losse dvd-drive aan usb-poort van MAC?

Started by JürgenW, January 1, 2009, 10:14:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JürgenW

Mijn vrouw kijkt vaker dvd's op haar MAC (Tiger x10.4).
Helaas heeft de dvd-drive het begeven.
Met veel moeite lukte het nog om de dvd eruit te krijgen (nadat de leesfouten toenamen en de laatste keer de drive maar bleef ratelen).

Ik dacht in plaats van een reparatie (is dat de moeite?) een losse dvd-drive aan te sluiten.
Is dat een goed idee en zo ja, kan ik er elke dvd-drive voor gebruiken?

Groet, Jürgen

HAL

Quote from: JürgenW on January  1, 2009, 10:14:27
Mijn vrouw kijkt vaker dvd's op haar MAC (Tiger x10.4).
Helaas heeft de dvd-drive het begeven.
Met veel moeite lukte het nog om de dvd eruit te krijgen (nadat de leesfouten toenamen en de laatste keer de drive maar bleef ratelen).

Ik dacht in plaats van een reparatie (is dat de moeite?) een losse dvd-drive aan te sluiten.
Is dat een goed idee en zo ja, kan ik er elke dvd-drive voor gebruiken?

Groet, Jürgen

Op beide vragen een volmondig ja. :)
Om welke Mac gaat het?

mikekiwi

Jahoor, dat kan... Lacie werkt over het algemeen prima, maar volgens mij worden inmiddels alle USB en FW-schijven ondersteund.
Alternatief is natuurlijk om de interne dvd-drive te vervangen, maar dan moet je of zelf knutselen of het laten doen wat een redelijk bedrag gaat kosten. Externe DVD-writers heb je nu voor een bedrag van 50-60 euro al nieuw.

Houd wel rekening met het feit dat je weer een extra apparaat op/naast/onder de mac hebt staan....

JürgenW

Wat zijn jullie snel!
Bedankt!

Het gaat om een iMAC.

Hebben jullie nog een aanbeveling voor zo'n dvd-writer - of ontlopen die elkaar niet veel?


groet, Jürgen

HAL

Quote from: JürgenW on January  1, 2009, 10:29:59
Wat zijn jullie snel!
Bedankt!

Hebben jullie nog een aanbeveling voor zo'n dvd-writer - of ontlopen die elkaar niet veel?

groet, Jürgen

Vooral geen LaCie. Dat is m.i. een overschatte doosjesmaker die allerlei spul in die doosjes stopt. Je weet dus nooit wat je krijgt. De doosjes zijn wel erg mooi. Dat dan weer wel. Koop een goede Pioneer of LiteOn of zo. En een leuk doosjes en schroef dat zelf in elkaar. Dat is heel simpel.

HAL

Quote from: JürgenW on January  1, 2009, 10:29:59
Wat zijn jullie snel!
Bedankt!

Het gaat om een iMAC.

groet, Jürgen

Er zijn heel veel iMacs... De G3, G4, Intel? Alu?

JürgenW

Quote from: HAL on January  1, 2009, 11:14:02
Er zijn heel veel iMacs... De G3, G4, Intel? Alu?

iMac G5, OS X, 10.4.11; 1,9 Ghz; 512mb

Groet, Jürgen

celerontje

Je kan ook de DVD drive vervangen.
Wat je nodig hebt is gewoon een laptop slot-in drive.
http://www.soundonsound.com/sos/dec04/images/imac3.l.jpg
De drive zit rechtsboven op het plaatje.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

JürgenW

Quote from: celerontje on January  1, 2009, 12:06:57
Je kan ook de DVD drive vervangen.
Wat je nodig hebt is gewoon een laptop slot-in drive.

Klinkt ook interessant.

En is de laptop slot-in drive speicaal voor de MAC of doet dat niet ter zake? Kun je een voorbeeld geven van een vindplaats op internet?

groet, Jürgen

jantje112

En als je een externe drive zoekt, koop dan een xbox hd-dvd addon, die koop je voor een prikkie tegenwoordig

HAL

Quote from: jantje112 on January  4, 2009, 01:11:13
En als je een externe drive zoekt, koop dan een xbox hd-dvd addon, die koop je voor een prikkie tegenwoordig

Waarom? Bij mijn weten kan een Mac helemaal niet omgaan met HD-DVD. Ook nog niet volledig met BD trouwens.....

JürgenW

Mijn voorkeur heeft de vervanging van de drive in de MAC zelf, mits het relatief eenvoudig te doen is.

Als ik naar de foto van de open MAC, van Celerontje kijk, dan zijn mijn drie vragen:

1. Hoe is de MAC te openen?
2. Is de drive te vervangen door wat schroefjes los / vast te draaien en een stekker-verbinding los / vast te maken?
3. Ik herhaal maar de vraag over de laptop slot-in drive: Kan ik daar 'willekeurig' eentje kiezen of moet ik (in verband met de Mac?) nog op iets bijzonder letten?


Als de uit-/inbouw niet gemakkelijk gaat (in een PC heb ik wel eens een drive erbij geplaatst en dat soort dingen), dan liever een losse drive.

Groet, Jürgen

mikekiwi

Zie voor antwoorden op de 1e 2 vragen de volgende PDF met stap-voor-stap instructies...:
iMac G5 Replace Drive

Heb je een ander formaat scherm, gewoon even 20 door 17 of 24 vervangen...

HAL

#13
Quote from: mikekiwi on January  4, 2009, 10:01:05
Zie voor antwoorden op de 1e 2 vragen de volgende PDF met stap-voor-stap instructies...:
iMac G5 Replace Drive

Heb je een ander formaat scherm, gewoon even 20 door 17 of 24 vervangen...


En die instructies zijn er voor de 17 inch (want die heb jij volgens mij) ook in het Nederlands dus: http://www.info.apple.com/nlnl/cip/pdf/n_imacg5/N033-2492.pdf

HAL

Om op vraag 3 in te gaan. Op www.xlr8yourmac.com staat dat deze drives zouden moeten werken. Geen idee of ze nog te koop zijn maar het geeft een idee:

Drive Brand: Sony
Drive Model Number: Optiarc 7630A

Drive Brand: Pioneer
Drive Model Number: DVR-K06L

Drive Brand: Pioneer
Drive Model Number: DVR-K06

Drive Brand: Pioneer
Drive Model Number: DVR-K05

Drive Brand: Matshita
Drive Model Number: UJ-845

Drive Brand: Matshita
Drive Model Number: DVD-R UJ-825

JürgenW

Harstikke bedankt,

's kijken welke drive het wordt.

Groet, Jürgen