waar moet ik opletten bij aankoop van me eerste digitale spiegelreflex camera?

Started by Felicimo, January 11, 2009, 18:17:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertender

Goede tip van Spotmatic: " camera moet lekker in de hand liggen".
Denon AVR-4810  °  Denon-DVD 2500BT  °  KEF 6xQ7 & Q9  °  Pioneer LX608D(ISF)  °  PS3  °  Dune HD Smart D1
BK XXLS 400  °  Antimode 8033-C  °  Samsung DCB H380R  °  Atacama Equinox
Nad C320BEE  *  Nad C521BEE  *  Nad C432 *  Pananasonic 50st50

spotmatic

Quote from: Felicimo on January 13, 2009, 17:25:19
zo snel luister ik niet hoor :P ben heel eigenwijs op dat gebied... als er iets in me kop zit... moesten ze met hele goeie argumenten komen wil ik ervan afstappen... al merk ik nu wel dat ik meer en meer naar pentax neig...

Naar je gevoel luisteren is nooit slecht. Althans niet bij mij ;)

Quote
mede omdat als ik het goed had gelezen in me zoektocht de kitlenzen (SMC-DA 3,5-5,6/18-55mm) een goeie is... een van de betere die je erbij krijg

Dat klopt; de review van deze lens op Dpreview.com is er duidelijk over.

Quote
over de SMC-DA 4-5,6/50-200 kan ik niet zoveel vinden.... dat zelf ook om deze niet te nemen alleen de kit met de 18-55 en dan een losse 4-5,6/70-300mm DG Pentax AF of een 4,0-5,6/55-200mm DC Pentax AF beide sigma erbij tenemen... goeie keuze?

De DA 50-200 is zeer zeker niet slecht en ik dacht zelfs beter dan de 55-200 van Sigma. Ik ken in ieder geval iemand die de Sigma voor de Pentax heeft verruild. Je kunt het met deze objectieven proberen en dan kijken of je er verder mee wilt (fotografisch dan). Een betere lens kopen kan altijd nog. Wil je het helemaal goedkoop doen, koop dan alleen de body en probeer de twee kitlenzen op MP te vinden (ze worden regelmatig aangeboden). Zeker als je denkt er niet lang mee te doen is dat het beste.

Quote
nu zie ik ook dat de k10d betaalbaar is.. maar volgens mij een ouder type... verstandiger keuze dan een k-m of k200d? de k20d valt helaas af..

Wat is verstandig? De K10D heb ik ook en is van een andere orde van grootte. Hij heeft wel dezelfde sensor als de K200D en de K-m, maar de JPEG engine blijft wat achter. Voor mij geen probleem omdat ik alles in RAW schiet, de JPEG omzetting doe ik in Photoshop. De K10D is wel wat meer voor de gevorderde amateur en heeft bijv. twee instelwieltjes (grofweg gezegd een voor het regelen van het diafragma en een voor het regelen van de sluitertijd). De K200d en K-m hebben er beide maar 1. Voor jou zal het waarschijnlijk lood om oud ijzer zijn. Ik zou zelf voor een nieuwer model gaan dan de K10D. De K20D is een supercamera maar nog wel een beetje aan de prijs. Mogelijk is een Samsung GX-20 (Pentax K20D in een Samsung jasje) goedkoper? Het kan ook nog lonen om in de UK te kijken, de prijzen zijn daar helemaal absurd op het moment.

Afijn, ik heb het er niet makkelijker voor je op gemaakt, slaap er maar een nachtje over :)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Felicimo

het wordt inderdaad niet echt makkelijker... 1 ding weet ik wel bijna zeker dat het een pentax word... welk model (en merk) weet ik nog niet
de k10d valt dus af... of een k-m, k200d... misschien wel ff doorsparen en dan toch maar een k20d (weet ik in elk geval zeker dat de slechte foto's door mij komen en niet door de camera  ::)

zou dan met die samsung gewoon ook de objectieven voor de pentax erop zetten?
heb er net eentje gevonden voor 529 + een 18-55mm... dacht je daaraan? of je hem nog goedkoper gezien?
is zoiets i.v.m garantie wel verstanding om bij een internetwinkel te kopen?

ps... zie toch al heel wat k20d met 18-55mm voor rond 700... das volgens mij geen geld toch?
moeilijk moeilijk moeilijk

uiteraard wel eerst eens kijken en voelen in de winkel of het wel me ding is... al zal dat met de samsung wel moeilijk gaan..

ps ps een gevoelskwestie.. een neppe k20d of een echte k20d?
Kef Q7 / Q5 / Q9c / JBL sub E-150p / Denon AVR-2809 / Denon PMA-1500AE / Denon DBP-2012 / Denon DCD-1500AE / Denon DNP-730AE / Micro Seiki BL-51 met Stax ua7 Toonarm / Ortofon Rondo Red / LG OLED 55inch C7 / BenQ W5000 / Dune HD Base 3D


