Lyngdorf Sdai 2175 & Sonus Faber Concerto Domus, eigen indrukken

Started by blueray, December 6, 2008, 15:09:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blueray

Sinds een maand ben ik de tevreden bezitter van de Lyngdorf Sdai 2175 geïntegreerde semi-digitale versterker, in combi met de sf concerto domus en arcam cd23 die ik al wat langer heb en cardas bekabeling (Crosslink speakerkabels en Quadlink RCA interlink). Omdat ik over deze combi nog weinig gelezen heb, post ik een verslag van mijn bevindingen tot nu toe.

Wat was de upgrade?

Ik had een surroundreceiver arcam avr300 en wilde toch een aparte stereo setup, ondanks de in mijn oren al goede stereoprestaties van de avr300. Ik wilde vooral meer overall controle en detail in de weergave. Achteraf was de avr300 toch te 'wollig' naar mijn smaak, waardoor met name drukkere muziek onrustig ging klinken en er, nu ik de lyngdorf ken, een deken over het geluid leek te hangen.

Ik luister schat ik 40% flamenco, 40% moderne Jazz en de rest vocalisten en af en toe klassiek. Pop en rock zijn aan mij niet besteed.

Wat heb ik nog meer gehoord?

Na wat vooronderzoek heb ik de volgende versterkers gehoord die het dus niet zijn geworden. Stuk voor stuk mooie versterkers, maar naar mijn smaak ieder met zijn eigen 'beperking' in combi met mijn muziek en speakers:

- Arcam A38: hier had ik veel van verwacht, maar de sound was imo dun, met weinig laag en weinig snelheid bij stevige ritmische stukken.
- Naim 122x/ 150: eerste indruk was overweldigend en positief, met name door het detail in het laag en het totale gedetailleerde geluidsbeeld. Maar: imo werd het na zo'n kwartier luisteren vermoeiend, te overweldigend dus. Nogal 'upfront' geluid, daar moet je van houden denk ik
- Lavardin IS-Reference (met dank aan Amused): dit was de meest verwarrende versterker vanwege de verschillen per cd. Hij gaf enorm veel detail weer en sommige tracks klonken uitmuntend en natuurlijk. Het is ook een klasse hoger dan de andere versterkers. Maar bij andere cd's was met name het hoog imo te uitgesproken en kon ik er niet van genieten. Misschien wel de eerlijkste versterker?

Waarom wel de Lyngdorf?


De Lyngdorf verbaast me nog steeds door het gemak waarmee verschillende soorten muziek gecontroleerd, helder, vanzelfsprekend, maar toch niet analytisch (waar ik bang voor was) worden weergegeven. Als het moet swingen, swingt het, als het meer verstilde akoestische muziek is hoor ik details in klankkleuren waar ik naar kan blijven luisteren. De lyngdorf lijkt nergens moeite mee te hebben. Daardoor spreekt de muziek voor zichzelf. Er is wel wat 'kleuring' maar die wordt met name bepaald door het karakter van de sf en de arcam cd23. De sf-en klinken als nooit tevoren, met dieper laag en (nog meer) overtuigende kwaliteit bij akoestisch en vocaal.

Overige voordelen:
-  mooi stereobeeld
- goed te beluisteren op lagere volumes
- makkelijke integratie met een surroundreceiver voor de frontkanalen
- de prijs
- laag stroomverbruik, wordt niet warm

Kortom: voor mij een zeer geslaagde upgrade en goede match met de sonus fabers.
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

solitaire

Mooi geschreven; in de betreffende apparatuur geïnteresseerden hebben hier ongetwijfeld wat aan ! Een aanvulling in de vorm van info over akoestiek/bekabeling/setup zou nog mogelijk zijn, maar de tekst is sterk ook zonder dit.

luisterse




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Alhoewel ik andere speakers en bron heb, heb ook ik deze versterker (uiteindelijk) gecombineerd met Cardas LS kabels  ^-^ Mag k vragen welk type je gebruikt? Ik heb vooralsnog de goedkoopste, maar wil in de toekomst wel eens een duurdere versie proberen.

aMUSEd

Leuk! Zo te lezen heb je de juiste keuze gemaakt.
Tzt kom ik de combi zeker eens beluisteren.

Ook ik was erg verbaast over wat de Lavardin versterker op jouw set deed.
Het leek inderdaad wel of de versterker heel duidelijk liet horen wat er in de keten ervoor gebeurde.
Deze eigenschap toont de versterker totaal niet in mijn setup.. wat hebben we toch een boeiende hobby  ;D

garmtz


garmtz

Quote from: Audioloog on December  6, 2008, 15:31:54
Alhoewel ik andere speakers en bron heb, heb ook ik deze versterker (uiteindelijk) gecombineerd met Cardas LS kabels  ^-^ Mag k vragen welk type je gebruikt? Ik heb vooralsnog de goedkoopste, maar wil in de toekomst wel eens een duurdere versie proberen.

Spreek even voor mijn beurt... ;)  Crosslink speakerkabels en Quadlink RCA interlink.

hifiman

Quote from: garmtz on December  6, 2008, 16:03:31
Spreek even voor mijn beurt... ;)  Crosslink speakerkabels en Quadlink RCA interlink.
A ok, dank voor de info  ;D Ben alleen even vergeten welke LS kabels ik nu heb  :-[ (de crosslink?)

Edit: de crosslink ook dus (staat op de kabel gedrukt  ;D )

blueray

Quote from: solitaire on December  6, 2008, 15:26:00
Mooi geschreven; in de betreffende apparatuur geïnteresseerden hebben hier ongetwijfeld wat aan ! Een aanvulling in de vorm van info over akoestiek/bekabeling/setup zou nog mogelijk zijn, maar de tekst is sterk ook zonder dit.
Dank je. Wat betreft akoestiek, wat zal ik daar over zeggen? Vrij kleine woonkamer (5*4,5, bijna vierkant) met doorgang naar open keuken. Kleed op de vloer, stoffen banken en gordijnen, dus geen al te harde akoestiek. Ik krijg op vrij lage volumes al een mooi, vol geluid. Speakers kunnen zonder al te veel problemen dicht op de muur staan (sf heeft baspoort aan de voorkant, mogelijk scheelt dat).
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

kippekop

Mooie versterker, je hoort niet dat het een digitale versterker is. Wat vindt je van het vermogen t.o.v. de arcam 300?
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

blueray

Quote from: kippekop on December  7, 2008, 16:36:05
Mooie versterker, je hoort niet dat het een digitale versterker is. Wat vindt je van het vermogen t.o.v. de arcam 300?
Ik weet eigenlijk niet of dat nu het verschil maakt. Op papier heeft de lyngdorf meer vermogen: 2x175 watt tov 2x120/7x100 bij de avr300. Ik weet verder weinig van techniek, maar mogelijk dat dat extra vermogen bijdraagt aan de controle die ik ervaar, ook bij complexe en zeer dynamische stukken. Maar de naim en lavardin met veel minder vermogen hadden die controle op zich ook, dus ik weet niet of het verschil in vermogen nu echt een grote rol speelt, of dat de versterker gewoon een stabieler uitgangssignaal geeft ongeacht het vermogen. Als het gaat om volume/vermogen: dat maakt in mijn relatief kleine luisterruimte niet uit.
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

Perfectionist

Aardig om te lezen aangezien ik dezelfde cd speler heb en luidsprekers. Opvallende combi een digitale versterker met zulke "analoog" klinkende componenten als SF en de cd23, zeker omdat Cardas het geheel nog warmer zal maken. Misschien is de Lyngdorf dan juist wel een mooie tegenhanger.
Een beter forum begint bij jezelf.

hifiman

Quote from: Perfectionist on December  7, 2008, 18:51:09
Aardig om te lezen aangezien ik dezelfde cd speler heb en luidsprekers. Opvallende combi een digitale versterker met zulke "analoog" klinkende componenten als SF en de cd23, zeker omdat Cardas het geheel nog warmer zal maken. Misschien is de Lyngdorf dan juist wel een mooie tegenhanger.
Hoe klinkt de Lyngdorf dan volgens jou  ???

Perfectionist

Quote from: Audioloog on December  7, 2008, 21:13:31
Hoe klinkt de Lyngdorf dan volgens jou  ???

Van horen zeggen, maar analytisch, gedetailleerd, gecontroleerd.
Een beter forum begint bij jezelf.

blueray

Quote from: Perfectionist on December  7, 2008, 21:20:26
Van horen zeggen, maar analytisch, gedetailleerd, gecontroleerd.
Gedetailleerd & gecontroleerd wel, maar imo niet analytisch. Maar zou inderdaad ook kunnen komen door de combi met sf, cardas en cd23.
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

garmtz

Een SDAI 2175 is niet analytisch (is maar net wat je daar precies onder verstaat). Als dat dun en gedetailleerd is, dan is hij niet analytisch. Hij laat wel veel horen, maar met een heel mooie rijke tonaliteit en met een absolute rust en controle.

Ik vond dit review heel goed beschrijven hoe de SDAI 275 presteert en klinkt: http://www.lyngdorf.com/images/stories/Reviews/sdai-hifi-world.pdf

molle

Mooie aanwinst O0 En wacht tot je een 300 urren verder bent. Dan trekt hij nog open. Ik stuur er zelfs een set Thiel CS3.6 mee aan, dus aan vermogen zal je niet te kort komen ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4