Hellup. Zelfgemaakte sub, maar welke speakers voor mid en high?

Started by Bendrie, December 19, 2008, 15:31:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bendrie

Hoi allemaal,

De titel zegt het al een beetje. Ik heb een zelfgemaakte subwoofer die lekker knalt. Ik ben echt een diepe amateur op dit gebied, het is namelijk een subwooferkist uit een auto installatie. Een Pioneer 15" speaker, weet niet precies de specificaties. Deze is aangesloten op een simpel versterkertje die waarschijnlijk niet genoeg power heeft maar dat terzijde.
Nu heb ik daarnaast nog twee 'normale' boxen erbij aangesloten. Van dat goedkope spul van een hifi-setje. Maar die trekken het niet lekker en zijn volgens mij al half naar de kl*te.

Ik heb al gelezen dat jullie geen Bose fans zijn over het algemeen. Ik zat te denken om van die 'melkpakjes' erbij te halen. Maar dan mis ik de midtonen, of niet?
Het gaat om voornamelijk techno muziek, ik heb de hele zooi namelijk op mijn draaitafels aangesloten. En het staat in een kamertje van 12m2.

Hebben jullie een idee en/of advies voor mij?

Ik was van plan maximaal 100 euro uit te geven voor wat tweedehands van Marktplaats o.i.d.


Alvast bedankt.

gr TW

Interficior

Take it or lease it

Bendrie

In zijn geheel. Dus voor twee boxen.

Misschien wel belangrijk om even te melden. Aan de prijs ook al te zien (en de 'troep' die ik al heb) ben ik niet op zoek naar super high quality spul.

Gewoon twee boxen die ik wel lekker hard kan laten pompen. Het gaat in feite dus alleen om de mid en high tonen omdat die sub wel echt hard knalt.

Het moge duidelijk zijn dat ik dus vrijwel geen verstand heb van goede merken, kwaliteit enz.

Kunnen jullie mij een beetje de juiste richting op helpen?

Bijv. dit: http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/luidsprekers/215849097-magnat-luidsprekers.html
Is dit nou een beetje te doen, of is het gewoon pure bagger?

Bedankt.

Interficior

Uh, ja, zoiets zou ik doen. Anders zou ik iets met een SDS 6½" doen en een dayton tweeter.
Take it or lease it

Bendrie

Oke bedankt voor je advies! Ik ben blij dat er iemand reageert.
Ik ga zo snel mogelijk wat kopen.

Ff offtopic:
Hoe kan het dat je in de auto altijd van die idiote versterkers nodig hebt, en nu precies dezelfde subwoofer aan kan sluiten op een klein lullig hifi-torentje en ook hard knalt?

Marvin....

omdat je in de auto ook geen idoot grote versterkers nodig hebt, ook grote speakers zijn niet nodig... (in de auto)  ;D

Bendrie

Haha. Dan heb je dat thuis ook niet nodig?
Maar direct teruggaan naar de basisbehoeften?

Onne

't lijkt wel of je op zoek bent naar deze speakers, ,,  ;D

Klik deze link


Marvin....

nee, dat heb je thuis ook niet echt nodig..
30watt versterkertje met een gevoelige speaker eraan en je knalt het bloed uit je oren... ;)

wat niet weg neemt dat ik wel van een forse versterker hou hoor.
wat wel een probleem zou kunnen geven, maar daar heb je de gegevens van de sub en de versterker voor nodig,
is het impendatie verloop van de subwoofer..
als dit vaak onder de 4 ohm uitkomt kan het zijn dat je versterker zich langzaam de dood in werkt.
dit komt doordat het wattage verdubbeld (bijna) bij een halvering van de weerstand.
zo kan een versterker die gespecificeerd is als 50watt bij 8 ohm opeens 100 watt bij 4 ohm leveren.
opzich nog geen probleem voor de meeste versterkers.
maar ga je nu extreem hard spelen en die woofer dipt wel regelmatig naar de 2,3 ohm, dan moet die versterker opeens zo'n 180watt leveren.
zoveel stroom moet hij wel kunnen opwekken, anders kan je met de buren communiseren via rooksignalen...

Bendrie

Quote from: Onne on December 19, 2008, 18:23:13
't lijkt wel of je op zoek bent naar deze speakers, ,,  ;D

Klik deze link



Kan de link niet bekijken. Zit op het werk.

@ Marvin.....
Tot nu toe heb ik het altijd aangesloten gehad op het linkerkanaal van me HiFi-setje(echt zo'n klein 'torentje' met tape, cd tuner enz haha)
En meestal staat ie toch op 3/4 vol. Nooit problemen mee gehad. Op het rechterkanaal trouwens een tijdje twee boxen aangesloten  :laugh:

Het is trouwens een 12" Pioneer VCCS (van deze link gejat: http://teamloud.multiforum.nl/viewtopic.php?t=259&sid=d10b94a5e7463b5953d40ab1ea44a82a&mforum=teamloud

Specifications
* 600 Watts Max Music Power
* 300 Watts Nominal Power Handling
* Voice Coil Cooling System
* Frequency Response: 18-2,000Hz
* 4ohm Rated

Ik weet niet wat verder de specificaties van het hifi-setje zijn.




Marvin....

die blijft volgens mij wel lekker rond de 4 ohm zitten, -en zou zodoende niet voor al te veel problemen moeten zorgen.
verder technisch gedoe onthoud ik me van, het gaat bij mij namelijk ook niet veel verder dat een paar speakers aansluiten...  :notify:

Onne

Je hebt dus een soort hifi setje waar standaard speakers bij zaten ?
Voorbeeld:


Daar heb je op de uitgangen naar de speakers nu een subwoofer (4 ohm) op links en de 2 speakers (8 ohm) samen op rechts aangesloten ?

Dan zit je qua impedantie wellicht goed, gewoon 2* 4 ohm , het setje zal wat warm worden maar zolang die het doet ?!    Je zou eerst even moeten testen of de uitgangen nog goed zijn,


Marvin....

zelf zou ik eens richting UCD gaan kijken om de sub aan te sturen...
en zoals ik het nu begrijp staat enkel op de linker uitgang een subwoofer te blazen en momenteel op de rechter niets...
of dat kwaad kan weet ik echt niet...

Onne

UCD zou echt 1 van de beste opties zijn, alleen zit er waarschijnlijk geen uitgang op zo'n setje (cinch) laat staan een uitgang die aan de volume regeling vast zit.

Wat ook zonde is, is dat de woofer nu alle frequenties krijgt. Een deel van de energie die de speaker krijgt gaat nu op aan frequenties die hij niet weer kan geven,

----

Als je nu alleen 2 andere speakers wilt kopen dan moeten deze 8 ohm per stuk zijn anders trekt je hifi setje het niet.



Marvin....

ucd180 met een regelbaar scheidingsfilter zou een mooie zijn...
direct aan een mengtafel gekoppeld, of wordt het dan wel heel erg profi...?  ;D

Bendrie

Hoi heren,

Bedankt voor jullie reacties. Ik was ff weg.

Het klopt idd dat de subwoofer op het linker kanaal zit. En de twee 'gewone' boxen op het rechterkanaal(snoertjes aan elkaar 'vastgedraaid').
Ik heb dan de balance op een kwartslag naar links gedraaid. Dus zeg maar driekwart van het vermogen op het linkerkanaal en een kwart op rechts. Omdat die subwoofer dat makkelijk aan kan. Als ik het op het midden laat en ik wil in verhouding genoeg bass hebben (best veel dus) dan moet ik het volume te hoog zetten voor die kleine boxen. Die trekken het dan niet meer.
Wat ik trouwens wel merk: Het maakt qua geluid niet meer uit of ik de volumeknop op zeg maar 70% zet, of op meer tot 100%. Dat zal waarschijnlijk komen doordat het gewoon eigenlijk een zielig versterkertje is?
Ik heb thuis nog wel een oud simpel versterkertje liggen (geen flauw idee wat de specs daarvan zijn). Misschien dat ik het daar allemaal beter mee kan afstellen. Dit is ook geen high tech profi ding, dus als ik hier dus twee betere boxen op aan wil sluiten zou ik dan alsnog voor 8ohm per stuk moeten gaan?

Wat is trouwens ucd?

Bedankt.

PS: Dat hifi setje trekt het altijd. Vreemd eigenlijk. We hebben wel eens een uur of 3 non stop lopen pompen met dat ding, met de volumeknop dus op 75% ongeveer.