Bolvorm voor subwoofer

Started by beerten, December 21, 2008, 16:32:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mr TC

Ik had de nieuwe sub al aangekondigd op mijn topic

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68057.600

hier vind je ook de driver en versterker, en het wordt een ported systeem.

Materiaal: verschillend
Dikte: 5cm
Inhoud: 113liter
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

beerten

#51
OK, rhnx, zal het eens doorlezen.

Een groot verschil met je caraudio subwoofer is massa. Zo'n houten bol komt ergens rond de 50 kilo uit. Voor zo'n 100 liter
En je topic doorlezen toont dat je niet van gepruts houdt....

astrobart

Quote from: beerten on December 24, 2008, 19:34:03
Zou het handigste zijn. Ware het niet dat je de bol al snel 60 cm in doorsnede is. Afhankelijk van driver/parameters etc.
En een bol draaien is ook niet makkelijk, zeker niet uit de losse hand. Dan zou je dus al ergens een CNC gestuurde draaibank moeten hebben welke asdiameters tot zeg 750mm kan verwerken. En iemand die je daarbij helpt. Met programmeren en draaien. Voor houten producten gelden extreem andere bewerkingssnelheden en gereedschappen dan voor ijzer/staal.

Dan komt nog eens dat dit wel erg simpel is. Het gaat mij persoonlijk meer om het bedenken/fabriceren van die bol dan om de uiteindelijke subwoofer...
zo hightec hoeft niet hoor.
Neem een ijzeren profiel (wel lekker stevig) met een draaipunt onder de as van het werkstuk. De lengtr van dit profiel moet de helft van de diameter van de bol hebben of groter.
dan haaks hierop weer een profiel die ook weer de helft van de doorsnede van de bol heeft.
Hier moet je beitel op.
(vroeger op de hts wel eens zo'n bankschroefje moeten maken met een kogelgewrichtje vandaar ;-)
Maar toen ging het om een bolletje van 5 cm of zo.

beerten

Quote from: astrobart on December 26, 2008, 19:48:21
zo hightec hoeft niet hoor.
Neem een ijzeren profiel (wel lekker stevig) met een draaipunt onder de as van het werkstuk. De lengtr van dit profiel moet de helft van de diameter van de bol hebben of groter.
dan haaks hierop weer een profiel die ook weer de helft van de doorsnede van de bol heeft.
Hier moet je beitel op.
(vroeger op de hts wel eens zo'n bankschroefje moeten maken met een kogelgewrichtje vandaar ;-)
Maar toen ging het om een bolletje van 5 cm of zo.
Beetje off-topic: HTS Enschede? Ik heb zo'n bankschroef eens gezien bij een vriend van me. Was gemaakt op de HTS te Enschede.

Overigens: ik doe mijn best me je hulpstuk voor te stellen. Ik zie het ff niet, komt nog wel.
Voor de binnen- en buitenkant?

astrobart

#54
haarlem

dit is zo'n ding voor hout.
Het draaipunt moet wel exact op de as van je werkstuk liggen natuurlijk

http://www.youtube.com/watch?v=gNCT7Yu-oRc

http://www.youtube.com/watch?v=f4pwUw0G3RQ

nu moet het idee duidelijk zijn denk ik :P

oud_account_1

Als je de luidspreker met de spider/magneet naar buiten monteert dan blijf je het meest trouw aan de bolvorm.
Visueel heb je er dan wel een uitdaging bij :ph34r: daar valt ook wel wat voor te verzinnen :D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

beerten

#56
Quote from: astrobart on December 27, 2008, 14:29:18
haarlem

dit is zo'n ding voor hout.
Het draaipunt moet wel exact op de as van je werkstuk liggen natuurlijk

http://www.youtube.com/watch?v=gNCT7Yu-oRc

http://www.youtube.com/watch?v=f4pwUw0G3RQ

nu moet het idee duidelijk zijn denk ik :P

Thnx. Inderdaad, dit kan ik volgen. Ik miste het woordje "draaibank"
Ik heb geen draaibank helaas, ik zal dus zelf een rotatie-as moeten maken. Aangezien hoge toerentallen bij 80cm doorsnede niet verstandig zijn en al helemaal niet op een zelfbouwconstructie, zat ik te denken aan een aangedreven gereedschap.

Hetzelfde pricipe als jij suggereert, paar kleine verschillen
- hoofdas komt verticaal
- beitel wordt vervangen door bovenfrees.
Voordeel van dit aangedreven gereedschap is dat de krachten op het werkstuk vrijwel nul zijn. En dat het toerental van de draaiende bol-in-wording erg klein kan blijven/moet worden.

Ik zit nog te kijken met de binnenzijde van de bol. Ik zat te denken om een soort van dubbele arm te gebruiken.
- Grijs het machineframe
- Rood de 2 rotatie-assen
- Groen: de bovenfrees

Eerste plaatje: de buitenzijde. De arm kan niet helemaal tot onderin komen. Daar blijft een stukje staan. Maar he, ergens moet de driver komen, dus dat maakt geen flikker uit.

Tweede plaatje: de frees is opgehangen aan 2 armen. Als die armen gaan draaien omschrijft de frees een keurige cirkel. De bol kan draaien, zo kan je dus een hol frezen. De twee assen worden verbonden middels een ketting zodat ze precies gelijk ronddraaien. Er komt nog meer bij kijken, maar dat laat ik achterwege. Die details krijg je ooit wel, als het ding draait en er een filmpje van is...

Bewerkingsvolgorde: cirkelvormige schijven zagen en verlijmen tot 2 halve bollen. Lijkt me duidelijk.
Een helft opspannen, de bovenste rand vlakfrezen. Staat niet op een plaatje. Aanlsuitend de holling uitfrezen. Daarna demonteren.
Tweede halve bol opspannen, bovenzijde vlak frezen en de binnenzijde uitfrezen.
2 centreerduvels aftekenen, en boren. Ook op de helft die reeds is gefreesd.

De 2 helften samenvoegen. De duvels cetreren de 2 helften. Daar de laatst gefreesde bol op de machine blijft zitten, blijft de opspannen zuiver gecentreerd.

Aanlsuitend het eerste plaatje: de buitenzijde frezen.

Op deze manier krijg je een perfect bolle buitenzijde en een perfect holle binnenzijde, netjes gecentreerd.

Moeilijkste wordt om de machine van goedkope onderdelen "voor weinig" te fabriceren. Allermoeilijkste is om de boel netjes uit te lijnen.  De draaipunten moeten allemaal in lijn liggen, in het hart van de bol etc. Maar als dat eenmaal zover is stelt het geen fuck voor.

Maar ja, voor het zover is. Ergens is het wel jammer om al die moeite te stoppen in één bol... Ik probeer de machine simpel instelbaar te maken. Zodat ik meerdere diameters kan frezen. Eens kijken wat de range zou moeten zijn. Van 25 tot 150 liter inhoud. Wanddikte zo'n 10cm. Waarom 10 cm? Voor de massa, gewicht.

De WAF? Die heeft me reeds jaren geleden al voor gek verklaard...

astrobart

pff ik ga volgen hoe dit gaat aflopen, ben benieuwd :colgate:

beerten


Rob G

#59
10 cm?
Dat wordt serieus een zware jongen, bij een doorsnede van 60 cm zit je al snel op 300 kg... Heb je die massa echt nodig, ondanks de zo gunstige vorm van de subwoofer?

QuoteAls je de luidspreker met de spider/magneet naar buiten monteert dan blijf je het meest trouw aan de bolvorm.
Dat is deels waar. Kwa inhoud klopt het, maar kwa stijfheid maakt het niet uit hoe de woofer wordt geplaatst.

beerten

Quote from: Rob G on December 28, 2008, 10:09:59
10 cm?
Dat wordt serieus een zware jongen, bij een doorsnede van 60 cm zit je al snel op 300 kg... Heb je die massa echt nodig, ondanks de zo gunstige vorm van de subwoofer?
Dat is deels waar. Kwa inhoud klopt het, maar kwa stijfheid maakt het niet uit hoe de woofer wordt geplaatst.

300kg?
Ik kom voor een bol van 40cm inwendig, 60 buitenmaat uit op 63.8kg
50/70: 91.3kg
60/80: 124kg

Dat valt dus allemaal wel mee.

Rob G

My bad, ik zat een factor 4 mis (toch nog wat te vroeg...)

Maar ook 90 kilo is nog aardig wat, heb je dat nu echt nodig, ondanks de gunstige vorm?

beerten

Quote from: Rob G on December 28, 2008, 12:08:11
My bad, ik zat een factor 4 mis (toch nog wat te vroeg...)

Maar ook 90 kilo is nog aardig wat, heb je dat nu echt nodig, ondanks de gunstige vorm?

Nodig, geen idee. Ik kan de wanddikte altijd kleiner maken. Komt de hanteerbaarheid van de subwoofer ook ten goede.

WMC

Quote from: beerten on December 28, 2008, 12:12:22
Nodig, geen idee. Ik kan de wanddikte altijd kleiner maken. Komt de hanteerbaarheid van de subwoofer ook ten goede.

De handelbaarheid lijkt me geen probleem, je rolt hem gewoon op zijn plaats  ;) :P.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

mr TC

Bij mijn sub was het verschil tussen 90kg en 220kg duidelijk hoorbaar.
Een sub van +200kg is niet echt handelbaar, maar ik zou hem in ieder geval zo zwaar mogelijk maken.
De sub van Kharma weegt ook 250kg

http://www.kharma.com/_datasheets/kds_exq_sb.pdf

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

sphere

Je sub vastzetten met keilbouten, hoeft hij ook niet zo achterlijk zwaar te zijn  O0
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

beerten

#66
De sub die ik uiteindelijk maak zal zeker zwaar zijn. Al was het maar omdat de ondergrond de meest verschrikkelijke vloer is die er bestaat: Een houten vloer meet een kruipruimte eronder. Van grofweg 4x4x0,5 meter.
De rest van de woonkamer is weer beton. Ik laat op 1 Januari die houten vloer verwijderen en volstorten. Iets met 2 loten en 2 keer 25.000.000 Euro....

En zoals Teun al aangeeft: hoe meer massa, hoe beter het klinkt.
Ik zit te denken aan een sub om in stereo meer toe te voegen. Dus geen subwoofer voor films, geen bassreflex om eens lekker van de bank te rammelen bij Jurasicpark of U571 (zoiets toch, met die Unterwasserboot)
Het idee nu is om een relatief kleine subwoofer te maken om het laag aan te vullen van mijn fronts. De fronts zijn niet eens zo gek slecht, maar hebben moeite met laag. En ja, muziek wordt pas leuk als je het voor vrouw en kind net te hard staat... Mijn fronts zijn 21/2 weg systeem. Die sub zal ook gebruikt worden in films, maar dat is bijzaak. Ik ga voor de muziekweergave. Bassdrums, basgitaar. Scheelt namelijk ook in de kosten. Want die 2 loten zullen als meest waarschijnlijke resultaat slechts de staatskas spekken, niet mijn bankrekening. Met junior nummer 2 op komst zal ik zuunig moeten zijn. Helaas....

Martijn_H

Quote from: beerten on December 28, 2008, 13:45:01
De sub die ik uiteindelijk maak zal zeker zwaar zijn. Al was het maar omdat de ondergrond de meest verschrikkelijke vloer is die er bestaat: Een houten vloer meet een kruipruimte eronder. Van grofweg 4x4x0,5 meter.
De rest van de woonkamer is weer beton. Ik laat op 1 Januari die houten vloer verwijderen en volstorten.

Als je aan de gang gaat met de vloer biedt dat mogelijkheden om de ultieme sub te maken. In de betonnenvloer in bijvoorbeeld elke hoek van de kamer! Hoe meer subs hoe beter de respons in een kamer en in de vloer verwerkt zie je er niks van.

solitaire

ipv. perfect rond kan je een bol uit facetten bouwen, op ieder facet een kleine woofer: bij een pulserende bol (diameter is van belang ivm. 'akoestisch kortsluiting') zijn krachten zijn beter over de hele bol verdeeld, tegenliggende woofers kunnen verbonden worden ikv. actie=reactie, vele kleine wooffertje laat eea. anders (beter ?) klinken dan een grote, ...

misschien is dit ook te bouwen op een ronde ipv. een facet-vorm ? ach, 't is maar een brainwave :crazy:

't zou er uit komen te zien als onderstaand (de foto's zijn een mid/hoog eenheid, geen subwoofer)



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Rob G

Waar zit de winst dan? Door de ronde vorm wordt de bol al stijf verondersteld, en treedt er een gelijkmatige drukverdedeling binnen de op, waardoor deze ook niet de neiging heeft om in zijn geheel te trillen. Dat zijn al punten die de geluidskwaliteit naar een hoog plan tillen, hoe past het gewicht hierin?
Een vergelijking met de black pearl (90 om 220 kg) gaat natuurlijk niet op gezien dit een vierkante sub is.

mr TC

Ongeacht vorm van de kast en gelijkmatige drukverdeling hou je altijd de mechanische krachten van de driver zelf over, en deze onderdruk je door het gewicht zo groot mogelijk te maken.

En buiten het krachten verhaal heeft iedere kast ook zijn eigen klank.
Mijn ervaring is hoe zwaarder hoe beter.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Martijn M

Bij een perfect symmetrische kast met aan twee zijden een woofer van hetzelfde soort heb je in theorie totaal geen beweging van de kast meer. Dan is een hoog gewicht helemaal niet meer nodig.
Dutch & Dutch

mr TC

Quote from: keyser on December 28, 2008, 18:03:14
Bij een perfect symmetrische kast met aan twee zijden een woofer van hetzelfde soort heb je in theorie totaal geen beweging van de kast meer. Dan is een hoog gewicht helemaal niet meer nodig.

Hierdoor hef je alleen het drukverschil op.
Maar de mechanische krachten worden verdubbeld. ;) ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Martijn M

De resulterende kracht is juist nul. Meer druk in de kast krijg je niet, want de druk is afhankelijk van de luchtverplaatsing en die wordt voor een gegeven geluidssterkte niet groter als je meer woofers toepast. Over het buigen van wanden hoeven we het niet meer te hebben, want daar komen we niet uit ;) .
Dutch & Dutch

beerten

De bol zelf is behoorlijk stijf. Vervorming door drukverschil is, mits een stevige bol, te verwaarlozen.
Gewicht is handig om de reactiekrachten van de driver op te vangen. Gaat de conus naar voren, dan gaat de behuizing naar achteren. Een massa is een van de manieren om dit te ondervangen.

Een andere mogelijkheid zou zijn om twee drivers te plaatsen, tegenover elkaar. De krachten van deze drivers heffen elkaar op. Het enige dat in theorie gebeurt is dat de bol inelkaar gedrukt wordt als de conussen naar buiten bewegen en uit elkaar getrokken wordt als de conussen naar binnen bewegen.

Als ik het linkje/de site bekijk die ik aangaf zie ik dat deze fabrikant twee kunststof bollen gebruikt met een zandvulling. Massa dus.

Wat nu wijsheid is? Proberen...

Eerst maar eens kijken naar een betaalbare set driver en versterker. Geen absoluut laag, onder de 40/50 Hz is niet belangrijk. Strakke , gecontroleerde weergave. Iets van een 10" driver met een krachtige versterkert.
En van daaruit gaan rekenen. Heb links en rechts wat verzoekjes/info aanvragen liggen bij levernaciers. Over driverkeuze/wensen/bolle behuizing. Ik ben benieuwd.