Het grote B&W topic.

Started by Hertog_Martin, June 19, 2003, 22:09:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

museumdistrict

Quote from: JCL on June 11, 2009, 11:26:20
Dat zal ook aan het type speaker liggen. Een 803D heeft bijvoorbeeld een woofer meer dan een 803S, dan is het dus meer dan alleen een tweeter. Misschien dat het bij een 805 kan, dan zou je wel een D tweeter van een hoger (lager) type kunnen inbouwen. Wat ik wel eens heb gehoord is dat mensen de tweeter van een Signiture 805 inbouwen in een N805

Dank voor je antwoord. Maar maakt die extra woofer veel uit? Wat gebeurt er als je alleen de tweeter vervangt? En is die die tweeter van de signature veel beter dan de standaard tweeter van de S (niet de N)?

groet

JCL

Helaas kan ik daar geen antwoord op geven. Ik heb nog nooit welke 800 serie dan ook gehoord dus ik weet ook niet hoe de verschillen liggen. De extra woofer zal er niet alleen voor de show opzitten, het idee zal wel zijn dat de 803D niet alleen in het hoog (dus de tweeter) maar ook in het midden en in het laag een stukje beter klinkt.

Jurian

Quote from: Robbert54 on June 12, 2009, 02:42:21
even de vraag hier stellen: ik zit momenteel erg te twijfelen tussen de CM1's en CM5's

ik ga ze vooral gebruiken voor surround. en weet nog niet hoe lang het duurt voor ik het surround gedeelte compleet kan maken (budgetgewijs) dus komen ze eerst als front speakers. nou zit ik nog op een slaapkamertje, maar het is wel de bedoeling dat ik dit jaar een eigen plekje krijg, dus qua ruimte weet ik het allemaal niet. verder kan ik de CM1's aanschaffen met standards of de CM5's voorlopig nog even zonder stands.. wat zal ik dan doen?? CM1 of CM5

oh en btw, ze worden nu nog aangestuurd door een philips fr994 receiver, die hopelijk snel word vervangen door de marantz sr7002

Welke stands ga je of wil je hieronder plaatsen? De orginele van B&W zijn namenlijk erg groot. Ik heb de CM1 in de slaapkamer staan op de dynaudio stands, subtieler en ook nog eens goedkoper.

JCL

#978
Goeie opmerking Jurian! De B&W stands zijn lomp en erg duur. Zou je dat er echt aan af horen?

PallMall

Quote from: superleo7 on June 11, 2009, 08:40:20
Op die foto's van jou zie ik 2 zwarte condensatoren.
Zijn dat mundorf zilver gold versie? Zo nee wat voor versie dan.


Ik durf het je eerlijk gezegd niet te zeggen nu, ik heb de filters in de kasten laten zitten en die zijn nu  bij de spuiter. Zodra de kasten terug zijn laat ik het je weten.
Dat gaat alleen wat langer duren dan gepland, kreeg net telefoon van de spuiter en het blijkt dat de vernis die erop zit oplost als er grondlak opkomt. Hij heeft ze nu dus eerst helemaal "blank" moeten schuren.  


superleo7

Ik durf het je eerlijk gezegd niet te zeggen nu, ik heb de filters in de kasten laten zitten en die zijn nu  bij de spuiter. Zodra de kasten terug zijn laat ik het je weten.
Dat gaat alleen wat langer duren dan gepland, kreeg net telefoon van de spuiter en het blijkt dat de vernis die erop zit oplost als er grondlak opkomt. Hij heeft ze nu dus eerst helemaal "blank" moeten schuren. 

Ok ik wacht het af succes met je luidsprekers.


Robbert54

de stands van B&W zijn idd wel erg duur! en de combinatie met de CM1's vind ik dan ook niet zo geslaagd, de speaker verdwijnt dan een beetje op de stand. zit nu toch nog te denken om het maar eens helemaal goed te doen en gewoon voor de CM7's te gaan, moet alleen nog even kijken of het budget dit toelaat.

??? ???


:inlove: :inlove:


die kleur en dan CM7
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

museumdistrict

Zou altijd voor een 804 gaan ipv een cm7. Rohacell, matrixkast en de tweeter bovenop geplaatst en dat is nog los van de fantastisch mooie kast van de 800 serie.

gr


Quote from: Robbert54 on June 13, 2009, 15:29:25
de stands van B&W zijn idd wel erg duur! en de combinatie met de CM1's vind ik dan ook niet zo geslaagd, de speaker verdwijnt dan een beetje op de stand. zit nu toch nog te denken om het maar eens helemaal goed te doen en gewoon voor de CM7's te gaan, moet alleen nog even kijken of het budget dit toelaat.

