Canal Digital Nordic start met Europese versie BBC HD

Started by Marcel_T., December 10, 2008, 12:22:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marcel_T.

De afgelopen week is in HD pakket van de Scandinavische betaaltelevisieaanbieder Canal Digital Nordic de HD zender BBC HD van start gegaan. Canal Digital Nordic heeft hiermee de primeur voor de Europese doorgifte van de HD zender. Volgend jaar is de HD zender in nog meer Europese landen officieel te zien. Ook in Nederland kan men vanaf komend voorjaar in ieder geval via één kabeltelevisieaanbieder BBC HD bekijken.

BBC HD is nu al in Nederland via de satelliet te ontvangen. Via de Astra2 satelliet wordt op de UK beam deze zender uitgezonden. Doordat er nog niet gebruikt wordt gemaakt van een sterk gebundelde uitzendbeam is BBC HD ook in Nederland en België te ontvangen. Er is echter een verschil tussen de Europese versie die door BBC Worldwide aan Europese HD aanbieders wordt aangeboden en de Engelse versie die via de Astra2 satelliet te zien is. Bij de Engelse versie is overdag een preview van komende programma's te zien. Bij de Europese versie die nu via Canal Digital Nordic te zien is kan men een 24 uur programmering zien zonder preview programma's. In de tijd worden wel al eerder door BBC HD uitgezonden programma's herhaald. Vooral herhalingen van Planet Earth zijn in de ochtend en de middaguren te zien.

Er is nog een heel groot verschil tussen de Engelse en Europese versie van BBC HD. De Engelse versie wordt niet volledig in HD beeldresolutie uitgezonden. De BBC gebruikt voor het Astra2 uitzendingen de beeldresolutie 1440 X 1080. De Europese versie, die Canal Nordic via glasvezel vanuit London ontvangt, wordt wel in de volledige beeldresolutie 1920 x 1080. Canal Digital Nordic geeft BBC HD daarnaast door met de DVB-S2 uitzendstandaard en de MPEG4 compressie en doet dit met een gemiddelde bandbreedte van 15 Mbit. Dit alles levert een zeer goede beeldkwaliteit op.


Bron: http://www.satellitemagazine.com/
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Shorty

QuoteDoordat er nog niet gebruikt wordt gemaakt van een sterk gebundelde uitzendbeam is BBC HD ook in Nederland en België te ontvangen.

Daar maak ik me ook zorgen om..... heb net een schotel van 1m20 gekocht voor in Frankrijk, alleen voor de BBC, maar joost mag weten hoe lang ik daar naar kan kijken.... :unhappy:

VrGr,

Bart J.

celerontje

Ik zou me er niet teveel zorgen over maken, want als ze de beam te klein zouden maken, dan krijgen mensen in de UK zelf ook ontvangstproblemen, denk ik.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Flexaa

Wel jammer dat BBC HD op het Scandinavische platform een hogere resolutie heeft dan de versie voor de UK.

Marcel_T.

Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Bengbeng

#5
Quote from: Marcel_T. on December 20, 2008, 12:02:50
Is Canal Nordic niet te ontvangen hier?

Jawel. Alleen niet legaal.
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox