Aspect Ratio "Dark Night" (cinemascope vraag)

Started by master30, December 12, 2008, 23:55:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

master30

Iemand met een cinemascope (21x9) opstelling al naar de orginele blu-ray van de Dark Night gekeken?

Ik moest hem gewoon orgineel kopen, vandaag dus maar orgineel gekocht, echter nu viel mij op.
Er zijn stukken 1.78:1 (imax sequences) en 2.4:1

Een tijd terug een h264 rip gezien en hier is mij niets opgevallen.

Als 21x9 kijker heb ik dus liever 2.4:1 , is dit nu balen met die stukken er tussen of valt het wel mee?
Hebben alle releases dit of is dit weer alleen in ons landje het geval?

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

reza

Dat zijn de stuken die in IMAX kwaliteit zijn opgenomen.
Dat hoort bij de film. Ik heb een 21.9 opstelling en heb er geen last van.

Bij de Rip hebben ze het er uitgehaald ofzo daar zag ik het indd ook niet.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

Het zit op zowel de rip die ik heb als op de originele BD schijf. Staat ook beschreven op hidefdigest. Ik weet niet hoe het in de bioscoop geweest is.
Ik kan mijn doek op 16x9 en op 2.35:1 zetten. In het begine een paar keer gewisseld :) maar het gaat zo snel soms dat je niet kan switchen. Ik heb hem op 2.35:1 gezet en de boven en onder kant op het plafond en vloer laten schijnen :) Heb sommige scenes terug gekeken in 16x9. De Imax scenes zijn wel de moeite waard, maar het blijft vreemd dat ze tijdens de film meerdere malen wisselen.

astrobart

das juist leuk, nu nog auto masking op tijdcode :blink:

riwi

Quote from: astrobart on December 13, 2008, 00:25:53
das juist leuk, nu nog auto masking op tijdcode :blink:

dat kan je programmeren in de pronto  :tounge:

astrobart


kermit

Quote from: master30 on December 12, 2008, 23:55:04
Iemand met een cinemascope (21x9) opstelling al naar de orginele blu-ray van de Dark Night gekeken?

Ik moest hem gewoon orgineel kopen, vandaag dus maar orgineel gekocht, echter nu viel mij op.
Er zijn stukken 1.78:1 (imax sequences) en 2.4:1

Een tijd terug een h264 rip gezien en hier is mij niets opgevallen.

Als 21x9 kijker heb ik dus liever 2.4:1 , is dit nu balen met die stukken er tussen of valt het wel mee?
Hebben alle releases dit of is dit weer alleen in ons landje het geval?



Je hebt meedere rips waarbij de hele film alleen maar in 2.40 geschoten is.

celerontje

Dat zijn gewoon bijgesneden rips, niks bijzonders.
Over die IMAX scenes enz:
In de gewone 35mm bioscoop werden ook de IMAX scenes bijgesneden naar 2:40:1.
De IMAX scenes hebben een origineel AR van 1:44:1.
Op de BD is dit bijgesneden naar 1:78:1(beeldvullend op een breedbeeld TV), om de illusie te creeren dat het beeld grootser wordt, net als bij vertoning in de IMAX theaters.
De normale DVD versie heeft ook alles in 2:40:1, net als de 35mm prints.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

riwi

#8
Quote from: celerontje on December 13, 2008, 14:34:20
Dat zijn gewoon bijgesneden rips, niks bijzonders.
Over die IMAX scenes enz:
In de gewone 35mm bioscoop werden ook de IMAX scenes bijgesneden naar 2:40:1.
De IMAX scenes hebben een origineel AR van 1:44:1.
Op de BD is dit bijgesneden naar 1:78:1(beeldvullend op een breedbeeld TV), om de illusie te creeren dat het beeld grootser wordt, net als bij vertoning in de IMAX theaters.
De normale DVD versie heeft ook alles in 2:40:1, net als de 35mm prints.

Als ik de BD gekocht zou hebben zou ik dit niet acceptabel vinden. Ik wil een film zien zoals het door de regisseur bedoeld is en zoals het in de bioscoop vertoont is. Niks knippen of 'open matte', zoals ze dat noemen als er meer te zien is dan op het origineel. Zoals ik het dus van jou begrijp hoort de hele film op 2.40:1 gesneden te zijn en heb je met de originele BD versie een aboratie.
Doe het dan zoals met How the west was won en lever de koper/kijker de optie tussen de originele versie en de smile-box (opgeleukte) variant.

celerontje

#9
Dit is zoals de regisseur het wilde, echt waar, genoeg over te lezen
Ik heb de film in de IMAX gezien, en daarbij gebeurde hetzelfde.
Dat de 35mm versie constant 2:40:1 is, hoort ook gewoon zo.
Het is versie om met andere techniek te vertonen.
Bij de BD zijn de IMAX scenes open matted, omdat de regisseur vindt dat je met een HDTV ook de verandering naar IMAX beelden goed kan weergeven.
Beide versies zijn gemaakt met de regisseur aan het roer, dus niks om je zorgen over te maken.
Al ben ik het wel met je eens dat ze makkelijk de scenes er ook in 2:40:1 hadden kunnen opzetten m.b.v. seamless branching, al is het maar voor de mensen met een CIH setup.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

master30

koop ik ook weer eens een orginele film,  gaan ze weer met het beeld klooien.

