Welke PC voor HD-video bewerking?

Started by DA BoSS, December 4, 2008, 11:44:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DA BoSS

Hoi,

Een collega van mij zoekt een nieuwe pc.
Hij wil hiermee HD-video bestanden gaan bewerken, maar ziet door de bomen het bos niet meer.

Wat is nu echt belangrijk?

-grafische kaart met veel geheugen?
-genoeg werkgeheugen?
-snelle HDD?
-specifieke processor, zoals bv een XEON?


Hij wou graag bij DELL bestellen, dus ik zat zelf te denken aan een precision-workstation.
graag advies... :D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

MarcoV

#1
In ieder geval een dualcore (of liever nog quadcore) processor, een snell harde schijf en voldoende werkgeheugen (2 Gb of meer, ook afhankelijk van je besturingssysteem). Wordt er trouwens een aparte capture/renderkaart gebruikt (zoals bijvoorbeeld van Canopus)? Die hebben vaak wel duidelijk staan op hun website wat de hardware wensen zijn.

Ik heb eind vorig jaar een pc in elkaar gezet voor HD bewerking en met de huidige Core2Duo's/quads is een Xeon niet meer per se nodig.

Marco

EdoE

Volgens mij is de capture- en renderkaart het belangrijkst. Check Matrox of bijvoorbeeld het Videomontageforum voor tips.

vtuinen

Quote from: MarcoV on December  4, 2008, 12:00:10
In ieder geval een dualcore (of liever nog quadcore) processor, een snell harde schijf en voldoende werkgeheugen (2 Gb of meer, ook afhankelijk van je besturingssysteem). Wordt er trouwens een aparte capture/renderkaart gebruikt (zoals bijvoorbeeld van Canopus)? Die hebben vaak wel duidelijk staan op hun website wat de hardware wensen zijn.

Ik heb eind vorig jaar een pc in elkaar gezet voor HD bewerking en met de huidige Core2Duo's/quads is een Xeon niet meer per se nodig.

Marco

Kun je misschien daarvan de componenten aangeven ?
Equipment check my avatar

MarcoV

Quote from: vtuinen on December  4, 2008, 12:54:40
Kun je misschien daarvan de componenten aangeven ?

Ik heb als basis een set up gebruikt die op dat moment op Tweakers erg populair was: Asus P5B-E, E6600, WD Raptor harde schijf en 2*320 Gb Seagates in Raid voor opslag. Verder een gewone mainstream Ati videokaart (wel met twee uitgangen omdat er twee schermen worden gebruikt voor editing). Voor de HD rendering heb ik een Canopus kaart ingebouwd. Vergeet niet dat dit een jaar terug is, dus een aantal componenten zijn 'verouderd'  :)

Het belangrijkste was dat de Core2Duo processors al heel geschikt zijn voor HD video editing en de door Canopus opgegeven Xeon dus niet nodig was; maar als ik het nu zou moeten doen zou ik wel een quadprocessor overwegen (ook even afhankelijk van of de bewerkingssoftware met meerdere cores overweg kan).

Marco