttigs toe te voegen heeft hoor ik het graag.

Dit is mijn opstelling:

Receiver: Marantz SR6004
Fronts: B&W 683
Center: B&W HTM61
Rears: B&W 685
Sub: zelfbouw

De fronts zijn bi-amped via de Marantz.

Met films ben ik best tevreden. Met stereo (muziek) op laag volume heb ik het idee dat het er niet echt uitkomt. Het is al wel verbeterd sinds ik mijn Denon 1804 heb uitgezwaaid maar toch.. Ik kan het niet goed verwoorden maar ik mis denk ik vooral laag weergave. Het klinkt verder een beetje dood, alsof ik iets verkeerd heb aangesloten ergens, er mist wat dynamiek. Ik heb steeds de neiging het volume wat hoger te zetten, dan klinkt het al beter. Ik heb het dus echt vooral over laag tot gemiddeld volume, dat ik ondertussen nog wel met iemand kan praten of iets harder maar niet zo hard dat de buren het kunnen horen.

Is het mogelijk dat deze speakers op lage volumes niet goed worden aangestuurd door deze versterker? Zou een eindversterker dan een goede oplossing zijn? En zo ja, dan komen we in een gebied waar ik totaal geen ervaring heb. Dan zou ik wel graag wat voorbeelden zien van wat ik nodig heb.

Ik heb een tijdje niet thuis gewoond en had toen alleen mijn 685's aan een zeer oude stereo versterker (met een krakende schuifknop voor het volume), die setup klonk ook op lage volumes zoveel beter!
"suck, squeeze, bang, blow.... brilliant!"

Pixal

Ik denk dat ik iets te snel heb opgegeven. Ik heb vanavond wat met de instellingen zitten spelen, er was het een en ander veranderd sinds ik er het laatst was geweest. De crossover stond oa veel te hoog. Klinkt al een stuk aardiger nu, ook als het niet te hard staat.
"suck, squeeze, bang, blow.... brilliant!"

Softpower

@pixal kijk ook eens goed naar de plaatsing van je sub. 45 graden draaien kan wonderen doen ( in mijn geval). Of natuurlijk een andere plek.

@ rest.. Ik ben geen voorstander van rotel en b&w. Rotel levert onvoldoende power waardoor alles heel vlak en flets wordt. Ik heb zelf voor classe gekozen maar ook losse eindversterkers van denon en marantz bevielen me. Maar in de eindversterking is de keuze reuze ;) overigens kun je rustig een 2e hands setje versterking aanschaffen. Let wel zoals iedereen hier al zegt b&w houdt van power... Dus bij mij een ca2200 op de 805d's. En ja ook een sub.. De 805d's gaan laag maar niet zo laag als met sub. Alles klinkt veel opener en transparanter als de sub het echte laag voor zijn rekening neemt.

Dus ga luisteren match je voorversterker/versterker met pre out met de b&w's die je bij je passen en schaf degelijke eindbak(ken) aan.
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Gaeje

Softpower hoe bevalt de combo 805 en cm? Want ik heb 4x cm5 rondom maar sluit niet ui van ooit de 805d als front te gaan zetten

jon81

Wij hebben thuis de B&W DM302 als frontspeakers, en die bevallen mij best goed.
Ik vind ze prettig klinken, maar we hebben geen bijpassende center, er staat nu een goedkope sony als center bij, en dat hoor je nogal.

Als surround speakers hangen er 2 Solid HCM2's en ook die bevallen prima.

Nu twijfel ik wat te doen met de center.
Een bijpassende CC3 zou logisch zijn als de DM302's goed bevallen, maar ik heb wel eens gehoord dat het niet de allerbeste lijn van B&W is.
En de CC3 is niet echt esthetisch, dat is ook best belangrijk. Met dat in het achterhoofd heb ik al eens zitten kijken naar een VM1 als center, en later eventueel ook als fronts. Maar ik heb geen idee of dat een beetje zal klinken.

De centers uit de radius lijn van monitor audio vallen qua uiterlijk in de smaak, maar ik twijfel nogal om een center van een heel ander merk er bij te zetten.

