Wie zou als hij de kans had, DVD's kopieëren ?

Started by J.A.F._Doorhof, April 22, 2002, 14:40:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Gewoon uit pure interesse.
Van CD's weten we het allemaal, die dingen worden gekopieerd aan de lopende band, maar is het publiek van DVD's anders ?

Voor mij is een DVD een verzamelobject, en elke aanschaf heeft waarde als een deel van mijn verzameling.

Een lege DVD kost tussen de € 7,00 en € 10,00 terwijl de hele DVD gemiddeld tussen de € 14,00 en € 35,00 kost. Bij een kopie zou je al je extra's/menu's etc moeten missen en bv de ondertitels en DTS tracks.

Persoonlijk vindt ik (in vergelijk met cd's) de prijs van DVD's best wel redelijk, en ben dus van mening dat een kopie maken van een film TOTAAL geen zin heeft. Tenzij het bv gaat om een film die niet meer te koop is of die bv alleen in een box te krijgen is terwijl je alle andere delen al hebt. Neem bv Rocky III, ik heb alle delen los gekocht en zit nu al een jaar op de aankondiging van Rocky III te wachten, en nu blijkt die niet te komen (alleen in een box met alle andere delen), de verleiding is dan wel groot om van die ene titel een kopie te maken, maar zodra hij gereleased wordt zou ik dan toch het origineel waarschijnlijk in mijn collectie willen hebben.

Ben benieuwd naar jullie meningen over dit topic.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#1
Short answer: Ja en nee  :D

Allereerst is het nu alleen nog maar mogelijk om single layer DVD's te branden. Als je dual layer DVD's dus wilt kopieren, dan zul je het beeld verder moeten comprimeren anders past het niet op een lege single layer DVD.

Welke DVD's ik zou kopieren ?
Eventueel de 'fire and forget' films die ik wel leuk voor een keertje vind. Films als 'Scary Movie' en 'Dude, where's my car' vind ik wel leuk om een keer te zien (of hooguit 2x), maar die zou ik niet willen kopen voor 25 euro.
Als ik dit soort films zou kopieren dan zou ik ze korte tijd bewaren en daarna niet meer.

Welke DVD's zou ik niet kopieren ?
Films die ik goed vind. Deze wil ik altijd kunnen kijken als ik er zin in heb, maar steun ook het feit dat de film gemaakt is. In principe heb ik minder moeite met het feit dat Avia nogal duur is. Daar maak ik heel vaak gebruik van en ik steun het idee erachter.
Maar wat ik moeilijk te accepteren vind, is dat oude films op DVD soms schandalig duur zijn. (The Hunt for Red October voor 60,- gulden, Yeah right !  >:( )

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

RuudG

#2
Ik ben meer voor nee en ja  :D

Nee, want het is diefstal. Het feit dat een product te duur wordt gevonden door de consument, geeft hem nog niet het recht om deze te copieren. En nu volgt er traditioneel in dit soort discussies altijd een hele hoop argumenten mbt het vaak niet erg consumentvriendelijke gedrag van de producenten van de DVD, met de bedoeling om onszelf ervan te overtuigen dat het toch wel een beetje te begrijpen is dat er gecopieerd wordt. Ik ben het met de inhoud van deze argumenten bijna altijd helemaal eens, maar dat geeft me nog niet het recht om diefstal te plegen. En het is juist dit copieer gedrag dat de studios volkomen paranoia maakt en allerlei voor de consument goede ontwikkelingen tegen houdt.

Ja: Ik mag voor eigen gebruik een copie van mijn gekochte DVD maken.

Groeten,

Ruud

garmtz

#3
Ik ben van mening dat als je zelf veel DVDs koopt, je best eens een copietje mag maken (ook al is het tegen de wet) van een van je DVDs voor een vriend of kennis, maar hier geen handel van moet maken of op Internet zetten. Ik vind al het gecopieer van muziek trouwens op zich wel een slechte, maar begrijpelijke ontwikkeling.

RuudG

#4
Hoi Paul,
QuoteMaar wat ik moeilijk te accepteren vind, is dat oude films op DVD soms schandalig duur zijn. (The Hunt for Red October voor 60,- gulden, Yeah right
Ik weet het, dit is een typisch Paramount prijsje :-/

Wat dacht je The Court Jester (1953) of The Man Who Shot Liberty Valence (1962) , over oudere films gesproken! Maar beiden ook van Paramount en dus ook tegen de 60 gulden. Ik begrijp deze prijzen nooit echt.

Hoi Garmt,
QuoteIk ben van mening dat als je zelf veel DVDs koopt, je best eens een copietje mag maken (ook al is het tegen de wet)
Het moeilijke hiervan is altijd weer die glijdende schaal. Bijvoorbeeld als ik veel DVD's koop, dan mag ik er zo nu en dan ook een voor mijn vrienden stelen? Of nog een stap verder, als ik regelmatig een dure BMW koop, dan mag ik er zo nu en dan ook een pikken voor mijn vrienden? Ik weet het, dit voelt duidelijk anders, maar is dat wel zo? Ethische dilemma's zijn altijd wel spannend  ;)


Groeten,

Ruud

Robert

#5
Als ik een kopietje zou kunnen maken zou ik dat best wel eens doen, maar ik ben een perfectionist en dus wil ik het beste :).
Dus een kopietje is voor mij altijd kwalitatief minder vanwege het feit dat je geen DTS soundtrack en geen extra's zoals Frank al noemde (nog niet) kunt kopieren. Dus voor mij blijft het bij het origineel.


MvrGr.
Robert

Bram

#6
Net als de prijs van CD's vind ik DVD prijs (+- 30 EURO) veel te hoog. De extra's vind ik persoonlijk vaak niet eens de moeite waard. Leuk om een keer te zien maar niet meer.  Hoewel ik sommige films best wel meer keer wil zien blijft huren toch de goedkoopste oplossing. Zolang de consument wordt uitgemolken met bijv. SE editie's vind ik het bijna normaal dat we gaan kopieeren. Geld verdienen OK, maar uitmelken NEE.
De essentie blijft de film. Als bedrijven als Disney 4:3 versie's gaan uitbrengen dan mogen ze wat mij betreft helemaal failliet gaan aan kopieeren met zo weinig respect voor klanten !!! Ook het gerommel met wel of niet DTS ( of het later uitbrengen van een SE) vind ik heel storend. Eigenlijk zou je het product terugmoeten brengen vanwege een defect...
Tevens begrijp ik niet de zin van 500 DVD's in een kast.

Idee:
Als het mogelijk zou zijn, wil ik graag een clubje oprichten waar we gezamelijk DVD's kopen en die dan rond laten gaan. Ipv van allemaal (bijv 50 Leden) dezelfde titel aan te schaffen kopen we 2/3 exemplaren en laten die rondgaan. Kun je ook iets meer doen met PAL/NTSC...


Bram

Barco 1209/WinDVD/TommyDoek

Bart_M

#7
QuoteEen lege DVD kost tussen de € 7,00 en € 10,00 terwijl de hele DVD gemiddeld tussen de € 14,00 en € 35,00 kost. Bij een kopie zou je al je extra's/menu's etc moeten missen en bv de ondertitels en DTS tracks.
Het geld is natuurlijk de belangerijkste reden om een DVD over te nemen.
Stel nu dat een leeg DVD'tje even duur zou zijn als een CD nu, hoe denk iedereen er dan over?
En helemaal als het bijvoorbeeld in de toekomst mogelijk is om van een DVD een volledige kopie te maken, zou iemand het dan wel doen?

Grtn,
Bart

J.A.F._Doorhof

#8
In principe is het mogelijk om de film van een dual layer over te zetten, maar zoals ik al aangaf, geen subtitles, geen DTS (wel DD) etc.

De reden dat ik het weet ?
Ik ben altijd een knutselaar en wil gewoon alles weten en kunnen. Nu ik weet hoe het moet.......... niets ik blijf gewoon mijn DVD's origineel kopen.

Als een film NIET de € 20-30,00 waard is, dan is het ook het werk niet waard om een kopie te maken. Je bent er toch al gauw 2 uur mee bezig, en de kans dat het misgaat, nee dan maar origineel.

Als DVD-r's dezelfde prijs hadden als CD-R's ?
Dan nog niet, om de simpele reden dat ik aan den lijfe heb meegemaakt wat er met de Amiga is gebeurt, die is ten onder gegaan aan de kopieer lust van mijzelf en VELE andere. Bakken met software en nooit wat spelen, dat nooit meer.

Mijn verzameling DVD's is groot, maar toch heb ik elke film al minimaal 2x gezien, en dan (in vergelijk met de bioscoop) is een DVD zeer goedkoop.

Ik vindt de prijs van een DVD in tegenstelling tot mischien andere NIET te duur. Vergeet niet dat je een topfilm in huis haalt die om te maken al erg veel geld kost. Een CD daar in tegen is wel overpriced. De opnames van een band liggen in GEEN vergelijk met het geld dat een film maken kost.

Natuurlijk zou ik graag de prijs van de DVD naar de € 15,00 zien zakken, maar als je een beetje geduld hebt dan koop je toch 90% van je aankopen voor die prijs.

Een groep met een man of 5-6 die gezamelijk DVD's kopen is een goed idee, als je dan de DVD gezien heb kun je zelf beslissen of je hem JA/NEE wilt hebben. Kan iemand uitzoeken of dat strafbaar is ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marco

#9
Absoluut tegen. Als anderen dat doen zeg ik prima, ik veroordeel niemand, maar voor mij hoeft het niet. Een dvd vind ik ook een verzamelobject en als je een beetje zoekt hoef je meestal niet meer dan 20 euro kwijt te zijn.
Ik koop dan ook alleen dvd's waarvan ik verwacht/weet dat ik ze meerdere keren zal bekijken. Een film die ik maar een keer wil zien huur ik wel in de videotheek. En als anderen 'm willen zien, komen ze maar bij mij kijken of lenen ze 'm een keer.

Ik vind een gekopieerde dvd een beetje overeenkomen met die trend uit de jaren 80 om bij de Zeeman losse 'Lacosta' emblemen te kopen, op een merkloos shirt te naaien om vervolgens te zeggen dat je een nieuw Lacosta-shirt hebt. Het is gewoon niet 'the real thing'.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor cd's. Alhoewel ik daarbij moet aantekenen dat door die absurde prijzen die velen durven te vragen het kopieren vanzelf populair maakt. Een beetje 'eigen schuld, dikke bult' dus.

(terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat er vlak voor me een gekopieerde cd van Tori Amos ligt, de enige kopie in mijn selectie. Maar God straft meteen, want mijn dvd-speler weigert 'm af te spelen  ;D)
Arcam avr-200, Tannoy Saturn S8 en Revolution Signature DC4, Rel Strata V, Nordost, Panasonic TX-P55ST50, Dune Smart B1, Sonos, Arcam rDac

RuudG

Ik begrijp het eigenlijk niet goed (dat overkomt me wel vaker overigens).

Ik hoor technische (bv extra's ontbreken) en financiele (prijzen zijn te hoog) redenen om het al dan niet kopieren van DVD's te beargumenteren. Maar het gaat toch om het ethische principe dat je geen bezit afneemt van anderen zonder tegenprestatie. Ofwel als de biefstuk bij de AH te duur voor je is, koop je toch karbonades en stop je de biefstuk toch niet in je binnenzak?

Overigens vind ik het samen kopen van DVD's een erg creatieve oplossing voor het probleem. Dat verdient navolging.

Groeten,

Ruud

J.A.F._Doorhof

#11
RuudG,

Helemaal met je eens, vandaar ook de discussie die op gang aan het komen is.

Persoonlijk vindt ik copieren inderdaad ook niet kunnen, maar diefstal is het niet. Neem bv die Rocky III DVD, die is gewoon NIET te krijgen als losse DVD, en de box had ik nooit gekocht, als ik dan een kopie maak van die ene DVD, dan is dat geen diefstal.

Anders wordt het als je films gaat kopieren die je normaal zou kopen, onder het motto dit is goedkoper, dan ben je verkeerd bezig.

Ik heb zelfs DVD's in mijn collectie die ik ALLEEN maar voor demo's gebruik, toch heb ik die origineel. Dus op dat punt ben ik het helemaal met je eens. En inderdaad als je op het net goed kijkt (hoeft niet eens  ;D) dan koop je je TOP DVD's voor gemiddeld € 22,00. Tja voor dat geld kun je NOOIT een kopie goedpraten.

Bij CD's is het inderdaad anders, en daar speelt inderdaad de prijs mee. Als CD's niet zo schandalig duur waren dan zouden er VEEL minder kopieën gemaakt worden, zeg nu zelf ik heb vorige week € 22,00 betaald voor een CD !!! dat is schandelijk, een zelfde CD koste vorig jaar Fl 37,50.

Als DVD die kant opgaat dan kan ik me indenken dat mensen gaan kopieren, voor mijzelf blijft het een verzamel object dus zal ik het niet zo snel doen, maar als de DVD naar € 40,00 - € 50,00 gaat ?? Tja, dan toch waarschijnlijk de combinatie van mensen die gezamelijk een verzameling gaan opbouwen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SulTan

Dag allemaal,

Ik zou proberen(want dat geldt voor iedereen denk ik)never nooit een DVD kopieren.

Zeker nu ik juist heb afgezworen om zoveel mogelijk ;D illigale spullen te kopen. Helaas geldt dit bij mij niet met software. Je kan tegenwoordig bijna alle software van het net halen, hoewel ik niet echt veel software downl hoor, maybe 2x per jaar of ik krijg het van vrienden.

Mijn collectie DVD's is ook niet groot te noemen, simpelweg omdat ik 1. de DVD's veel te duur vind(in NED) en 2. ik koop alleen films, waarbij ik echt vind, dat ik ze vaak zal kijken en sommige films die een bepaalde emotionele waarde hebben voor mij. Verder huur ik bijna alle DVD's.
 
Maar om een DVD te kopieren en dan een DTS track te missen of juist hele mooie extra's, nee, dat hoeft niet voor mij. dan zet ik liever nog heel wat wat euro's bij en bestel hem dan via internet.

En dan nog iets, als er een tweedehands dvdmarkt zou komen, dan zou ik ook veel meer kopen denk ik. Voorheen deden een paar videotheken dit met regio1 dvd's. Hier heb ik ook een paar keer van mee geprofiteerd, maar helaas, toen er geen regio1 dvd's verhuurd mochten worden, was die DVD-LOL ook weer weg!


Mvg,

Khalid



Profisound

#13
Hoe je het went of keert ,een dvd is een stukje "software" en aangezien het (geloof ik) wettelijk is geregeld dat je van elke "geluid en beelddrager" één "backup" mag maken die je zelf in het bezit hebt! Ben je natuurlijk NOOIT strafbaar als je van je "eigen" dvd of cd een backup maakt! Alleen als je niet meer in het bezit bent van de dvd of cd dien je de backup te vernietigen!

Het wordt natuurlijk wel steeds aantrekkelijker gemaakt als je ziet hoe snel de prijzen van de DVD-R's zakken ,je kunt nu al Arita DVD-R's met orgineel DVD hoesje kopen voor 5 Euro!

Ik heb sinds kort een dvd brander en probeer (nog steeds) een kopie te maken van een film ,maar tot nu toe zonder succes!
Ik vindt het een heel gedoe en heb er eigenlijk het geduld niet voor ,maar je bent toch nieuwsschierig of het je lukt!
Ik kan bijvoorbeeld wel een kopie van Avia of Video Essentials maken of een korte demo dvd ,maar daar heb je het mee gehad ook! Ik zou het dus ALLEEN uit nieuwsschierigheid willen proberen om een kopie te maken maar verder ook niet!

Er gaat tenslotte niets boven orgineel ben ik van mening!

J.A.F._Doorhof

#14
Albert,

Daar zit nu net de valkuil.
Als je vindt dat het makkelijk gemaakt wordt door het zakken van de prijzen, dan ben jij dus vatbaar voor het begrip kopie.

En als reactie daarop zullen DVD's weer duurder worden, of krijgen we weer een belasting op de schijven, en dat moeten we beiden zien te voorkomen.

Je mag inderdaad een backup voor jezelf maken, maar wat voor zin heeft dat ?
Als je een DVD hebt die door slijtage kapot gaat (zoals mijn AVIA) dan krijg je zonder problemen een nieuwe van de maatschappij. Zolang ze die service verlenen lijkt het me geen probleem.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bram

#15
Frank, ik begrijp niet waarom jij CD's te duur vind en DVD's niet. Als je de extra's op een DVD wegdenkt en vergelijkt met een VHS band dan heb je pas een prijsverschil. Het gaat om het zelfde product. De kosten om de DVD te produceren ivm VHS band zijn door schaalgrote enz... nihil. Oke er is een kwaliteitsverschil maar we moeten niet vergeten dat het nu geacepteerde systemen zijn en doordat 100.000e gezinnen een DVD speler hebben moet de prijs gewoon omlaag gaan. Dat had met audio ook moeten gebeuren. Ik zou weleens willen zien als mensen opeens 2x zoveel voor een pak melk moeten betalen om de fabrikant opeens een nieuwe techniek heeft bedacht waardoor melk 2x langer houdbaar is met dezelfde smaak. Denk je dat consumenten daar dan ook 2 of 3x zoveel voor willen betalen ???? De filmindustrie is niet meer dan een melkmachine, ze produceren hele dure melk en de koeien worden ook heel duur betaald. Waarom een acteur 10  miljoen dollar moet krijgen voor een prestatie is een schande waar wij uiteindelijk voor opdraaien.

Bram
Barco 1209/WinDVD/TommyDoek

Profisound

#16
QuoteAlbert,
Je mag inderdaad een backup voor jezelf maken, maar wat voor zin heeft dat ?
MvrGr.
Frank

Heej Frank!

Wat heeft dat voor zin? Goed voorbeeld hiervan is de XBox!!! Ik heb hier nu de XBox in huis en wat blijkt? Hij maakt inderdaad hele kleine krasjes op de games en dvd's!

Voor mij zou dit de "Ultieme" reden zijn om mijn gehele collectie dvd's ,cd's en games te backupen ,want als ik de films of games weer wil verkopen als ik ze zat bent krijg ik er helemaal nix meer voor!

Maar dat is onbegonnen werk en daarom begin ik er niet aan en speel mijn dvd's gewoon lekker op mijn stand alone player af!

En je hebt natuurlijk weinig aan een backup van een XBox game die (nog) niet werkt natuurlijk ,dus voorlopig even zuinig spelen op de XBox! ;D

J.A.F._Doorhof

#17
Maakt de X-box krassen  :o, terug met dat ding.

Bram,
Helemaal met je eens maar niet helemaal  ;D.
Een DVD is niet te vergelijken met een videoband.
Een DVD heeft beter geluid en beeld, OAR (Original Aspect Ratio), extra's en is VEEL langer houdbaar dan een videoband.

Natuurlijk moet je die meenemen in je vergelijk, anders kun je ook wel zeggen.
Een Sony STRB-840 is net zo goed als een Meridian 861 met losse eindbakken, ze geven beide geluid. Maar toch zijn de in totaal andere prijsklasses, en dat is kwaliteit.

CD's zijn gewoon overpriced in Nederland. Als je in Amerika en Duitsland kijkt dan zie je wat ik bedoel. Ik koop TOP DVD's voor dezelfde prijs als een normale CD, dat is in mijn ogen waanzin. Bij een CD heb ik minimaal 60 minuten lol maar alleen voor mijn oortjes en bij een DVD heb ik minimaal 100 minuten lol voor zowel mijn ogen als mijn oren. En dat voor dezelfde prijs.

Nee,
DVD is niet overpriced, de prijs mag zeker naar beneden, maar overpriced in geen geval. Maar mischien komt dit omdat ik uit het LD tijdperk kom. € 60,00 voor een gemiddelde film was toen HEEL normaal.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#18
Ja, de prijs van een Amerikaanse LD was inderdaad ook vrij fors (voordat je het uiteindelijk in nederland had).
De Widescreen Dolby Digital THX versie van The Abyss was ca. 180,- gulden  :o  En dat heb ik het niet eens over ECHT speciale collectors items.

Alleen vind ik het minder leuk als je ziet dat grote releases soms vergalt worden terwijl je daar wel de hoofdprijs voor betaald. Als een budget DVD (qua aanschafprijs) beter beeld en geluid heeft dan zo'n grote release dan krab ik toch achter mijn oren.  :-/

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P