waar moet ik opletten bij aankoop van me eerste digitale spiegelreflex camera?

Started by Felicimo, January 11, 2009, 18:17:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Felicimo

Zoals de titel van de topic al zegt... waar moet ik op letten bij de aankoop van me eerste camera?
Pixels? of de lensen die erbij zitten? of beter een body met een losse lens?
wel of geen stabilisatie in de body? Hoe fijn of juist niet is het... en is het eigenlijk een must? of gewoon wat makkelijker?

Als je kijk naar wel een stabilisatie dan word de keuze kwa merk heel wat minder... dan blijft er volgens mij alleen over de sony, pentax en olympus (de laatste heeft de voorkeur van me pa uit ervaring uit het verleden)

Maar zou ik dan ook maar gewoon de canon en de nikon links moeten laten liggen?
Ik weet het echt niet meer... o ja... me budget hiervoor is wel redelijk maar niet hoog.. zo'n ongeveer 600 euro...

Zouden jullie me wat advies kunnen geven?

Ik twijfel nu eigenlijk tussen een sony alpha 300 en een olympus e-520
Maar misschien moet ik ook naar andere kijken waar ik eigenlijk nieteens aan denk...

Alle feedback is zeer welkom.
Kef Q7 / Q5 / Q9c / JBL sub E-150p / Denon AVR-2809 / Denon PMA-1500AE / Denon DBP-2012 / Denon DCD-1500AE / Denon DNP-730AE / Micro Seiki BL-51 met Stax ua7 Toonarm / Ortofon Rondo Red / LG OLED 55inch C7 / BenQ W5000 / Dune HD Base 3D


Wishlist: mooie goeie Phono Pre

Felicimo

O ja... misschien niet heel onbelangrijk.. (heb geen idee  :sigh:) ik ben bril dragend... misschien is dan een goed werkende live view een must voor me?
Kef Q7 / Q5 / Q9c / JBL sub E-150p / Denon AVR-2809 / Denon PMA-1500AE / Denon DBP-2012 / Denon DCD-1500AE / Denon DNP-730AE / Micro Seiki BL-51 met Stax ua7 Toonarm / Ortofon Rondo Red / LG OLED 55inch C7 / BenQ W5000 / Dune HD Base 3D


Wishlist: mooie goeie Phono Pre

copran

Ik heb sinds kort een Nikkon D60, ook mijn eerste spiegelreflex, en ben er tot nu toe zeer tevreden over.  :biggrin:
Marantz SR7002, KEF Q5, Q3
Infinity Kappa II , Velodyne CHT-8R
Philips 963 SA , Sanyo PLV Z4000
Logitech Harmony ONE , Dune HD Smart D1
Panasonic TH-46PZ85,Panasonic BD 65
Sonos gebruiker.

ajbeefde

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

HJ


Ejorne

Wat wil je zoal gaan doen met de dSLR?

Wil je (enorm) grote afdrukken maken dan moet je met je MegaPixels niet al te laag gaan zitten.
Wil je onder slechtere licht omstandigheden gaan fotograferen kun je het best een camera met een gevoelige sensor/engine nemen en/of een goede lens met een groot diafragma.
Wil je veel plezier van je camera beleven dan zul je misschien eens moeten proefschieten en kijken welke camera voor jou het best in de hand ligt en de beste/fijnste bediening heeft.

Wat is de reden voor een dSLR? Is een dSLR-like camera ook een optie? Canon heeft bijvoorbeeld een heel mooie de Powershot G10...

Tja, het is een lastige keuze om een camera te kiezen. Zo zit ik te twijfelen tussen twee compacts van Panasonic... En het verzinnen van dingen waarop je moet letten is eenvoudig. Vooral voor een ander. Maar zelf tot een keuze komen is wat lastiger...  :P

Succes iig met je keuze...

J.A.F._Doorhof

Op dit moment is het verstandigst een Canon of Nikon te kopen.
Vooral op de hoge ISO's zijn deze 2 merken op dit moment heer en meester.

