Het grote B&W topic.

Started by Hertog_Martin, June 19, 2003, 22:09:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

FFF

Ben benieuwd of hier mensen zijn die ervaring hebben met de verschillende 800 series van B&W.

Ik heb ooit de 805 gehad en dat was al een erg mooie speaker.
Wat me tegen staat is dat de huidige 805 €2250,- kost ipv de 1000 euro die ik toen betaalde (per stuk).

Hoe is de 803 nou ten opzichte van de 803d en de 803 diamond? (mis ik er nog 1 tussen?)
Ben ook benieuwd hoe bijvoorbeeld de CM8 of CM9 zich verhouden ten opzichte van de nieuwe en oudere 800 serie?

Vind de prijzen behoorlijk de pan uit reizen bij de 800 serie, vraag me af of ze ook zoveel beter geworden zijn...

Softpower

Quote from: FFF on September 17, 2011, 11:46:57
Ben benieuwd of hier mensen zijn die ervaring hebben met de verschillende 800 series van B&W.

Ik heb ooit de 805 gehad en dat was al een erg mooie speaker.
Wat me tegen staat is dat de huidige 805 €2250,- kost ipv de 1000 euro die ik toen betaalde (per stuk).

Hoe is de 803 nou ten opzichte van de 803d en de 803 diamond? (mis ik er nog 1 tussen?)
Ben ook benieuwd hoe bijvoorbeeld de CM8 of CM9 zich verhouden ten opzichte van de nieuwe en oudere 800 serie?

Vind de prijzen behoorlijk de pan uit reizen bij de 800 serie, vraag me af of ze ook zoveel beter geworden zijn...

Ik vind de 800 serie zowel oud als nieuw met kop en schouders boven cm uitsteken. Als je monitoren zoekt dan is er nu de pm1. Vergelijkbaar met de vorige 805. Prijstechnisch ook vergelijkbaar.
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Softpower

Quote from: vester86 on August 24, 2011, 23:08:08
heren en dames, ik heb een vraag.

de afgelopen 1,5 jaar heb ik met veel plezier geluisterd naar een setje 603 s2's. deze aangevuld door 2 subs, het laag van de 603's filterde ik wat af voor de rust binnen de speaker (en omdat de subs een wat voller laag geven), deze set heb ik vanavond echter verkocht met de bedoeling hier een setje boekenplank speakers voor terug te kopen.

en daar gaat mijn vraag over. ik heb vandaag o.a. de CM1 beluisterd, wat ik een érg mooie speaker vond. hoog was prachtig (veel mooier dan de 603) en voor zo'n klein kastje komt er een indrukwekkende hoeveelheid laag uit. maar ik heb het gevoel dat ik wat body mis. aangezien de cm8/9 boven mijn budget ligt en de CM-5 wellicht nét zou kunnen was ik benieuwd wie mij wat meer over het verschil tussen deze 2 speakers kan vertellen.

in de winkels hier in de buurt hebben ze geen cm-5 op vooorraad en die zou speciaal besteld moeten worden omdat deze niet populair is i.t.t. de cm1 of 8.

andere speaker die ik erg mooi vond was de monitor audio rx-1, daarvan hoop ik binnenkort het grotere broertje ook te kunnen luisteren, de rx-2

edit: in de marktsectie staat ook een set 705's te koop, vallen zeker binnen budget. is dit te vergelijken met de CM1/5 ?? (qua uiterlijk vind ik die erg mooi)

Tis lang geleden dat ik de 705's gehoord heb. Dat waren toen lekkere speakers. Maar zoals je aangeeft moet je gaan luisteren. Ik vind het wel opvallend dat je zowel cm als rx mooi geluid vindt geven. Dat zijn 2 totaal verschillende speakers qua klankkleur. Qua uiterlijk is het natuurlijk wel een ander verhaal ;) bij de rx zijn de stemmen veel meer upfront. De lage tonen liggen wat verscholen. Voor de cm geldt dat ze in het laag cq laag-midden nog wel eens als wollig ervaren worden. Verschil tussen cm1 en cm5 vind ik zelf niet zo groot. De cm5 laat een iets dieper laag horen. Daar ik ze als surround inzet is dat diepere laag niet nodig. Als fronts met een pv1 sub komen ze ook lekker uit de hoek. Als je veel stereo speelt zonder sub is de cm5 te prefereren.
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

JCL

Quote from: Softpower on September 17, 2011, 11:59:19
Tis lang geleden dat ik de 705's gehoord heb. Dat waren toen lekkere speakers. Maar zoals je aangeeft moet je gaan luisteren. Ik vind het wel opvallend dat je zowel cm als rx mooi geluid vindt geven. Dat zijn 2 totaal verschillende speakers qua klankkleur. Qua uiterlijk is het natuurlijk wel een ander verhaal ;) bij de rx zijn de stemmen veel meer upfront. De lage tonen liggen wat verscholen. Voor de cm geldt dat ze in het laag cq laag-midden nog wel eens als wollig ervaren worden. Verschil tussen cm1 en cm5 vind ik zelf niet zo groot. De cm5 laat een iets dieper laag horen. Daar ik ze als surround inzet is dat diepere laag niet nodig. Als fronts met een pv1 sub komen ze ook lekker uit de hoek. Als je veel stereo speelt zonder sub is de cm5 te prefereren.

Dat wollige krijg met name als je er een te zwakke versterker achter hangt. Als je er wat power in gooit dan wil het laag wel strak klinken. Ik vind wat dat betreft dat de CM7 (die ik zelf heb) mooi in balans is. Er zit voldoende krachtig laag in en het midden en het hoog komen goed uit de verf. Met name de helderheid is iets wat mij bijzonder aanspreekt aan deze speaker (en aan de hele CM serie, heb de CM1 ook, als rear). Zaak is dus wel om er een forse versterker achter te zetten, dan leven ze helemaal op!

Softpower

Quote from: JCL on September 17, 2011, 16:59:21
Dat wollige krijg met name als je er een te zwakke versterker achter hangt. Als je er wat power in gooit dan wil het laag wel strak klinken. Ik vind wat dat betreft dat de CM7 (die ik zelf heb) mooi in balans is. Er zit voldoende krachtig laag in en het midden en het hoog komen goed uit de verf. Met name de helderheid is iets wat mij bijzonder aanspreekt aan deze speaker (en aan de hele CM serie, heb de CM1 ook, als rear). Zaak is dus wel om er een forse versterker achter te zetten, dan leven ze helemaal op!

Dan zal dat het zijn waarom die cmmethes zo lekker klinken in surround op mijn classe ;)
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

vester86

Quote from: Softpower on September 17, 2011, 11:59:19
Tis lang geleden dat ik de 705's gehoord heb. Dat waren toen lekkere speakers. Maar zoals je aangeeft moet je gaan luisteren. Ik vind het wel opvallend dat je zowel cm als rx mooi geluid vindt geven. Dat zijn 2 totaal verschillende speakers qua klankkleur. Qua uiterlijk is het natuurlijk wel een ander verhaal ;) bij de rx zijn de stemmen veel meer upfront. De lage tonen liggen wat verscholen. Voor de cm geldt dat ze in het laag cq laag-midden nog wel eens als wollig ervaren worden. Verschil tussen cm1 en cm5 vind ik zelf niet zo groot. De cm5 laat een iets dieper laag horen. Daar ik ze als surround inzet is dat diepere laag niet nodig. Als fronts met een pv1 sub komen ze ook lekker uit de hoek. Als je veel stereo speelt zonder sub is de cm5 te prefereren.
ik ben ondertussen al wat verder.
wat me van de CM1 vooral opviel was de hoeveelheid bass uit het kleine kastje, en de klank van het hoog (heel erg fijn). in vergelijking met de Monitor Audio RX1 was het hoog beter, het midden wat minder en het laag anders, denk vooral dat het wat minder ver doorliep. heb bij de luistersessie een paar dagen later de Monitor audio RX2 gehoord, wat een fijne speaker was dat. nog meer upfront/midden dan de rx1, hoog is hetzelfde. maar door de grootte van de bass/middenspeaker ook veel meer body. niet te verwarren met laag overigens ;) hele fijne speaker die ik dan uiteindelijk ook heb gekocht. de 705 ben ik niet meer naar gaan luisteren, daarvoor vond ik de gok te groot/e afstand te ver.
ten opzichte van mijn oude 603's is het hoog vooruit gegaan (van plat naar dynamisch) het midden is vooruit gegaan (akoestische gitaren klinken veel meer op de voorgrond/in balans) en het laag is misschien wat minder, maar door gebruik van subs zeker niet slechter)

