Met wie moet ik zaken doen ?

Started by chansig, December 17, 2008, 13:21:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Dit jaar een autoverzekering afgelsoten. Hierbij een VDO navigatie systeem cadeau gekregen. Deze is nu kapot. De verzekeringsmaatschappij zegt dat ik bij Siemens/VDO moet zijn. VDO doet ook niet moeilijk en lost het probleem op.

Stel dat Siemens/VDO wel moeilijk had gedaan...bij wie moet ik dan zijn ?

Ws is het probleem zo opgelost...start niet meer op.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

kippekop

Altijd bij degene bij wie je het hebt gekocht/genomen, die hebben die plicht (behalve als zij het contractueel weer anders hebben vastgelegd)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Rowdy

Zelfs in de auto slaat je virus toe.

FFF

Zelf verkoop ik ook weleens producten waarvan de garantie niet via mij gaat.

Vaak gaat het om een product wat 1 malig geleverd wordt of waar je geen verstand van hebt (zoals een verzekeringsmaatschappij geen verstand heeft van navigatie systemen). Of om een product dat vaak niet defect is maar met de juiste ondersteuning thuis te herstellen is.

Hierbij wordt afgesproken dat de consument direct bij de leverancier terecht kan.

Ik verwijs klanten in zo'n geval dus door naar de leverancier, als de klant daar een probleem van maakt "omdat hij hem bij mij heeft gekocht" dan neem ik de verantwoordelijkheid om te bemiddelen.
Echter is dat vaak een opslagtigere en langere weg dan wanneer een klant zelf even de moeite neemt...

GH

Maar de vraag is of je je juridisch wel zo eenvoudig aan de garantie kunt onttrekken. Afspreken dat de klant het met de fabrikant/andere leverancier moet uitzoeken is leuk maar niet bindend....

chansig

Quote from: Rowdy on December 17, 2008, 17:54:08
Zelfs in de auto slaat je virus toe.

Ik had er nog niet bij stil gestaan..maar inderdaad...

De anderen alvast bedankt

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jankees

Dat is nog eens een vraag. Je hebt een navigatiesysteem gratis gekregen bij een autoverzekering? Als je er vanuit gaat dat het om een schenking gaat, dan zijn de regels met betrekking tot de toerekenbare tekortkoming niet van toepassing. Weliswaar lijkt mij de schenking geen eenzijdige rechtshandeling maar van reclame ten aanzien van een niet conforme gift heb ik nog nooit gehoord. Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat het systeem gekocht is, waarbij de koopprijs deel uitmaakt van de premie die je betaalt. In dat geval kan je simpelweg reclameren bij de verzekeringsmaatschappij. Die zullen je verwijzen naar hun leverancier. Het bovenstaande neem ik aan. Ik kan je niet verzekeren dat het formeel ook waar is. Succes.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Eduro

verkoop of gift; het ABW is duidelijk, de leverancier is verantwoordelijk, bedrijf kapot..... volgende schakel.. meestal de importeur of fabrikant. nb meestal zal een kleinere producent buiten europa de risico's afschermen. kwestie van kosten, en niet zoals ik veel zie/lees het principe recht is recht, haal je recht zijn kosten voor de klant/eindgebruiker.(tenzij je de winnaar bent) tegen welke kosten?

HermanW.

Ik denk dat het navigatiesysteem gewoon onderdeel is van de afgesloten overeenkomst en met schenking heeft het volgens mij niets te maken.
Wat is het ABW?
Bedoel je misschien het BW? ABW is de benaming van de oude Algemene Bijstands Wet.

chansig

Goed dat iemand hier nog even post: Het hele probleem is meer dan perfect opgelost. De verzekering heeft voor een bewijs gezorgd dat ik de VDO via hun heb gekregen en een bedrijf heeft met dit bewijs ervoor gezorgd dat de boel gemaakt werd...

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.