Alle adviezen en/of commentaren zijn welkom :satisfied:
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

JCL

Een center van een ander merk zou ik nooit doen, moet gewoon goed matchen. Een mooie oplossing is de CC3. Zoals je aangeeft niet de beste B&W maar ook niet de duurste ;). Als je niet over wilt naar 600 of CM serie dan is het een prima keuze. Zo wel praat je over een totaal ander financieel plaatje ;)

jon81

Duidelijk antwoord  :thumbs-up:

Zo denk ik er zelf ook een beetje over.
Een 600 of CM serie center zou nog een optie zijn, om dan later bijbehorende fronts aan te schaffen, maar vrees dat dat er voorlopig niet in zit.

Ik heb nog eens gemaild met iemand die een CC3 te koop heeft staan, ik ben benieuwd.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Gaeje

ah hier staat het. klopt :) die jongens van Stevens

W.Otter

heb een tijdje de b&w CM8's staan en bevallen me toch nog niet helemaal. Ze zijn aangesloten op een rotel rb 1572 (2x250W klasse D) die op zijn beurt is aangesloten op een v-dac en een squeezebox.
Wat ik mis bij de CM8 is het laag. verder is het midden en hoog heel gedetailleert ook op hoge volumes. inmiddels aan het kijken naar een oplossing en omdat ik zo fan ben van B&W wil ik graag in deze sfeer blijven.

Zou een goede sub mij hier uit de brand kunnen helpen of is het upgraden naar CM9 het beste voor mij..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

WickedGame

Quote from: W.Otter on January  4, 2012, 11:07:09
heb een tijdje de b&w CM8's staan en bevallen me toch nog niet helemaal. Ze zijn aangesloten op een rotel rb 1572 (2x250W klasse D) die op zijn beurt is aangesloten op een v-dac en een squeezebox.
Wat ik mis bij de CM8 is het laag. verder is het midden en hoog heel gedetailleert ook op hoge volumes. inmiddels aan het kijken naar een oplossing en omdat ik zo fan ben van B&W wil ik graag in deze sfeer blijven.

Zou een goede sub mij hier uit de brand kunnen helpen of is het upgraden naar CM9 het beste voor mij..

Het klinkt gek, maar heb de combinatie B&W en Rotel nooit gelukkig gevonden. Een tijdje een RB1080 eindbak gehad op 8xx serie speakers en dat leverde ook vrijwel geen laag. Uiteindelijk overgestapt op andere versterking om dit recht te trekken. Het zal mij niets verbazen dat ook hierin Rotel nog wel eens een bottleneck is.

Mocht je de speakers willen veranderen, dan denk ik dat je met een CM9 ook niet het doel gaat behalen waar je naar streeft. Dan kan je nog beter kiezen voor de CM8 houden en extra laag aan te laten sturen door een subwoofer.

W.Otter

Een kennis van me heeft nog een marantz staan, die zal ik er eens op proberen.
begrijp me niet verkeerd, het hoog is prachtig gedetailleerd. misschien juist ook omdat het laag dit niet wegmoffelt. maar inderdaad het laag mag wat meer aanwezig zijn  :closedeyes:
heb je een idee voor een goede subwoofer uitsluitend voor muziek? een snelle sub die weinig resoneert.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

maakt een eindbak dan zoveel uit voor de uiteindelijke klank?
ik snap dat voorversterkers met hun DAC geluid beïnvloeden. ik heb juist de rb1572 gekozen omdat deze voldoende kracht heeft aangezien b&w wel van een wattje meer houden.
keuze van Rotel is ook gebaseerd op het feit dat deze zowel als in stereo en surround goed presteren. wat uiteindelijk ook het doel is.

daarnaast is arcam mij voor deze doeleinden ook aangeraden, ervaring mee?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

WickedGame

Quote from: W.Otter on January  4, 2012, 11:18:30
Een kennis van me heeft nog een marantz staan, die zal ik er eens op proberen.
begrijp me niet verkeerd, het hoog is prachtig gedetailleerd. misschien juist ook omdat het laag dit niet wegmoffelt. maar inderdaad het laag mag wat meer aanwezig zijn  :closedeyes:
heb je een idee voor een goede subwoofer uitsluitend voor muziek? een snelle sub die weinig resoneert.

Goede sub hangt af van je budget, grote van de kamer etc... Een snelle sub is ideaal voor muziek en denk dat je metname daar dan ook naar opzoek bent. Ik combineer met mijn 803D die in laag echt al flink aanwezig zijn ook nog een Rel Stadium III. Maar goed tegenwoordig is subwooferland vol met alternatieven. Zelf wil ik nog eens een velodyne horen in combinatie met mijn speakers.

Quote from: W.Otter on January  4, 2012, 11:21:51
maakt een eindbak dan zoveel uit voor de uiteindelijke klank?
ik snap dat voorversterkers met hun DAC geluid beïnvloeden. ik heb juist de rb1572 gekozen omdat deze voldoende kracht heeft aangezien b&w wel van een wattje meer houden.
keuze van Rotel is ook gebaseerd op het feit dat deze zowel als in stereo en surround goed presteren. wat uiteindelijk ook het doel is.

daarnaast is arcam mij voor deze doeleinden ook aangeraden, ervaring mee?

Eindbak maakt wel degelijk veel uit. De RB1080 was ook geen lullige eindversterker maar totaal niet doeltreffend. Heb in de zoektocht wel wat eindversterkers de revu laten passeren o.a. Parasound, Pass Labs, Primare en Classé. Arcam zelf geen ervaring mee, en durf niets hierover te zeggen. Rotel lijkt op papier wel ruim voldoende te zijn. Eventueel ook nog gespeeld met de plek van de speakers, instelling van de Rotel etc? Misschien dat dit ook al kan helpen.


W.Otter

Quote from: WickedGame on January  4, 2012, 11:28:26
Goede sub hangt af van je budget, grote van de kamer etc... Een snelle sub is ideaal voor muziek en denk dat je metname daar dan ook naar opzoek bent. Ik combineer met mijn 803D die in laag echt al flink aanwezig zijn ook nog een Rel Stadium III. Maar goed tegenwoordig is subwooferland vol met alternatieven. Zelf wil ik nog eens een velodyne horen in combinatie met mijn speakers.

Mijn budget ligt nu tussen de €1000/2000 maar zoals ik met deze cm8 merk had ik beter iets meer uit kunnen geven dus kan hierover nog niets zeggen. Hiervoor moet ik echt weer even op pad gaan om te luisteren. Velodyne zijn geweldige subwoofers en een 12" zal in mijn geval voldoende zijn. Ik vind de B&W asw10cm prachtig maar wordt mij veel afgeraden wegens prijs/kwaliteit én het is een 10".

Quote from: WickedGame on January  4, 2012, 11:28:26
Eindbak maakt wel degelijk veel uit. De RB1080 was ook geen lullige eindversterker maar totaal niet doeltreffend. Heb in de zoektocht wel wat eindversterkers de revu laten passeren o.a. Parasound, Pass Labs, Primare en Classé. Arcam zelf geen ervaring mee, en durf niets hierover te zeggen. Rotel lijkt op papier wel ruim voldoende te zijn. Eventueel ook nog gespeeld met de plek van de speakers, instelling van de Rotel etc? Misschien dat dit ook al kan helpen.

ik heb inderdaad gespeeld met de opstelling en dit maakt veel uit! helaas kan ik de rotel verder niet instellen. het is puur een eindbak. ik kan eventueel een voorversterker aanschaffen die nog enige controle geeft over het laag. zou dit veel uitmaken? Mijn originele plan was om de rsp1570 surround voorversterker aan te schaffen omdat ik in de toekomst toch wil uitbreiden naar 7.1 en deze kan in stereo prima meekomen. maar als ik een aparte stereo voorversterker aanschaf kan ik deze zeker niet bypassen in HT?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

BlaatNL

Nu de CM8 toch boven tafel komt, heb ik even een vraag. Is de CM8 met een Denon AVR-1912 een goede combinatie? Ik vind de CM8 heel mooi, maar heb de receiver al thuis staan.

Tuurlijk, hij zal niet 100% tot zijn recht komen, maar in hoeverre komt hij dan wel tot zijn recht. Zal dit invloed moeten hebben om mijn keuze speakers?

Alvast bedankt.

