Voorlopige specs Goliath progressive scan speler.

Started by J.A.F._Doorhof, March 30, 2002, 01:01:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Tijdelijke naam is Goliath voor onze eigen progressive scan machine. Via deze thread zal ik proberen iedereen op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

De Goliath zal gebaseerd zijn op een HT-PC chassis, maar zal niet zo gebruikt worden.

De Goliath zal beschikken over 5 BNC's voor het beeld. Als videoengine is gekozen voor de Radeon van ATI. Geluid zal in de instap versie verzorgt worden via optical, en op de uitgebreidere versie via Coax en ook als 24/96 ondersteuning.

De vormgeving is een prachtige zwarte desktop kast, met zwarte DVD speler.

De besturing zal afwijken van een HT-PC, geen windows structuur zichtbaar maar alleen de keuze voor 3 iconen:
* DVD player
* Mediaplayer voor MP-3
* Kopieer icoon.

De Goliath zal volledig foolproof zijn.
Na ELKE herstart zal de originele installatie weer opbooten, zodat u NIETS verkeerd kan doen, en zelfs de Goliath dus kan afsluiten met de aan en uit knop.

Via het kopieer icoon zal er een mogelijkheid zijn om op een zichtbaar gedeelte van de 40GB harddisk MP-3's of videobestanden vanaf CD te kopieren. Alleen op dit gedeelte kunt u schrijven, het besturingssysteem is dus ALTIJD volledig beschermt en wordt tevens dus na elke herstart weer hersteld.

Opstart tijd ?
Streven is naar onder de 15 seconden.

Natuurlijk zullen alle regio's afgespeeld kunnen worden.

Tegen een meerprijs is er een AB te krijgen voor de DVD functies, maar standaard zal er een RF optische muis meegeleverd worden waardoor u op ELK oppervlak makkelijk kunt navigeren.

Resoluties.
Op verzoek zal de resolutie voor u worden ingesteld. Dit kan willekeurig elke resolutie zijn van 720x480 tot 1440x960, op elke willekeurige refreshrate.

Opties:
24/96 Coax sound
Satteliet upgrade met digitale videorecorder functies
TV kaart, met scaler functies (gebruik dus uw Goliath ook als scaler).

Prijs :
Nog niet bekend, maar we proberen onder de € 1000,00 uit te komen.

Meer nieuws en foto's van de eerste prototypes, volgende week.

MvrGr.
J.A.F. Doorhof
ITC Home Theater
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Lord_Helmet

#1
Wordt er momenteel geen reclame gemaakt voor de 'Goliath', ook vlak bij Emmeloord volgens mij ....
Overigens mooi apperaat Frank,

Marko

SiR-ROUND

#2
Plaatjes, geen praatjes!!!

 ;D

J.A.F._Doorhof

#3
Volgende week plaatjes.

Ik zat inderdaad een naam te bedenken net dat het bericht van six-flags op de TV was.

De omroepster noemde het :
De ride of a life time, en een unieke ervaring.

Ik dacht, BINGO.

En aangezien Goliath ook een mytische/bijbelse figuur is mag je de naam gewoon gebruiken, dus thanks six-flags. Als er mensen zijn met een betere naam hou ik me aanbevolen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#4
Ik vind het een coole naam! Houwe zo! :)

searcher

#5
Goede naam,ligt er geen patent,licentie vast op de naam?

                                       m.v.g Searcher



cinepaulis

#6
Frank,

Mooie naam!

Maar als ik even opbouwend kritisch mag zijn:
- Ik zou toch standaard een afstandsbediening willen en geen muis. Ik wil het gemak van een stand-alone.
- Ik zou eenvoudig willen wisselen tussen verschillende resoluties. Niet 1 vooraf ingestelde.
- Ik zou ingebouwde testpatronen willen (dus niet via Avia) in de beschikbare resoluties (ala The Rock).
- Ik zou een scaler functie er standaard inbouwen.

Even 'hard' gezegd: Waarom zou ik een Goliath kopen i.p.v. een DVD speler met PSM-1 ?
Omdat de Goliath dan:
- lagere prijs heeft of
- meer mogelijkheden (ook eenvoudig te gebruiken als scaler voor LD/VCR) of
- beter beeld heeft of
- alledrie  ;)

Nou ja, je ziet het al: overl staat "Ik wil" of "Ik zou". Het is dus puur mijn persoonlijke mening. In ieder geval succes met het bouwen van de Goliath.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#7
Waarom een Goliath ipv een PSM-1.

NIET !!!
Behalve dan dat er GEEN PSM-1's MEER ZIJN !!!
(lees het forum, onder de kop ITC)  ;)

In principe wil ik de Goliath zo goedkoop mogelijk proberen te houden, dus de Scaler functie, AB etc. zullen als extra opties aangeboden worden.
De muis is echter nodig voor de andere functies zoals MP-3 etc.

