Het grote B&W topic.

Started by Hertog_Martin, June 19, 2003, 22:09:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

TopGun2010

Ik heb de CM9 vergeleken met de 683, in eerste instantie vond ik de CM9 mooier klinken, maar na enkele luistersessies kwam de 683 er (voor mij) beter uit. Het is inderdaad een kwestie van persoonlijke voorkeuren, gewoon rustig gaan luisteren bij een goede audiozaak. Laat je wel weten wat het is geworden en vooral ook waarom?? Succes!!  ;D
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

kruzer

#1401
Ik laat zowiezo m'n bevindingen weten.  Afspraak is gemaakt volgende week, donderdagavond.  8)
Persoonlijk vind ik de CM7 de mooiste van het ganse gamma.  De speakers mogen niet te breed/hoog zijn, want ik heb maar net genoeg plaats om ze te neer te zetten.  Ze komen dus ook vrij dicht tegen de muur.  En van't vrouwtje moeten ze in de zwarte kleur zijn...  :blush:
Wat ik bij het beluisteren van de 683 wel opmerkte, is dat het vocaal gedeelte soms op de achtergrond werd geduwd.  Deze set was wel met simpele luidsprekerkabels aangesloten en een vrij eenvoudige Sony cd/dvd-speler, dus dat geeft een vertekend beeld...
Oh ja, ook al is het hier een HT-forum, ik blijf bij een goeie stereo set-up, dus de speakers zullen nooit in een HT worden ingeschakeld :)

JCL

Gezien dat laatste zou ik dan verwachten dat de CM7 jou beter bevalt dan de 683. Dat de stemmen op de achtergrond komen heeft denk ik ook wel te maken met het feit dat de 683 zoveel (overweldigend) laag heeft! Muziekaal gezien vind ik de CM7 een stuk mooier. LS kabels en bron hebben zeker een grote invloed, maar lang niet zoveel als een versterker. Dat is na mijn idee toch meer bepalend voor de klank kleur en of de speaker echt goed uit de verf komt.

dxL

Het middengebied van de 683 vind ik persoonlijk ook minder vol klinken dan bij de CM7 waardoor ik ook de indruk heb dat de CM7 muzikaler klinkt. Ook de basweergave vind ik bij de laatstgenoemde iets gecontroleerder en "droger" dan bij de 683, die een stukje wolliger klinkt. Dit heeft ertoe geleid dat ik mij binnenkort ook een setje CM7's ga aanschaffen ;D De looks zijn natuurlijk mooi meegenomen!

Als je dan toch voor de CM7 zou gaan, zou ik ze toch niet te dicht bij de muur proberen plaatsen (als je daar plaats voor hebt). In de winkel heb ik dit even uitgetest met als resultaat dat het toch erg bassy gaat klinken. De basreflex zit natuurlijk achteraan, in tegenstelling tot de 683. Die meegeleverde schuimen stukken zou ik toch zeker in de poorten steken! Succes nog bij je keuze Kruzer.

Zelf heb ik ook nog een vraagje voor de forumleden hier. Oorspronkelijk ging ik voor de Denon PMA-1500AE i.c.m. CM7, maar na de Rotel RA-1520 gehoord te hebben vind ik deze toch een stuk beter matchen (transparanter). Nu twijfel ik er aan dat de Rotel misschien wat krap is qua power en dat een combinatie voor- en eindversterker eventueel een beter resultaat kan opleveren (dynamiek, volheid van geluid) bv. de RC-1550 en RB-1552. Wat denken jullie? Zou dit een meerwaarde hebben t.o.v. die RA-1520? Ik kon deze combinatie niet beluisteren omdat een demomodel niet opgesteld stond.

JCL

Ik heb de Cm7 ook gehoord op de Denon PMA-1500. Ik was toch wel behoorlijk onder de indruk van deze versterker, kreeg de indruk dat hij wel veel controle had over de speakers. De match tussen Denon en B&W staat over het algemeen wel goed bekend volgens mij.

Robbert54

Quote from: dxL on September  8, 2010, 14:38:44
Het middengebied van de 683 vind ik persoonlijk ook minder vol klinken dan bij de CM7 waardoor ik ook de indruk heb dat de CM7 muzikaler klinkt. Ook de basweergave vind ik bij de laatstgenoemde iets gecontroleerder en "droger" dan bij de 683, die een stukje wolliger klinkt. Dit heeft ertoe geleid dat ik mij binnenkort ook een setje CM7's ga aanschaffen ;D De looks zijn natuurlijk mooi meegenomen!

Als je dan toch voor de CM7 zou gaan, zou ik ze toch niet te dicht bij de muur proberen plaatsen (als je daar plaats voor hebt). In de winkel heb ik dit even uitgetest met als resultaat dat het toch erg bassy gaat klinken. De basreflex zit natuurlijk achteraan, in tegenstelling tot de 683. Die meegeleverde schuimen stukken zou ik toch zeker in de poorten steken! Succes nog bij je keuze Kruzer.

Zelf heb ik ook nog een vraagje voor de forumleden hier. Oorspronkelijk ging ik voor de Denon PMA-1500AE i.c.m. CM7, maar na de Rotel RA-1520 gehoord te hebben vind ik deze toch een stuk beter matchen (transparanter). Nu twijfel ik er aan dat de Rotel misschien wat krap is qua power en dat een combinatie voor- en eindversterker eventueel een beter resultaat kan opleveren (dynamiek, volheid van geluid) bv. de RC-1550 en RB-1552. Wat denken jullie? Zou dit een meerwaarde hebben t.o.v. die RA-1520? Ik kon deze combinatie niet beluisteren omdat een demomodel niet opgesteld stond.
ik ken de rotel niet, maar weet wel dat de CMs wel een goede aansturing nodig hebben. ik zou gewoon proberen om toch te kunnen luisteren.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

dxL

Oke bedankt, de dealer heeft mij vanavond laten weten dat de voor- en eindversterker deze maand nog zal binnenkomen. Ben benieuwd naar het verschil ;D

Drtorky

Ik ben ook een B&W eigenaar.Het enige wat in nog moet kopen is de ASW 10CM Subwoofer. Iemand ervaring mee?

Zie link naar HT topic :)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=104195.0

kruzer

Ik heb vandaag even de CM7 naast de 683 beluisterd.  Ik moet zeggen.. Het verschil was best wel enorm!
De CM7 is zoveel opener.  Bij zang lijkt het echt alsof de artiest in kwestie voor je staat.  De muziek klinkt hierop enorm gedetailleerd.  Bij de 683 lijken de klanken toch nog altijd uit de kast zelf te komen.  Het lijkt (voor mij althans) alsof er een doek voor de 683 hangt die details uit de sound wegfilteren.  Ik gok dat ik de 683 sneller "moe" zou zijn bij een langere luistersessie.
De bass heb ik minder kunnen beoordelen.  Reden is dat ik m'n eigen cd'tjes niet meehad en de dealer enkel klassieke zang en jazz had liggen.  Wel even iets meer instrumentaals gehoord (jammer.. ik herinner me de artiesten niet..) en hierbij wel dezelfde bevindingen!
Qua design beslist m'n vriendin ook mee, dus heel waarschijnlijk wordt het de CM7, gelakt zwart (10 lagen zetten ze daarop.. resultaat = prachtig!!  :wub:)

Ernst Jan

#1409
Zoals jij de 683 omschrijft heb je waarschijnlijk naar een niet ingespeelde set geluisterd.

kruzer

Hm, is een set die al van in't begin van het nieuwe model '683' bij de dealer staat als demo.  In die verondersetlling, zou de CM7 ook nog niet ingespeeld zijn want dit is eveneens een demo.

JCL

Ze kunnen natuurlijk een keer een demo model hebben vervangen (beschadigd of wat dan ook). Let even op, als je voor de CM-7 gaat, die is nu een overjarig model geworden die wordt opgevolgd door de CM8. Daarom kon ik die van mij ook als ex-demo overnemen! Als het goed is kun je dus wel wat korting bedingen.

