Aspect Ratio "Dark Night" (cinemascope vraag)

Started by master30, December 12, 2008, 23:55:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gaeje

ze doen die cropping pas in postproductie uiteraard, dan kunnen ze de verhouding boven/onder hoofdruimte etc beter aanpassen dan tijdens het draaien.
ook is de blu ray versie (1,78) minder dan de echte imax versie (full frame) dus moesten ze voor het uitbrengen ook weer opnieuw bijsnijden. en als je gewoon kijkt naar de film zie je toch dat de cadrages afgestemd zijn op 1,78, m.a.w dat het niet gaat kloppen op 2,35:1

ik snap de discussie niet goed?

riwi

#26
Ik vond wel grappig in de scene dat

het ziekenhuis wordt opgeblazen dat je links aan de zijkant ziet dat er al een nieuw ziekenhuis is naast gebouwd.

Toch aardig van de Joker  :)

celerontje

Quote from: Gaetan on December 15, 2008, 13:54:17
ze doen die cropping pas in postproductie uiteraard, dan kunnen ze de verhouding boven/onder hoofdruimte etc beter aanpassen dan tijdens het draaien.
ook is de blu ray versie (1,78) minder dan de echte imax versie (full frame) dus moesten ze voor het uitbrengen ook weer opnieuw bijsnijden. en als je gewoon kijkt naar de film zie je toch dat de cadrages afgestemd zijn op 1,78, m.a.w dat het niet gaat kloppen op 2,35:1

ik snap de discussie niet goed?
Je verhaal over de postproducte klopt, maar die over het kader niet.
De IMAX scenes waren in de 35mm biosopen gewoon in 2:40:1 te zien, dus digitaal gekaderd en anamorpic geprint.
Bij het filmen heeft met zeker een safekader aangehouden van 2:40:1, zie bij de bankoverval de rijder scene als ze de bank binnen komen, je ziet veel van het plafond in 1:78:1.
Het zijn vooral de IMAX closeups die meerwaarde hebben in 1:78:1, omdat je in 2:40:1 zowieso wat van het hoofd moet weglaten als je erg close gaat met de camera, zie de Sergio Leone westerns.
Neem het IMAX shot van de Joker dat ie z'n masker afdoet en zegt: I believe that all what doesn't kill you, makes you... ...STRANGER.
Bij dit shot vind ik opzich het 2:40:1 kader nogal krap, terwijl de 1:78:1 versie daar veel beter in slaagt, maar da's mijn mening.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

master30

#28
heb even 2 foto's gemaakt (niet mijn hobby), je ziet bij de imax scenes wat weg valt met mijn 21x9 op stelling.

de 1e is wat onscherp, sorry hiervoor


HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

master30

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

celerontje

Je kan beter een aantal shots van de bankoverval maken, omdat daar veel totalen, close-ups, halftotalen etc. inzitten.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

Quote from: celerontje on December 15, 2008, 16:09:37
Neem het IMAX shot van de Joker dat ie z'n masker afdoet en zegt: I believe that all what doesn't kill you, makes you... ...STRANGER.
Bij dit shot vind ik opzich het 2:40:1 kader nogal krap, terwijl de 1:78:1 versie daar veel beter in slaagt, maar da's mijn mening.

heb jij dan een aparte 2,40 versie? of snij je ook gewoon de boven- en onderkant af van de 1,78 versie. want dat bedoel ik net: dat is het wat niet klopt, dat doen ze dan anders in post. je kan niet zomaar boven en onder afsnijden, je moet dan wat bijkadreren anders lijkt het nergens op...

celerontje

Dat stukje van de 2:40:1 versie heb ik op YouTube bekeken.
Kan je makkelijk opzoeken.
De DVD is ook volledig 2:40:1.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

FredBeamer

Quote from: reza on December 13, 2008, 00:03:01
Dat zijn de stuken die in IMAX kwaliteit zijn opgenomen.
Dat hoort bij de film. Ik heb een 21.9 opstelling en heb er geen last van.

Bij de Rip hebben ze het er uitgehaald ofzo daar zag ik het indd ook niet.

heb een rip waar dit wel het geval was, dus wisselende formaten, begint al bij de scene op het dak en bijvoorbeeld de scene waar batman van het gebouw springt. Het zijn voornamelijk de actiescenes. Jammer dat ze niet de hele film in IMAX kwaliteit hebben opgenomen.
JVC DLA-RS40 TVIX 4100 Sony PS3, Apple Mac Mini mediacenter, XBOX 360

FredBeamer

Quote from: riwi on December 13, 2008, 00:21:51
Het zit op zowel de rip die ik heb als op de originele BD schijf. Staat ook beschreven op hidefdigest. Ik weet niet hoe het in de bioscoop geweest is.
Ik kan mijn doek op 16x9 en op 2.35:1 zetten. In het begine een paar keer gewisseld :) maar het gaat zo snel soms dat je niet kan switchen. Ik heb hem op 2.35:1 gezet en de boven en onder kant op het plafond en vloer laten schijnen :) Heb sommige scenes terug gekeken in 16x9. De Imax scenes zijn wel de moeite waard, maar het blijft vreemd dat ze tijdens de film meerdere malen wisselen.

Heb The Dark Knight in de bioscoop gezien en daar was het een formaat. Groet.
JVC DLA-RS40 TVIX 4100 Sony PS3, Apple Mac Mini mediacenter, XBOX 360

Gaeje

Quote from: FredBeamer on December 17, 2008, 12:39:49
heb een rip waar dit wel het geval was, dus wisselende formaten, begint al bij de scene op het dak en bijvoorbeeld de scene waar batman van het gebouw springt. Het zijn voornamelijk de actiescenes. Jammer dat ze niet de hele film in IMAX kwaliteit hebben opgenomen.

is onbetaalbaar man...

celerontje

't Is vooral onhandig, die camera's zijn groot, zwaar, lawaaiig.
Je kan bovendien ook niet handheld draaien.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

Quote from: celerontje on December 17, 2008, 16:05:05
't Is vooral onhandig, die camera's zijn groot, zwaar, lawaaiig.
Je kan bovendien ook niet handheld draaien.

je kan proberen maar je hebt denk ik best wel een paar extra cameramannen standby voor als de eerste door hun rug gaan  :)
wat ik frappant vond bij die extra's op de blu ray van dark knight is dat op een bepaald moment de steadicam arm afgebroken was
door het gewicht van de imax camera. maar datzelfde gewicht (steadicam+camera) werd wel gedragen door een mens!!

kermit

Quote from: master30 on December 15, 2008, 17:15:23
heb even 2 foto's gemaakt (niet mijn hobby), je ziet bij de imax scenes wat weg valt met mijn 21x9 op stelling.

de 1e is wat onscherp, sorry hiervoor




Mooie shots Marcel

Mario D

Effe off-topic,

Gisteren alle winkels afgereden om toch nog een versie te vinden in de 2-disc steelbook wat echt een prachtig exemlaar is.

Juist de stomme sticker vooraan krijg je er voor geen meter van, wat een brol zeg.  >:(

Uiteidelijk er toch van gekregen met wasbenzine.  :bigsmile:

master30

Quote from: kermit on December 20, 2008, 00:05:38
Mooie shots Marcel

bedankt, ik ga er eens meer mee spelen om eens wat leuke plaatjes te kunnen maken.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.