Yamaha RX-V430RDS Receiver vraagje

Started by focusR, December 20, 2008, 16:21:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

focusR

Na enige tijd ben ik toch een serieus blu-ray movie fanaatje aan het worden, en daarmee ook
mijn yamaha receiver, de rx-v430rds wat fijner gaan afstellen.
Nu moet ik zeggen dat ik (op één punt na) ondertussen dik tevreden ben met deze receiver,
in combinatie met een magnat 5.1 set.

Echter raak ik niet af van één 'effect' betreffende mijn rear spekers.
Geluiden, die door de rears worden weergegeven hebben een duidelijk galm/echo effect namelijk.
Het klinkt natuurlijk erg ruimtelijk, maar liever hoor ik gewoon een strak geluid, net als door de overige speakers!

Dit speelt af ongeacht welke input ik gebruik, en ongeacht ik DTS, Dolby, etc. preset selecteer.

Moeilijk te omschrijven, maar meer een wat holler klinkend geluid, met een korte echo daarbij.
Bij achtergrond muziek, bij effecten, bijvoorbeeld mensen praten op de achtergrond en goien een deur dicht, dan is dit niet strak maar
een galmend/echto geluidje, en bij de als voorbeeld genoemde deur hoor je die echt duidelijk hol 'digitaal'klinken gevolgd door een kleine echo.

Ik kan tot dusverre geen enkele instelling vinden om ook het geluid van de rears gewoon te krijgen net als de front en centre speaker.

Is dit een 'leuk' effectje wat standaard met deze receiver meekomt, of kan ik -hopelijk- ergens een instelling hiervoor vinden ergens op
de receiver?


when everything works like intended, there's nothing left to experiment with...

evenless

Ik heb zelf niet de RX-V430RDS, maar de DSP-A1. Die is al 8 jaartjes oud, maar was indertijd het topmodel van Yamaha, met dus erg veel features.

Ik weet niet zo direct waar het probleem in zou kunnen zitten, maar heb wel een suggestie. Op de DSP-A1 kun je ook de verschillende DSP-programma's aanpassen. Ik bedoel de vertragingen in milliseconden etc. Probeer hier eens wat mee te experimenteren of is dat met de RX-V430RDS niet mogelijk? Soms zijn andere instellingen gewenst al is het bijvoorbeeld maar om het verschil in lengte van de speaker bekabeling te compenseren. De lengte van de kabels naar de "rears" is nu meestal eenmaal lager dan die naar de "fronts" en "center".

Pak ook nog gewoon eventjes ouderwets de handleiding er bij.  ;) Dan kun je de meeste probleempjes we oplossen lijkt mij. 

Succes!  :xmas:
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

focusR

Ik meen dat ik de vertraging op deze receiver ook kan instellen inderdaad. Zal er in elk geval eens mee experimenteren!
Zou dit dat effect kunnen veroorzaken denk je?

Quote from: evenless on December 20, 2008, 16:31:10

Pak ook nog gewoon eventjes ouderwets de handleiding er bij.  ;) Dan kun je de meeste probleempjes we oplossen lijkt mij. 

Succes!  :xmas:

Die heb ik sinds ik zoek naar een oplossing standaard op de salontafel liggen  :hmmm: .Ik vraag zeker jullie advies, maar ben niet zo iemand die niet
eerst zelf gaat zoeken en 'een ander het voor me wil laten uitzoeken/oplossen vanwege gemakzucht  :angel:.
when everything works like intended, there's nothing left to experiment with...

evenless

Quote from: focusR on December 20, 2008, 16:36:10
Ik meen dat ik de vertraging op deze receiver ook kan instellen inderdaad. Zal er in elk geval eens mee experimenteren!
Zou dit dat effect kunnen veroorzaken denk je?

Sterker nog: ik denk dat (DSP) effecten zo'n beetje gebaseerd zijn op vertragingen. Hierdoor weet Yamaha ook al die verschillende akoestieken te bereiken die in de DSP effecten verwerkt zitten. Een merk als BOSE doet niet anders dan effect te weeg brengen door vertragingen te gebruiken. Vandaar dat je zelfs een soort van "surround-effect" kunt bereiken vanuit een enkele speaker. Een echte audiofiel zal dit echter bijna nooit waarderen en "gemaakt" vinden. Toch zou ik verwachten dat als je alle effecten en DSP-programma's uit zou zetten je een mooi strak geluid zou moeten hebben. Als dit niet zo is, dan weet ik ook iet waar dit precies aan ligt... Anybody else?  :whatsthat: 

Quote from: focusR on December 20, 2008, 16:36:10
Die heb ik sinds ik zoek naar een oplossing standaard op de salontafel liggen  :hmmm: .Ik vraag zeker jullie advies, maar ben niet zo iemand die niet
eerst zelf gaat zoeken en 'een ander het voor me wil laten uitzoeken/oplossen vanwege gemakzucht  :angel:.

PFFF, gelukkig maar, was ik even bang voor!  ;)

Wederom succes toegewenst!
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

squallgage

Ik heb de RX-v440 ,
en luister bijna altijd met Spectacle, met film dan.
maar spectacle heeft best veel galm bij bepaalde soorten films ,maar juist perfect als bij Star wars.
maar als ik silent hill kijk staat ie op adventure.

Maar het verschilt ook of je je speakers op Large , middle, of small. hebt staan.
je kan ook je DSP op effect afstellen , van -6 tot +3 . maar ook de MSec.

Maar de DSP's zijn niet zomaar een effect.
Zeker de Concert Hall niet, daar van zit accoustiek opgeslagen van verschillende Concerthalls van over de wereld.
Zo heb ik niet zo'n vette accoustiek als de DSP-AZ1 enz.
maar oef , met bepaalde stukke muziek klink dit echt geweldig, en zeker niet cheap all bij de Concerthal in mijn Creative XFI
Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !