Het grote B&W topic.

Started by Hertog_Martin, June 19, 2003, 22:09:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

JCL

Heb wel ervaring met de 600 serie, heb daar een setje van staan. Heb deze in februari gekregen, erg mooie luidsprekers. De afwerking en kwaliteit is echt top! Mocht je zonder sub gaan draaien zou ik wel adviseren om voor een 684 te gaan, de 685 die ik heb missen net dat kleine beetje laag. Speel je wel met een sub (ik heb er nog snel eentje 2e hands bijgekocht) is er niets aan de hand. In het midden en het hoog zijn het prachtige luidsprekers die heel veel detail laten horen. Als je gaat luisteren moet je ook even opletten of de speakers wel goed zijn ingespeeld (eventueel even vragen), het heeft mij echt verbaast hoeveel beter de speakers nog gingen klinken de eerste drie weken.

De CM serie heb ik niet gehoord (heb me tegen mezelf in bescherming genomen) maar als ze net zo lekker klinken als dat ze eruit zien... Dan komt het wel goed :)

Ghosty J

#926
vandaag mijn 685's (4 stuks) verkocht aan een forum member.
Dus zat er niks anders op om nieuwe te bestellen bij Sights & Sounds (sponser)  8)

2 paar B&W 683 (4 stuks)  :pompom:


ik zag er tegen op om naar Zutphen te gaan rijden, maar gelukkig boden ze uit zichzelf aan om ze hier in Meppel netjes te komen afleveren!
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

p.willemse

Heb hier een volledige 6 serie, 684, 686 en HTM 61... bevalt uitstekend!!!
Pioneer PDP LX-5090 - Denon AVR 2309 - Denon DVD-1800BD - Denon ASD-11R - B&W 684/686/HTM62 - Rel Strata 5 - Linksys DMA 2100 - Sagem ICAD-81 HD - Nintendo WII- Logitech 895

Ghosty J

Quote from: p.willemse on June  6, 2009, 11:49:39
Heb hier een volledige 6 serie, 684, 686 en HTM 61... bevalt uitstekend!!!
hier ook een volledige 6 serie als volgt 4x 683 als center de HTM61 & als sub een Velodyne SPL 1500 R

zit nu 2 weken ZONDER speakers!
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

JCL

Mooie upgrade! Nooit aan gedacht om naar de CM serie over te stappen? Wat zijn de belangrijkste pluspunten van de 683 t.o.v. de 685? Eigelijk vind ik dat de 685 net iets te weinig laag heeft voor muziek (voor film vult de sub het wel aan). Nu moet ik soms iets teveel op de sub vertrouwen.

p.willemse

en inderdaad ook een sub, Rel Strata 5 hier...

Quote from: Ghosty J on June  6, 2009, 12:06:13
hier ook een volledige 6 serie als volgt 4x 683 als center de HTM61 & als sub een Velodyne SPL 1500 R

zit nu 2 weken ZONDER speakers!

Pioneer PDP LX-5090 - Denon AVR 2309 - Denon DVD-1800BD - Denon ASD-11R - B&W 684/686/HTM62 - Rel Strata 5 - Linksys DMA 2100 - Sagem ICAD-81 HD - Nintendo WII- Logitech 895

Mario D

#931
Quote from: JCL on June  6, 2009, 22:42:04
Mooie upgrade! Nooit aan gedacht om naar de CM serie over te stappen? Wat zijn de belangrijkste pluspunten van de 683 t.o.v. de 685? Eigelijk vind ik dat de 685 net iets te weinig laag heeft voor muziek (voor film vult de sub het wel aan). Nu moet ik soms iets teveel op de sub vertrouwen.

De 683 gaat lager gaan en de midrange is een FST driver die enkel op de 683 word gebruikt in de 600 reeks.

Van een 685 naar de 683 gaat dus een hele vooruitgang zijn.  ;)

De 684 geeft meer bass dan de 683 vind ik persoonlijk, maar bij de 683 is hij dan wel gecontroleerder.