Sony is interessant als high-end camera als je altijd in de lage ISO's blijft, boven de 400 gaat het hard mis.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

xgabox

Quote from: hans. on January 11, 2009, 20:13:37
de canon heeft IS in de lens ingebouwd als ik het goed heb.


beste Hans,

IS ( image stabilizer) is niet standaard, word veelal wel al met nieuwe camera kits meegeleverd.


@ Felicimo..

wellicht een leuke camera voor je, van mij.
voorwaarde is wel dat je leergierig bent, hij is vrij professioneel.
ISO waarde tot wel 3200. en een resolutie van een professionele Canon spiegelreflex.

zie hier voor meer info.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=82849.0
HIFI: Denon AVR3300 - dvd/sacd DVD 1400 - dcd755ar.g - Rotel rb990.Aurum5 front- MC 501 - MC 302 - Quadral ascent Base- Kimber LSc - Kimber interlinks.
Nubert aw850 subw.

Linux: Dreambox 7020s hdd120.- xbox executer.

TV, 32PW9527 pp1.
Camera Canon EOS 20D en 1000D

Jimmy Conway

Felicimo,

Een camera die bij jou past...
Wat belangrijk aan een camera is voor de één
hoeft niet per se belangrijk te zijn voor de ander.

Zaken als de prestatie en inspanning van de fotograaf, compositie, licht, contrast, moment, etc., is op dit moment vele malen belangrijker dan het soort/merk/type fototoestel. Investeer in het eerste en dan komt de rest vanzelf goed.

xgabox

Quote from: Jimmy Conway on January 11, 2009, 23:51:17
Felicimo,

Een camera die bij jou past...
Wat belangrijk aan een camera is voor de één
hoeft niet per se belangrijk te zijn voor de ander.

Zaken als de prestatie en inspanning van de fotograaf, compositie, licht, contrast, moment, etc., is op dit moment vele malen belangrijker dan het soort/merk/type fototoestel. Investeer in het eerste en dan komt de rest vanzelf goed.


Beste Jimmy.

Dit is al de 2e reply van jou dat ik vandaag lees, met de zelfde inslag.
Dit soort topics zijn juist bedoelt om een gemiddelt beeld van een aan te schaffen camera te vormen.
Gevoel over een camera alleen bereik je naar mijn mening niets mee.
Ook niet het idee, het ligt niet aan de camera, het ligt aan de fotograaf, gaat niet altijd op in mijn beleving.

quote: Zaken als de prestatie en inspanning van de fotograaf, compositie, licht, contrast, moment, etc.,

Dit zijn zaken die aan het licht komen als je reeds aan het fotograveren bent, niet voor dat je een camera gaat kopen.
Duidelijk is hier dat @ Felicimo een gemiddelt beeld wil zien hier over de ervaringen van fotocamera-genoten.

Als je dus een Camera kopen gaat met jou insteek, dan moet je wel erg veel geluk hebben. en geld lijkt me.

Het is alom bekend dat een objectieve review het meeste bied, maar je ook weer in twijfel kunt laten.
Veel lezen, en vooral niet ongeduldig zijn.
HIFI: Denon AVR3300 - dvd/sacd DVD 1400 - dcd755ar.g - Rotel rb990.Aurum5 front- MC 501 - MC 302 - Quadral ascent Base- Kimber LSc - Kimber interlinks.
Nubert aw850 subw.

Linux: Dreambox 7020s hdd120.- xbox executer.

TV, 32PW9527 pp1.
Camera Canon EOS 20D en 1000D

Ejorne

Ik vind de mededeling van Jimmy lang zo gek nog niet.
Want het is inderdaad de fotograaf die het meeste invloed in het uiteindelijke resultaat heeft.