TopGun2010

Hoi JCL, foto's in jouw "mijn set" kloppen niet meer. Hoe bevalt de nieuwe set?
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

JCL

Klopt, heb de openingspost niet bijgewerkt omdat het nieuwe meubel(s) er nog niet is. Staan wel fotos in mijn topic, moet je de laatste post ff lezen ;)

Hoe bevalt de set: prima! Ik had eigelijk verwacht dat de speakers bij mij thuis wat minder zouden klinken dan in de winkel. In de winkel stond er een Denon PMA-1500 aan, een behoorlijk potente stereo versterker, i.c.m. het topmodel SACD speler en veel betere/duurdere kabels. Maar toen ik het gisteren aansloot viel het mij juist op dat het hier beter klinkt! De luisterruimte bij de winkel was niet heel erg groot, misschien dat het daaraan lag, maar de bass klinkt hier een stuk beter! Het grootste verschil is dat er nu veel meer body achter het geluid zit. Vroeger had je het midden en het hoog, dat kwam van voren op je af en het laag, dat kwam rechts uit de hoek. Nu is alles 1 geheel en klinkt de bas ook veel beter. Wat verder opvalt is het ongelovelijke detail. Dat gevoel dat ik had toen ik de 685 kocht (mijn eerste échte speaker) dat je allemaal nieuwe geluidjes en kleine dingen in de muziek ontdekt, dat had ik nu weer! Iets anders wat me nu opvalt, als je bij de 685 het volume opendraait, heb je na 2 minuten niet meer het idee dat het heel hard staat. Als je bij de CM7 het volume opendraait, dan blijft het voor je gevoel ook hard gaan. Ik kan dat gevoel niet echt goed uitleggen, maar ik heb nu niet de neiging om het steeds weer een beetje harder te zetten. M.b.t. volume, ik hoef de versterker nu uberhaupt minder ver open te draaien om het volume onhoog te krijgen. Bij de 685 speelde ik op -25 en dat is dan een normaal volume (zoals je ook tegen elkaar praat zeg maar) en als ik het echt hard zette stond de versterker op -10, -7.5 (kijk ook altijd film op -7.5). Bij de CM7 gaat het bij -25 even hard, maar bij -12.5 gaat het al even hard als bij de 685 op -7.5! Als ik dan in surround speel dan heb ik dat veel minder. De DVD van U2 uit Milaan (geweldige DVD overigens) afspeel dan kan ik hem wel rustig opendraaien tot -10. Als ik nu een CD op -7.5 zou draaien dan wordt het bijna pijnelijk hard! Heb hem snel weer zachter gezet daarna.

Over prestaties bij film kan ik nog weinig zeggen. Ik moest gisteren middag en avond werken en heb nog niet echt te tijd gehad om op echt hoog volume te draaien. Dat ga ik vanmiddag maar eens doen!

Robiwan

Quote from: dxL on September  8, 2010, 14:38:44
Het middengebied van de 683 vind ik persoonlijk ook minder vol klinken dan bij de CM7 waardoor ik ook de indruk heb dat de CM7 muzikaler klinkt. Ook de basweergave vind ik bij de laatstgenoemde iets gecontroleerder en "droger" dan bij de 683, die een stukje wolliger klinkt. Dit heeft ertoe geleid dat ik mij binnenkort ook een setje CM7's ga aanschaffen ;D De looks zijn natuurlijk mooi meegenomen!

Als je dan toch voor de CM7 zou gaan, zou ik ze toch niet te dicht bij de muur proberen plaatsen (als je daar plaats voor hebt). In de winkel heb ik dit even uitgetest met als resultaat dat het toch erg bassy gaat klinken. De basreflex zit natuurlijk achteraan, in tegenstelling tot de 683. Die meegeleverde schuimen stukken zou ik toch zeker in de poorten steken! Succes nog bij je keuze Kruzer.

Zelf heb ik ook nog een vraagje voor de forumleden hier. Oorspronkelijk ging ik voor de Denon PMA-1500AE i.c.m. CM7, maar na de Rotel RA-1520 gehoord te hebben vind ik deze toch een stuk beter matchen (transparanter). Nu twijfel ik er aan dat de Rotel misschien wat krap is qua power en dat een combinatie voor- en eindversterker eventueel een beter resultaat kan opleveren (dynamiek, volheid van geluid) bv. de RC-1550 en RB-1552. Wat denken jullie? Zou dit een meerwaarde hebben t.o.v. die RA-1520? Ik kon deze combinatie niet beluisteren omdat een demomodel niet opgesteld stond.

