Welke van de 2 camera's ? (keuze is gevallen: Panasonic DMC-LX3)

Started by Ejorne, January 9, 2009, 20:17:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Wie kan me helpen met mijn keuze tussen 2 camera's? Ik sta overigens ook nog open voor alternatieven maar zelf ben ik uitgekomen op deze twee modellen.

Panasonic Lumix DCM-LX3
Panasonic DCM-TZ5

Het hoofddoel van de nieuwe camera is het fotograferen van het opgroeien van mijn dochtertje Danique welke nu bijna 2 weken oud is.

De LX3 is een stuk duurder maar schijnt een behoorlijk stuk beter te presteren in beeldkwaliteit. Echter is het zoombereik een heel stuk minder. Namelijk 24 tot 60 mm. Voor portret fotografie raden ze volgens mij een objectief van ongeveer 110 mm aan dus wellicht valt de LX3 daarmee eigenlijk al af. Hoewel ik met de 10M pixel wel wat ruimte heb om bij te snijden...

Momenteel heb ik een fujifilm s5500 en die heeft evenals de TZ5 een behoorlijke zoom. Echter gebruik ik dat niet veel. Maar toch met bijvoorbeeld een bezoek aan een dierentuin is dat zoombereik wel weer prettig...

De eis die ik sowieso aan de camera wil stellen is een grotere groothoek dan de 35mm die mijn huidige Fuji s5500 heeft. De LX3 heeft hierbij mijn voorkeur met de 24mm tov de 28 mm van de TZ5.

Wie kan me een zetje 'de juiste' richting op geven of mij voorzien van praktische tips voor de keuze voor de camera?

SpeedyAndré

Ik heb een LZ10 met 5x zoom (30-150mm) en dat is een prettig breed bereik :)
Deze was €130 bij Ibood vorig jaar  :music:
Het toestel heeft weinig 'barrel distortion' en is lekker compact en licht.
De flits valt me ook mee (externe flitsvoet ontbreekt) en je kan hem op een statief zetten.
Ik zocht een point-and-shoot camera en dat maakt ie zeker waar  :-*
Z'n batterijverbruik is erg laag, ondanks het grote heldere display.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Ejorne

#2
Het zou mooi zijn als Ibood een dergelijke camera weer aanbiedt.

Wat overigens ook een eventuele optie zou kunnen zijn is de Canon Powershot G10.
Maar ik snap eigenlijk niet helemaal snap is waarom dpreview hem onder Recommended en niet onder Highly Recommended plaatst. Zeker als je naar de review van de Panasonic LX3 kijkt waarin de G10 op meerdere punten wat beter scoort en daarbij de verklaring gegeven wordt dat het eigenlijk geen eerlijk vergelijk is omdat de G10 meer pixels heeft. Maar beide camera's zitten ongeveer in hetzelfde budget. Lijkt mij dat de G10 ook een Highly Recommended verdient.

Wat mij echter ietwat weerhoudt is de wat grotere afmetingen. Het liefst zou ik een compact camera kopen, alhoewel, mij maakt het niet zoveel uit maar dit is meer een voorwaarde die mijn vriendin stelt... Het zou mooi geweest zijn als de 'toeter' op de G10 ingeschoven zou worden wanneer je hem uitzet...


Ejorne

Ik heb de keuze laten vallen op de LX3.

Nu nog aanschaffen. Waarschijnlijk bij de plaatselijke fotograaf voor €425,-. Op internet (Nederlandse site maar engels/Europees model) heb ik hem voor €392,-- kunnen vinden. Verschil is voor mij te klein om de plaatselijke fotograaf te passeren.

Misschien nog een optie om vanuit UK te bestellen met de lage pond. Maar ook daar zie ik prijzen van rond de 400 pond. Wordt dus denk ik zelfs duurder dan in NL bestellen...

Iemand anders al in het bezit van de Panasonic DMC-LX3?

SpeedyAndré

Ik denk dat de LX3 meer biedt dan je nodig hebt  :xmas:
Met name de lens is een verhaal apart, daar zit een flink deel van de prijs in volgens mij.
Luxe is dat je een extra lens of filter kan monteren en een externe flitser, al wordt de compactheid dan wel wat minder  :laugh:
Voor dit kleine verschil zou ik idd naar de vakhandel gaan.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Ejorne

Quote from: SpeedyAndré on January 18, 2009, 12:26:54
Ik denk dat de LX3 meer biedt dan je nodig hebt  :xmas:

Dat zou mooi zijn, veel beter dan dat de camera mij te weinig zal gaan bieden.  ;D
Wat me vooral heeft aangezet tot deze keuze is de lichtsterke lens en de groothoek hiervan.

Verder zijn de reviews vrijwel allemaal erg positief en de samples die ik gezien heb zijn ook erg mooi.  Een beperkte tot vrijwel gehele scherptediepte is mogelijk...

Ik hoop dat ik er veel plezier aan ga beleven.

Voor zoombereik houd ik mijn huidige Fuji S5500. Maar ik denk dat de LX3 met digitale zoom / bijsnijden wellicht nog een beter eindresultaat neer zal kunnen zetten. Als dat het geval is kan in de S5500 altijd nog van de hand doen...

Ejorne

Zo, de LX3 is eindelijk binnen.
Wat vertraging opgelopen met de bestelling vanaf de leverancier van de fotograaf.

Vanavond even wat snel kunnen spelen met deze zeer fraaie camera.  8)
Hier ga ik veel plezier van krijgen.