Testpatronen zullen geen enkel probleem zijn.

Wisselen van resoluties zijn we mee bezig, maar is niet zo makkelijk om dat zonder een windows structuur te doen, maw je komt dan al gauw in de windows structuur terecht. Maar als optie is dat mischien wel mogelijk.

Het probleem is dan alleen dat mensen ook bij de Gamma etc terecht kunnen komen, en dat willen we nu juist vermijden, de Goliath zal gecalibreerd afgeleverd worden.

Ideën zijn meer dan welkom.

En zolang de voorraad strekt zal ik iedereen een PSM-1 aanraden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

#8
En mijn vraag t.a.v de naam?

                                   m.v.g Searcher ;)



J.A.F._Doorhof

#9
Beter lezen  ;D

QuoteEn aangezien Goliath ook een mytische/bijbelse figuur is mag je de naam gewoon gebruiken, dus thanks six-flags. Als er mensen zijn met een betere naam hou ik me aanbevolen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

#10
Tjonge dat gebeurt me nu voor de 2e keer vandaag. :-[

                                                      m.v.g Searcher



cinepaulis

#11
Geen PSM-1 meer ?  :o  :-[
Jeetje ! Dat is wel jammer. Het principe vond ik namelijk erg goed.

Wat betreft de Goliath,
Tja, eigenlijk zou je dan moeten calibreren met gamme etc. en die setting als een 'factory preset' opslaan. Dan kan een gebruiker altijd terug naar zijn gecalibreerde settings, maar kan toch andere resoluties en gamma uitproberen.
Ik begrijp dat je de Goliath goedkoop wil houden, maar een AB zou ik er echt standaard bijdoen. Mijns inziens zou je namelijk zoveel mogelijk naar het gemak van een stand-alone speler willen.
Overigens begrijp ik niet waarom de muis nodig zou zijn voor MP3 functies. M.b.v. een universele IR receiver en een programmatje zoals Girder kun je met iedere IR remote alle functies van je systeem bedienen. Voor WinAmp zit er zelfs een standaard plug-in bij.

Wat (denk ik) enorm belangrijk is, is de user interface. Dit bepaalt de look & feel van de Goliath en bepaald of het een intuitief apparaat is of een omslachtig. Eenvoud is kracht in dit geval.

groeten en succes,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#12
Op zich heel leuk al die user instellingen, maar nee.

Als je een product op de markt zet met een perfecte tuning, en je geeft de gebruiker de kans om een andere setting te proberen, dan zal het eindresultaat vaak zijn dat die user een setting maakt die hij goed vindt, op dat moment ziet het beeld er dus niet meer uit, en dat gaat ten koste van de kwaliteit van de Goliath.

Zie het zo,
Als je een perfecte grayscale calibratie hebt laten uitvoeren, en je veranderd je contrast dan doe je de calibratie voor een groot gedeelte teniet. Als je dan een aspirant "koper" jouw beeld laat zien dan zal dit altijd een stuk minder zijn dan het kan.

Er zijn gewoon instellingen waar je af moet blijven, en die niet op het oog ingesteld kunnen worden.

Resolutie wisselen zou natuurlijk wel een optie kunnen zijn.

De muis heb je nodig voor het kopieren van de MP-3's naar de HD, hoe wil je dat met de AB doen ?

De look&feel zal sowieso het grootste probleem worden, maar daar wordt aangewerkt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sum1

#13
Ik neem aan dat de Goliath een op XP gebaseerde machine zal worden? I.v.m. aanwezig zijn van afscherming t.o.v. vroegere windows-achtigen en betere beschikbaarheid van drivers t.o.v. unix-achtigen?

Dan neem ik aan dat de Goliath ook geen problemen heeft met het afspelen van *.mpg of *.avi (wel of geen DivX)?

Nog een wens: maak 'm ook op basis van zeer stille pc-hardware. Ik denk dat ik m'n volgende pc voornamelijk op het criterium "zo weinig mogelijk lawaai" samen ga stellen...

J.A.F._Doorhof

#14
Hij is nu bijna klaar, foto's dit weekend.

We hebben natuurlijk stille onderdelen gebruikt  ;D, en we experimenteren met de nieuwe IDE kabels die afgeschermd zijn, die lopen nu tussen de DVD speler en het mainboard.

AVI etc. is inderdaad geen probleem.
XP is inderdaad de keuze.

Je moet het zo zien (zoals het er nu uitziet) in principe is het een zeer uitgeklede versie van XP, met een DVD player en de Mediaplayer.

Als er ook maar wat misgaat, restored het systeem zichzelf weer, vandaar dat we wat meer mogelijkheden voor de klant overlaten, zoals de mediaplayer.

Eventueel kunnen er modems bijgeleverd worden waarmee we bij buitenlandse klanten (of klanten die ver weg wonen) kunnen inbellen en aanpassingen voor die gebruiker kunnen maken.

Al doende zijn we aan het aanpassen en uitbreiden.

Het zwarte uiterlijk is trouwens echt gorgeous.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sum1

#15
Klinkt erg interessant, ben benieuwd naar de foto's...

Als ik aan een nieuwe pc toe ben (kan nog wel een tijdje duren hoor) heb ik dus alvast een goed adres voor stille onderdelen!  En misschien wil ik wel een hele Goliath... ;D

Wat is trouwens het praktische voordeel van die afgeschermde ide-kabels? Theoretish is die afscherming natuurlijk altijd beter, had je problemen met kabels zonder afscherming?

J.A.F._Doorhof

#16
Niet direct, maar ik wil met de Goliath echt het achterste van mijn tong laten zien, en zoals je weet hebben we wel wat ervaring met het bouwen van PC's  ;D.

De Goliath zal geen superhigh-end PC worden, als kloppend hart is er gewoon gekozen voor een 1200 Celeron, en een redelijk normaal mainboard. Maar het gaat hier ook om een paar andere dingen.

En daar probeer ik nu eens hoe ver je kan gaan, vandaar ook de BNC's. Tevens zal ik gaan experimenteren met het dempen van de DVD drive.
En eventueel afschermen van de soundkaart etc.

Het is tenslotte een audio/video apparaat en geen PC.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sum1

#17
Duidelijk... het kan alleen maar goed doen lijkt me...

Heeft een Celeron 1200 nog actieve koeling (ventilator) nodig?

Bedenk opeens nog een eventuele optie: netwerk-kaart voor het gemakkelijk kopieren...

J.A.F._Doorhof

#18
Celerons hebben wel degelijk cooling nodig  ;D. En al helemaal voor dit soort toepassingen, de speler staat toch behoorlijke tijden te werken.

Netwerkkaart zal NIET tot de opties gaan behoren, mits op verzoek, dit omdat je dan toch echt richting PC gaat, en een toetsenbord nodig gaat hebben, voor bv inloggen etc. De kunst moet worden NERGENS een keyboard voor nodig te hebben, en alle instellingen door de domste gebruiker zelf uit te kunnen laten voeren.

MvrGr.
Frank

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sum1

Voor dit soort toepassingen zal er ook wel geen alternatief zijn, een processor die volstaat met alleen passieve koeling...

Die netwerk-kaart natuurlijk alleen op verzoek. Scheelt weer 20 Euro als je 'm toch niet gebruikt.

Een keyboard op de Goliath is dan nog steeds niet nodig (mits alles goed is ingesteld). Je kunt immers vanaf een andere pc in het netwerk wel op de Goliath inloggen en bestanden er naar toe kopieren...

Noem je die andere machine "David", lijkt het ook nog op het verhaal. David die dingen richting Goliath gooit...  ;D

SiR-ROUND

#20
Ik ben heel benieuwd wat jij met je HT en PC ervaring kan verzinnen Frank...  :D

Ikzelf zou het liefst een HTPC in een 1 HE kastje willen proppen, maar dat is zo lastig met de reguliere onderdelen...

chendy

Hi Frank!

Enig idee of het met de prijs nog is gelukt om rond die 1000 Euro te komen?
En is het een idee om een snellere CPU te gebruiken en die te "underclocken", zodat minder/geen :o coolers nodig zijn? (dus ook geen fannoise)

Met vriendelijkr groet, Chendy.
PCH A100 > Sony 40" Bravia 1080p >  5.1 set-up
powered by Johnny Walker

Roland

#22
Lichtelijk off-topic maar toch:
Ik ben zelf bezig een nieuwe PC te maken en daar komen een aantal Papst fans in te hangen. Deze draaien met redelijk weinig rpm en koelen toch best aardig en in een goede kast moet het zo goed als geruisloos worden. En anders ga ik de kast wel isoleren :).

J.A.F._Doorhof

#23
Moderne CPU's hebben ALLEMAAL cooling nodig, en de grootste winst zit echt niet in de cooler van je CPU, en je HD geluid (de kasten worden namelijk helemaal geisolleerd), maar in de voeding van je kast. En daar is inderdaad gekozen voor een stille voeding.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#24
Tijdelijke prijs van The Goliath is € 1299,00.

Dit is de versie met:
1.
Progressive scan DVD playback
2.
Scaler functie via S-video en Composite via D-Scaler

Maar exlusief de IR AB.
Voor deze zoeken we nog naar een goed alternatief.

The Goliath zal dan uitgevoerd zijn met 256MB geheugen, 1200Mhz CPU, Radeon 7200 met BNC's, en 40GB harddrive voor opslag van eigen materiaal. Besturingssyteem als core windows XP home.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"