Alles hangt af welke amp je er aan hangt natuurlijk, ik heb nog steeds spijt van de parasound die ik we gedaan heb want die klonk gewoon perfect op de B&W's.  :(

Hier ook trouwens de 600 S4 reeks.  :pompom:

Major_Ton

De 684 geeft misschien meer bass, maar gaat zeker niet lager dan de 683!! De amp is hierbij zeker heel erg belangrijk, maar de 683 is gewoon minder 'commercieel' getuned en dus een stuk droger en aangenamer bij langere luistersessies. De 683 ligt qua laag-karakterastiek vrij dicht bij de 700 serie.

Sowieso hebben alle FST bezittende B&W speakers een flinke poep power nodig om echt te gaan zingen. Niet altijd handig in bijv. een appartement waar je veel mensen om je heen hebt wonen ;)
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

PallMall

#933
Hallo allemaal,

Vorige week heb ik in duitsland een setje CM9's aan kunnen schaffen met een beschadiging aan het lakwerk. Dat was precies waar ik naar op zoek was aangezien het een eis van mijn vriendin was dat de kasten wit moesten zijn. Gisteren heb ik de boxen uit elkaar geschroefd zodat ze morgen naar de spuiter kunnen.

Aangezien de kasten nu uit elkaar zijn, heb ik flink veel foto's van het binnenwerk gemaakt. Als er mensen hier geïnterreseerd zijn in afbeeldingen van bepaalde componenten kan ik deze dus hier plaatsen!

Ik ben begonnen met de speaker terminals aan de achterkant, het was even schrikken toen ik deze van achteren zag, Aan de voorkant zitten dan wel zware vergulde terminals, maar aan de achterkant zaten gewoon ijzeren moertjes met een ijzeren aansluiting voor een kabelschoentje.... (dit gaf niet echt een indruk van hoge kwaliteit).
Wat wel veel indruk maakte was de bekabeling, goede kabels met een diameter van zo'n 3-4mm2. Hier was ik bijzonder benieuwd naar aangezien je in topics over bekabeling zo vaak leest dat de kabels in speakers van bedroefende kwaliteit zouden zijn, en zodoende goede kabels naar de speakers ook onzin. (een mening die ik niet deel).
Vervolgens de bas drivers gedemonteerd en deze stralen echt kwaliteit uit op elk gebied. Ze wegen zo'n 2.8 kg, hebben een zeer zware magneet, zeer grote en goed gekoelde spreekspoel, en stevig chassis. (minpuntje is dan weer zo'n sticker met "made in china")
Na deze drivers verwijderd te hebben kreeg ik zicht op het filter en ik schrok me van de componenten van het filter. Zo'n grote condensatoren heb ik nog nooit eerder in een speaker gezien. Dan pas zie je waar het geld in zit bij zulke speakers  ;)
Ook de fst midrange driver heeft een flinke spreekspoel en magneet.
Ietwat teleurstellend was wel de "tube" tweeter. Deze geroemde nautilus tube houdt bij de cm serie niks anders in dan een klein reageerbuisachtig doorzichtig kunstof buisje met dempmateriaal erin. Niet te vergelijken met foto's op de b&w site. Maar daar zullen wel foto's van de 800 serie tweeter gebruikt zijn ;)

De kast zelf is zeer stevig gebouwd uit 20mm dik mdf met 3  flinke verstevigingsbruggen in de kast en een apparte kast voor de middentoner.

Morgen gaan ze naar de spuiter en dan kan ik ze volgende weekend weer in elkaar zetten!

Als volgende stap ga ik een nieuwe reciever/versterker aanschaffen en ik zit zelf aan de marantz sr8002 te denken, heeft iemand daar ervaring mee?
Alhoewel, als ik me bedenkt dat de sr8002 al gezakt is van 2000euro naar 1150euro (in duitsland) loont het zich misschien de moeite om nog een half jaartje te wachten totdat de AV8003/MM8003 combi in prijs gezakt is?





JCL

Natuurlijk willen we hier graag foto's van zijn, wij zijn dol op plaatjes :P Ik ben ook wel erg benieuwd hoe ze eruit komen te zien nadat ze zijn gespoten!

