Vergelijking  Beeldkwaliteit  DVD

Started by Bo_Jolais, March 8, 2002, 12:26:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bo_Jolais

Zijn er websites die de beeldkwaliteit vergelijken tussen de verschillende regios ?

Rewind en Bytes & Bobs vergelijken alleen de uitvoering : o.a. extras , sound , formaat , subtitles....

 :-/


J.A.F._Doorhof

#1
http://www.dvdrumble.co.uk/

Dit is een site die veel informatie verstrekt.
Maar het lijkt alsof de link het niet meer doet, dit was in ieder geval de site die ik in het verleden gebruikte. Hoop niet dat hij definitief weg is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bo_Jolais

#2
Helaas , de link werkt niet (meer).

 >:(

PM

#3
vraagje die ook in deze thread past...
Zijn R1 dvd's beter van beeldkwaliteit (in het algemeen) of zijn ze meer geschikt voor gebruik met een projector?
Of maakt dit allemaal niet uit
Groeten, Peter

cinepaulis

#4
PM,

Maakt niks uit voor gebruik van projector.

Als we voor het gemak even R1 beschouwen als NTSC en R2 als PAL dan zie je in technische zin altijd verschil op de volgende punten:

- NTSC loopt op de juiste snelheid. PAL is 4% versneld
- NTSC heeft minder beeldlijnen dan PAL
- PAL heeft altijd soepele pans (camera bewegingen), NTSC gebruikt een zogenaamde 3:2 pulldown

Bovenstaande geldt voor film-based bronmateriaal.


Bo_Jolais,
Ik ben ook wel benieuwd naar echte A-B vergelijkingen van R1 en R2. Meestal ben ik argwanend en kies voor R1  :-[

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

RuudG

#5
Moeilijke vraag. In theorie is PAL een beter systeem dan NTSC. De praktijk wijst echter uit dat NTSC titels regelmatig beter zijn dan de PAL versie. En dan bedoel ik bijvoorbeeld gedetaileerder, betere kleuren en beter zwartniveau. Opmerkelijk genoeg zou juist PAL hierop beter moeten scoren.

Nu moet je denk ik een onderscheid maken tussen DVD's die wereldwijd door dezelfde studio uitgegeven worden, bv door Warner of uitgaves waarbij de DVD producenten per land of regio verschillen. De verschillen bij de eerste categorie zijn meestal niet zo heel groot, doordat waarschijnlijk wereldwijd van de zelfde masters gebruikt gemaakt wordt. Maar dat is zeer zeker niet altijd waar en daarom kan ook bij de grote studios de kwaliteit per regio erg verschillen. Het kan voorkomen dat een lokale vestiging van een grote studio inschat dat er voor een bepaalde titel een grote lokale markt is en dat de kosten van het maken van een nieuwe, betere transfer voor eigen lokaal gebruik gerechtvaardigd zijn. Een verschil kan bijvoorbeeld ook veroorzaakt worden door de, naar ik gehoord heb, superieure MPEG encoders in de USA. In Europa worden vaak nog oudere generatie encoders gebruikt. Slechtere encoding betekent dat er meer filtering nodig is om compressie artefarcten te voorkomen en dat levert dus een softer beeld.

Een ander verhaal is de per regio/land verschillende producent. Hier kunnen de verschillen dramatisch zijn. Neem de Nederlandse uitgevers, daar zakt mijn broek toch wel vaak vanaf wat die op de markt brengen. Maar dat geldt zeker niet voor alle titels. Soms brengen ze opeens iets heel fraais uit.

Moraal van het verhaal, je zal het per titel opnieuw moeten beoordelen als je voor maximale kwaliteit gaat. Maar ik blijf de indruk houden dat de regio 1 versies in kwaliteitstermen vaak toch wat beter zijn dan de regio 2 versies. En dan heb ik nog niet eens over de afwezigheid van DTS tracks in regio 2 of het gebruik van 384kbs DD5.1 op regio 2 ipv de gebruikte 448kbs in regio 1.

Oh ja, ik heb nog niet eens de gruwelijk praktijk van de NTSC => PAL transfer genoemd. Dan zal altijd de PAL versie inferieur zijn. Hoe vaak dit gebeurt weet ik niet, maar uit eigen ervaring ken ik de UK uitgave van  Dances with Wolves. Brrr, tijdens de NTSC => PAL transfer zijn klaarblijkelijk allerlei verkeerde videovelden gecombineerd. Niet om aan te zien.

Eigenlijk schiet je niks op met dit verhaal, want wat algemene kennis zegt niks over de individuele titels. Mooi balen is dat.

Groeten,

Ruud

J.A.F._Doorhof

#6
Ik vindt juist bij NTSC de pans veel soepeler dan bij PAL, vergeet niet dat NTSC ook op 60Hz loopt tov PAL op 50Hz, voor veel mensen flikkert PAL op een groot scherm terwijl NTSC stil lijkt te staan.

Persoonlijk kies ik bijna altijd voor de NTSC versie van een DVD, de markt is daar gewoon veel groter en je merkt dan dat er VEEL meer aandacht aan de DVD wordt besteed dan in Europa.

Wat Ruud ook al opmerkte de DD track is op de Europese versie vaak van een stuk mindere kwaliteit dan de Regio 1 versie. Bij PAL moet er gewoon zo veel op die DVD, verschillende soundtracks, verschillende subtitles etc. etc.

Voor mij voorlopig R1, maar als er studio's zijn die me van gedachten willen laten veranderen sta ik daarvoor open  ;).

Heb bv een ZEER hoge pet op van de ELITE serie (Italiaanse horror), en niet te vergeten de prachtige transfer van Brotherhood of the wolf, als PAL er zo uitziet dan ga ik voor PAL.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#7
Frank,
Afgezien van refresh-rate flicker, zijn pans bij PAL eigenlijk per definitie altijd soepel. Vanwege het ontbreken van een 3:2 pulldown.
Maar goed, met progressive spelers die een vector-based berekening doen valt het 3:2 pulldown effect reuze mee.

Achtergrond info:
De 24 fps film wordt op 25 fps afgespeeld waardoor je dus geen beeldjes dubbel hoeft te laten zien in een 'vreemd' ritme. Bij NTSC moet je van 24 fps naar 30 fps wat gebeurt door om de zoveel frames een frame te herhalen. Dit levert per definitie niet perfecte bewegingen op.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#8
Niet helemaal waar, maar close.  ;D

Bij PAL wordt een zgn 2:2 pulldown gebruikt, dit herken je vaak aan het dubbel zien van objecten bij zeer snelle pans.

NTSC valt of staat bij de engine die de 3/2 pulldown doet, als je dit door een PSM-1, Faroudja, HT-PC (met Radeon) oid laat doen dan zul je zien dat de NTSC pans verschrikkelijk smooth kunnen zijn.

Maar om eerlijk te zijn zie ik bij beide systemen amper problemen met pans, alleen is NTSC ZEER gevoelig voor fouten, als je bv je hz op 70hz ipv 72 dan zul je direct een soort juddering zien.

Voordeel dat je met NTSC hebt is dat ALLE scaling units ed aangepast zijn aan deze 3/2 pulldown terwijl er maar weinig units zijn die een GOEDE 2:2 pulldown doen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#9
Frank,

Tuurlijk, met progressive DVD spelers of geavanceerde scalers of HT-PC's of PSM-1's wordt de zaak anders, maar dan heb je het ook ineens over custom refresh rates en projectoren omdat die het kunnen weergeven etc.

Maar als je puur naar het gangbare gebruik kijkt van DVD dan zie je bij elke gewone huis-tuin-en-keuken DVD speler dat films in PAL (weergegeven op 50 Hz) er altijd soepel zien en in NTSC (weergegeven 60 Hz) zijn per definitie minder soepel (vanwege de 3:2 pulldown).

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#10
;D
Niet vanwege de 3/2 pulldown maar vanwege het niet GOED weergeven van die 3/2 pulldown.