??? ???


:inlove: :inlove:


die kleur en dan CM7

JCL

Dat is echter wel makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zou ook altijd voor een 800D gaan, die klinkt ook een stuk beter en ziet er ook mooier uit. Maarja, een CM7 is €800 euro en een 804 €2.000. Je moet toch ergens grenzen trekken in je budget.

Ranger

Heeft iemand voor mij een goede tip voor een goede interlink bij de B&W 684 en Denon 1500 apparatuur? Speel veel rock. Is van den hul, b.v. de 102 of de nieuwere The well en the Wave een goede keuze? Siltech vind ik niets. Zo scherp.

fikszo

Quote from: museumdistrict on June 12, 2009, 13:28:07
Dank voor je antwoord. Maar maakt die extra woofer veel uit? Wat gebeurt er als je alleen de tweeter vervangt? En is die die tweeter van de signature veel beter dan de standaard tweeter van de S (niet de N)?

groet

De hele huls van de D tweeter is ook een stuk groter dan die van de S tweeter. Dus je zult het hele kopstuk moeten vervangen dan lijkt me. Weet niet wat dat gaat kosten.
Daarnaast uiteraard andere filtering, en de 803D is over het hele front een heel andere speaker dan de 803S. Ik heb ze geruime tijd naast elkaar beluisterd, en het is veel meer dan alleen een tweetertje..

Daarnaast kostte een losse nieuwe tweeter (D) volgens de dealer al 2.500 euro voor een paar, dus lijkt me handiger gewoon een andere speaker te gaan kopen als je wilt upgraden
MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

Robbert54

Quote from: JCL on June 14, 2009, 12:10:03
Dat is echter wel makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zou ook altijd voor een 800D gaan, die klinkt ook een stuk beter en ziet er ook mooier uit. Maarja, een CM7 is €800 euro en een 804 €2.000. Je moet toch ergens grenzen trekken in je budget.
;)
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Major_Ton

Quote from: fikszo on June 14, 2009, 12:46:42
De hele huls van de D tweeter is ook een stuk groter dan die van de S tweeter. Dus je zult het hele kopstuk moeten vervangen dan lijkt me. Weet niet wat dat gaat kosten.
Daarnaast uiteraard andere filtering, en de 803D is over het hele front een heel andere speaker dan de 803S. Ik heb ze geruime tijd naast elkaar beluisterd, en het is veel meer dan alleen een tweetertje..

Daarnaast kostte een losse nieuwe tweeter (D) volgens de dealer al 2.500 euro voor een paar, dus lijkt me handiger gewoon een andere speaker te gaan kopen als je wilt upgraden

De grotere huls van de D tweeters heeft niks met de afstemming te maken. Dit is puur luxe uitstraling. De 'afstemming' van de tube achter de D of S tweeter is ook gelijk. De eerste N801's die naar Abey Road gingen hadden nog de plastic hulzen, maar al snel bleek dat dit niet genoeg koeling bood en dat alle tweeters er uit geblazen werden. Met de alu huls ging dat een stuk beter en deze is gebleven voor de D modellen. Voor 1000,- ex inbouw heb je een D tweeter zonder huls en deze kan je zonder filter wijzigingen inzetten op S modellen. Dit zou voor sommige een upgrade kunnen betekenen op een 805s of 804s, wanneer de laag output van een 803D teveel is voor de ruimte waarin de speaker moet kommen te staan. Echter is dit natuurlijk wel een zéér prijzige upgrade ;)

B&W is zelf ooit bezig geweest met een 805D, maar voor de prijs die hij dan zou gaan kosten (2200 á 2300,-) zou hij te weinig fundament bieden in de lagere regionen. Uiteindelijk is dit de Signature Diamond geworden, wat natuurlijk een compleet andere speaker is qua klank, uiterlijk en vooral prijs.

Wat betreft de N805, Signature 805 of de 805S tweeter... De 805S heeft de beste.

