Verslaafd aan DVD ? of gewoon verzamelen ?

Started by J.A.F._Doorhof, April 10, 2002, 20:17:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Onlangs toch weer een keer een opmerking gekregen over mijn DVD verzameling (die toch wel wat groeiende is).

Vandaar even dit topic:

Neem onze verzameling (van het hele gezin), deze bedraagt ongeveer 500-600 DVD's. Dit lijkt gigantisch veel (en dat is het ook wel), maar bestaat voor een groot gedeelte uit seizoens boxen, en koopjes DVD's (ben een echte koopjes jager af en toe).

Nu is het zo dat wij al één van de eerste DVD spelers gekocht hebben en dus al een jaar of 5 aan het verzamelen zijn. Waarbij het in het begin natuurlijk HEEL hard ging, en nu wat langzamer.

Maar goed:
Voor mij is de DVD eigenlijk de vervanger van de CD, waar ik vroeger zat te browsen tussen de CD racken om te kijken of ik wat leuks zag is dat nu tussen de DVD racks. En een DVD heeft voor mij ook een soort verzamelwaarde, ik vindt bv vooral Disney DVD's een echt gevoel van verzamelen oproepen (net als mijn horror collectie).

Kun je dat allemaal wel zien ?
Ook zo een veel gehoorde vraag, tja, wij wel.... we kijken namelijk de laatste paar jaar helemaal geen TV meer, en dan hou je een tijd over  ;D.

Dat betekend dus in de vooravond wat voor het gezin (Disney) en in de naavond een film of een paar afleveringen van een serie.

Zonde van je geld ?
Tja, hoor je ook zo vaak, maar is dat wel zo ?
Een gemiddelde DVD betaal ik niet meer voor dan € 15,00 (laatst even uitgerekend), dit omdat we natuurlijk veel via het NET bestellen en zoals ik al eerder aangaf in mijn Genre is ERG veel in de aanbiedingsbakken van FRS en consorten te vinden voor € 5,00.

Verder gaan we nooit uit, discogangers zijn we niet en met een kind ben je toch redelijk aan huis gebonden (niet dat dat verkeerd is), maar ook daarvoor gingen we nooit stappen. Wel een keer goed uit eten met vrienden natuurlijk (da's altijd leuk).

Als je dan zo hoort wat mensen in de "kroeg" uitgeven, dat loopt makkelijk in de € 100,00 - € 200,00 voor een weekend stappen, daar vallen mijn DVD aankopen in het niets bij.

Het zette mij toch weer eens aan het denken, mischien kennen jullie dit ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

#1
Ik heb nu zo'n 300 titels, en als ik voor mijn kast sta om er eentje uit te kiezen vind ik het er nog steeds erg weinig.
Verder wordt ik links en rechts ingehaald door mijn vrienden.

Het valt dus wel mee! En als je het goed bekijkt is het niet zo'n dure hobby. De collega die tegenover me zit op het werk rookt evenveel geld per week op, als ik uitgeef aan DVDs. Gelukkig doet hij dat niet op de werkplek  ;D
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

#2
Ja roken dat kost pas geld (in dubbele zin).

Dat doen we dus ook niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#3
Oops!

- Ik rook (gem. 3-4 per dag, maar toch)
- Ik ga elke week naar de Sneak Preview (eerst gezellig met mate wat drinken en dan naar de bioscoop)
- Ik ga wel eens stappen

Ik niet zo heel veel DVD's (75), hoewel mijn wensenlijstje lang genoeg is.

Maar ach, ik doe graag van alles een beetje. Ik wil niet koste wat kost alles opofferen om maar DVD's te kunnen kopen. En ik vind het ook wel leuk om mijn HT steeds weer een tikkeltje te upgraden  :D

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#4
Oh, maar begrijp me aub niet verkeerd ik laat niets staan om maar DVD's te kunnen kopen, dan zou het WEL de verkeerde kant op gaan.

Ik bedoelde meer, ik ken mensen die bv auto's verzamelen (dinky toys enz) die betalen voor sommige modellen grif € 200,00 of meer, daarvan vindt niemand het vreemd (hoe wel  ;)), maar als je een behoorlijk DVD verzameling hebt wordt er wel wat vaker vreemd gedaan.

Mischien omdat mensen het verzamelen niet snappen van goederen die je gewoon zo overal kan kopen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Ik merk steeds dat hoewel de dvd een vogelvlucht heeft genomen de omgeving mijn interesse raar vindt.
Mijn verzameling die vele malen kleiner is als bovengenoemde probeer ik ook via koopjes te kopen.

Ik probeer wel datgene te kopen wat ik ook echt wil houden.
De interesse is destijds gegroeid vnl door de muziek dvd's en daar geniet ik nog steeds van.
Ook de Disney's beginnen aardig hun opmars te maken in mijn verzameling.
Dit komt vnl door onze twee kiddo's.

Nu komt het saaie gedeelte:

Ik rook niet
Ik drink niet..altijd veel gesport
En uitgaan beperkt zich tot een concert dan wel etentjes.
Ik huur ook dvd's met een strippenkaart gekocht in een actie periode 23 euro inleggen en voor 46 euro huren.

Maar ik reis graag helaas met twee kinderen ben ik afhankelijk van het hoogseizoen en dat kost ons goud geld met name de zon vakanties.
Met enig (re)SEARCH  ;D  kom ik hier ook wel weer uit.


Ook kosten de kids aardig wat maar vandaag ging er een sportzaak uit en de algehele korting was 75% tjonge dan verdien je wat.
Ik respecteer ieder zijn hobby en ik zeg altijd maar het is goed dat we verschillend zijn anders zitten we met z'n allen op de Veluwe,of rijden dezelfde auto.


Wel ben ik blij dat ik deze hobby kan bekostigen de grootste uitgaven komen door mij zolang mijn vrouwtje de schoenen zaken passeert.
Gelukkig heeft ze het te druk om zelf te winkelen. ;D ;D
Dus ja ik houd geld over voor dvd's.


                                            m.v.g Searcher



garmtz

#6
Tja, ik heb ook een redelijk goedkope levensstijl: ik ga weinig uit, ga wel 2x per week uit eten, maar in een goedkoop Grand Cafe (de mensen die me echt kennen weten welke... ;)). Ook geef ik weinig geld uit aan drank, eten en kleren. Ik heb geen auto, geen mobiel...

Ik geef dus voornamelijk mijn geld uit aan DVDs en apparatuur. Maargoed, een auto van een ton is wel sociaal geaccepteerd en een HT-hobby niet. Tja... I don't care... ;D

martin

#7
Of ik verslaafd ben weet ik niet, maar ik heb wel de drang om iedere week even in de dvd-bakken tekijken en dan wel iets tekopen, je wil toch wel ieder weekend wat nieuws gaan kijken. ook huur ik af en toe, meestal titels waarvan ik niks van weet of niet echt de moeite vind om tekopen.

ons levens stijl is ook niet echt uitbundig, de disco/house tijd hebben we wel al gehad. mede ook door onze dochter die willen we niet ieder weekend bij opa en oma brengen. dus vermaken we ons gewoon met films, TV kijken is eigenlijk ook wel een beetje uit journaal is eigenlijk het enigste wat ik nog zie.

jaco

#8
Hobby of verslaving: Twijfelachtig:

Het is natuurlijk een hobby.  Ik koop films die me interesseren. Ik kan overigens prima films laten staan, steeds beter eigenlijk want ik moet er nog zoveel zien. Dus iemand die me verteld: ".... is een goede titel"  heb ik geen problemen mee zoals hem dan ook per se willen hebben.

Maar aan de andere kant is het ook wel een verslaving: -  Tenminste ik kan in mijn verzameling films titels meerder keren vinden in verschillende uitvoeringen. (R1 en R2, of normal en special edition etc)


Ik zit overigens op iets van 300 titels, maar DVD profiler telt wat vreemd. 7 films van disney in een box is 1 titel. Hierdoor zullen het wel eerder 350 titels zijn.

Het is ook ongeveer mijn enig vermaak. Heb er wel een redelijk prijzige lease auto naast (25% bijtelling) maar rook niet, drink geen alcohol en ga eigenlijk nooit uit.
Als je ook maar lang en hard genoeg werkt heb ik  sávonds ook niet veel zin meer in activiteiten buiten het huis. (beetje sporten daargelaten)

Jaco

kissakiwi

#9
Hoi Frank et al,

Ik ken uw verhaal absoluut.

Ik heb nu ongeveer de 200+ DVD's en koop ik ongeveer 5-10 per maand.

oopss! nou wordt het moelijk voor me in het nederlands, zo...

I have only been collecting for the last 2 years. I think I have been to the movies 3 times in the last 2 years. Before DVD my wife and I went at least once per week (sometimes more). I find that I now wait until the DVD is released, then buy that than going to the movies. A bit strange really as any home cinema (well, that's going to  far when I look what you have) cannot replace the cinema itself - esp. if it is a DD or THX certified cinema. As an example, I have not even see the Lord of the Rings - which for me is quite strange. (earlier I would have already been and seen it at the cinema within a week of it's release).

I think that once you start collecting DVD's, you have to be careful that it does not become an obsession as to "how many  how quickly" you can amass. I can count on more than one hand the number of DVD's, that I bought "blind" and are rubbish! (well, at least to me). Just take a look at some posts in the AVSforums and you see numbers like 1500+ I just can't beleive that are ALL to those collectors tastes) and even with 200+ I find it hard to find a DVD I want to watch by just browsing one evening.

I still watch TV when I can - I can't imagine DVD's completely replacing that for us - esp. when they start broadcasting in widescreen.

Well, there's my 2c worth anyway... oh if I was completely on the wrong track with this post, well, "bloody foreigners" I'd say. if I were you..

Cheers! :D
Collin


jaco

#10
Colin,
No problem you respond in English. I assume most of the readers of this forum are capable of reading English.
Perhaps one of the reasons so many English speaking people work in the Netherlands is that almost everyone speaks English.

Maar je leest blijkbaar prima Nederlands, dus gaan we maar verder in het Nederlands.

Zoals ik al schreef twijfel ik wel eens of het niet echt een verslaving wordt. Ik heb nu het 1e seizoen  van STNG gekocht, en weet al dat het problematisch zal worden alle afleveringen te kijken voordat seizoen 2 uit komt. Op deze manier loop ik steed verder achter, en staat er steeds meer wat ik nog moet zien.

Maar hoe definieer je of iets een hobby of een verslaving is? Volgens mij is het niet meer kunnen stoppen met iets een definietie van verslaving.
Dus als je in de buurt van een winkel komt waar ze DVD's verkopen, dat je dan met minstens 1 weer naar buiten komt.

Jaco

Jiri

#11
Ja natuurlijk herken ik dit.
Je zou toch wel kunnen zeggen dat ik periodes heb dat het kopen van DVD's echt als verslavend werkt bij mij.
Dan bekruipt me het gevoel om weer een paar van die schijfjes te kopen. En dan koop ik er gerust ook 10 in één keer.
Het vervelende is dat ik vrijwel direct na het kopen ervan een enorm schuldgevoel heb, dat ik weer voor €300,- aan DVD's heb gekocht.
Ik probeer het dan voor mezelf goed te praten met de volgende argumenten.
Ik rook niet
Koop nooit boeken of tijdschriften of CD's
Ga nooit op vakantie
Ik werk 7 dagen in de week, dus mag  het?
Ik ga nooit of zelden uit
Ga nooit of zelden naar de bios, koop de dvd liever en trek dan  € 8,- af van de prijs van de dvd die ik anders aan de bios was kwijt geweest.
etc. etc.
Maar en echt geruststellend idee geeft me dit niet.

Gelukkig heb ik ook periodes dat ik minder de behoefte heb om DVD's te kopen. Dan koop ik er hooguit 3 in de maand.
Inmiddels bestaat mijn verzameling uit ongeveer 500 DVD's
Als ik na ga denken wat voor een enorm kapitaal daar staat, schrik ik toch altijd weer een beetje. Grabbelen in een bak met sales DVD's doe ik nooit. Ik koop DVD's altijd als ze net uit zijn voor de hoogte prijs. >:(

Het jammere is dat ik er andere dingen er dus  voor moet laten. Als je weet dat ik al zo'n €14.000, - aan DVD's heb staan, weet je dus dat ik de speakers die ik al zo lang graag wil hebben er op deze manier nooit komen. :( :-/ :'(
Maar ja, wat moet een junkie anders.

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

J.A.F._Doorhof

#12
Ach,

Als je geen DVD's hebt, wat heb je dan aan nieuwe speakers  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jiri

#13
He Frank,

Daar heb je natuurlijk absoluut gelijk in.
Maar ik moet wel gaan minderen met mijn DVD aankopen. De €uro's groeien niet aan de bomen en ik wil toch nu echt ook wel de overstap naar High End HT gaan maken.

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

ivonne

#14
Fascinerend heren fascinerend.
En jullie zijn het allemaal zo lekker met elkaar eens. Mag ik als vrouw ook mijn idee geven...?

Ooit kocht ik heel veel boeken, maar ik kwam erachter dat ik, ook de goede boeken, nooit 2 x las, dus waarom moest ik ze zo nodig hebben?

het voordeel van niet 2 x hetzelfde boek/DVD lezen en/of aanschaffen:
Je hebt tijd om een goed educatief of interessant programma op TV te zien
je hebt tijd voor je vrienden
je houdt geldt over om uit te gaan (en echt, de bioscoop moeten jullie eens gaan proberen, bijzonders sfeertje wel)
Je hebt tijd voor een behoorlijk gesprek
Je hebt tijd om zelf eens een film te maken (dat doe ik o.a. in mijn vrije tijd) waarmee je je creativiteit prikkelt
Je hebt tijd om te sporten
Je hebt tijd en geld om met je kid's leuke dingen te gaan doen
je hoeft niet altijd je verslaving goed te praten

en echt, in het echte leven, er gaat een wereld voor jullie open jongens, gewoon een keer proberen, maandje niet...want jullie zitten toch niet echt iedere avond naar een " oude" film te kijken die je al 3 x hebt gezien ????

Sterkte allemaal!
Ivonne

J.A.F._Doorhof

#15
Hi,

Ivonne alle meningen zijn MEER dan welkom en aangezien vrouwen al niet in de meerderheid zijn des te meer.

Maar ter verdediging.

De Bioscoop komt in geen velden of wegen in de buurt van wat sommige van ons thuis hebben staan, ik nodig je dan ook graag een keer uit voor een ervaring in onze Home Cinema's (met echte popcorn).

Natuurlijk zitten we (tenminste ik niet) altijd maar binnen, ik ben zelf zeer actief en kom regelmatig in de zomer buiten voor tennis, of gewoon toerritjes in mijn oldtimer (andere hobby van mij een Pontiac Firebird uit 1970).

Ook de kids (in mij geval kid) worden niet vergeten.

Je moet dus niet denken dat wij een stel stoffige holbewoners zijn die alleen maar in het donker naar een bewegend plaatje zitten te kijken  ;D ;D ;D ;D.

Maar op zijn tijd is het gewoon zeer lekker.
En als ik gemiddeld 3 films in de week kijk dan is dit wel een redelijk gemiddelde. Tevens kijken veel van ons (waaronder ik) TOTAAL geen TV meer. En dat scheelt ENORM in de tijd die je kan besteden aan andere dingen.

Stappen en zo dat heeft me nooit zo bezig gehouden, zoals ik al eerder aangaf een etentje met vrienden is veel leuker.

Dus ik hoop dat het allemaal nog wel meevalt met ons "mannen"  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

#16
Hoi Ivonne,

Ik vind dat je een weinig flatterende persiflage neerzet van ons.  De mensen die hier actief zijn of misschien alleen maar meelezen, hebben een ding gemeenschappelijk: een grote passie voor het fenomeen film, dan wel DVD of HT. En waarschijnlijk voor alle drie. Het hebben van een grote passie, maakt je echter nog geen geisoleerd wezen die niet deelneemt aan de "echte wereld" zoals jij dat noemt. In tegendeel zou ik zeggen, maar dat wordt een lange discussie  :)

Ik zie trouwens aan je emaildres dat je werkzaam (?) bent bij de omroepstichting waar ik al jaren lang abonnee van ben. Wat dacht je ervan ons eens uit onze onechte wereld te halen en een rondleiding bij de VPRO te verzorgen :D

Groeten,

Ruud


ivonne

#17
Tja, Betrapt, Ik leef ook wel een beetje van die TV die jullie naar de kelder hebben verbannen, dat ik ook wel weer zo... :o
Groet, Ivonne


MrPink

#18
Vrouw Ivonne,

Het één sluit het ander niet uit ;)

Groetjes,
Oscar

searcher

;D Ivonne,

Ik ga niet mijn hobby verdedigen maar ik heb meer moeite hoe jij het e.a. ziet.
Je zet het echte leven neer zoals jij het ziet,maar of dat ook zo is ?
Vergis je niet als je zelf een film maakt dan zul je moeten weten dat hier enorm veel tijd in gaat zitten waardoor je andere zaken zoals jij beschrijft niet kunt doen.
Je staat dus voor keuzes die je zal moeten maken m.b.t je tijdsindeling.
Een hobby kan onbegrijpbaar zijn voor een ander anders zijn we met z'n allen film aan het maken of dan gaan we met z'n allen in een oldtimer rijden ;)

Ik kijk graag voetbalwedstrijden en ik ben ook nog eens leider/trainer van een pupillen elftal en aangezien deze om 8:30 spelen heb ik weer wat tijd over.
Mijn vrouw en ik kijken graag een film en dan gebeurt dat thuis maar dan wel op de hier beschreven hobby.
Het accent komt dan nog vaak op concert dvd's te liggen.
Heerlijk nagenieten van een concert waar je destijds bent geweest.

Ik ben van mening dat je je beeld van ons zal moeten aanpassen/bijstellen in HT termen en misschien wel eens tot de conclusie kan komen dat wij toch wel in jouw echte wereld passen.
Overigens vind ik het hartstikke goed dat je het post en vraagt.
a.s zaterdag voetbal ik thuis kom gerust kijken en schiet een fimpje dat vinden die kleintjes grandioos als ze dat op VPRO terug zien. ::) ::).

                                               m.v.g Searcher



cinepaulis

#20
Quote...het voordeel van niet 2 x hetzelfde boek/DVD lezen en/of aanschaffen:
Je hebt tijd om een goed educatief of interessant programma op TV te zien
Doe ik soms ook wel eens. Met name Noorderlicht (jaja VPRO) en Het Uur van De Wolf vind ik niet slecht.
Quoteje hebt tijd voor je vrienden
Heb ik altijd tijd voor.
Quoteje houdt geldt over om uit te gaan (en echt, de bioscoop moeten jullie eens gaan proberen, bijzonders sfeertje wel)
Ik ga elke week naar de bios en ruim van te voren altijd naar het cafe om gezellig met vrienden bij te praten.
QuoteJe hebt tijd voor een behoorlijk gesprek
Heb (of maak) ik ook altijd tijd voor.
QuoteJe hebt tijd om zelf eens een film te maken (dat doe ik o.a. in mijn vrije tijd) waarmee je je creativiteit prikkelt
Cool! Ik zit ook wel vaker te denken om samen met wat vrienden eens iets leuks/moois te maken. Valt alleen niet mee. Maar is wel leuk!
QuoteJe hebt tijd om te sporten
Ik ga elke week Fitnessen  :P Echt waar!
QuoteJe hebt tijd en geld om met je kid's leuke dingen te gaan doen
Ik heb geen kids.
Quoteje hoeft niet altijd je verslaving goed te praten
Oops! Wat heb ik nu net gedaan ?  ;D

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

searcher

#21
mmm je bent me voor Paulis geen idee hoe je zo moet quoten?

Bel Bus,Panorama,VPRO,worden we bekend ;) ;D.

                                      m.v.g Searcher



cinepaulis

#22
searcher,

Quoten kun je door begin en eind tags te gebruiken in je post: [ quote ] als begin en [ /quote ] als eind tag.

Zonder spaties wel te verstaan.
groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

ivonne

#23
Ik geef me gewonnen, ik had gewoon een verkeerd beeld.
Jullie hebben rijen vrienden en maken daar veel tijd voor, sporten, zijn voorbeeldige echtgenoten ...
Uittip:

Morgen draait in De Bilt het VAVAC-festival voor amateurfilmers, voor meer info:
http://www1.tip.nl/~t913184/homepage/vavac.html

Want ja, ik heb dus ook een verslaving..., en doe mee aan dit festival, en even voor alle duidelijkheid, niet alle medewerkers van een omroep lopen met camera's te zeulen, ja, ik toevallig, in mijn vrije tijd!!
Groet, Ivonne
Ps. Niet komen? Duim dan morgenmiddag maar voor me!

J.A.F._Doorhof

#24
Zelf een film maken ?

Altijd al een droom geweest.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"