Hier zit echt een goed verschil in.
Je mag niet zo maar aannemen omdat een TV het niet goed weergeeft dit aan PAL of NTSC ligt.

Op een 50Hz TV zal NTSC er waarschijnlijk wel net zo soepel uitzien, bij 100Hz TV's gaat het inderdaad vaak helemaal de mist in.

En by the way.
We gebruiken hier toch allemaal redelijk goede weergevers, en kunnen dus het optimale van beide gebruiken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#11
QuoteEn by the way.
We gebruiken hier toch allemaal redelijk goede weergevers, en kunnen dus het optimale van beide gebruiken.
Je mag geen aannames doen. Heb ik geleerd tijdens mijn studie... :)

Ik denk dat het gros van de mensen een 100 Hz breedbeeld TV heeft, dus heeft het zin met dit in het achterhoofd ook te antwoorden.


martin

#12
Dus als ik jullie goed begrijp is een 50 Hz beter dan een 100 Hz bij DVD, ik heb de mogenlijkheid om tussen deze 2 teschakelen. maar bij 50Hz moet ik echt even wennen aan het geflikker.

Hij staat nu standaard op 100hz, is dit ook terverwijten dat als de camera van links naar rechts ( of andersom) beweegt dat BV een paal in blokjes veranderd of andere gekke vervormingen zie. niet altijd maar soms.
Ik had toch eigenlijk gehoopt dat het met een snellere processor het toch wel minder zou worden. ( Toshiba SD-900E).

http://dvdfreak.freehomepage.com

J.A.F._Doorhof

#13
Philips TV ?

50Hz is inderdaad beter dan 100Hz, maar inderdaad de flikkering bij 50Hz kan soms irriteren.

Maar met 100Hz los je eigenlijk 1 probleem op en je krijgt er meteen 10 bij.

Kijk maar eens naar de pans op 50Hz, dit heeft niets met de Toshiba te maken, maar puur met de TV.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

martin

#14
QuotePhilips TV ?

50Hz is inderdaad beter dan 100Hz, maar inderdaad de flikkering bij 50Hz kan soms irriteren.

Maar met 100Hz los je eigenlijk 1 probleem op en je krijgt er meteen 10 bij.

Kijk maar eens naar de pans op 50Hz, dit heeft niets met de Toshiba te maken, maar puur met de TV.

MvrGr.
Frank

Frank je hebt weer gelijk, het ligt inderdaad aan de TV ( Thomson CRT projectie 52rw87es.
ik heb goed op zitten letten bij gewone tv uitzendingen en inderdaad af en toe zie ik blokjes bij bewegende beelden meestal bij dunne vertikale lijntjes.

Bij het nederlandse testbeeld zie ik het vertikale lijntje in het midden van het beeld dat kleine stukjes van het lijntje knippert.  waar zou dit aanliggen, aan een verkeerde instelling?? alle digitale beeld verbeteraars staan uit.

J.A.F._Doorhof

#15
Check of je je SVM uit kan zetten, of zet bv je sharpness op 0, en kijk dan nog eens.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Stevie

#16
Hmmm. Ik heb naar aanleiding van eerdere discussies over de kwaliteit van R1/R2 Phantom Menace die twee op mijn Panasonic 100Hz eens naast elkaar gehouden. Ik vond de pans op de NTSC disc veel soepeler lopen dan op de PAL disc. De PAL disc gaf bij  step-weergave ook knipperende lijntjes. Hierdoor was het totale beeld (ook bij langzame pans) van de NTSC veel beter dan van de PAL. De PAL gaf wiebelende randjes bij daken en pilaren in de geteste scene.

Zeker omdat ik bij stepweergave die duidelijke flikker zag was ik ervan overtuigd dat dat aan de PAL transfer lag. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het aan de 100Hz problemen ligt die hier genoemd worden.. (ik moet trouwens bekennen dat ik nog geen 100Hz problemen gezien heb. Misschien moet ik dan ook maar geen geld aan een projector gaan uitgeven  ;D)

Gr,
Steef
.signature: file not found