Eddye

Quote from: BlaatNL on January  4, 2012, 13:55:34
Nu de CM8 toch boven tafel komt, heb ik even een vraag. Is de CM8 met een Denon AVR-1912 een goede combinatie? Ik vind de CM8 heel mooi, maar heb de receiver al thuis staan.

Tuurlijk, hij zal niet 100% tot zijn recht komen, maar in hoeverre komt hij dan wel tot zijn recht. Zal dit invloed moeten hebben om mijn keuze speakers?

Alvast bedankt.

Kort: CM8's aansturen met een 1912, dan kom je gewoon power te kort.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

BlaatNL

125 watt per kanaal is niet genoeg? Wat heeft dat als gevolg?

Eddye

Quote from: BlaatNL on January  4, 2012, 14:15:39
125 watt per kanaal is niet genoeg? Wat heeft dat als gevolg?

Lees even vanaf blz 69 halverwege in dit topic.....
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

WickedGame

Quote from: BlaatNL on January  4, 2012, 14:15:39
125 watt per kanaal is niet genoeg? Wat heeft dat als gevolg?

De B&W's vragen nogal wat, en veel receivers trekken dit heel slecht. Op die pagina zie je het gevolg van een Pioneer en CM9. Het is met deze speakers echt een flink potente receiver neer te zetten of nog liever een eindversterker.

BlaatNL

Oke, bedankt voor jullie reacties.

Dan wacht ik voorlopig nog maar even. Ben wel benieuwd wat de Denon AVR-1912 dan juist wel goed aankan.

nutkees

Net als bovenstaand forumlid [die als een denon heeft] zit ik er ook aan te denken om deze te kopen.

Ik wil namelijk een surroundset gaan samenstellen, maar wil beginnen met een knappe receiver en 2 goede fronts. center en surroundspeakers komen dan later wel.

Nu zit ik te denken een een Denon 1912 receiver en dan in combinatie met een set B&W CM1 speakers. Gezien mijn gebrek aan kennis op het gebied van audioapparatuur zou ik graag willen weten of dit een goede match is?

Zit ook te kijken naar|
Kef xQ10
Monitor audio RX1

Als iemand anders nog opties heeft voor goede frontspeakers [boekenplank] dan hoor ik dat graag.

In de toekomst wil ik nog wel alle kanten op kunnen qua uitbreiding, maar bovenstaand idee past momenteel in mijn budget van €1250.


JCL

Quote from: W.Otter on January  4, 2012, 11:21:51
maakt een eindbak dan zoveel uit voor de uiteindelijke klank?
ik snap dat voorversterkers met hun DAC geluid beïnvloeden. ik heb juist de rb1572 gekozen omdat deze voldoende kracht heeft aangezien b&w wel van een wattje meer houden.
keuze van Rotel is ook gebaseerd op het feit dat deze zowel als in stereo en surround goed presteren. wat uiteindelijk ook het doel is.

daarnaast is arcam mij voor deze doeleinden ook aangeraden, ervaring mee?

Niet meteen voor klant, maar te weinig power hoog je het eerst/meest in het laag.

FairvsFree

Quote from: FairvsFree on November 13, 2011, 17:33:39
Wellicht een vreemde vraag. Heb een beetje rondgezocht, maar nog geen goed antwoord gevonden. Wat gebruiken jullie om je speakers te poetsen? Behalve het hout ben ik met name geïnteresseerd in de lederen stukken van de 8-serie. Volgens mij kan dat stuk bij mij wel een beetje behandeling gebruiken, in de handleiding lees je er verder niets over. Wat zijn jullie ervaringen en meningen?

Inmiddels heb ik B&W Nederland en B&W UK gemaild met bovenstaande vraag. Van beiden geen reactie. Zou het zo'n vreemde vraag zijn?  :lookaround:
Meine Dispatcher says there's something wrong mit deine Kabel - K. Hungus

Rach

De lederen stukken schoonmaken met een zachte doek en lauw water. Laten drogen en daarna een beetje leather cream voor zacht leder, te verkrijgen bij iedere schoenenzaak, op een zachte doek en poetsen maar. Lijkt mij toch niet zo moeilijk. Het houtwerk alleen maar afstoffen, wederom met een zachte doek of plumeau. Niet te vaak of te hard, want dan krijg je slijtplekken.

groet, Rach