DVD resoluties tbv upscaling etc.

Started by J.A.F._Doorhof, April 5, 2002, 20:06:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cinepaulis

#50
RuudG,

Bedankt voor deze nazorg  ;)

Mijn aanvankelijk uitleg was niet echt duidelijk, maar ik had inderdaad het idee dat bij het ontwikkelen van de film de AR bepaald werd.

Overigens is de laatste beschrijving wel heel anders dan de beschrijving die ik even snel had gevonden bij Howstuffworks.com. Die beschrijving suggereert dat de projectionist de maskering toepast. Overigens lijkt me dat een vreemd idee, maar goed.

Dat van Ben Hur had ik eens gelezen in de Widescreen review.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

RuudG

#51
Hoi Paul,

QuoteOverigens is de laatste beschrijving wel heel anders dan de beschrijving die ik even snel had gevonden bij Howstuffworks.com. Die beschrijving suggereert dat de projectionist de maskering toepast. Overigens lijkt me dat een vreemd idee, maar goed.
Soft matting is inderdaad het tijdens de projectie maskeren tot de juiste AR. Dit gaat dus ook lekker vaak fout aangezien de gemiddelde scholier die dit doet (uit kostenbesparing worden hier geen dure mensen neergezet) en tevens zijn manager (een boekhouder en geen filmliefhebber) vaak geen flauw idee hebben hoe dit werkt.

Dus samenvattend zijn er twee soorten hard matte mogelijk: tijdens de opname en tijdens het maken van prints van de negatieven (dit laatste gebeurt optisch). Er is soft matte mogelijk tijdens de projectie en er is sprake van open matte als je een full frame opname ook volledig laat zien.

Groeten,

Ruud