Geloof me die Rotel 1520 heeft genoeg reserve en klinkt met B&W altijd goed! Ik zou de losse rc en1550 en rb 1552 niet aanschaffen en wat meer aandacht besteden aan de akoestiek van je ruimte.

Robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

dxL

Quote from: JCL on September 12, 2010, 10:06:27
Ze kunnen natuurlijk een keer een demo model hebben vervangen (beschadigd of wat dan ook). Let even op, als je voor de CM-7 gaat, die is nu een overjarig model geworden die wordt opgevolgd door de CM8. Daarom kon ik die van mij ook als ex-demo overnemen! Als het goed is kun je dus wel wat korting bedingen.

Toeval wil net dat ik de CM7 gisteren heb besteld :-X (toch 13% korting kunnen verkrijgen). De dealer zei mij niets over een nieuw model, ook niet dat de CM7 niet meer te krijgen zou zijn.

Heb je soms informatie wanneer de CM8 zou uitkomen en wat de prijs ongeveer zal bedragen? Zou het niet zo zijn dat de CM7 verder geproduceerd zal worden naast de CM8, omdat er nu een vrij groot gat zit qua prijs tussen de 9 en de 7 (2500 i.t.t. 1600)? Ik veronderstel maar wat :P

Proficiat met je nieuwe set trouwens! ;D


JCL

Dat verhaal kwam de eigenaar van de hifi winkel mee waar ik deze heb gekocht. Ik kan er op internet ook niet heel erg veel over vinden. Volgens die man zou de CM8 dichter bij de CM9 zitten, kwa prijs komt hij uit onder de 1000 euro, maar wel een stuk boven de 800 van de CM7. Ook zou die CM8 leverbaar worden in het glanzend wit, net als de glossy black die nu al leverbaar is.

kruzer

Aangezien de CM8 dan toch een stuk duurder zal uitkomen dan de CM7, is dit niets voor mij.  Ik krijg 10% korting, maar qua budget zit de CM7 dan toch aan de bovenlimiet.  Het wordt zeker de zwarte, deze stond niet in die uitvoering als demo, dus daarop hoef ik niet te wachten. (en tweedehands is deze onvindbaar)
De dealer wou me wel de CM9 laten beluisteren, maar dat heb ik wijselijk niet gedaan.  Past niet binnen het budget.  't Is als een nieuwe wagen kopen in feite, ik ga ook geen splinternieuwe M3 gaan testrijden als ik een 1-reeksje wil ;)

Gerrit RSV Mille

Dank voor je uitgebreide reactie. Nu twijfel ik toch, analytisch is wel het laatste waar ik naar zoek.

Quote from: vester86 on September  7, 2010, 22:22:57
daar kan ik helaas geen goed antwoord op geven, en wel om de volgende redenen.

- Ik ken zowel de NAD als de speakers niet
- Ik kom van een cheape sony-receiver af (str-de197), ieder vergelijk (referentie) is in het voordeel van de emotiva-set ;)
- voor het laag gebruik ik dus 2 subs, die door een aparte amp aangestuurd worden, juist om het laag van de 603's wat te ontlasten. (die staan afgefilterd op, ik schat, zo'n 70 á 80 hz)

mijn bevindingen.
-bij de sony versterker in combinatie met de 603's had ik een dip in het laag rond de 80hz... geen sublaag dus, maar eerder de frequentie's die geluid "vol" of "warm" maken. die dip is nu weg, ook zonder de subs aangesloten. al kan ik niet zeggen dat ik de emotiva-set in combi met de 603's warm vind klinken. overigens zat en zit echt laag er wél in, aan 50hz (sublaag) had ik geen gebrek bij de 603's. kan niet goed beoordelen of dat echt heel veel verbeterd is, mede door de subs, maar ik krijg totaal niet de indruk dat de emotiva's power te weinig hebben...
-de sony had tevens een hele vervelende piek in het hoog, zo rond de 10 & 12k, ook dat is mooi glad gestreken. de set als geheel heeft zeker geen gebrek aan hoog, dat zit er genoeg in. ook de sony had geen gebrek aan hoog, dit zit dus ook zeker in de 603's. ik vind het hoog wel een stuk mooier klinken, het hoog klinkt nu fijner, iets minder "rauw"en zelfs wat voller als je dat zo kan omschrijven.
-stemmen komen er heerlijk helder uit, en ook de koper van slagwerk (bekkens/hi-hat) komt erg mooi naar voren. denk dat veel audiofielen dit als "analytisch" zouden omschrijven ;)
plaatsing is supermooi geworden, zeker in combinatie met de cd-speler. de speakers lijken wat te verdwijnen in het klankbeeld, en het klankbeeld lijkt zich breder uti te strekken tot voorbij de speakers. plaatsing van instrumenten in een goeie mix is zo enorm precies, echt heerlijk om naar te luisteren. kan wel zeggen dat mp3's ook mooi klinken, maar dat ik daar juist die plaatssing heel erg in mis en dat het wat plat gaat klinken.... logisch ook, daar is het mp3 voor.

