Kleine hifi subwoofer voor muziek en film

Started by durloo, December 21, 2008, 12:49:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

durloo

Ben al een hele tijd aan het orienteren op zelfbouw subs maar ik kan geen keuze maken voor de speaker.

Mijn wens:
max 35 liter
strak geluid, 90% voor muziek (soort: top 40, dance, trance etc...)
Ondersteuning voor fronts welke volgens specs tot 40hz (-3db) gaan. (geloof ik niet helemaal)
Liefst gesloten sub maar BR met erg strakke specs is ook goed.

versterker al in bezit:
280watt @ 4ohm
150watt @ 8ohm
BASS BOOSTER 35Hz (100Hz=0dB) dB 6±2


Mijn keuze is gevallen op een XLS10, XLS12 (geen passive radiator) en een DAYTON 10" en 12".
Tussen deze kan ik geen keuze maken.

De dayton heeft een -3 punt van ongeveer 40hz. Dit komt overeen met mijn fronts. Ik had graag net iets lager gegaan.
Of maakt dit toch een voldoende indruk om de muziek tot een hoger niveau te tillen?

De xls werkt niet in een gesloten kast, in een BR krijg ik de group delay niet laag genoeg. (als regel heb ik hz*gd=400 aangehouden).



Wat kan ik het beste doen met mijn wensen? Misschien een advies voor een andere speaker of bracht jou project met de Dayton toch een aardige meerwaarde aan muziek waar veel bas in zit?
Krijg ik genoeg volume uit de dayton met deze versterker of kom ik al snel op BR uit? ik draai namelijk graag iets harder.

yorkie13

#1
ik ben op dit moment met een peerless xxls10 aluminium in een 39 liter kast bezig
kom op een 33 hz uit -3 db zonder enige boost
hier is dus nog wat wnst te behalen
baspoort wordt een 7cm diameter en een 42 cm lengte
wordt lastig, daar er dan een bocht in moet komen

http://www.bmm-electronics.com/document.asp?document_id=1761&link=datasheets\peerless\830951.pdf

yorkie13

anders moet je eens naar de nieuwere xxls10 serie kijken,
daar zijn een 38 liter sealed sub en een 40 liter basreflex sub mee mogelijk

zie linkje

http://www.solen.ca/v1/sxxls.htm

slobberbone

Anders ga je voor de CSS SDX10  :-X Nou wordt jouw keuze nog moeilijker gemaakt  ;D

Zie :  http://www.creativesound.ca/details.php?model=SDX10

durloo

mm ook een optie om heen te kijken.
De xxls subs heb ik ook heen gekeken, maar echter nog niet met bassboost. Misschien dat ze dan wel ermee door kunnen.

Ik vraag me af of ik hierme niet te snel aan de max van de versteker zit aangezien deze subs nog wel een stapje meer vermogen kunnen verdragen. Of komt er dan al zoveel geluid uit dat meer niet hoeft.

Bochten in de pijp, maakt dit een verschil? Ikzelf vind het maar raar klinker maar ik heb hier geen technische achtergrond in. 50cm blijft toch de max, dit omdat hij maar 30cm diep wordt. (40 cm - versterker ruimte).

Interficior

Let wel op dat de versterker een boost van 6 (plm 2 dB :-X) dB heeft op 35 Hz! Als je deze niet kunt variëren in frequentie en niveau moet je daar toch wel een beetje op letten.
Take it or lease it

TornadoGo

Ik heb een XLS12 in 35 liter. Klinkt prima.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

durloo

#7
Lang even niks meer eraan gedaan deze week toch weer begonnen.
Keuze is nu Peerless XXLS en DAYTON. Deze heb ik in WinISD gezet maar ik kan hier geen keuze uit maken.

Iemand een advies?  Gebruik normaal muziek (80%), echter af en toe ook filmpje

www.spslenaken.nl/images/SUBWOOFER/afbeelding 1.jpg
www.spslenaken.nl/images/SUBWOOFER/afbeelding 2.jpg
www.spslenaken.nl/images/SUBWOOFER/afbeelding 3.jpg

Als ik dit zo zie lijkt de 10" en de 12" vrij veel op elkaar. Is dit in de praktijk ook het geval? Kan me namelijk niet voorstellen dat een groter conusoppervlakte maar zo weinig verschil uit maakt.

yorkie13

10 en 12 inch maken idd niet echt veel uit bij een gesloten subwoofer
of je moet behoorlijk gaan boosten

PaulSQ

t verschil zit em in de reserve die de 12 inch veel meer heeft dan de 10...

daarvoor moet je even in de andere tabbladen van winisd kijken zoals spl en xmax ed.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

durloo

#10
keuze maar gemaakt: XXLS 10" 8ohm versie.

Deze komt (met bassboost aan) bij een belasting van 70 watt aan de X-Max. De versterker levert 150watt@8ohm. De x-max wordt bereikt bij de boostfrequentie.

Wiil dit zeggen dat de versterker de 70 watt kan leveren en nog reserve over heeft (tot 150watt), of is deze 70watt exclusief de 6Db boost, dus totaal 280watt (70*2^2) zou moeten leveren. ?

Als dit laatste het geval is zal de versterker dan toch een leuk volume eruit weten te krijgen?? Het max-power en max-spl tabblad geeft namelijk niks weer in winisd.