JCL

Quote from: Softpower on September 17, 2011, 17:19:08
Dan zal dat het zijn waarom die cmmethes zo lekker klinken in surround op mijn classe ;)

Haha sorry had je sig niet gelezen. Denk niet dat de versterker het probleem ik :D

Berend van Til

#1757
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op de 800 diamond serie.
De B&W website heeft het alleen maar over 80x Diamond series.

Maar ik kom op internet ook tegen bijvoorbeeld de 804D2 en de 804Di.
Weet iemand of die Diamond serie nu al weer ge-upgrade is en in welke volgorde?

Al die modelnummers maakt het onderscheid een beetje lastig....

JCL

Het begon met de Nautilus serie, ofwel de N serie. Toen kreeg je de N805, N804, N803, N802, N801 en N800. Die serie is later opgevolgd door de S/D serie. Toen kreeg je de 805S, 804S, 803S, 803D (let op! de 803 zit er dus dubbel in) 802D, 801D en 800D. Daarna kwam de vernieuwde Diamond serie, die Di wordt genoemd. Dit is ook de huide serie en deze bevat de 805Di, 804Di, 803Di, 802Di, 801Di en 800Di. Wat een 804D2 zou moeten zijn weet ik niet, ik denk dat ze daarmee de Di bedoelen.

Hopjesvla

De nieuwe 800 serie is gewoonweg geniaal; kan er weinig anders over zeggen. Op veel reviews online wordt al aangegeven dat de 805Di totaal niet te vergelijken is met de eerdere 805 / 805S. Heb de 805Di ook mogen horen en je weet gewoon niet wat je mee maakt.. Klinkt misschien gek, maar ik zou zelf de 805Di verkiezen boven de 802D. Natuurlijk gaat de 805 lang niet zo diep, maar het geluid staat als een huis!

Zelf kon ik mij niet beheersen en heb de 802Di gekocht; ik kan mij na een half jaar gebruik geen mooiere en fijnere speaker voorstellen. Mits goed gevoed natuurlijk (eerste twee weken met een lichte versterker gedraaid; was een drama).

Verwarrend dat B&W een aantal jaar geleden de 802D heeft uitgebracht (waar D voor Diamond staat) en nu dan een serie die Diamond heet. Di zie je vaak om aan te geven dat het de nieuwe serie is, D2 zal hetzelfde mee bedoeld worden. Gewoon altijd even naar het mooie zilveren randje kijken, weet je gelijk dat je goed zit :)

Former member 78

Quote from: Hopjesvla on September 29, 2011, 09:10:01
De nieuwe 800 serie is gewoonweg geniaal; kan er weinig anders over zeggen. Op veel reviews online wordt al aangegeven dat de 805Di totaal niet te vergelijken is met de eerdere 805 / 805S. Heb de 805Di ook mogen horen en je weet gewoon niet wat je mee maakt.. Klinkt misschien gek, maar ik zou zelf de 805Di verkiezen boven de 802D. Natuurlijk gaat de 805 lang niet zo diep, maar het geluid staat als een huis!

Meen je dat serieus ???

Ik weet dat een monitor erg mooi kan klinken, maar een ''echte'' vloerstaander wint het
eigenlijk altijd.

Hopjesvla

Yeps, dat meen ik! Nou zou ik met 805Di wel m'n Velodyne DD18 mee laten spelen op stereo om in te vullen wat de monitors missen, dus speel ik misschien wel een beetje vals.. ;)

Met de 802Di is dat in ieder geval niet nodig, die gaan zelf al behóórlijk diep.

LocoJ

Man... 802Di, 805Di, DD18... alsof het niks is  :blink:  ;D
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

Softpower

Heb je die db1 al gehoord van b&w... Die vind ik persoonlijk een stuk muzikaler dan de dd18. Die is toch meer geschikt voor grote ruimtes bij film.. Als je een sub met stereo op de 805di wilt laten meespelen dan is een db1 vind ik geschikter... Heb zelf een pv1 in een dergelijke setup en ben daar erg tevreden mee...
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Rence

800 D2 herken je snel aan een zilveren randje om de speakers.
Staat ook op de doos,D2
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D

Berend van Til

#1765
Jongens bedankt voor het uitleggen van de typenummers.
Maar het is me nog niet geheel duidelijk.

in 2009? werd de 800 Diamond serie uitgebracht met een diamant tweeter. Dus met ronde baspoort, niet zoals de voorganger waarbij de baspoort ahw overloopt in de onderste woofer.

Van deze Diamond serie is nu een Di of D2 uitgebracht? Dus eigenlijk al na 2 jaar of zo een update?

Is de 804D uit onderstaande link nu een Di/D2 of niet? Kan haast niet want deze zijn 15 maanden oud.
http://audiomarkt.de/_markt/uploaded/6589481248_g.jpg

Overigens is op de website van B&W niets over Di of D2 te vinden.

/edit Als ik het goed begrijp is er maar één 804D dus 804D=804Di=804D2???

Mario D

#1766
De 804 die je te koop ziet staan zijn de 804Di, enkel vanaf de Di lijn zijn ze gaan werken met pianolak voor de hele speaker.



Mario D

Quote from: Softpower on September 29, 2011, 10:28:42
Heb je die db1 al gehoord van b&w... Die vind ik persoonlijk een stuk muzikaler dan de dd18. Die is toch meer geschikt voor grote ruimtes bij film.. Als je een sub met stereo op de 805di wilt laten meespelen dan is een db1 vind ik geschikter... Heb zelf een pv1 in een dergelijke setup en ben daar erg tevreden mee...

Aangezien het je persoonlijke mening is, heb je de B&W en de Velodyne 1op1 kunnen vergelijken.??

Softpower

Quote from: kalimero on September 30, 2011, 04:55:01
Aangezien het je persoonlijke mening is, heb je de B&W en de Velodyne 1op1 kunnen vergelijken.??

Helaas niet 1 op 1. Wel op dezelfde dag in dezelfde setting. Dus ja ik zou ze nog beter kunnen vergelijken. heb db1 paar uur in mijn set gehad ter vergelijk pv1. En in mijn woonkamer met huidige plaatsing heb ik toch gekozen voor de stuk goedkopere pv1. Later die dag kwam vriend van me langs die spontaan zijn dd18 meegenomen had ter vergelijk met pv1 omdat ik had aangegeven dat ik misschien wat miste.  Als ie dat nu had aangekondigd dan was de db1 wel wat langer gebleven....

Ik mis wel wat in onze woonkamer maar niet genoeg om dergelijke monsters neer te zetten en daarnaast bestaat er ook nog zoiets als WAF.
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Hopjesvla

Quote from: Berend van Til on September 30, 2011, 00:10:09
Jongens bedankt voor het uitleggen van de typenummers.
Maar het is me nog niet geheel duidelijk.

in 2009? werd de 800 Diamond serie uitgebracht met een diamant tweeter. Dus met ronde baspoort, niet zoals de voorganger waarbij de baspoort ahw overloopt in de onderste woofer.

Van deze Diamond serie is nu een Di of D2 uitgebracht? Dus eigenlijk al na 2 jaar of zo een update?

Is de 804D uit onderstaande link nu een Di/D2 of niet? Kan haast niet want deze zijn 15 maanden oud.
http://audiomarkt.de/_markt/uploaded/6589481248_g.jpg

Overigens is op de website van B&W niets over Di of D2 te vinden.

/edit Als ik het goed begrijp is er maar één 804D dus 804D=804Di=804D2???

Het zilveren randje zegt het eigenlijk al; dat is de Diamond. (dus D2 / Di). Een ander houvast; alleen de Diamond (Di/D2) versie van de 800 serie is verkrijgbaar in Piano-lak zwart. Dus dan weet je ook al dat je 'goed' zit.