Ik neem aan dat het niet zo opvalt  in de cinema scoop stand.

Een keuze menu hiervoor was beter.

Maar goed, ik wil af en toe ook eens orgineel hebben kopen

Na 120 hddvd's wordt het wel tijd om die rij blu-ray eens wat breder te krijgen

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

celerontje

Dit is door de regisseur zo bedoeld.
Sterker nog, volgens mij heeft hij onder andere zelf achter de computer gezeten bij het maken van de BD master.
Als je een verputste uitgave hebt doordat een prutdistributeur een goedkope 1080i fullscreen master gebruikt, dan begrijp ik het.
Maar hier is niks mis mee.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

squeek

het stoort niet vindt ik. sterker nog,mogen ze dit meer doen van mij. het ziet er te goed uit.transformers 2 gaan ze ook imax doen. dus verwacht meer van dit!
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

riwi

#13
Ik zie ineens dat deze thread gaat over The Dark Night. Die film ken ik helemaal niet  :P  Mijn reacties waren bedoeld over de film The Dark Knight  ;D Je weet wel die batman film waarin Batman figuurlijk de donkere ridder is.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Quote from: celerontje on December 13, 2008, 16:04:54
al is het maar voor de mensen met een CIH setup.
Precies want wie kijkt er nou nog breedbeeld tegenwoordig  :devil:

Gaeje

eigenlijk is het inderdaad een beetje stom dat het open trekt  naar 1.78, want dat is nog steeds minder dan wat er gedraaid is. dus hadden ze het even goed gecropt kunnen laten op 2.40.
Maar op een 16:9 scherm is het wel leuk als het beeld helemaal gevuld is met die mooie imax shots natuurlijk.

ik vind echter ook wel dat ze de beiden er hadden moeten opzetten dat je de film, indien gewenst ook in 2.40 volledig kan bekijken, voor als je idd  zo'n opstelling met masking hebt, of zo'n 21:9 constructie...

het materiaal zo projecteren met de overschot op plafond/vloer vind ik geen optie want de cadrage klopt dan voor geen meter meer (hoofdruimte) en het gaat om best veel materiaal (in minuten) nog...

al bij al dus niet de beste oplossing

celerontje

Ze hebben zowieso al geen rekening gehouden met CIH, want de subs staan gedeeltelijk in de zwarte balk.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

i know... zeer irritant. Sowieso is het eigenlijk stom dat ze toen blu ray ontwikkeld werd niet terug met anamorphic/non anamorphic gaan werken zijn, zoals bij DVD. bvb een 1,78 film staat non anamorphic op de disc, en 2,40 een beetje gesqueezed. en dan de players die het kunnen onsqueezen indien nodig, afhankelijk van je scherm. nu gooi je wéér resolutie weg met die zwarte balken

garmtz

Lijkt me juist ideaal als je CIH opstelling hebt: zie je tenminste niet dat er steeds van AR wordt gewisseld... ;)  Ik denk dat de regisseur wel enigszins rekening heeft gehouden met de matting van 1.4 naar 2.4.

Gaeje

Quote from: garmtz on December 14, 2008, 16:39:25
Lijkt me juist ideaal als je CIH opstelling hebt: zie je tenminste niet dat er steeds van AR wordt gewisseld... ;)  Ik denk dat de regisseur wel enigszins rekening heeft gehouden met de matting van 1.4 naar 2.4.

ik denk persoonlijk dat de shots zijn aangepast naar een specifieke 1.78 verhouding. dus als je het gewoon zo laat, ga je in hoofden snijden en zo.

garmtz

Quote from: Gaetan on December 14, 2008, 17:29:38
ik denk persoonlijk dat de shots zijn aangepast naar een specifieke 1.78 verhouding. dus als je het gewoon zo laat, ga je in hoofden snijden en zo.

De meeste bioscopen projecteren 2.35:1, dus ik denk dat de camerman wel een 2.35:1 frame in zijn zoeker heeft gebruikt. Hebben we hier geen CIH-ers die dit willen uitproberen? :)

master30

Als het goed is zal ik dus geen afgesneden hoofden zien, de imax views zijn hier vast op gemaakt.

Binnenkort zal ik de blu-ray eens gaan kijken en hierover verslag uitbrengen.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

garmtz

Quote from: master30 on December 14, 2008, 21:57:02
Als het goed is zal ik dus geen afgesneden hoofden zien, de imax views zijn hier vast op gemaakt.

Binnenkort zal ik de blu-ray eens gaan kijken en hierover verslag uitbrengen.

Super, ben benieuwd!

celerontje

Garmt, je heb toch wel een beamer staan waarmee je zelf horizontale zwarte balken kan toevoegen?
Op mijn PJ-TX 300 kan het!
En nou treft jullie het toeval dat ik ook The Dark Knight op BD heb, dus ik zal het morgen voor jullie testen met de bankoverval scene! :)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!