Hoe zwaar moet de sub zijn voor deze ruimte ?

Started by addy, January 2, 2009, 19:15:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

addy

Onze ruimte is 3 meter hoog x 8 meter lang en 5 meter breed.
Een gipsplafond en een stenen muur, onderste deel is vloerbedekking, en vloerbedekking op de betonnen vloer.

Momenteel gebruik ik daar een Rel strata 3, zal een goede sub zijn maar het laag krijg ik er niet uit. Heeft 100 watt, dacht ik.
Er zit b.v een scene in star wars waarbij een ruimteschip land en daarbij meer een voelbaar laag produceert, ik voel dat
bij een vriend van mij wel,maar bij mij niet.

Oftewel, welke sub zou op deze maten wel het echte laag kunnen geven ?
Daarbij komt dat zoiets echt alleen bij mij thuis kan worden getest, zou dat mogelijk zijn ?

Vr gr Ad

yorkie13

#1
hallo
de rel strata III is een gesloten subwoofer en gaat niet veel dieper dan een 30 hz
prima voor stereo,
zoek je meer een HT subwoofer voor dieper laag tot 20 hz dan zal je toch al snel een grotere en zwaardere subwoofer
moeten aanschaffen
kijk bv eens naar de BK xls300/PR , een compacte subwoofer met een 300 watt subamp en getuned op 20 hz
komt uit dezelfde fabriek waar de rel strata II en III gemaakt zijn in de UK
en kost nu minder dan 500 euro door de lagere britse pond
http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/XLS300PR.htm

roncitf

Ik weet niet wat je budget is, maar als je echt goed laag wil gaan (vanaf 18hz) is de Sunfire solitaire 12 een goede optie: http://www.sunfire.com/Solitaire12.htm
Ik heb em zelf ook en er komt beestachtig veel geluid en laag uit. Tijdens de 3e Star Wars film begon m'n hele vloer mee te trillen.
Stereo: Sphinx Project 32 / 8 / 12 * Tannoy D700 * Siltech SQ88 XLR / LS-25 MXT / SPX20/30 * Kemp Powerstrip 4/6
Surround: NAD T753 * Totem Dreamcatcher * Sunfire Solitaire 12 (1500W RMS) * Themescene HD72i
Wishlist: Siltech XLRs 6,50+ mtr, Ruby Hill, Signat.XLRs * Tannoy TD10/12 * Sphinx Project

addy

Quote from: roncitf on January  2, 2009, 19:37:49
Ik weet niet wat je budget is, maar als je echt goed laag wil gaan (vanaf 18hz) is de Sunfire solitaire 12 een goede optie: http://www.sunfire.com/Solitaire12.htm
Ik heb em zelf ook en er komt beestachtig veel geluid en laag uit. Tijdens de 3e Star Wars film begon m'n hele vloer mee te trillen.


Budget, ......ik probeer het onder de duizend euro te houden.
Wat kost deze sunfire ?

Ik hoorde ook al velodyne, maar die zijn wel prijzig zeg.

Mooiste is iemand in de buurt,die hem even hier aansluit.

Gr Ad

roncitf

Nee, met € 1000 red je het niet. Kost rond de € 1600.
Stereo: Sphinx Project 32 / 8 / 12 * Tannoy D700 * Siltech SQ88 XLR / LS-25 MXT / SPX20/30 * Kemp Powerstrip 4/6
Surround: NAD T753 * Totem Dreamcatcher * Sunfire Solitaire 12 (1500W RMS) * Themescene HD72i
Wishlist: Siltech XLRs 6,50+ mtr, Ruby Hill, Signat.XLRs * Tannoy TD10/12 * Sphinx Project

genesis

#5
Ik denk aan de hand van mijn eigen ervaringen (kamer 9.0 x 4.0x 2.5mtr) dat je toch moet denken een een kwalitatieve sub met 400 Watt RMS. Heb een REL Q200 gehad, die was duidelijk te licht in deze kamer, vervolgens een REL Q400 aangeschaft die kwam goed uit de verf, had zelfs in deze ruimte overcapaciteit, maar niet heel veel, dus het sloot mooi aan.

Maar kon toch niet laten om te kijken wat er qua subs achter de 'horizon' was en speel nu met een SVS 12 Plus 2 waar ik 900 Watt RMS heb, kan nu zeggen dat de actiefilms echt uit de verf komen. Gisteren zaten we Ice Age II te kijken en viel er een Mammoet uit de boom op de grond............... Nou dan valt er ook een Mammoet op de grond qua geluidsdruk, ik zeg ook uitdrukkelijk 'geluidsdruk' want het is meer de fysieke beleving op je lichaam dan het geluid in je oren wat je met deze subs beleeft. :wub: En dat kreeg ik zeker niet voor elkaar met de Q400.

Nadeel is nu wel dat ik heel gerichte luistertijden aanhou voor dit soort films op 'real life volume' ivm de buren. Maar geeft nix, dat houdt het bijzonder, want anders word het hetzelfde als elke dag op elk moment van de dag Kaviaar, dat gaat dan ook vervelen en dan word je blase.

Genesis
Carpe Diem

addy

Genisis, das precies wat ik bedoel, met die geluidsdruk.
Dat wil ik voelen !
Desnoods maar wat duurder, maar als dat gevoel er zo kan komen dan ga ik daarnaar zoeken.
Effe googlen voor die svs.

Gr Ad

genesis

Quote from: RA SUBS on January  2, 2009, 19:27:56
kost nu minder dan 500 euro door de lagere britse pond
http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/XLS300PR.htm

381 Engelse ponden zal nu dus nu ongeveer € 396 zijn. ;D

Genesis
Carpe Diem

addy

Quote from: addy on January  3, 2009, 08:53:45
Genisis, das precies wat ik bedoel, met die geluidsdruk.
Dat wil ik voelen !
Desnoods maar wat duurder, maar als dat gevoel er zo kan komen dan ga ik daarnaar zoeken.
Effe googlen voor die svs.

Gr Ad

In nederland nog geen dealer gevonden, weet iemand wat ?

genesis

Carpe Diem

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

addy

Denk dat de sub toch te weinig vermogen heeft voor deze ruimte, proberen ga ik het wel.

squeek

100 watt is erg weinig tegenwoordig voor een sub als je graag alles voelt. watt zegt niet altijd alles, dat is waar, maar bij lage tonen die van nature al zachter klinken heb je toch iets extra nodig en liefst wat reserve. ik heb een vergelijkbare ruimte qua grootte en speeld ervoor met een 250 watt sub van yamaha en dat geeft wel wat, maar niet echt die mooi geluidsdruk zoals in de bios.

uiteindelijk heb ik een svs gekocht (525watt) en die doet het wel. nu de link die Hipster doorstuurt, die sub heb ik gehoord bij kalimero en dat is een bom. die doet de job zeker en vast. mss kan je afbieden en heb je die voor 1000 euro net. ik zweer je, dan ben je gesteld voor een hele lange tijd!!

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

genesis

Een grote stevige kast met dikke drivers en veel luchtverplaatsing (lees: Volume) doen ettum! :tongue2:

Genesis
Carpe Diem

yorkie13

een BK Monolith misschien of wordt dat te groot

addy

Quote from: RA SUBS on January  3, 2009, 12:53:18
een BK Monolith misschien of wordt dat te groot

Kan alle maten makkelijk kwijt, size doesnt matter !

Wijx wondere wereld

Ik zou m'n geld zetten op deze krachtpaster
http://www.av123.nl/subwoofers/mfw15/

Zit op 700 dollar in Amerika, geen idee wat het kost in Nederland.

Veel mooi htlaag voor weinig euro's
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

genesis

Quote from: Wijx wondere wereld on January  3, 2009, 14:36:32
Ik zou m'n geld zetten op deze krachtpaster
http://www.av123.nl/subwoofers/mfw15/

Zit op 700 dollar in Amerika, geen idee wat het kost in Nederland.

Veel mooi htlaag voor weinig euro's

Slechts 350 Watt, dás veels te weinig voor hedendaagse HT, kan je schudden. :plain:

Genesis
Carpe Diem

addy

Ziet er ook leuk uit, pfff, komen langzamerhand wel veel bomen tegen in het bos.
Maar mooi, ik kijk overal naar, dus graag respons.

Gr Ad.

genesis

Quote from: addy on January  3, 2009, 15:08:07
"komen langzamerhand wel veel bomen tegen in het bos."


Gr Ad.

Valt wel mee als je criteria van het niveau 'voelen' is behalve alleen horen, dan zijn er niet zoveel die daar aan voldoen. ;)

Genesis
Carpe Diem


addy

Quote from: genesis on January  3, 2009, 15:13:05
Valt wel mee als je criteria van het niveau 'voelen' is behalve alleen horen, dan zijn er niet zoveel die daar aan voldoen. ;)

Genesis

Das inderdaaad wel het criterium, bas moet voelbaar zijn.

Gr Ad

Wijx wondere wereld

Quote from: genesis on January  3, 2009, 15:04:44
Slechts 350 Watt, dás veels te weinig voor hedendaagse HT, kan je schudden. :plain:

Genesis

Ja schudden doe je als je het aanzet  :biggrin:
Zoek maar eens op internet verslaat SVS in z'n klasse. Ik heb overigens alleen de MFW gehoord en niet de SVS
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

henkt1

wegens een upgrade heb ik nog een SVS 20-39 PC+ in de aanbieding  ::)

zie: www.svsound.com
prijs 600 euro

groet,

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Spekkie99

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.