Ik denk als je een hele groep leken op pad stuurt en de ene helft koopt van het beschikbare budget alleen een camera en de andere helft koopt bijvoorbeeld een goed boek over de techniek en/of compositieleer en van het overgebleven budget een iets mindere camera dan groep 1. Geheid dat de tweede groep over het algemeen de betere foto's levert...

Jimmy Conway

Quote from: xgabox on January 12, 2009, 00:01:24
Beste Jimmy.
Dit is al de 2e reply van jou dat ik vandaag lees, met de zelfde inslag.
Waarde xgabox,
Klopt! Hier geldt hetzelfde :biggrin:

QuoteDit soort topics zijn juist bedoelt om een gemiddelt beeld van een aan te schaffen camera te vormen.
Het is hetzelfde als hier vragen welke luidspreker goed is...Als antwoord krijg je datgene wat mensen zelf hebben, zelf willen verkopen of van horen zeggen wat het beste is...
Is dat dan de beste keus voor die persoon, of kan die persoon beter zelf eerst luisteren? 

QuoteDuidelijk is hier dat @ Felicimo een gemiddelt beeld wil zien hier over de ervaringen van fotocamera-genoten.
Het is mijn oprechte ervaring met fotografie. En ik ben een gemiddelde hobbyist! :)
Het lijkt dat sommige lezers daar moeite mee hebben?
'By all means'... als iemand wilt kopen wat de gemiddelde gebruiker heeft, dan is dat een Nikon of een Canon, daar heb ik geen probleem mee.

QuoteAls je dus een Camera kopen gaat met jou insteek, dan moet je wel erg veel geluk hebben. en geld lijkt me.
Mijn insteek... welke is dat?

Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd geworden naar wat voor soort foto's je maakt! 8)

xgabox

Quote from: Ejorne on January 12, 2009, 00:23:19
Ik vind de mededeling van Jimmy lang zo gek nog niet.
Want het is inderdaad de fotograaf die het meeste invloed in het uiteindelijke resultaat heeft.

Ik denk als je een hele groep leken op pad stuurt en de ene helft koopt van het beschikbare budget alleen een camera en de andere helft koopt bijvoorbeeld een goed boek over de techniek en/of compositieleer en van het overgebleven budget een iets mindere camera dan groep 1. Geheid dat de tweede groep over het algemeen de betere foto's levert...

Hier ben ik het WEL grotendeels mee eens.Ejorne
Maar niet zoals jij Jimmy Conway, tot 2x toe iedere mening of ervaring van een ander wegwuift, verder komt je posting hatelijk over naar de overige posters.

Hoe kun je nou luidsprekers gaan vergelijken met camera's.
Heel veel camera's zijn in staat een mooi plaatje te maken, de meningsverschillen erover zijn niet al te groot over het algemeen.
Goede luidsprekers  is duidelijk een ander verhaal. en gaat naar persoonlijke smaak hiermee vergelijkend niet echt op.

Ik ben ook maar een gemiddelde (nog niet eens denk ik) fotograaf.
Maar dat staat hier terzijde.
Ik vond de aanval van jou op het geven van gebruikers informatie wat genant, ik had het zelf liever iets subtieler gebracht.

Jou insteek? .....simpel, een goed gevoel krijgen bij een camera zonder dat je meningen van anderen hebt gehoord,
je gaat hopelijk niet op de bevindingen van een fabrikant af, want die zijn allemaal goed.. ;D
Ik volg niet op voorhand mijn eigen kop, maar luister liever eerst naar de bevinding van een ander.
En dat gebeurt hier naar mijn idee.
Wat iemand daar mee doet, dat is zijn zorg.
De Topicstarter is hiermee begonnen, en wij voorzien em in een stukje vraagstelling.

