epoxyhars

Started by solitaire, December 31, 2008, 17:20:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

Heeft iemand ervaring met thuis werken met epoxyhars ? Thuis, als in 'een kamer met de ramen open' ...

De houtwerkplaats waar ik normaal klus wil niet dat ik bij hun ermee werk, aangezien ze niet de noodzakelijke luchtafzuiging hebben. De fabrikant van de epoxy geeft aan dat kleinere hoeveelheden, daar waar een hobby-DHZ gemiddeld mee werkt, best thuis in een goed geventileerde ruimte mag worden verwerkt ... Ze blijven ook bij dit stanpunt nadat besloten was welk type epoxy het best bij mijn toepassing past: een hoger aandeel verharder dan gemiddeld en met nog eens extra 'ontluchter'.

Thuis met epoxy werken: wel of niet doen ?



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

beerten

Ja, maar geen neukende weg in je woonkamer. Als je het in die schuur doet, ben je er slechts de tijd dat je kluist.
In je huis slaap je ook, je bent er veeeeel meer. Dus je ademt de lucht veel langer in. Als je het product ook nog eens in je huis laat uitharden vererger je het probleem alleen maar meer.

Heb je geen buitenplaats?

Denk aan je gezondheid. Chemische troep is de grootste rotzooi die er is. Schade wordt niet direct veroorzaakt. En ook niet door deze ene keer, al doe je het op je slaapkamer. Het gaat om het totaal in je hele leven. Alle kleine beetjes. De schade komt later en de oorzaak is niet duidelijk.
Een klein deel van de oorzaak heb je nu dus in je handen: epoxyhars. Doe het buiten, in de frisse lucht. Let wel op de verwerkingstemperatuur.

Anders gewoon even geduld, het weer wordt vanzelf beter.

Joeri

Quote from: beerten on December 31, 2008, 17:35:46
Ja, maar geen neukende weg in je woonkamer. Als je het in die schuur doet, ben je er slechts de tijd dat je kluist.
In je huis slaap je ook, je bent er veeeeel meer. Dus je ademt de lucht veel langer in. Als je het product ook nog eens in je huis laat uitharden vererger je het probleem alleen maar meer.

Heb je geen buitenplaats?

Denk aan je gezondheid. Chemische troep is de grootste rotzooi die er is. Schade wordt niet direct veroorzaakt. En ook niet door deze ene keer, al doe je het op je slaapkamer. Het gaat om het totaal in je hele leven. Alle kleine beetjes. De schade komt later en de oorzaak is niet duidelijk.
Een klein deel van de oorzaak heb je nu dus in je handen: epoxyhars. Doe het buiten, in de frisse lucht. Let wel op de verwerkingstemperatuur.

Anders gewoon even geduld, het weer wordt vanzelf beter.

:blink:

solitaire

Afgezien van woonruimte beschik ik alleen over een dakterras ... :unhappy:. Of op beter weer wachten idd., of toch maar een andere ruimte zien te vinden, als ik 't zo eens lees ...



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Henkjan_O

helemaal met Beerten eens....  niet in je woonruimtes EN gebruik de juiste adembescherming (met actief kool in t filter dus) tijdens het verwerken   
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

fgroen

Wel eens een blik epoxy hars open gehad? Niet te harden. Wil je echt niet in zitten.

Opmerkingen over cumulatieve schade door dit soort stoffen is inderdaad helemaal op zijn plaats.

Niet doen dus. Kun je beter in de zomer op je dakterras doen, en daar ook uit laten harden. En daarna de vliegen eruit schuren natuurlijk...  :hehe:
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

TheBaz

#6
Onder een  afzuigkap (1tje die naar buiten blaast) zou ik het ook wel aandurven.

maarruh, wat ga je eigenlijk doen met dat hars?
" I knew it... I'm surrounded by assholes!!"

solitaire

De luidsprekers die ik bouw hebben als een van de uitgangspunten een laag totaal gewicht. Hierdoor maak ik bv. gebruik van dunne kastwanden. Dit heeft veel voordelen maar ook een aantal nadelen. Natuurlijk probeer ik de voordelen optimaal te benutten, en de nadelen te beperken.

Tijdens het bouwen en beluisteren van de proefkasten voor het lage-tonen gedeelte werd duidelijk dat bij hoge geluidsvolumes (wat ik eigenlijk nooit doe, maar wat de speaker natuurlijk tot op zekere hoogte wel moet kunnen) de nadelen hoorbaar toenamen.

De oplossing is niet de kastwanden te verdikken, dat heeft namelijk IMO meer nadelen dan voordelen. De oplossing waarvoor ik gekozen heb in de wooferbehuizing, met de daar geldende lage aanstootfrequenties, is het toepassen van wat zo mooi TMD's heet (Tuned Mass Dampers), ofwel het gericht op de kastwand aanbrengen van een massa. Om de locatie gericht (klein oppervlak) te kunnen aanspreken heb ik voor epoxy hars gekozen. (de foto's die ik nog ga plaatsen hier, zullen eea. verder verduidelijken)

Kwa werkplek is er trouwens een oplossing: de werkplaats waar ik normaal werk heeft een riant grote garage met verwarming: hier kan ik met deuren/ramen voor frisse lucht zorgen en het toch warm houden 8). Het vrachtwagentje wat daar normaal staat mag een week langs de weg geparkeerd worden om zo ruimte voor mij te maken :thumbs-up:.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

kermy

QuoteKwa werkplek is er trouwens een oplossing: de werkplaats waar ik normaal werk heeft een riant grote garage met verwarming: hier kan ik met deuren/ramen voor frisse lucht zorgen en het toch warm houden Cool. Het vrachtwagentje wat daar normaal staat mag een week langs de weg geparkeerd worden om zo ruimte voor mij te maken thumbs-up.

Ik zou maar zuinig zijn op de mensen die je zo helpen in je klus woede.
Trouwens, je hebt leuke topics op het forum met interessante info.
Met vriendelijke groet,


Kermy

astrobart

#9
ach ik werk wel eens met 2 componenten hars en dat ruik je niet hoor??
Gewoon in de keuken.
Epoxy is miss. wel wat aggressiever :devil: maar wellicht is er een alternatief.
Kijk even op http://www.polyservice.nl/ daar hebben ze veel info en produkten voor de hobbyisten :ohmy:

dre73

polyservice heeft inderdaad mooie producten,maar misschien zijn de 2k pu lijmen van bison iets voor je ;)
deze kan ik ook wel voor je regelen in kleine hoeveelheden.
stuur maar een pm als je intresse hebt.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

De epoxy waar ik mee ga werken is van Breddermann; 'k heb het al in huis, incl. uitgebreide workflow omschrijving. En 't fijne van de werkplaats waar ik werk is de aanwezige begeleiding, dus alles bij alles verwacht ik dat het verwerken van het goedje wel goed zal lopen.

Dank voor de vriendelijke woorden kermy :inlove:
Vandaag of morgen komt er een item over m'n beslommeringen bij het fabriceren van kabels. Als je een luidspreker aan het bouwen bent (zoals ik momenteel) loop je al snel tegen het kiezen van de te gebruiken kabels aan. Die heb ik ook maar besloten zelf te maken ... maar daarover later meer.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

PaulSQ

Als je voor het eerst met dit soort spul gaat werken moét je eigenlijk gewoon eens bij polyservice langs gaan, kunnen / willen je enorm veel vertellen...
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

solitaire

#13
Bedankt voor de tip; heb iig. met belangstelling hun site doorgelezen. Ik kende de firma niet.

Op dit moment heb ik naar mijn gevoel voldoende aan de info van Breddermann, samen met de ervaren begeleiding van de werkplaats waar ik werk. Dat hoop ik dan toch ...



W.

PS
/ het wachten met het verwerken van de epoxy is op het hout (berken multi) waarop eea. moet worden aangebracht
// dre73, je posts nog eens lezende: kwa 2k pu lijm gebruik ik Bostik PU TACK, op aanraden van de Arnhemse Fijnhouthandel
Hinterm Horizont geht's weiter.

dre73

ik gebruik de bison 2k,deze vind ik erg goed.
goede vullende eigenschappen,blijft heel licht flexibel(polyservice wordt kogelhard!!!,heb ik ook jaren mee gewerkt)
goed schuurbaar,grondlak hecht er prima aan enz.
maar er zijn uiteraard nog vele andere merken die er niets voor onder zullen doen!
polyservice had toendertijd ook een vulmiddel in de vorm van hard plastic balletjes,misschien is dat wat om de boel te verstijven ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.