constructie-advies gevraagd

Started by aMUSEd, December 24, 2008, 09:22:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

aMUSEd

In onze nieuwe woonkamer (moet nog opgeleverd worden) hebben we niet de mogelijkheid om de tv aan een muur te hangen.
Het idee is om een Besta ikeakast met de zijkant tegen een muur te plaatsen en de achterkant te gebruiken als wand om de tv aan op te hangen.
Omdat de tv (pioneer lx5090) 34 kg weegt is het natuurlijk belangrijk dat de constructie de tv kan dragen. Om de tv op te hangen gebruik ik de originele pioneer ophangbeugel. Om te voorkomen dat de kast kan omvallen doordat de ikeakast te licht is komt er een kast tegen de achterkant van de ikeakast.

Ik zou graag willen weten welk materiaal jullie zouden gebruiken om de tv aan op te hangen (de plaat waar de tv aan opgehangen moet worden is 1.20m x 1.28m). Andere opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom  :)
De situatie ziet er in m'n hoofd zo uit (onder het zwevende deel van de kleine kast komt nog een poot):

Wijx wondere wereld

plaat mdf om de tv tegenaan te bouten (niet schroeven). Die plaat goed tegen de kast schroeven etc met beugeltjes en de kast met beugels aan de muur verankeren.

Ik zou overigens eerder een stevige kast kopen dan een klein kastje ervoor zetten voor de stevigheid
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

aMUSEd

Quote from: Wijx wondere wereld on December 28, 2008, 13:15:41
plaat mdf om de tv tegenaan te bouten (niet schroeven). Die plaat goed tegen de kast schroeven etc met beugeltjes en de kast met beugels aan de muur verankeren.

Ik zou overigens eerder een stevige kast kopen dan een klein kastje ervoor zetten voor de stevigheid
Een plaat MDF tegen de achterkant schoeven lijkt me ook een goed plan. Ook het verankeren geeft extra stabiliteit.
Wat bedoel je precies met "Die plaat goed tegen de kast schroeven etc met beugeltjes"?

Het kleine kastje hebben we al en onder de tv is helaas niet veel ruimte voor een grotere kast.

Wijx wondere wereld

Ik weet niet wat de kwaliteit is van de Ikeakast, maar meestal is de achterkant zo'n slappe dunne plaat. Ipv daarvan komt de MDF plaat. Vaak zijn de wanden van spaanplaat. Als je daar een schroef indraait (in de lengterichting) valt die na belasting er zo weer uit. Daarom mogelijk extra verstevigen met beugeltjes
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

aMUSEd

Quote from: Wijx wondere wereld on December 28, 2008, 17:17:37
Vaak zijn de wanden van spaanplaat. Als je daar een schroef indraait (in de lengterichting) valt die na belasting er zo weer uit. Daarom mogelijk extra verstevigen met beugeltjes
Dat is een goede tip. Maar wat moet ik me voorstellen bij die beugels? Zijn dat een soort bussen met schroefdraad?

Sol

Quote from: aMUSEd on December 28, 2008, 19:21:53
Dat is een goede tip. Maar wat moet ik me voorstellen bij die beugels? Zijn dat een soort bussen met schroefdraad?

Ik neem aan dat-ie gewoon haakse profieltjes bedoelt. Met 2 gaten voor schroefjes voor in de MDF plaat en 2 voor in de kast ( haaks erop dus ).
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

Wijx wondere wereld

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

aMUSEd

Quote from: Sol on December 28, 2008, 19:28:24
Ik neem aan dat-ie gewoon haakse profieltjes bedoelt. Met 2 gaten voor schroefjes voor in de MDF plaat en 2 voor in de kast ( haaks erop dus ).
Aha, ja dat is een veel betere verbinding inderdaad.
Schroef je dan de schroeven door de beugel de achterkant van de plaat in?
Zo ja, enig idee hoe lang de schroeven moeten zijn?
(ik ben natuurlijk van plan om veel beugels te gebruiken voor het deel dat de TV moet houden)

MovieMax

Een simpele oplossing: Koop een brede vurenhouten balk. Iets van 10-12 cm breed.  Koop een stel dikke houtdraad bouten, metaal ringen en dito muurpluggen (Fischer). Laat die balk onder een hoek van 45 graden doormidden zagen.

De bedoeling is dat één helft tegen de muur wordt geschroefd moet de opstaande rand naar buiten (en naar boven natuurlijk). De andere kant wordt aan de plaat vastgezet met bouten. Dit keer met de opstaande rand
naar beneden en ook weer naar buiten. Als je het goed hebt gedaan valt de balk aan de plaat in de groef van de balk die aan de muur zit.  Je kunt dan de plaat weer gemakkelijk loshalen en ook nog wat horizontaal schuiven.

Vergeet niet de bouten te voorzien van verzinkgaten. De verzinkgaten moeten diep genoeg zijn om de kop van de bout niet uit te laten steken. De diameter moet groot genoeg zijn om de dopsleutel waarmee je de bout
gaat aandraaien te omvatten.

Om de plaat recht tegen de muur aan te krijgen, schroef een paar stukjes balk bij het ondereinde van de plaat tegen de muur aan om de plaat van de wand te houden. De constuctie is dan goed in evenwicht.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

Sol

Quote from: aMUSEd on December 28, 2008, 20:39:10
Aha, ja dat is een veel betere verbinding inderdaad.
Schroef je dan de schroeven door de beugel de achterkant van de plaat in?
Zo ja, enig idee hoe lang de schroeven moeten zijn?
(ik ben natuurlijk van plan om veel beugels te gebruiken voor het deel dat de TV moet houden)

De schroeven moeten natuurlijk altijd minstens een paar mm korter blijven dan de MDF plaat incl. profiel ( anders krijg je van die lelijke bobbels in je plaat ).
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

Sol

Quote from: MovieMax on December 28, 2008, 21:03:08
Een simpele oplossing: Koop een brede vurenhouten balk. Iets van 10-12 cm breed.  Koop een stel dikke houtdraad bouten, metaal ringen en dito muurpluggen (Fischer). Laat die balk onder een hoek van 45 graden doormidden zagen.

De bedoeling is dat één helft tegen de muur wordt geschroefd moet de opstaande rand naar buiten (en naar boven natuurlijk). De andere kant wordt aan de plaat vastgezet met bouten. Dit keer met de opstaande rand
naar beneden en ook weer naar buiten. Als je het goed hebt gedaan valt de balk aan de plaat in de groef van de balk die aan de muur zit.  Je kunt dan de plaat weer gemakkelijk loshalen en ook nog wat horizontaal schuiven.

Vergeet niet de bouten te voorzien van verzinkgaten. De verzinkgaten moeten diep genoeg zijn om de kop van de bout niet uit te laten steken. De diameter moet groot genoeg zijn om de dopsleutel waarmee je de bout
gaat aandraaien te omvatten.

Om de plaat recht tegen de muur aan te krijgen, schroef een paar stukjes balk bij het ondereinde van de plaat tegen de muur aan om de plaat van de wand te houden. De constuctie is dan goed in evenwicht.

Blijf je dan niet het probleem houden dat de muur alsnog dragend moet zijn?
Als het namelijk een gipswandje oid betreft, kun je dit al gauw vergeten.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

aMUSEd

Quote from: Sol on December 28, 2008, 21:09:37
De schroeven moeten natuurlijk altijd minstens een paar mm korter blijven dan de MDF plaat incl. profiel ( anders krijg je van die lelijke bobbels in je plaat ).
Ja precies.. hier ben ik wel happy mee.
Welke dikte zou jij voor de MDFplaat kiezen?

Quote from: MovieMax on December 28, 2008, 21:03:08
Een simpele oplossing: ...
Ik begrijp het niet.. kan je toelichten?

Sol

Quote from: aMUSEd on December 28, 2008, 21:15:41
Ja precies.. hier ben ik wel happy mee.
Welke dikte zou jij voor de MDFplaat kiezen?

Denk dat 20 à 22 mm wel een mooie dikte zal zijn.
En dan zoals je zelf al aangaf gewoon lekker veel verbindingen maken, en met de dikst mogelijke schroefjes.


Optie 2 is natuurlijk zelf een ombouw maken met daarin een raster, alles van balken.
De ophangpunten van de TV kun je dan vantevoren al doorberekenen in het ontwerp van je raster.

Het houten profiel klem je als geheel tussen je vloer en plafond ( niet vergeten de balken onderling ook goed te verbinden ), plus natuurlijk bevestiging aan je huidige muur ( weet niet wat voor muur het is? ). Indien je het wenst, kun je de onderste en bovenste balk natuurlijk ook vastschroeven of -bouten in je vloer en plafond.
Zodra het profiel goed vast zit, kun je hier bijvoorbeeld gipsplaten tegenaan schroeven ter afwerking.
De bevestigingspunten van je beugel heb je onthouden ( dus de balken die je hiervoor in je raster hebt gemaakt ), dus nu kun je je beugel gewoon bevestigen d.m.v. houtdraadbouten. Wel zorgen dat de balken waar je ze in draait en natuurlijk de bouten zelf lekker dik zijn, hier komt je TV immers aan te hangen.

Lijkt me al met al toch wel een iets meer solide oplossing dan kast + MDF plaat.

Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

aMUSEd

Quote from: Sol on December 28, 2008, 22:38:30
Lijkt me al met al toch wel een iets meer solide oplossing dan kast + MDF plaat.
Ja, dat denk ik ook. Maar het heeft ook concequenties voor de ruimte.
Zo wil ik de ruimte boven de kast (kast is 128cm hoog dus tussen de kast en het plafond zit nog eens dezelfde ruimte) vrijhouden voor een ruimtelijk effect. Ik denk dat de MDFplaat-optie ook zal werken. Zeker omdat er ook nog eens een kast tegen de plaat komt te staan.

De muur waar de kast tegen staat is overigens een solide draagmuur (beton).

PaulSQ

gewoon de tv op de kast zetten is zeker geen optie?

of begrijp ik het helemaal verkeerd; misschien verduidelijkt een plaatje van de kast die je bedoelt het een beetje...
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Sol

Het blijft natuurlijk jouw visie. ;)

Ik zeg ook niet dat de oplossing met kasten niet stevig zal zijn, maar zelf zal ik er eerst goed over nadenken.
Dat zul je ook ongetwijfeld gedaan hebben, maar ik weet natuurlijk niet tot in detail wat je van plan bent. ;)

Je zal er denk ik ook wel verstandig aan doen de kast aan de muur te verankeren, om eventueel omkieperen te voorkomen.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

BuSpu

Als je de MDF plaat helemaal tot op de grond laat doorlopen heb je de verticale belasting al opgelost. Dat is stevig genoeg. Blijft alleen de horizontale over. Persoonlijk zou ik niet voor MDF gaan maar Multiplex. Veel steviger en niet zo buigslap maar als je toch voor MDF kiest en je gaat dik genoeg zal het ook wel lukken.

aMUSEd

Quote from: PaulSQ on December 28, 2008, 23:10:36
gewoon de tv op de kast zetten is zeker geen optie?

of begrijp ik het helemaal verkeerd; misschien verduidelijkt een plaatje van de kast die je bedoelt het een beetje...
De kast staat op het plaatje in de openingspost. Op zich op een standaard neerzetten wel een optie maar het heeft niet de voorkeur.

aMUSEd

Quote from: Sol on December 28, 2008, 23:13:11
Je zal er denk ik ook wel verstandig aan doen de kast aan de muur te verankeren, om eventueel omkieperen te voorkomen.
Zal ik zeker doen.

aMUSEd

Quote from: BuSpu on December 29, 2008, 21:51:52
Als je de MDF plaat helemaal tot op de grond laat doorlopen heb je de verticale belasting al opgelost. Dat is stevig genoeg. Blijft alleen de horizontale over. Persoonlijk zou ik niet voor MDF gaan maar Multiplex. Veel steviger en niet zo buigslap maar als je toch voor MDF kiest en je gaat dik genoeg zal het ook wel lukken.
Ja precies. En die horizontale belasting is erg klein. Het tegengewicht van de ikeakast en de kleine kast onder de tv moeten die kracht makkelijk kunnen opheffen.
Op zich is multiplex natuurlijk ook goed.. MDF is vrij zwaar.

Sol

Wordt wel een leuk klusje. ;)

Dat kastje dat je ervoor wil gaan maken, is dat DIY of gewoon uit de winkel?
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

aMUSEd

Quote from: Sol on December 30, 2008, 11:55:58
Wordt wel een leuk klusje. ;)

Dat kastje dat je ervoor wil gaan maken, is dat DIY of gewoon uit de winkel?
Ik heb er wel zin an  :)

Dat kastje komt gewoon uit de winkel. Ik heb helaas niet de apparatuur om zo'n kast zelf te kunnen maken.
Daarbij is de kast niet vreselijk duur en ik gun de ontwerpers ook wel wat op hun boterham  ;)

Sol

Quote from: aMUSEd on December 30, 2008, 12:55:35
Ik heb er wel zin an  :)

Dat kastje komt gewoon uit de winkel. Ik heb helaas niet de apparatuur om zo'n kast zelf te kunnen maken.
Daarbij is de kast niet vreselijk duur en ik gun de ontwerpers ook wel wat op hun boterham  ;)

Oh, dat bespaart al flink wat tijd! Maar platen kun je bij de bouwmarkt gewoon op verstek laten zagen, voor de rest heb je niet zo bijzonder veel gereedschap nodig toch? ;)
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

aMUSEd

Quote from: Sol on December 30, 2008, 13:11:41
Maar platen kun je bij de bouwmarkt gewoon op verstek laten zagen, voor de rest heb je niet zo bijzonder veel gereedschap nodig toch? ;)
Ja klopt. maar dat vergt toch best veel tijd (en dat heb ik niet aangezien de verbouwingen hoogstwaarschijnlijk gelijkvallen met de geboorte van onze tweeling  :-X)

Sol

Quote from: aMUSEd on December 30, 2008, 16:18:53
met de geboorte van onze tweeling  :-X)

Alvast gefeliciteerd! ;)

En ik ben blij dat er naast al die sneue berichten op het forum de laatste tijd, eindelijk ook mooi nieuws te lezen is ;D
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.