Quote from: Jimmy Conway on January 12, 2009, 00:29:59
Waarde xgabox,
Klopt! Hier geldt hetzelfde :biggrin:

wat bedoel je hiermee? of is dat cynisch bedoelt. ;)

omdat ik me nu zo tegen je opstel, moet ik me bewijzen dmv een foto?
zo kwaad was het niet bedoelt... maargoed...
ik hoop dat de foto een beetje zichtbaar is met 80kb , en ehhhh Copyright heb ik achter op de deze foto geplakt hier ;D
HIFI: Denon AVR3300 - dvd/sacd DVD 1400 - dcd755ar.g - Rotel rb990.Aurum5 front- MC 501 - MC 302 - Quadral ascent Base- Kimber LSc - Kimber interlinks.
Nubert aw850 subw.

Linux: Dreambox 7020s hdd120.- xbox executer.

TV, 32PW9527 pp1.
Camera Canon EOS 20D en 1000D

WickedGame

Zo de canon en nikon fanboys zijn weer oververtegenwoordigt  :P

Ik denk dat ik 1 van de weinige ben die Olympus als Dslr gebruik. De E-520 vind ik zelf een erg mooie instap Dslr met IS en Live View. Wat Frank aanhaalt met de ISO waarde klopt overigens wel. De 520 is op hogere ISO waardes iets teleurstellend, al vind ik het verschil met een 450D op hoge ISO waarde nou niet echt schokkend te noemen. Je moet wel een erge purist zijn om hierover direct te vallen.

Het four/third systeem is naar mijn mening een goed systeem, enige nadeel met dit systeem zijn de lenzen. Je bent altijd aangewezen op glaswerk van Olympus en soms een enkel ander merk. Canon en Nikon kennen vaak meer compatibaliteit met glaswerk. Anderzijds het glaswerk van Olympus is wel top te noemen. De recensies van het glaswerk van Olympus zijn altijd lovend.

Voor een review over de E-520 wil ik je verwijzen naar: http://www.dpreview.com/reviews/olympuse520/

Om even het tot mijzelf te halen, ik schiet nu 3 jaar met Olympus Dslr. Begonnen met een E-500 body, nu met de E-3. Glaswerk van Olympus, en zelfs het oude OM-systeem van Olympus gebruik ik d.m.v. een opzetring. Dus ja je leest het goed Olympus is backwords compatible met de OM lenzen lijn. En daar hebben mijn vader en ik er nogal veel van. Enige nadeel dan is, althans nadeel.... de AF doet het dan niet, dus het handwerk en manueel afstellen.

Als je het vergelijkt met de Sony denk ik zelf dat de Olympus wat beter is dan de Sony die jij aanhaalt.

spotmatic

Tipje: Pentax K-m met 18-55 en 50-200 objectieven. Dit setje kost minder dan 500 euro bij Broer Konijn. Dan heb je stabilisatie en een van de meest compacte dSLR's die er zijn.

BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

WickedGame

Quote from: spotmatic on January 12, 2009, 10:21:50
Tipje: Pentax K-m met 18-55 en 50-200 objectieven. Dit setje kost minder dan 500 euro bij Broer Konijn. Dan heb je stabilisatie en een van de meest compacte dSLR's die er zijn.



Meest compacte is volgens mij in handen van Olympus met de E-420. Pentax vind ik inderdaad ook geen slecht merk, en net als Olympus krijgt dit merk te weinig aandacht en credit dan dat ze zouden moeten krijgen.

Jimmy Conway

Quote from: xgabox on January 12, 2009, 01:00:45
Hier ben ik het WEL grotendeels mee eens.Ejorne
Maar niet zoals jij Jimmy Conway, tot 2x toe iedere mening of ervaring van een ander wegwuift, verder komt je posting hatelijk over naar de overige posters.
QuoteIk vond de aanval van jou op het geven van gebruikers informatie wat genant, ik had het zelf liever iets subtieler gebracht.

Ik heb mijn post nog eens doorgelezen, deze is direct gericht aan de topicstarter en ik kan niks hatelijks of een aanval ontdekken... :-\
Het is slechts mijn mening, ik denk dat je er teveel achter zoekt.  :-\

Quoteen gaat naar persoonlijke smaak hiermee vergelijkend niet echt op.
Ik doelde niet op smaak, maar op objectiviteit. Als je bovenstaande vragen stelt, krijg als resultaat 15 verschillende modellen en types van wat iedereen gebruikt. Volgens mij kun je daar niet echt gek veel mee.

QuoteJou insteek? .....simpel, een goed gevoel krijgen bij een camera zonder dat je meningen van anderen hebt gehoord,
Ik denk dat een dagje een camera van iemand lenen of een camera huren een betere oplossing is dan wat losse kreten.

Quoteje gaat hopelijk niet op de bevindingen van een fabrikant af, want die zijn allemaal goed.. ;D
Eigenlijk wel ja, voor het budget van de topicstarter zijn de verschillen niet schokkend.

QuoteIk volg niet op voorhand mijn eigen kop, maar luister liever eerst naar de bevinding van een ander.
En dat gebeurt hier naar mijn idee. Wat iemand daar mee doet, dat is zijn zorg.
Prima toch?

QuoteDe Topicstarter is hiermee begonnen, en wij voorzien em in een stukje vraagstelling.
Precies.

Quotewat bedoel je hiermee? of is dat cynisch bedoelt. ;)
Nee, gewoon aardig.

Quoteomdat ik me nu zo tegen je opstel, moet ik me bewijzen dmv een foto?
Bewijzen.. nee hoor, ik was benieuwd.

Quoteik hoop dat de foto een beetje zichtbaar is met 80kb , en ehhhh Copyright heb ik achter op de deze foto geplakt hier ;D
8)

xgabox

ok . klaar!

Conclusie... ieder zijn eigen mening. ;)
Reageren is dan eerder overbodig.

Dank voor de reactie
HIFI: Denon AVR3300 - dvd/sacd DVD 1400 - dcd755ar.g - Rotel rb990.Aurum5 front- MC 501 - MC 302 - Quadral ascent Base- Kimber LSc - Kimber interlinks.
Nubert aw850 subw.

Linux: Dreambox 7020s hdd120.- xbox executer.

TV, 32PW9527 pp1.
Camera Canon EOS 20D en 1000D

Felicimo

Quote from: xgabox on January 11, 2009, 23:08:19

@ Felicimo..

wellicht een leuke camera voor je, van mij.
voorwaarde is wel dat je leergierig bent, hij is vrij professioneel.
ISO waarde tot wel 3200. en een resolutie van een professionele Canon spiegelreflex.



das zeker een hele nette... en had zeker een grote kanshebber geweest.. maar komt me net te vroeg...
Kef Q7 / Q5 / Q9c / JBL sub E-150p / Denon AVR-2809 / Denon PMA-1500AE / Denon DBP-2012 / Denon DCD-1500AE / Denon DNP-730AE / Micro Seiki BL-51 met Stax ua7 Toonarm / Ortofon Rondo Red / LG OLED 55inch C7 / BenQ W5000 / Dune HD Base 3D


Wishlist: mooie goeie Phono Pre

Felicimo

bedankt voor de reacties... heb wel wat aangehaald zeg :P
mijn excuses voor Jimmy Cinway en xgabox als julie band hierdoor minder is geworden :P

Ik weet ook wel dat een super camera geen super fotograaf maakt... Maar ik wel zoiets van... ik ga nu niet er maar eentje kopen... om te leren zeg maar.. om later maar weer een andere te kopen... die eigenlijk gelijk ook al had kunnen en dus ook moeten kopen...

De Sony Alpha 300 is volgens deze site

http://www.hetbesteproduct.nl/nl/Ranking.aspx?d=999816311
toch echt een superding... en met vele reviews op het net bevestigen dit...
Sony heeft Konica Minolta gekocht maar gaat wel op hun voet verder. Het is eigenlijk een minolta met een sony logo erop.
verbaas me eigenlijk dat er hier niet zoveel word over gepraat.. Is ook wel logisch natuurlijk.. iedereen heeft zijn eigen voorkeur van merk.
Ik sta nog open voor alles, maar wil geen miskoop (kun je die tegenwoordig nog wel maken vraag ik me nu wel af)
Wil gewoon een goeie en een nette spiegelreflex waar ik een tijdje mee vooruit kan.. basicsetje met redelijk goeie lenzen heeft wel de voorkeur...
Want ik ben niet in de positie om gelijk een goeie (lees dure) lens erbij te pakken.


Wat zou wijsheid zijn? een camera met stabilisatie in de body waardoor de volgende lens goedkoper zijn. of een camera met een stabilisatie in de lens zelf... waardoor een andere lens duurder uitvalt dan de gewone uitvoering?

Ik merk wel met me zoektocht dat elk type en merk wel zijn voor en tegens hebt.. plus en min punten.

Is een goedwerkende live view belangrijk voor mij vanwege me bril? of heb ik geen last van me bril om goed door de zoeker te kijken?
zijn hier brildragers?
Kef Q7 / Q5 / Q9c / JBL sub E-150p / Denon AVR-2809 / Denon PMA-1500AE / Denon DBP-2012 / Denon DCD-1500AE / Denon DNP-730AE / Micro Seiki BL-51 met Stax ua7 Toonarm / Ortofon Rondo Red / LG OLED 55inch C7 / BenQ W5000 / Dune HD Base 3D


Wishlist: mooie goeie Phono Pre

Felicimo

Quote from: spotmatic on January 12, 2009, 10:21:50
Tipje: Pentax K-m met 18-55 en 50-200 objectieven. Dit setje kost minder dan 500 euro bij Broer Konijn. Dan heb je stabilisatie en een van de meest compacte dSLR's die er zijn.



bedankt voor de tip spotmatic

hoe hou jij je staande in al dat camera geweld als 1 van de wege (zoniet de enige) pentax bezitter? :P
Moet wel ff zeggen dat je super foto's maakt met je pentax en lenzen.. sorry... objectieven die veel ouder zijn dan mij :P

zou je zo het verschil weten tussen de pentax k-m en de pentax k200d met dezelfde objectieven (begin het te leren) want de k200d stond ook op me lijstje..

teraanvulling me lijstje is in willekeurige volgorde:
*Pentax k200d
*Olympus E-520
*Sony A(lpha) 300
*Canon EOS450D
*Nikon D60

zijn dus zowat alle merken in dezelfde prijsklasse :P
Kef Q7 / Q5 / Q9c / JBL sub E-150p / Denon AVR-2809 / Denon PMA-1500AE / Denon DBP-2012 / Denon DCD-1500AE / Denon DNP-730AE / Micro Seiki BL-51 met Stax ua7 Toonarm / Ortofon Rondo Red / LG OLED 55inch C7 / BenQ W5000 / Dune HD Base 3D


Wishlist: mooie goeie Phono Pre

Jimmy Conway

Quote from: Felicimo on January 12, 2009, 17:44:17
bedankt voor de reacties... heb wel wat aangehaald zeg :P
mijn excuses voor Jimmy Cinway en xgabox als julie band hierdoor minder is geworden :P
Conway...... ;D ;D ;D
Nee hoor, alles is :inlove:     ;D


QuoteIs een goedwerkende live view belangrijk voor mij vanwege me bril? of heb ik geen last van me bril om goed door de zoeker te kijken?
zijn hier brildragers?
Spiegelreflexen schiet je bij voorkeur kijkend door de zoeker.
De zoekers hebben meestal een dioptrie instelling.
Ik draag een bril, maar kijk onder of boven mijn glazen (smalle bril), of zet hem af tijden het fotograferen.
Een puntje om naar te kijken bij een camera zijn is de zoeker, sommigen zijn groot, anderen klein, anderen croppen, zijn helder, mat, etc.

xgabox

geeft niks Felicimo, onze band mag rustig minder zijn, we hebben er nog 3!  ;D

Neee hoor, niks aan de hand hoor.

succes met je zoektocht.
HIFI: Denon AVR3300 - dvd/sacd DVD 1400 - dcd755ar.g - Rotel rb990.Aurum5 front- MC 501 - MC 302 - Quadral ascent Base- Kimber LSc - Kimber interlinks.
Nubert aw850 subw.

Linux: Dreambox 7020s hdd120.- xbox executer.

TV, 32PW9527 pp1.
Camera Canon EOS 20D en 1000D

spotmatic

Quote from: Felicimo on January 12, 2009, 17:59:03
hoe hou jij je staande in al dat camera geweld als 1 van de wege (zoniet de enige) pentax bezitter? :P

Ach, ik ben hardnekkig... Maar het komt ook omdat ik tientallen objectieven heb die ik wel graag wil blijven gebruiken. Kijk maar eens op http://www.pentaxian.nl/index.php?topic=500.0 voor een lijstje.

Quote
Moet wel ff zeggen dat je super foto's maakt met je pentax en lenzen.. sorry... objectieven die veel ouder zijn dan mij :P

Ach, het is een hobby. Wat wel waar is, is dat ik zeer tevreden ben met de prestaties van mijn Pentaxen. Vaak wordt door anderen opgemerkt dat de Pentax kleuren erg mooi zijn.

Quote
zou je zo het verschil weten tussen de pentax k-m en de pentax k200d met dezelfde objectieven (begin het te leren) want de k200d stond ook op me lijstje..

Zo uit mijn hoofd is de K200D deels weather sealed en is een ander voordeel dat de K200D laat zien welk focuspunt hij heeft geselecteerd, bij de K-m kan dat niet. Voor de rest geven ze elkaar weinig toe. De K-m heeft wel een iets betere (lees: snellere en trefzekere) AF, en een groter scherm achterop. Daarentegen heeft hij geen hulpdisplay bovenop de body, de K200D heeft dat wel. Verder hebben ze dezelfde sensor (de bekende Sony 10MP).

Ik zeg niet dat je Pentax moet kopen, maar stap eens een GOEDE fotozaak binnen waar je de camera's kunt vasthouden. Een camera kan nog zulke mooie specs hebben maar als de handligging niet goed is dan zul je daar niet veel plezier aan beleven. Ook je kwaliteitsindruk speelt mee.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Felicimo

Quote from: spotmatic on January 13, 2009, 08:36:49

Ik zeg niet dat je Pentax moet kopen,

zo snel luister ik niet hoor :P ben heel eigenwijs op dat gebied... als er iets in me kop zit... moesten ze met hele goeie argumenten komen wil ik ervan afstappen... al merk ik nu wel dat ik meer en meer naar pentax neig...

mede omdat als ik het goed had gelezen in me zoektocht de kitlenzen (SMC-DA 3,5-5,6/18-55mm) een goeie is... een van de betere die je erbij krijg
over de SMC-DA 4-5,6/50-200 kan ik niet zoveel vinden.... dat zelf ook om deze niet te nemen alleen de kit met de 18-55 en dan een losse 4-5,6/70-300mm DG Pentax AF of een 4,0-5,6/55-200mm DC Pentax AF beide sigma erbij tenemen... goeie keuze?
nu zie ik ook dat de k10d betaalbaar is.. maar volgens mij een ouder type... verstandiger keuze dan een k-m of k200d? de k20d valt helaas af..
Kef Q7 / Q5 / Q9c / JBL sub E-150p / Denon AVR-2809 / Denon PMA-1500AE / Denon DBP-2012 / Denon DCD-1500AE / Denon DNP-730AE / Micro Seiki BL-51 met Stax ua7 Toonarm / Ortofon Rondo Red / LG OLED 55inch C7 / BenQ W5000 / Dune HD Base 3D


Wishlist: mooie goeie Phono Pre