Wishlist: mooie goeie Phono Pre

Ejorne

Quote from: Felicimo on January 13, 2009, 23:04:37
het wordt inderdaad niet echt makkelijker... 1 ding weet ik wel bijna zeker dat het een pentax word... welk model (en merk) weet ik nog niet
de k10d valt dus af... of een k-m, k200d... misschien wel ff doorsparen en dan toch maar een k20d (weet ik in elk geval zeker dat de slechte foto's door mij komen en niet door de camera  ::)

zou dan met die samsung gewoon ook de objectieven voor de pentax erop zetten?
heb er net eentje gevonden voor 529 + een 18-55mm... dacht je daaraan? of je hem nog goedkoper gezien?
is zoiets i.v.m garantie wel verstanding om bij een internetwinkel te kopen?

ps... zie toch al heel wat k20d met 18-55mm voor rond 700... das volgens mij geen geld toch?
moeilijk moeilijk moeilijk

Ligt de Pentax jou lekker in de hand? Vind je de opties/instellingen onder een voor jou fijne methode/locatie te vinden? Is de Pentax qua gewicht voor jou zwaar of juist licht genoeg? Hoe vind je de grip nadat er bijvoorbeeld een patterypack geplaatst is (is dat laatste uberhaupt wel optioneel of nodig?)

Lijken mij allemaal zaken die je zou kunnen checken alvorens tot keuze/aanschaf over te gaan...  ;)

Felicimo

dat was ik zou ie zo van plan... maar wil altijd eerst voor me eigen in me koppie alles op een rijtje hebben en weten wat ik wil voordat ik de winkel in ga...

anders kom ik met dingen thuis waarvan ik later dacht..hmmm... wat moet ik ermee, dat wou ik eigenlijk niet... (is niet de eerste keer geweest)

als blijkt dat een pentax toch niet me ding is als ik hem in me handen heb... dan ga ik naar nummer 2 op me lijstje... al weet ik nog niet wat dat zal zijn...
weet ook nog niet of pentax op 1 blijft... op dit moment ben ik zoveel mogelijk info, ervaringen en meningen aan het inwinnen om zo een beeld te krijgen wat er te koop is, waar op te letten, voors en tegens... je kent het wel.

morgen heb ik ff tijd om ook eens rustig in de stad te kijken... dat moet nooit op een zaterdag doen... zal er een paar eens ff bekijken en vasthouden...
En zonder portemonnee deze keer :P

ik waardeer alle reacties van jullie allemaal... bedankt klink afgezaagd maar toch...:P
Kef Q7 / Q5 / Q9c / JBL sub E-150p / Denon AVR-2809 / Denon PMA-1500AE / Denon DBP-2012 / Denon DCD-1500AE / Denon DNP-730AE / Micro Seiki BL-51 met Stax ua7 Toonarm / Ortofon Rondo Red / LG OLED 55inch C7 / BenQ W5000 / Dune HD Base 3D


Wishlist: mooie goeie Phono Pre

WickedGame

Waar ik allemaal op let bij de aanschaf van een Dslr

- handzaamheid, zitten knoppen logisch en duidelijk zonder eerst op de camera te checken of alles goed doe.
- is het naast de auto stand ook duidelijk te bedienen met handbediening
- zijn de opties duidelijk en herkenbaar en ook logisch in de menustructuur
- het glaswerk wat leverbaar is welke kwaliteit aan keuze is er en dan ook (prijs/kwaliteitsverhouding)

Misschien ook handig om te weten is natuurlijk de vraag wat ga je er zoal mee schieten. Dit is dan weer afhankelijk voor het keuze glas. En is er dan in dat merk wat je kiest de goede soorten glas te krijgen voor het beoogde doel. Tja en zo kan ik mijn list nog wel even doorgaan.

Ik kan je wel zeggen waarom ik ooit voor Olympus ben gegaan. Ik ben met de paplepel opgegroeit met de OM-Ti series. De analoge lijn van Olympus. Deze is overigens nog steeds in familie bezit en ik schiet zelfs daar nog wel mee. Het glaswerk van Olympus was maar is ook tot op heden ten dagen erg goed. De meningen over dit glas zijn altijd erg goed of zelfs uitmuntend.

Daarnaast heeft naar mijn mening Olympus altijd erg goed nagedacht over ontwikkelingen en wat handig is. Hieruit zijn technieken gekomen zoals IS, Dust Removing System, Live View etc. De grondlegger hiervan is wel Olympus. Ze zijn zeker wel inovatief. Aan de andere kant kan je wel jezelf afvragen waarom Olympus het 4:3 systeem hanteert. Ik zelf heb hier overigens geen moeite mee, aangezien de platen die Olympus schiet mij zeer kunnen bekoren.

Uiteindelijk ben ik ingestapt met een E-500 Body, nadat ik een jaar heb kunnen schieten met de professionele E-1. Nu heb ik naast de E-500 nu ook de Professionele E-3 Body en stap ik over op de SWD lenzen van Olympus i.v.m. de hoge snelheid die ze met de E-3 Body (klaarblijkelijk nog niet getest zelf) halen.

Anderzijds vind ik het top dat Olympus d.m.v. een opzetring de oude OM (analoge) lenzen kan hanteren. Wat voor mij echt een groot pluspunt is.