Vraagtekens bij interface Windows 7

Started by Erik, December 5, 2008, 22:37:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Dacht je dat de opvolger van Vista eindelijk minder erg gaat worden lees je dit weer  :-X
XP is zo slecht nog niet  ;)


bron: http://www.automatiseringgids.nl/

QuoteVraagtekens bij interface Windows 7
5 december 2008
door: Jelle Wijkstra

Windows-expert Paul Thurrot is bang dat Microsofts pogingen het interface van Windows 7 te versimpelen zullen resulteren in een systeem dat minder handig in het gebruik is.

Thurrot baseert die verwachting op wat hij gezien heeft van de prebètarelease. Dat leidt Thurrot tot de conclusie dat Microsoft vooral inzet op versimpeling. Maar dat resulteert niet noodzakelijk in een beter Windows, integendeel, stelt Thurrot. Omdat simpel en eenvoudig te gebruiken niet hetzelfde zijn. Hij illustreert dat onderscheid met de iPhone. Dat is een simpel en overzichtelijk apparaat. Maar het ontbreken van de 'terug'-knop maakt het wel extreem lastig om op je schreden terug te keren, wanneer je aan het surfen bent met de iPhone.

Windows 7 wordt niet makkelijker te gebruiken dan zijn voorgangers, omdat wat Microsoft gedaan heeft neerkomt op het verbergen van de complexiteit, en niet in het wegnemen ervan. Alsof je de back-button nog wel hebt, maar niet meer zo makkelijk kunt vinden, dus. Thurrot ziet een voorbeeld daarvan in de aanpassing die Microsoft doorvoert in de taakbalk. Oorspronkelijk was dat een plek waar je - als je veel overlappende vensters open had staan - die vensters makkelijk kon terugvinden. Later voegde Microsoft daar ook een 'quick launch'-sectie aan toe om veelgebruikte toepassingen snel te kunnen starten. Tot nog toe waren die duidelijk onderscheiden, maar in Windows 7 lijkt Microsoft af te stevenen op een taakbalk waar zowel de verwijzingen naar applicaties als die naar open vensters met iconen gebeurt. Gevolg daarvan is dat de gebruiker het verschil tussen open vensters en op te starten applicaties niet meer kan zien.

Thurrot constateert verder ook de nodige inconsistenties in de 'jump list', waarmee vanuit het startmenu en de taakbalk bijvoorbeeld rechtstreeks recent gebruikte Word-documenten te openen zijn. Er zijn echter verschillen in de mogelijkheden die de gebruiker te zien krijgt bij verschillende toepassingen, wat het gebruik zeker niet zal vereenvoudigen. Ook de libraries – die een eenvoudiger manier van het presenteren van gerelateerde bestanden beloven ongeacht de plek op de schijf waar ze opgeslagen zijn - werken in de praktijk verwarrend, constateert Thurrot. Het idee erachter is wel goed, maar omdat het concept ver afstaat van de manier waarop mensen gewend zijn te werken, zullen libraries het werken met Windows eerder moeilijker dan makkelijker maken, denkt hij.

Thurrot heeft zijn kritiek uitgebreid verwoord op zijn blog. Vooralsnog kunnen alleen andere bezitters van de prebètaversie zijn argumenten wegen. De rest van de wereld moet wachten op het uitkomen van de bètaversie, die naar het zich laat aanzien begin januari uitkomt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

ShellBeach

#1
Waar mensen zich eigenlijk druk om maken ...

Wellicht dat ALT->LINKS nog wel een ingebakken shortcut blijft.
Ik click eigenlijk nooit op BACK, shortcut veel sneller.

Niet tevreden met IE, dan installeer je toch gewoon Firefox 3

Trouwens, Windows heeft recent hun 90% market share verloren op de desktop.
Het worden meer macs en meer linux systemen voor diegene die Vista weigeren te gebruiken.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Hakker

Mijn probleem met windows 7 is het feit dat de icoontjes nog eens een stuk groter zijn dan in Vista en die vind ik al veel te groot :(

blue-eyes

#3
Quote from: Hakker on December 12, 2008, 17:03:38
Mijn probleem met windows 7 is het feit dat de icoontjes nog eens een stuk groter zijn dan in Vista en die vind ik al veel te groot :(

In Vista kan je icoontjes kleiner en groter scrollen. Dat zal in W7 toch ook wel kunnen ;)


p.s.: control ingedrukt houden, met scrollwheel scrollen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Bornin7ty2

Thurot heeft gelijk wat betreft de taakbalk, dat is er niet duidelijker op geworden.
de library is naar mijn mening juist wel erg makkelijk met wel als klein nadeeltje dat je de icoontjes (nog) niet kunt veranderen.
Een voordeel t.o.v. windows is dat je de library folders, in vista user folders, zeer makkelijk van locatie kunt veranderen.

Grootste voordeel tov vista is wel de snelheid. Win7 is zelfs sneller dan XP!!!
Zie http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=3236&page=2

Ik draai er nu een paar dagen mee en ga écht niet meer terug naar vista.
Hopelijk komt Microsoft wel met een leuke regeling voor vista bezitters wanneer het tot upgraden gaat komen. Ik ben zelf in het bezit van maar liefst 3!! vista licenties en zou me best genaaid voelen als ik dalijk wordt geacht de volle mep voor win7 te moeten betalen.

groet,

72

Erik

Klinkt wel leuk die snelheidsverschillen met xp, maar de cijfers die ik ooit zag gingen in de meeste gevallen maar over procenten, niet 2 tot 3 x zo snel. Nauwelijks merkbaar, maar alle beetjes helpen. Het is in ieder geval niet langzamer zoals vista wat al heel wat is voor MS..
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Bornin7ty2

#6
Quote from: Erik on January  4, 2009, 12:57:04
Klinkt wel leuk die snelheidsverschillen met xp, maar de cijfers die ik ooit zag gingen in de meeste gevallen maar over procenten, niet 2 tot 3 x zo snel. Nauwelijks merkbaar, maar alle beetjes helpen. Het is in ieder geval niet langzamer zoals vista wat al heel wat is voor MS..

Cijfers die je ooit zag??  wanneer was dat dan, heb je een bron?
Ik gebruik win7 nu ongeveer een week en het is écht wel een fijn en vooral snel O.S.
Zeker als je in ogenschouw neemt dat het een vrij vroege Béta is. Ik heb indertijd deelgenomen aan de beta tests voor vista maar de eerste releases toen waren echt véél slechter dan deze béta.

Natuurlijk is win7 een voortzetting van vista maar tóch...

Hier moet ik nog even aan toevoegen dat er al verschillende mensen te vinden zijn op internet, o.a. op GoT, die Win7 hebben draaien op oude 1.1Ghz celeron en pentium 3 computers.
bij 512 mb werkgeheugen blijft er zelfs nog geheugen vrij.

How about that............

Erik

Xp was bij mij ook bloedsnel, toen ik het net een week had geinstalleerd. Maar na diverse updates, software en drivers, dloads ->versnipperde schijf) merk ik toch dat hij niet meer zo snel is. Benieuwd hoe dat straks met "W7" gaat.

Maar goed laat maar uitkomen ik ben benieuwd.

Mocht ik weer wat cijfers tegenkomen dan post ik ze wel even.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

c't jan 2009.
werken met bestanden gaat sneller dan vista en soms zelfs sneller dan xp.
rippen van dvd ging 15% sneller
kopieren of uitpakken van bestanden meer dan 10% sneller.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Deleted member

QuoteOmdat simpel en eenvoudig te gebruiken niet hetzelfde zijn. Hij illustreert dat onderscheid met de iPhone. Dat is een simpel en overzichtelijk apparaat. Maar het ontbreken van de 'terug'-knop maakt het wel extreem lastig om op je schreden terug te keren, wanneer je aan het surfen bent met de iPhone.

Huh, er zitten gewoon back, forward, stop en refresh knoppen in Safari op de iPhone hoor!  :blink:

beetje offtopic maar goed  :tongue2:


FlÜber

Hoe krijg je eigenlijk bij snelstart de icoontjes gewoon naasta elkaar en niet met een gigatische ruimte ertussen.. want als ik er een paar toevoeg dan is mn taakbalk al bijna vol..


Ik draai nu de RC (build 7100)

Ejorne

Quote from: Erik on January  4, 2009, 14:29:50
c't jan 2009.
werken met bestanden gaat sneller dan vista en soms zelfs sneller dan xp.
rippen van dvd ging 15% sneller
kopieren of uitpakken van bestanden meer dan 10% sneller.

Werkt win7 ook met ntfs partitie indeling?
ik vid het nl een beetje vreemd dat kopieren of uitpakken ineens 10% sneller gaat.
de snelheid van de schijf zal in de meeste gevalle toch gewoon de bottleneck zijn, althans bij de recentere systemen?

Raphie

de complete schaduwadmin zoals die bestaat in Vista is uitgezet.
JBL PRX Power!

FlÜber


audiolover

mijn probleem met 7 is het volgende: bij het opstarten is het scherm goed tot vlak na de animatie, dan zit het beeld ineens vol met strepen en is niet meer leesbaar (dat is dus het bootscherm). Als 7 helemaal opgestart is wordt het beeld weer normaal, alle toeters en bellen werken als een speer! Moet ik voor een toepassing als administrator akkoord geven dan wordt het beeld weer slecht, ik kan nauwelijks lezen waar ik op OK moet klikken! Als ik geklikt heb wordt het beeld weer goed.

Of dit een resolutie probleem is......géén idee! Ik draai met een NVIDIA 7800GS, LCD monitor via DVI, verschillende resoluties geprobeerd op 60Hz. Standaard door 7 geïnstalleerde drivers doen dit en ook de later geïnstalleerde drivers van NVIDIA.
Ik kom er niet uit wat dit is? Het is absoluut een reden om 7 aan de kant te zetten.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06