nadelen van de emotiva:
- de cd-ingang heeft het kort gedaan maar werkt nu niet (meer). geen idee wat het probleem is, de cd-speler zit nu tijdelijk aangesloten op de aux-1. ook de muteknop werkt niet goed, ik kan de preamp op het apparaat wel OP mute zetten, maar niet eraf??? met de afstandbediening geen enkel probleem
-de cd-speler doet er relatief lang over om op te starten en een nieuwe cd te laden, en de verlichting (blauwe ledjes) is alleen van de knoppen uit te zetten, het display blijft schijnen en ook de grote "emotiva"knop in het midden blijft blauw.
-miereneuker-modus: de kleur blauw van het display is anders dan de knoppen, daar ben ik gevoelig voor :P
de verlichting van de preamp (usp-1) is in zn geheel niet uit te schakelen.  van de eindversterker (upa-2) zjin alleen maar de signaalledjes uit te schakelen, ook heir blijft de emotiva-knop verlicht. ik heb de signaallampjes overigens nog niet zien bewegen, zo hard heb ik de set dus nog niet gehad.
de afstandbediening van de cdspeler is fantastisch, zwaar (600gr ofzo?) van aluminium. daartegenover doet de afstandbediening van de preamp erg goedkoop aan, plastic, met deuken erin... jammer, zodra een mooie afstandbediiening daarvoor uitkomt bestel ik em.
-met de afstandbediening is het volume niet erg precies te regelen, het is uit, of net te hard om een gesprek (op laag tot normaal volume) te voeren. met de hand is dat prima in te stellen. ook regaeert deze zelfde afstandbedeining niet altij even snel

om het allemaal in perspectief te plaatsen: sinds ik de set aangesloten heb probeer ik iedere dag (in mn toch best drukke leven) minimaal een half uur te relaxen en te luisteren, het is echt een heerlijke set geworden om van te genieten.
ik heb er geen enkele spijt van  dat ik deze set "blind" heb gekocht, de paar onvolkomenheden worden door de kwaliteit van het geluid en de muziekbeleving ruimschoots goedgemaakt...


vester86

Quote from: Gerrit RSV Mille on September 13, 2010, 21:37:32
Dank voor je uitgebreide reactie. Nu twijfel ik toch, analytisch is wel het laatste waar ik naar zoek.

kom anders eens langs om te luisteren, neem je eigen muziek & speakers mee, kun je zelf oordelen wat je ervan vindt :)

kruzer

#1420
CM7 is zonet geleverd!  :pompom:
M'n bevindingen volgen later nog, nu eerst nog wat genieten  :popcorn:

JCL

Quote from: kruzer on September 23, 2010, 22:34:44
CM7 is zonet geleverd!  :pompom:
M'n bevindingen volgen later nog, nu eerst nog wat genieten  :popcorn:

Cool O0 ben benieuwd wat je er van vind!

Ghosty J

Genieten kan nog niet, dat gebeurd pas na 2 weken ;)

Quote from: kruzer on September 23, 2010, 22:34:44
CM7 is zonet geleverd!  :pompom:
M'n bevindingen volgen later nog, nu eerst nog wat genieten  :popcorn:
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

advr

Quote from: Ghosty J on September 24, 2010, 08:57:31
Genieten kan nog niet, dat gebeurd pas na 2 weken ;)


genieten van het uitzicht kan toch wel ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Ghosty J

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase