toestel gevonden maar met welke lens beginnen?

Started by HJ, January 7, 2009, 19:13:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

ik wil beginnen met digitaal fotograferen en heb inmiddels een 2e hands canon 30d losse body gekocht.
nu zie ik door de bomen het bos niet meer wat lenzen betreft :-[
ik heb me opgegeven voor een foto cursus maar ik weet nog niet precies wat ik in de toekomst wil gaan fotograferen.
wat ik wil is een leuke beginners lens zodat ik het eea kan gaan proberen.
binnenkort ga ik op wintersport en daar wil ik proberen om aktie foto's te maken en mooie panorama foto's.
bewegende objecten fotograferen lijkt me ook erg leuk(motoren, dieren etc)

kunnen jullie mij advies geven, zoomlens, vaste lens, hoeveel mm, meerdere lenzen etc?
budget? weet nog niet maar voorlopig ergens tussen de 100€ en de 400€, eerst eens kijken of ik het wel leuk ga vinden.



NielsLu

Quote from: hans. on January  7, 2009, 19:13:39
ik wil beginnen met digitaal fotograferen en heb inmiddels een 2e hands canon 30d losse body gekocht.
nu zie ik door de bomen het bos niet meer wat lenzen betreft :-[
ik heb me opgegeven voor een foto cursus maar ik weet nog niet precies wat ik in de toekomst wil gaan fotograferen.
wat ik wil is een leuke beginners lens zodat ik het eea kan gaan proberen.
binnenkort ga ik op wintersport en daar wil ik proberen om aktie foto's te maken en mooie panorama foto's.
bewegende objecten fotograferen lijkt me ook erg leuk(motoren, dieren etc)

kunnen jullie mij advies geven, zoomlens, vaste lens, hoeveel mm, meerdere lenzen etc?
budget? weet nog niet maar voorlopig ergens tussen de 100€ en de 400€, eerst eens kijken of ik het wel leuk ga vinden.


Mijn broer heeft net vorige week een Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS kitlens nieuw gekocht voor € 98. Dit schijnt voor het geld echt een no-brainer te zijn (helaas heb ik er zelf niet zoveel verstand van dus kan je er verder niet zoveel over vertellen). Als je wilt weten waar deze te koop is mag je me wel een PM sturen.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

MartijnR

Met een 17-85 is usm van Canon heb je een aardig bereik. Tegenwoordig heb je ook de nodige lenzen met een nog veel groter bereik. 18-200 en zelfs tot 250 mm is leverbaar. Dat zijn hele aardige walkaroundlenzen. Leveren uiteraard niet de beste kwaliteit als je het gaat vergelijken met vaste brandpuntlenzen. Maar als je nog moet gaan uitproberen waar je voorkeur naar uitgaat, lijkt me zo'n all-in-onelens geen verkeerd uitgangspunt.

Veel plezier met uitproberen.

Martijn

Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

No-ne(e)D

Quote from: NielsLu on January  7, 2009, 19:32:25
Mijn broer heeft net vorige week een Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS kitlens nieuw gekocht voor € 98. Dit schijnt voor het geld echt een no-brainer te zijn (helaas heb ik er zelf niet zoveel verstand van dus kan je er verder niet zoveel over vertellen). Als je wilt weten waar deze te koop is mag je me wel een PM sturen.

Groet,

Niels

Hier sta ik helemaal achter; precies het advies wat ik in gedachte had.
Kijk eens op: http://www.photozone.de/canon-eos/181-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-is-test-report--review
En inmiddels al weer een stuk goedkoper geworden: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=22109

Hier kan je je geen buil aan vallen zou ik zeggen!



[Denon AVR-3808, DVD-2500BT] [Elac FS247.A (bi-amping), Elac FS207.A (rears), Elac CC201.2, Elac SUB 2040 ESP] [Van den Hul "The Cleartrack"] [Sanyo PLV-Z700] [Projecta ProCinema High Contrast S 102x180]

J.A.F._Doorhof

80mm 1.8 voor bijna niets te koop.
Dan de Tamron 28-75 f2.8 iets duurder maar krijg je NOOIT spijt van.
Voor het langere werk iets meer uitgeven en de Canon 70-200 f4 aanschaffen.
Alle goedkope zooms zijn wat softer en halen niet uit je camera wat erin zit.

