Kappen er wel of niet op?

Started by WouterNeyn, June 9, 2003, 14:28:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Dus gelukkig niet...." What You See Is What You Hear"   ;)

FFFF veranderen...LOL ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martin_M

#26
Haha, nee dat 'what you see is what you hear' slaat op het moment dat het licht uitgaat en de 'spot' aan.

En dan moet het bronmateriaal ook nog eens redelijk zijn :-\

Hoe zit dat met jouw Avalon's Erik? M'n collega heeft dezelfde en hij vind ze zonder fronts echt minder klinken.
Oh sorry, lees 't antwoord net een paar reakties terug (diffracties zonder doek).

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Erik van Voorst (in memoriam)

#27
...beat me to the draw...... ;D

Ja, ik heb Jeroen ge-quote en in hetzelfde kader antwoord gegeven...snap nog steeds niet goed hoe het werkt  ;D

Ik durf te wedden dat als je collega zijn grilles er even afhaalt en een zangeres pakt (ik bedoel de cd...natuurlijk  ;) met bv. alleen gitaar
of een enkele (klassieke) gitaar en dan met of zonder luistert...dat hij zijn grilles niet meer terug wil doen....maar helaas bij een orkest of " drukke " muziek is het een gelopen race en MOETEN ze erop.

Een goed alternatief is een set grilles kopen zonder doek maar wel met vilt (...en ja dat is asociaal duur en geen gezicht  ;D)

Je haalt dan echt meer uit deze speakers,
wordt overigens bevestigd door de bouwer...heb ik alweer een tijdje terug regelmatig mee aan de telefoon gehangen en ook wat e-mails van.

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Ik vind Avalons mooier klinken met de grilles erop. Ze klinken dan homogener en rustiger. Je hoort de drivers minder apart. Kan ook wel psychisch zijn, omdat je de drivers niet apart ZIET... ;)

Ikzelf heb alleen een frontje op het laag, maar die blijft er lekker op, is namelijk zonder erg lelijk (ondanks dat er een mooie zilveren conus achter zit met ML logo):


Scarp

Bij m'n nieuwe 804's, de kappen er echt AF!!!!

Lid45678

Ik heb sinds eergisteren weer de aparte bescherming van mijn tweeters erop gedaan. De hoge tonen sluiten naar mijn mening beter aan bij de midden en lage tonen. En de belangrijkste verbetering is dat ik nu niet meer het scherpe randje in het hoog heb tijdens sommige nummers. Dus dit is al opgelost terwijl ik dacht dat ik dit met luidsprekerkabels en/of interlinks moest compenseren  ;)

Groetjes,

Marc

Erik van Voorst (in memoriam)

#31
Quote from: garmtz on June 23, 2003, 21:07:22
Ik vind Avalons mooier klinken met de grilles erop. Ze klinken dan homogener en rustiger. Je hoort de drivers minder apart. Kan ook wel psychisch zijn, omdat je de drivers niet apart ZIET... ;)



Dat heb je goed gehoord is absoluut niet ingebeeld...., in de Avalon manual wordt dat met vet gedrukte letters nog eens extra onder de aandacht gebracht. Ook hun topmodel de Sentinel (90.000 Euro) heeft weer eenzelfde soort manual met weer dezelfde vetgedrukte notitie...spelen met doek ivm diffracties...spelen zonder is met dit design het geluid om zeep helpen  :(

Marc,

Misschien is je probleem toch niet opgelost..althans kan het eindresultaat mooier. Als je wilt bent moet je eens op de center der center kijken (gaan mijn hits omhoog  ;D) op een van de laatste pagina's daar staat uitvoerig
het gebruik van een weerstand (of waarde verandering ) dit kan net de juiste afzwakking geven aan de tweeter met vaak behoud van resolutie....dat kan je extra tweeterbescherming niet...deze zal de tweeter output
op een totaal andere manier verminderen.....
maar uiteindelijk geven natuurlijk je oren de doorslag ....mischien is de tweeter ook wel uitgerekend MET bescherming. ???

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Mark S

Bij mij zijn de grilles er af. Niet eens om geluidstechnische redenen, maar voor de looks (Tannoy Dual Concentrics). Al komen er soms mensen over de vloer die denken: da's gek, waar zijn de tweeters?

diceman

Bij Ml zit er alleen een kap voor de woofer en die blijft zitten.

Het electrostatische gedeelte is een plaatje om te zien(mijn mening althans ;D )

Pb

Hi,

Kappen er op, ik vind het erg afleidend als ze er op zitten. Dan kijk ik meer naar de slag die mij speakers maken dan naar de tv. Mischien moet ik maar geen film meer kijken maar alleen muziek luisteren.  ;D ;D

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

Point7

Ik heb de kappen er ook altijd op. Gewoon omdat ik ze zo mooier vind en minder opvallen in het donker.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Hopper

Bij mijn vorige versterker had ik ze bij het luisteren er altijd af, overdag erop ivm kinderen ed. Toen ik een andere versterker had gekocht klonk het beter met de kappen, anders was het geluid iets te agressief. Nu ook andere boxen gekocht en de kappen er weer af. Het zal me een zorg zijn hoe het er uit ziet, ik wil gewoon een goed geluid....... 8)

AE

Bij onze voorspeakers hebben we ze er (nog) op. Dat zijn de dali's 505....we hebben nu wel een nieuwe center de B&W htm2 en daar is hij eraf. Het ziet er gewoon heel mooi uit wat daaronder zit. Dus zodra de 805's er zijn gaan deze er ook af, denk ik!


PM

Quote from: AE on July 11, 2003, 10:48:59
Bij onze voorspeakers hebben we ze er (nog) op. Dat zijn de dali's 505....we hebben nu wel een nieuwe center de B&W htm2 en daar is hij eraf. Het ziet er gewoon heel mooi uit wat daaronder zit. Dus zodra de 805's er zijn gaan deze er ook af, denk ik!
En hij is pas net ingespeeld.. dus we moeten nog even experimenteren met wat mooier klinkt..
Groeten, Peter

ub4b

De subs en center hebben hun kappen hier altijd op omdat ik niet echt veel film kijk (een a twee films/week), terwijl de fronts hun kappen af hebben, tenzij ik v.b. stofzuig, want dan verzet je redelijk wat stof zonder dat je het weet (door uitstoot van de motor). Geluid komt wat meer open met de kappen eraf.

Heb ooit zelfs de grilletjes van de Nautilus tweeters gehaald en klinkt nog een tikkeltje verfijnder, maar dan zijn ze heel kwetsbaar.

Yanmik

Grillen van de tweeters bij de Nautilus gehaald ??????
Oeps, is dat niet gevaarlijk?
Normaal kan dat toch niet?
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Robbo

Indien je kleine kinderen met geinteresseerde vingers hebt is dat zeker gevaarlijk  ;D

De rooster eraf halen wordt dan ook niet geadviseerd door B&W  ;)


Rob

ub4b

#42
Quote from: willem1 on July 11, 2003, 21:02:18
Grillen van de tweeters bij de Nautilus gehaald ??????
Oeps, is dat niet gevaarlijk?
Normaal kan dat toch niet?

Dat gaat eigenlijk redelijk simpel : in de plastic van de tweeter zit een naad, als je daar voorzichtig met de botte kant van een aardappelmes tussengaat is de gril + de kop waarin deze aan vast zit er zo af.

Esthetisch is dat natuurlijk wel minder, maar wou gewoon eens weten hoe een kale nautilus klonk, dus geen gril voor de tweeter en geen doek voor de kast.

Zeker gezien we in het HT soms met vrienden kijken en ze meestal de tweeter vastnemen omdat ze niet weten wat het is, zit de kop er definitief terug op. Heb je het HT enkel voor jou kan je eventueel tweaken, maar hier is dat geen optie net zoals zovelen de bescherming voor hun speakers laten vanwege kinderen, katten, ... <ander potentieel levend gevaar voor je speaker>

thommy

#43
Quote from: Robbo on July 11, 2003, 21:06:33
Indien je kleine kinderen met geinteresseerde vingers hebt is dat zeker gevaarlijk  ;D

De rooster eraf halen wordt dan ook niet geadviseerd door B&W  ;)


Rob


Inderdaad!
Lees maar eens de manual door.

Is niet alleen ter bescherming maar heeft ook iets te maken met de weergave, daarom steeds de roosters op de tweets laten ;)
De rest van de stofkappen moeten er in principe wel af.

Mvgr
Yves.

Arno P

Ik zou ze erop laten....eraf is weliswaar mooi, maar dan zullen ze er binnenkort weer op gaan omdat je niet tegen dat deukje in je tweeter wil opkijken of die scheur in je woofer zo'n pijnlijke indruk geeft. Overigens hebben de ontwerpers van de luidsprekers in redelijkerwijze rekening gehouden met de aanwezigheid van de kap....en wellicht heb je tevens de kans dat het zonder kap slechter kan klinken in sommige facetten...
Inderdaad zonder kap is de spreiding beter...maar dat is slechts 1 parameter.

;)

Scarp

Het zijn ook gewoon vaak stofkappen, oftewel kappen die stof moeten tegenhouden. Heb je een redelijk stoffige kamer, dan kan je ze er beter ophouden, anders moet je de woofers/conussen afstoffen. Zelf heb ik ze er wel weer opgedaan. Echt geluidsverschil hoor ik niet echt.

Face

Toen ik bij audiodome informeerde naar stofkappen werd ik toch tamelijk meewarig bekeken. Ze zijn dus geleverd zonder stofkappen en eigenlijk vind ik ze zo het mooist.
Speakers: Focal 630 kit + Focal surrounds.  Versterking: Parasound P/FET 900 en D/AS1000 II.  DVD: Pioneer DV535.  Speakerkabel: vdHul Magnum met WBT.  Interconnect: standaard Parasound en Eichmann 4 en 6.

ragverp

Net toevallig dit weekend kappen gemaakt aangezien de hond 3-0 staat met de woofers van mijn speakers  >:( ... dus kappen erop , voordeel ik vond het geheel iets te schel (yamaha versterker) en het lijkt nu iets zachter te klinken .

Groet rob,

Jinsu

Kappen helpen ook niet veel tegen die kinderhandjes, wat is dat plop de hele hand volop er tegenaan :D . Dan merk je opeens hmm, wat klinkt dat raar en dan is het schrik :'( . Ook als je katten of honden hebt zijn kappen niet aan te raden.

Dat zijn mijn ervaringen ;) .
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

ragverp

Quote from: Face on August  4, 2003, 12:47:58
Toen ik bij audiodome informeerde naar stofkappen werd ik toch tamelijk meewarig bekeken. Ze zijn dus geleverd zonder stofkappen en eigenlijk vind ik ze zo het mooist.

Jij hebt  ook je speakers bij Audio dome amsterdam vandaan (gert jan dus) ?