Australia (2008)

Started by robbiedobbie, December 24, 2008, 23:46:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

robbiedobbie

Zo te zien bestaat er over deze film nog geen topic, wat wel een beetje jammer is.

Heb deze film net gezien in Metropolis in Antwerpen en wij vonden hem allebei geweldig. Een heerlijk 'ouderwetse' film met dramatiek, aktie, romantiek en mooi (zeemzoeterig?) verhaal. Niet geweten dat ze zo nog gemaakt worden... en ook schitterende natuurbeelden


Afijn een beetje de ingrediënten zoals ook in Heat, Gladiator en Empire of the sun. Dus als je die films die moeite vond, trek dan zeker even naar de cinema voor Australia.

http://www.australiamovie.com/

groeten,

Robbiedobbie

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

Xstream

Inmiddels ook gekeken en helaas ... het is niet de Baz Luhrmann film geworden die ik had gehoopt.

Het klopt dat de beelden mooi zijn, maar dat is bijna "standaard" bij Luhrmann, niettemin 1 van de hoogtepunten van de film.
Een ander doorgaans sterk punt van Luhrmann is de muziek, maar helaas ... dit was op z'n minst pover te noemen.

Het is wel interessant hoe Luhrmann het ervan afbrengt in een echt epische film na de wat kleinere settings als Romeo & Juliet en Moulin Rouge. En eigenlijk valt er op dat vlak weinig aan te merken en lijkt hij te slagen met vlag en wimpel. Maar waarom voel ik me dan toch zo onbevredigd?

Ten eerste is het script niet sterk genoeg om geboeid te blijven. Het is allemaal wat gezapig en er lijkt geen momentum in te zitten. Met name de uitvoering is dan doorslaggevend om een niet zo'n origineel verhaal toch de flair en timing mee te geven zodat je op kan gaan in het verhaal. Vanuit technisch oogpunt vond ik de editting soms wat ongelukkig. Bepaalde scenes duurde te lang, en andere weer te kort, waardoor het verhaal nooit helemaal goed overkwam.

Daarnaast is de cast dan ook doorslaggevend en voor mij werkte de keuze voor Kidman en Jackman averechts. Jackman heeft een goede kop en straalt kracht uit, wat op zich goed is in zo'n film, alleen op de dramatische momenten kan hij bij mij niet echt geloofwaardig overkomen. Het is allemaal zo plichtmatig ...

Kidman acteert zoals Kidman bijna altijd acteert eigenlijk. Tot nu toe heb ik me daar nooit aan geirriteerd en ben ik altijd een grote fan geweest, maar jemig ... Ik kom me haar in deze film maar niet los koppelen van Moulin Rouge waarin ze zo'n beetje identiek acteerde. Dezelfde licht kreunende stem geluidjes waar ze in Moulin Rouge zo'n magisch laagje van kreeg viel in deze film compleet verkeerd en irriteerde me mateloos. Dus ook Kidman kon weinig extra's brengen en kwam op mij ook ongeinspireert over.

Is het dan allemaal slecht? Nee, los van het feit dat het magische laagje ontbrak zag de film er geweldig mooi uit en er zat wel 1 magisch persoon in ... Nullah! Hij had niet beter gecast kunnen worden en straalde iedereen van het toneel af. Ook de overige Aboriginals waren prima gecast en maakte nog e.e.a. in me los.

En ik denk dat met name dat onderdeel de film iets extra's had kunnen geven. Had 2 hoofd acteurs gekozen van het nog niet zo gevestigde segment waarbij je het gevoel hebt dat er nog iets te ontdekken valt. Dat had deze film zomaar de flair kunnen geven waar het nu aan ontbrak.

Wat me dan ook het meest raakte was de connectie die Nullah met z'n grootvader had. 2 karakters die iets extra's uitstraalden. En als dat de focus van je aandacht is, dan is de rest van het verhaal bijna figurant en ontkrachtte dan ook waar de hele film over ging.

En cliché's zijn prima in een film als deze ... maar als ze niet overkomen voelt het ook echt aan als "foute" cliché's. En dat had ik toch wel regelmatig in deze film.

Al met al zeker een film die goed weg te kijken is, maar m'n verwachtingen niet kon inlossen.

Nu is het weer wachten op de volgende film die Baz brengen zal ... en hopelijk is het weer een betere ...

6.5/10
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

theflo

Wat een drama van een film. 5