Glas is duur maar koop je voor het leven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  7, 2009, 23:00:32
80mm 1.8 voor bijna niets te koop.
Dan de Tamron 28-75 f2.8 iets duurder maar krijg je NOOIT spijt van.
Voor het langere werk iets meer uitgeven en de Canon 70-200 f4 aanschaffen.
Alle goedkope zooms zijn wat softer en halen niet uit je camera wat erin zit.

Glas is duur maar koop je voor het leven.

frank welke 80mm 1.8 bedoel je?
wat zijn de verschillen met deze lenzen want ze kosten aanzienlijk meer?
is dit de glas kwaliteit of de lichtgevoeligheid?

J.A.F._Doorhof

sorry 50mm 1.8
De 85mm 1.8 is ook erg goed maar wat duurder.

Glas kwaliteit is van de genoemde lensen absoluut top, en dat zie je op die camera gewoon terug.
En bij de Tamron de f2.8 (lichtgevoeligheid).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuTT

#7
kijk ééns naar de Sigma 17-70 2,8, betaalbaar en na mijn mening een toplens, die hoge cijfers scoort op diverse topics.

Ik maak gebruik van deze lens, samen met de Canon L 70-200 F4 IS. De 70-200 wordt omgeschreven als één van de beste lensen die je kun kopen bij Canon, in vergelijking met de Sigma 17-70 is deze een goede koop. Test deze lens wel bij aankoop op front en back focus.

Gr.RuTT

Jimmy Conway

Ieder antwoord wat je hier krijgt kun je eigenlijk niet zoveel mee.
Je krijgt allemaal antwoorden van wat mensen 'persoonlijk' een goede lens vinden,
nou niet wat voor jouw de beste lens is. "goed" om wat voor reden dan ook.

No-ne(e)D

Ik hoop toch echt dat je ongelijk hebt. Dat zou betekenen dat we zijn vraag niet goed hebben gelezen/begrepen.
Als beginner die nog niet weet wat hij wil gaan fotograferen lijken mij de reacties passend.
Maar laat de TS dat bepalen en niet Jimmy Conway...
[Denon AVR-3808, DVD-2500BT] [Elac FS247.A (bi-amping), Elac FS207.A (rears), Elac CC201.2, Elac SUB 2040 ESP] [Van den Hul "The Cleartrack"] [Sanyo PLV-Z700] [Projecta ProCinema High Contrast S 102x180]

Jimmy Conway

Quote from: No-ne(e)D on January  9, 2009, 19:05:23
Ik hoop toch echt dat je ongelijk hebt. Dat zou betekenen dat we zijn vraag niet goed hebben gelezen/begrepen.
Iedereen heeft de vraag wel goed begrepen ;) Heb jij mijn reactie soms niet begrepen? :bigsmile:
Ik stel alleen dat er geen echt goed of eenduidig antwoord op mogelijk is, omdat het persoonlijk is.
Zie ook de verschillende opbjectieven die hier geadviseerd worden.

QuoteAls beginner die nog niet weet wat hij wil gaan fotograferen lijken mij de reacties passend.
Dat mag. ;)

QuoteMaar laat de TS dat bepalen en niet Jimmy Conway...
Ik wil niets bepalen hoor, waarom denk je dat? :-\

HJ

hmm, niet eenvoudig dus.
ik neig er nu alleen naar om voorlopig een lens (+/- 20-70 2.8)van een betere kwaliteit aan te schaffen
en later nog een tweede (+/- 70-200)voor meer tele foto's.
dan heb je dus 2 lenzen die het bereik van 20-200 dekken en daar moet ik wel een eind mee kunnen komen voorlopig.

maar wat zijn de verschillen tussen de 2 eerder genoemde lenzen:
de Tamron 28-75 f2.8 en de Sigma 17-70 2,8
lijkt mij door de 1,6 cropfactor dat ik beter voor de sigma zou kunnen gaan zodat er meer groothoek over blijft?
http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=17164#specificaties
staat alleen in de beschrijving dat het een macro lens is, kun je daar ook gewoon mee fotograferen?

HJ

wat wil; Test deze lens wel bij aankoop op front en back focus? precies zeggen en hoe kun je dat dan controleren?

roland p

Quote from: hans. on January 12, 2009, 20:03:49
de Tamron 28-75 f2.8 en de Sigma 17-70 2,8
Volgens mij is die sigma F2.8-4.5 Dus alleen 2.8 in de groothoek stand.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

No-ne(e)D

#14
Quote from: hans. on January 12, 2009, 20:42:33
wat wil; Test deze lens wel bij aankoop op front en back focus? precies zeggen en hoe kun je dat dan controleren?


Kijk eens op deze link voor uitleg en een handig meetmiddel om het te controleren: http://www.traumflieger.de/desktop/fokusdetektor/fokusdetektor.php

[Denon AVR-3808, DVD-2500BT] [Elac FS247.A (bi-amping), Elac FS207.A (rears), Elac CC201.2, Elac SUB 2040 ESP] [Van den Hul "The Cleartrack"] [Sanyo PLV-Z700] [Projecta ProCinema High Contrast S 102x180]

HJ

Quote from: roland p on January 12, 2009, 21:16:20
Volgens mij is die sigma F2.8-4.5 Dus alleen 2.8 in de groothoek stand.

en geld dat dan niet voor de genoemde tamron lens?

roland p

Quote from: hans. on January 12, 2009, 21:25:20
en geld dat dan niet voor de genoemde tamron lens?
De tamron is wel 2.8 over het hele bereik.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

HJ

Quote from: roland p on January 12, 2009, 21:39:48
De tamron is wel 2.8 over het hele bereik.

maar dat wil dus zeggen dat hij lichtgevoeliger is? (behalve in het groothoek gedeelte want daar zijn ze gelijk lijkt me)

roland p

Quote from: hans. on January 12, 2009, 21:49:32
maar dat wil dus zeggen dat hij lichtgevoeliger is? (behalve in het groothoek gedeelte want daar zijn ze gelijk lijkt me)
Klopt ja. Ik ben niet zo'n kenner hoor. Momenteel heb ik alleen de standaard kit-lens van mijn nikon d60, die is 18-55mm/3,5-5,6. Als ik dus binnen foto's maak van de baby, en ik zoom iets in, wordt het al gauw te donker. Waarschijnlijk ga ik voor een 30mm 1.4 of een 18-55 2.8
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

xgabox

Quote from: roland p on January 12, 2009, 22:15:34
Klopt ja. Ik ben niet zo'n kenner hoor. Momenteel heb ik alleen de standaard kit-lens van mijn nikon d60, die is 18-55mm/3,5-5,6. Als ik dus binnen foto's maak van de baby, en ik zoom iets in, wordt het al gauw te donker. Waarschijnlijk ga ik voor een 30mm 1.4 of een 18-55 2.8

en dat los je dan weer op door je ISO iets op te hogen.  ;)
HIFI: Denon AVR3300 - dvd/sacd DVD 1400 - dcd755ar.g - Rotel rb990.Aurum5 front- MC 501 - MC 302 - Quadral ascent Base- Kimber LSc - Kimber interlinks.
Nubert aw850 subw.

Linux: Dreambox 7020s hdd120.- xbox executer.

TV, 32PW9527 pp1.
Camera Canon EOS 20D en 1000D

J.A.F._Doorhof

Vergeet niet dat je met een kleiner diafragma ook minder scherpte diepte krijgt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

roland p

Quote from: xgabox on January 13, 2009, 01:23:20
en dat los je dan weer op door je ISO iets op te hogen.  ;)
Daar los je niet alles mee op hoor. Heb zojuist de 1.4 besteld :D

Maar misschien kan de TS beter eerst een goedkope lens aanschaffen, en vervolgens, als hij specifiekere wensen heeft voor een duurder model gaan?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

HJ

is deze lens ook nog snel? (Tamron 28-75 f2.8)
als je hiermee meerdere sport foto's achter elkaar wil maken (5 per sec)houdt de AF dat dan bij?

Perfectionist

Canon EF-S 17-55 2.8 IS. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Een beter forum begint bij jezelf.

HJ

bedankt voor de informatie :)
het zijn alleen geen zoomlenzen geworden :-\
ik kreeg 2 lenzen aangeboden;
een canon ef 200mm 2,8 L met glazen b+w filter en een canon ef 20mm 2,8 met zonnekap voor nog geen 300€
deze heb ik genomen en ik ga eerst maar eens wat foto's schieten zodat ik in de praktijk kan zien wat
de voor en nadelen zoal zijn.