In 2005 is de 802D uitgekomen en in januari 2010 de 802Di. (en ik geloof in 2000 de voorloper N802) Zitten verder geen types tussenin en is ook niets later uitgekomen. Dus wat je aangeeft 'na twee jaar een update' klopt niet, is ongeveer elke 5 jaar geweest.

Berend van Til

Quote from: Hopjesvla on September 30, 2011, 09:18:05
Het zilveren randje zegt het eigenlijk al; dat is de Diamond. (dus D2 / Di). Een ander houvast; alleen de Diamond (Di/D2) versie van de 800 serie is verkrijgbaar in Piano-lak zwart. Dus dan weet je ook al dat je 'goed' zit.

In 2005 is de 802D uitgekomen en in januari 2010 de 802Di. (en ik geloof in 2000 de voorloper N802) Zitten verder geen types tussenin en is ook niets later uitgekomen. Dus wat je aangeeft 'na twee jaar een update' klopt niet, is ongeveer elke 5 jaar geweest.

Jongens bedankt, het is me nu duidelijk!
Nu zoek ik dus naar een setje 804D, als iemand nog tips heeft voor de zaak met de hoogste korting dan hoor ik dat graag! De marge zal misschien wel weer 40% zijn voor de winkel en als ze niet in een te deftig pand zitten is er vast wel wat mogelijk. Een zaak als HC-Hifi doet dat erg goed, die geeft enorme kortingen terwijl het geen grijze import is. Ze verkopen helaas geen B&W, maar mijn subwoofer heb ik daar destijds gekocht voor 1199 ipv 1699 wat hij overal kostte.

Op Audio Markt staat een setje voor 5100 Euro 15 maanden oud, dat lijkt me wat veel?


Lucky.L

Quote from: JCL on September 29, 2011, 07:16:59
Het begon met de Nautilus serie, ofwel de N serie. Toen kreeg je de N805, N804, N803, N802, N801 en N800. Die serie is later opgevolgd door de S/D serie. Toen kreeg je de 805S, 804S, 803S, 803D (let op! de 803 zit er dus dubbel in) 802D, 801D en 800D. Daarna kwam de vernieuwde Diamond serie, die Di wordt genoemd. Dit is ook de huide serie en deze bevat de 805Di, 804Di, 803Di, 802Di, 801Di en 800Di. Wat een 804D2 zou moeten zijn weet ik niet, ik denk dat ze daarmee de Di bedoelen.
Volgens mij bestaat de 801 niet meer of zit ik er naast?

Mvg Michel
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

Softpower

Op dit moment is er geen 801 dat klopt
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Berend van Til

#1773
Vandaag even bij de hifishow van Hifi Klubben (vh RAF) geweest. Daar heb ik de nieuwe PM1 monitor gehoord. Dat klonk verrassend goed zeg. En wat er nog aan laag uit kwam. Ik vind de finish ook heel erg mooi, mooier nog dan pianolak. Alleen de voet maakt een monitor dan vaak weer zo lelijk, naar mijn smaak.

Maar als ze daar een tower modelletje van hadden was ik wel bijna verkocht geweest...

Wat me aan de 804D opviel is dat er wel erg veel hoog uit kwam. Vroeger liet ik B&W altijd staan vanwege het wollige karakter, maar dat is bij de 804 zo een beetje het tegenovergestelde.


Rence

Quote from: Berend van Til on September 30, 2011, 10:52:48
Jongens bedankt, het is me nu duidelijk!
Nu zoek ik dus naar een setje 804D, als iemand nog tips heeft voor de zaak met de hoogste korting dan hoor ik dat graag! De marge zal misschien wel weer 40% zijn voor de winkel en als ze niet in een te deftig pand zitten is er vast wel wat mogelijk. Een zaak als HC-Hifi doet dat erg goed, die geeft enorme kortingen terwijl het geen grijze import is. Ze verkopen helaas geen B&W, maar mijn subwoofer heb ik daar destijds gekocht voor 1199 ipv 1699 wat hij overal kostte.

Op Audio Markt staat een setje voor 5100 Euro 15 maanden oud, dat lijkt me wat veel?



Wordt lang zoeken naar een dealer die enige vorm van korting geeft, ik denk dat bij B&W daar haast de doodstraf op staat ;)
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D