Ghosty J

Quote from: PallMall on June  7, 2009, 18:02:46

Aangezien de kasten nu uit elkaar zijn, heb ik flink veel foto's van het binnenwerk gemaakt. Als er mensen hier geïnterreseerd zijn in afbeeldingen van bepaalde componenten kan ik deze dus hier plaatsen!

tuurlijk willen wij die foto's zien!
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Fabian1

Quote from: Major_Ton on June  7, 2009, 17:08:13
De amp is hierbij zeker heel erg belangrijk, maar de 683 is gewoon minder 'commercieel' getuned en dus een stuk droger en aangenamer bij langere luistersessies.
Sowieso hebben alle FST bezittende B&W speakers een flinke poep power nodig om echt te gaan zingen.

Mee eens. Stuur de speaker mooi aan en de FST gaat echt zingen. Momenteel is dat even minder hier. Hopelijk komt daar snel verandering in met de komst van een goede stereoversterker. Had m'n PMA-1500AE van Denon nooit weg moeten doen.  :(

Fabian

PallMall

dit is even een test, ben een newbie hier  :blush:

PallMall

oké t werkt ;)

Op deze foto is de bass driver te zien

PallMall

Ai ik zie nu pas hoe slecht die foto is geworden, zal straks even een nieuwe maken. Afijn deze is van de middentoner

PallMall

Op de vorige foto is goed te zien hoe groot de magneet en spreekspoel van de middentoner zijn.
De volgende is van de beruchte tube tweeter ;)

PallMall

Op die foto was helaas niet zo goed te zien hoe weinig die "tube" voorstelt. Ik zal proberen om die er ook wat beter op te krijgen vanavond (ik heb een panasonic lumix camera, niet helemaal je van het;))

Op deze foto zijn de filters te zien


PallMall

en op deze foto zie je de aansluitingen aan de achterkant van de speaker terminal. Deze zijn van een kwaliteit die je eerder verwacht bij een hallfords boom box

PallMall

Zo dat waren de foto's voor nu. Ik zal vanavond proberen om betere foto's van de bass driver en tube tweeter te maken. Als er wensen zijn voor detail foto's van het één of ander dan hoor ik het graag.

p.s. ik weet dat het er een beetje rommelig uitziet op de foto's maar geloof me maar als ik zeg dat ik de speakers van beide vloerstaanders appart heb gehouden en op de bas drivers heb ik een plakkertje met "onder" en "boven" geplakt zodat alles weer netjes op dezelfde plaats terug komt!


Mario D

#945
Quote from: Major_Ton on June  7, 2009, 17:08:13
De 684 geeft misschien meer bass, maar gaat zeker niet lager dan de 683!! De amp is hierbij zeker heel erg belangrijk, maar de 683 is gewoon minder 'commercieel' getuned en dus een stuk droger en aangenamer bij langere luistersessies. De 683 ligt qua laag-karakterastiek vrij dicht bij de 700 serie.

Dat hij niet lager gaat weet ik wel, ik bedoelde dus gewoon meer bass omdat er bij de 684 langs de achterkant ook een poort zit.
Dit maakt heb moeilijker te plaatsen dicht tegen een muur want dan komt hij snel boomy over.


Sowieso hebben alle FST bezittende B&W speakers een flinke poep power nodig om echt te gaan zingen.

Volledig met je eens. ;)
Ik ben dringend toe aan een Stereo of eindversterker voor mijn 683's



Ranger

Omdat ik meest rock en 80-er jaren pop draai ben ik vorige week overgestapt van KEF naar B&W 684. Leek voor mijn muziek geschikter dan de 683. Deze laaste lijkt mij juist weer beter geschikt voor jazz en klassiek.
Ik heb de Denon 1500 versterker en cd speler. Klonk lekkerder dan Marantz en Rotel.

Ranger

Heeft het trouwens zin om de koperen bruggetjes achter op de speakers te vervangen door b.v. een stukje kabel? Of zal dat onzin zijn?

JCL

Schijnt wel zin te hebben maar ik ben er nog niet achter hoe en of dit kan zonder pluggen of spades.

Ghosty J

Dat heeft wel degelijk nut. En je hoort het verschil wel! Gewoon ff proberen zou ik zeggen!

Quote from: Ranger on June  9, 2009, 10:00:03
Heeft het trouwens zin om de koperen bruggetjes achter op de speakers te vervangen door b.v. een stukje kabel? Of zal dat onzin zijn?
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase