Bolvorm voor subwoofer

Started by beerten, December 21, 2008, 16:32:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mr TC

#75
Quote from: keyser on December 28, 2008, 18:47:02
De resulterende kracht is juist nul. Meer druk in de kast krijg je niet, want de druk is afhankelijk van de luchtverplaatsing en die wordt voor een gegeven geluidssterkte niet groter als je meer woofers toepast. Over het buigen van wanden hoeven we het niet meer te hebben, want daar komen we niet uit ;) .

Aha, je gaat dus uit van een gesloten kast, ik zat aan een dipole systeem te denken.

Dan heb je wat de krachten betreft gelijk, maar twee drivers die tegen elkaar in staan te pompen lijkt mij een vrij kansloos systeem.

Hoe dan ook, beerten gaat een gesloten bol bouwen(ik hoop met 1 driver), meer op muziek gericht.
En ik een BR-bol voor muziek en film.
En ook al krijgen we de onderbouwing niet sluitend, het lijkt mij in ieder geval interessant om te kijken hoe deze bollen tot stand komen.
Diversiteit op het forum, en altijd leerzaam voor bv projecten waarbij de afstraling en staande golven een grotere rol speelt.
De constructie die beerten gaat bouwen om tot een bol te komen is innovatie, en daardoor interessant om te volgen of dit lukt.

Verandering leidt niet altijd tot verbetering, maar verhoogt wel de kans tot verbetering!  :)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Martijn M

Bij de PV1 die je aanhaalde laten ze de twee woofers ook 'tegen elkaar inpompen'. Wat is er mis mee? Ik zie niet in waarom een dergelijke constructie kansloos zou zijn.

Wat betreft het afstraalgedrag, maakt het niet uit of de subwoofer rond is, een piramidevorm heeft of een kubus is. De golflengtes bij subbasfrequenties zijn vele malen groter dan de kastafmetingen, waardoor het sublaag rondstraalt. Het afstraalgedrag, voor zover je daar van kunt spreken, wordt bepaald door de ruimte en de plaats van de subwoofer hier in.

Natuurlijk ga ik dit project wel volgen, want ik ben heel benieuwd naar hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.
Dutch & Dutch

beerten

Quote from: mr TC on December 29, 2008, 11:59:41
...(ik hoop met 1 driver)...

Dat is wel het idee. Laten we het niet moeilijker of duurder maken dan noodzakelijk.

mr TC

Quote from: keyser on December 29, 2008, 12:29:24
Bij de PV1 die je aanhaalde laten ze de twee woofers ook 'tegen elkaar inpompen'. Wat is er mis mee? Ik zie niet in waarom een dergelijke constructie kansloos zou zijn.

Wat betreft het afstraalgedrag, maakt het niet uit of de subwoofer rond is, een piramidevorm heeft of een kubus is. De golflengtes bij subbasfrequenties zijn vele malen groter dan de kastafmetingen, waardoor het sublaag rondstraalt. Het afstraalgedrag, voor zover je daar van kunt spreken, wordt bepaald door de ruimte en de plaats van de subwoofer hier in.

Natuurlijk ga ik dit project wel volgen, want ik ben heel benieuwd naar hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.

Ik de PV1 aangehaald i.v.m. zijn bol constructie.

En bij een systeem als dit verlies je snelheid en definitie, omdat de drivers elkaar hinderen.
En bij grotere vermogens zullen de drivers elkaar dusdanig hinderen waardoor de toegevoegde energie niet volledig in beweging omgezet kan worden, met als gevolg, extra warmte ontwikkeling in spoel.

Wat afstraling en golflengtes betreft, had ik het over ANDERE projecten, dus niet per definitie subwoofers!!!
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Martijn M

Als je twee woofers in één behuizing stopt, moet het kastvolume natuurlijk wel dubbel zo groot worden. Dan heb je weer dezelfde Q als met één woofer en gedraagt de woofer zich dus weer alsof hij in z'n eentje in een kast zit. Als je bang bent voor mogelijke spreiding in de specificaties tussen de woofers zou je een tussenschot kunnen plaatsen waardoor de drivers niet met elkaar in contact komen.

Je presenteert je uitspraken steeds al feiten, maar op mij komt een aantal uitspraken over als zijnde slechts gebaseerd op gevoel.
"En bij een systeem als dit verlies je snelheid en definitie, omdat de drivers elkaar hinderen." Intuïtief gezien lijkt dit misschien juist, maar er zijn geen feiten waarop je dit baseert. Ik kan geen enkel argument bedenken, behalve dus als er bij de productie ruime toleranties worden gehanteerd.
"En bij grotere vermogens zullen de drivers elkaar dusdanig hinderen waardoor de toegevoegde energie niet volledig in beweging omgezet kan worden, met als gevolg, extra warmte ontwikkeling in spoel." Het plaatsen van een extra identieke woofer in een kast van gegeven afmetingen is vergelijkbaar met het halveren van het kastvolume voor die ene enkele woofer. De Q zal stijgen en bij diepe bas is dan inderdaad meer vermogen nodig voor een zelfde geluidsniveau. Zoals gezegd, is dat echter prima te ondervangen door het kastvolume te verdubbelen. De snelheid, definitie en efficiënie zullen er dus niet onder hoeven lijden.
Dutch & Dutch

mr TC

Gezien het opengewerkte model van de PV1 en het verhaal erbij geloof ik niet dat hier spraken is van dubbele inhoud.

Het is mij niet gelukt om de parameters van de driver van de PV1 te achterhalen, en uit te rekenen hoeveel liter hij nodig heeft.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Martijn M

De meeste commerciële subs zitten in een 'te kleine' behuizing. De response wordt dan actief gecorrigeerd. Ik vermoed dat hiervan ook bij de B&W sprake is.
Dutch & Dutch

mr TC

Quote from: keyser on December 29, 2008, 17:32:00
De meeste commerciële subs zitten in een 'te kleine' behuizing. De response wordt dan actief gecorrigeerd. Ik vermoed dat hiervan ook bij de B&W sprake is.

Met als gevolg een te hoge Q.
Je kan actief corrigeren wat je wil, maar daar wordt hij echt niet sneller van, vaak het tegenover gestelde.
En 2 driver in een kast stoppen die 2x zo groot is, met een schot er tussen heeft voor mij geen voordeel.

Dan bouw ik liever twee aparte kasten, en dat maakt dit systeem VOOR MIJ kansloos.

Maar dat uit hun experimenten is gebleken dat 1 driver in een bol goed functioneert, zij het alleen voor laagste frequentie, is voor mij het enige uit hun verhaal wat ik interessant vind.

Omdat de "laagste frequenties" precies het gebied is waar ik voor ga. ;)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

solitaire

Quote from: keyser on December 29, 2008, 17:32:00
De meeste commerciële subs zitten in een 'te kleine' behuizing. De response wordt dan actief gecorrigeerd. Ik vermoed dat hiervan ook bij de B&W sprake is.

Quote from: mr TC on December 29, 2008, 18:08:39
Met als gevolg een te hoge Q.
Je kan actief corrigeren wat je wil, maar daar wordt hij echt niet sneller van, vaak het tegenover gestelde.

ahh ... gelijkgestemden ... extra reden de bouw van de woofies op de voet te volgen ! O0



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

beerten

Heeft iemand suggesties voor een driver?

Ik zoek zoals gezegd een muziek-subwoofer. Geen film. Ultra-laag is dus niet noodzakelijk. Simpel, strak, geen gedreun of geboem. Liever ietsje minder laag qua frequentie dan vervorming door overbelasting/onvermogen van de driver.

Wellicht ervaring uit eigen bouwsel?

Interficior

De Dayton RSS Series? Voldoen in mijn ervaring precies aan hetgeen dat jij vraagt.
Take it or lease it

beerten

Thnx,

een vlugge blik: vermogen is OK, betaalbaar en zo te zien niet onaardig qua prestaties

solitaire

Je doel is me duidelijk: "ultra-laag is dus niet noodzakelijk. Simpel, strak, geen gedreun of geboem. Liever ietsje minder laag qua frequentie dan vervorming door overbelasting/onvermogen van de driver".

Hoe daar te komen, maw. de toe te passen afstemming, nog niet helemaal.

Mijn doel was vergelijkbaar met de jouwe. De driver die ik gebruik is de BMS 12N630, in een kast met Q=0.6 / Briggsfilter / baspoort @ 34 Hz. Deze woofer bestaat ook in een ferriet magneet uitvoering. Wellicht is een van deze twee voor jouw afstemming ook te overwegen. Zelf ben ik er erg tevreden mee.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

wimck55

Ook interessant! The death star subwoofer

http://www.objectreality.co.uk/DeathStarPlans/


beerten

Thnx. Ik was het ding al tegengekomen op een ander forum. De constructie is mij te ingewikkeld. Ik ga voorlopig nog even voor mijn wellicht minstens zo ingewikkelde bol-frees opstelling. Dat kan nog wel even duren alvorens dat gereed is. Helaas...

beerten

#90
De bollvormige sub/speakerbehuizing is niet uniek. Er zijn meerdere commerciele onterpen te vinden. at me op valt is dat deze behuizingen niet perfect bolvormig zijn. Het zijn ovaal-vormige behuizingen, met de speaker in het vlak met de grootste radius (de platte kant) Een beetje als de vorm van een mentos

Zou hier een reden voor zijn? Even afgezien an estetische aspecten.

mr TC

Quote from: beerten on January 12, 2009, 21:31:52
met de speaker in het vlak met de grootste radius (de platte kant) Een beetje als de vorm van een mentos

Zou hier een reden voor zijn? Even afgezien an estetische aspecten.

Door een platte kant te creëren, maakt je het een stuk makkelijker voor het plaatsen van de driver.
Een plat vlak kan ook gemaakt worden door de bol wat dikker te nemen.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'