Ook een zeer goede aanschafprijs gekregen van de vakhandel.
450 euro inclusief extra accu en met 4Gb geheugen kaartje.

De online prijzen zijn welliswaar ietwat scherper maar betreft dan wel een 'europees' model. Wat, naar ik begrepen heb, betekend dat er geen nederlands taal op de camera aanwezig is en dat er een engelse en soms zelfs alleen een duitse handleiding geleverd wordt...

Binnenkort zal ik eens wat samples en wat fotootjes van de camera zelf maken. Die laatste zullen dan afkomstig zijn van mijn Fuji S5500. (of iemand moet mij sponsoren en mij voorzien van nog een exemplaar LX3...)  :tongue2:

Ejorne


slobberbone

Quote from: Ejorne on February 22, 2009, 23:37:49








8) Fraaie toestel Jeroen  :thumbs-up:

:-[ Vreemd dat hij in test bij de Consumentenbond van 1-2009 erg matig scoort m.b fotokwaliteit met wat zij aangeven als minpunt optisch beeldstabilisatie slecht  :unhappy:

Nu lijkt het net of je een toestel hebt gekocht die mindere foto,s maakt dan jouw oudere Fuji S5500  :devil:

Klopt dit ? :confused:

Ejorne

Quote from: slobberbone on February 23, 2009, 12:26:38
8) Fraaie toestel Jeroen  :thumbs-up:

:-[ Vreemd dat hij in test bij de Consumentenbond van 1-2009 erg matig scoort m.b fotokwaliteit met wat zij aangeven als minpunt optisch beeldstabilisatie slecht  :unhappy:

Nu lijkt het net of je een toestel hebt gekocht die mindere foto,s maakt dan jouw oudere Fuji S5500  :devil:

Klopt dit ? :confused:

Hoi Gerrit, bedankt voor je compliment.

Haha, nee minder dan de s5500 is hij zeker niet. Ik hecht dan ook weinig waarde aan veel bevindingen van de consumentenbond. Als je dpreview of andere digicam sites er op na slaat zie je een geheel andere bevinding.

Overigens was ik niet op de hoogte van de test uit de consumentenbond. En ik kan ook wel begrijpen dat deze camera voor de gangbare consument niet echt sterk scoort. Weinig zoom bereik en een vrij heftig kostenplaatje. Zet er willekeurig 10 andere camera's naast en ze zullen allemaal beter scoren op aantal pixels en zoombereik.

Wordt er echter gekeken naar groothoek en lichtgevoeligheid dan is deze lx3 bijna niet te overtreffen in het compactcamera segment.

Ik sta wel een beetje versteld dat de consumentenbond schijnbaar de beeldkwaliteit niet goed vind. En met de stabilisator is volgens mij ook niets mis. Sowieso is het zoombereik met 24-60 vrij beperkt en heeft het diafragma op 60mm nog steeds een opening van 2.8. Heel erg veel last zul je dus eigenlijk niet eens hebben mocht er helemaal geen stabilisator in zitten...

Er zijn op het forum van dpreview ook vrij veel zeer positieve ervaringen over de lx3 te vinden. Een aantal fotografen gebruikt deze camera als backup camera. Er is zelfs een aantal fotografen dat de backup camera bij uitstek, de Canon g9 en/of g10, heeft omgeruild voor deze lx3.

Ik ben tot nu toe erg te spreken over dit juweeltje dat mijn andere  :wub: juweeltje wel heel erg strak kan vastleggen... :-) Ik zal van haar dan ook wel ontelbaar foto's gaan schieten...  8)

KillerbeeNL


Ik ben zelf ook erg te spreken over mijn "oude" Fuji S5600  ;)

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Ejorne

Quote from: KillerbeeNL on March  2, 2009, 11:46:23
Ik ben zelf ook erg te spreken over mijn "oude" Fuji S5600  ;)



De 5600 is inderdaad ook een mooie camera.  8) Niet lang nadat ik de 5500 kocht kwam deze 5600 uit. Baalde ik wel een beetje van. Volgens mij kun je met de 5600 ook veel dichter op het onderwerp komen dan met de 5500. Echte macro's kun je met de 5500 namelijk niet maken. Dat is gelukkig met de lx3 wel zo. Pracht macro's maakt deze cam...

KillerbeeNL

Quote from: Ejorne on March  2, 2009, 14:40:39
De 5600 is inderdaad ook een mooie camera.  8) Niet lang nadat ik de 5500 kocht kwam deze 5600 uit. Baalde ik wel een beetje van. Volgens mij kun je met de 5600 ook veel dichter op het onderwerp komen dan met de 5500. Echte macro's kun je met de 5500 namelijk niet maken. Dat is gelukkig met de lx3 wel zo. Pracht macro's maakt deze cam...

Je camera zal vast "child proof" zijn,mijn 2 dochters 5 en 7 jaar zijn gewoon niet te fotograferen met een "mindere" camera.Die kunnen gewoon niet stil blijven staan :plain: ;D ;D (tja spiegelreflex is het beste)

Ik heb ook een panasonic DMC LZ5 gehad 6x zoom en 6mp alleen die viel zo tegen met kunst/schemerlicht dat ik hem maar verkocht heb.Was ook een camera in de prijsklasse 200-250 euro wat niet altijd slecht hoeft te zijn maar deze viel tegen.Ook na het doorspitten van manual en camera instellingen veel ruis in de foto's.

Met de S5600 nog steeds erg tevreden !

Die van jouw zal zeker bevallen  ;)
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)