Dan nog de keuze voor een CM1 of CM5 als surround speaker... Wanneer ruimte een issue is, hoef je je echt niet te schamen met de CM1. Deze zal voldoende te bieden hebben in een CM surround opstelling. De CM5 is wel een duidelijke verbetering op de CM1 als je ze voor een stereo opstelling wilt gebruiken. Hetzelfde geldt voor de CM9 wat ik echt een HUGE verbetering vind tov de CM7.
De CM1 en CM7 klinken mij te 'geboost' in het laag. Ze hebben, vind ik, te veel hun best gedaan om zoveel mogelijk laag uit die kasten te pompen. De CM5 en CM9 klinken een stuk strakker, droger en meer volwassen.
Persoonlijk vind ik alle modellen in de CM serie bijna onverslaanbaar in hun prijsklasse. Ze verdienen alleen allemaal wel een meer kostbare versterker dan je zou verwachten!
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

museumdistrict

Duidelijk verhaal. Dank. Het is overduidelijk geen optie om een S om te bouwen, raar dat sommige mensen
dit dan wel zeggen te hebben gedaan, ook op dit forum. Maar goed, misschien komt die 803D of 802D er nog
een keer.

gr

mjtdevries

Quote from: museumdistrict on June 15, 2009, 14:24:44
Duidelijk verhaal. Dank. Het is overduidelijk geen optie om een S om te bouwen, raar dat sommige mensen
dit dan wel zeggen te hebben gedaan, ook op dit forum. Maar goed, misschien komt die 803D of 802D er nog
een keer.
Het zou me niet verbazen dat dat dan met name is om te kunnen vertellen aan anderen dat je tweeter van diamant is.

Ik heb nu anderhalve week de 803S en 803D thuis op proef staan en het verschil is erg klein.
In eerste instantie lijkt die 803D veel meer detail te geven. Totdat je er achter komt dat ie gemiddeld anderhalve decibel luider is.
Als je dan daarvoor corrigeert, dan hoor je eigenlijk geen verschil meer.

Wat mij betreft is de D zijn meerprijs niet waard. Dat geld kun je beter aan andere dingen besteden.

Overigens vertelde de hifi zaak waar ik ze vandaan heb, dat zij ooit 500 euro moesten betalen om zo'n diamanten tweeter te repareren. Ik weet echter niet of dat de hele unit was.

Stradivarius

Om mijn vraag bij jullie onder de aandacht te brengen stel ik deze opnieuw:

Wie kan mij wat vertellen over de verschillen tussen de cm1 en de cm2 (qua techniek en klank). Wie heeft hier ervaring mee? Ik weet dat ik de cm1 een bijzonder mooi geluidsbeeld vind geven. Echter heb ik de mogelijkheid om voor een goede prijs de cm2 over te nemen, maar ik wil eerst weten of er een groot verschil is tussen beiden voordat ik 140km ga reizen.
Marantz SR4001 | Monitor Audio RS-1 | Dynaudio SUB 30A

Major_Ton

#991
De Diamond is echt significant bete... anders. Zowel de 803S en 803D hebben hetzelfde rendement (de middentoner is de bottleneck hier). De D tweeter geeft amper meer detail, maar (mits de rest van je setup hiertoe instaat is) zorgt voor veel meer rust, ruimte en dynamiek, wat je vooral merkt bij hogere luister volumes. Geen scherpe 'S' klanken meer. Ik wil hier overigens niet roepen dat de 803D superieur is aan de 803S. Persoonlijk zou ik voor in een normale woonsituatie altijd voor de 803S kiezen. Want om de 803D goed te laten klinken moet je de volumeknop echt FLINK opendraaien. Een 802D gaat daar alweer beter mee om. Laat je een 803D te zacht spelen, dan houd je zowat geen middengebied meer over.

Die 500,- om een D tweeter te vervangen is trouwens uit de lucht gegrepen en het verbaasd mij dat een winkel medewerker dit zomaar roept. Het membraam (de diamond dop) + de motor wordt door B&W voor ruim dat genoemde bedrag EX. BTW verkocht, dus je kan wel raden waar dat voor de consument op uitkomt. Wil je de behuizing met tapering tube er ook bij hebben ben je helemaal aan beurt om te lappen.

De reden overigens dat een diamond tweeter zo duur is, zit em puur in de tijd om zo'n diamante dop te maken. Deze laten ze letterlijk groeien onder hoge temperaatuur en dat duurt zo'n 2 weken. De S dopjes worden volgens specificatie ingekocht en zijn daarom voor B&W letterlijk meer dan 1000 keer (je leest het goed) zo goedkoop dan een diamond dop. Als je het zo gaat doorberekenen, dan is een 803D erg goedkoop!!!
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Major_Ton

Quote from: Stradivarius on June 15, 2009, 22:38:24
Om mijn vraag bij jullie onder de aandacht te brengen stel ik deze opnieuw:

Wie kan mij wat vertellen over de verschillen tussen de cm1 en de cm2 (qua techniek en klank). Wie heeft hier ervaring mee? Ik weet dat ik de cm1 een bijzonder mooi geluidsbeeld vind geven. Echter heb ik de mogelijkheid om voor een goede prijs de cm2 over te nemen, maar ik wil eerst weten of er een groot verschil is tussen beiden voordat ik 140km ga reizen.


De nieuwe CM serie gebruikt een nieuwe alu dome tweeter met minder zware rolrand, zodat er een eerste orde (6dB) filter kan worden toegepast. Ook de magneet en spreekspoel van de kevlar woofer is verbeterd. Dus je kan meer detail en rust verwachten in je geluidsbeeld tov de oudere CM serie.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Robbert54

#993
en dan heb je nog de optische verbetering :inlove:

ps:cm1 staat nu ook op mp voor een mooie prijs ;)
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

BenWfan

Quote from: mjtdevries on June 15, 2009, 21:32:10
Het zou me niet verbazen dat dat dan met name is om te kunnen vertellen aan anderen dat je tweeter van diamant is.

Ik heb nu anderhalve week de 803S en 803D thuis op proef staan en het verschil is erg klein.
In eerste instantie lijkt die 803D veel meer detail te geven. Totdat je er achter komt dat ie gemiddeld anderhalve decibel luider is.
Als je dan daarvoor corrigeert, dan hoor je eigenlijk geen verschil meer.

Wat mij betreft is de D zijn meerprijs niet waard. Dat geld kun je beter aan andere dingen besteden.

Overigens vertelde de hifi zaak waar ik ze vandaan heb, dat zij ooit 500 euro moesten betalen om zo'n diamanten tweeter te repareren. Ik weet echter niet of dat de hele unit was.


Lijkt me toch sterk dat het enige verschil tussen 803S en 803D 1,5 DB is. B&W geeft een volledig ander bereik op voor die diamanten tweeter. Dat zou je toch moeten kunnen horen lijkt me. Verder zou je verwachten dat hij met een extra woofer behoorlijk wat meer laag zou geven...

ik ga toch maar eens een keer luisteren bij een winkel die ze beide heeft staan..
Classé CAP 2100

Major_Ton

Quote from: BenWfan on June 16, 2009, 16:59:23
Lijkt me toch sterk dat het enige verschil tussen 803S en 803D 1,5 DB is. B&W geeft een volledig ander bereik op voor die diamanten tweeter. Dat zou je toch moeten kunnen horen lijkt me. Verder zou je verwachten dat hij met een extra woofer behoorlijk wat meer laag zou geven...

ik ga toch maar eens een keer luisteren bij een winkel die ze beide heeft staan..

Lees even een post van mij een paar blokjes omhoog. De 803D speelt NIET harder dan een 803S en een 803D gaat ook NIET dieper door dankzij zijn extra woofer. Hij speelt wel met minder vervorming op de lage frequenties, waardoor het laag naar het kwaliteits niveau van de D tweeter is getrokken.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

PallMall

Zojuist bericht van de spuiter gehad; Morgen om 17.00uur heb ik mijn cm9's terug  :smile:

Heb ik morgenavond ook weer wat te doen ;)


Jurian

Veel hobby plezier en daarna natuurlijk foto's ;)

Stradivarius

Quote from: PallMall on June 16, 2009, 21:05:36
Zojuist bericht van de spuiter gehad; Morgen om 17.00uur heb ik mijn cm9's terug  :smile:

Heb ik morgenavond ook weer wat te doen ;)



Ja, foto's plaatsen van before en after! :D

Ik ben erg benieuwd!
Marantz SR4001 | Monitor Audio RS-1 | Dynaudio SUB 30A

Robbert54

Quote from: PallMall on June 16, 2009, 21:05:36
Zojuist bericht van de spuiter gehad; Morgen om 17.00uur heb ik mijn cm9's terug  :smile:

Heb ik morgenavond ook weer wat te doen ;)


foto's van het hele in elkaar zet proces!!! :clapping: :clapping: :clapping: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo