Digital Interface for DVD Audio specifications

Started by jaco, December 31, 2001, 01:28:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaco

Eindelijk is het er: de digitale bus voor DVD-A
Lees het op:
http://www.highfidelityreview.com/news/news.asp?newsnumber=402660

Nu maar wachten op het uiteindelijke product..

Jaco

CineBarkoos

#1
Is een spannende ontwikkeling, nu nog even wachten op software voor mijn Apple (met firewire) (die de ingebouwde copy-protection omzijlt)  zodat ik mooie digitale kopieen kan trekken van DVD-A (en -video). :P

(Zal wel bij wachten blijven denk ik...) :-/

Koos
CineBarkoos went digital FullHD! New -> Epson TW2000

Bezoek CineBarkoos!
Mijn Triumph Spitfire!

Martin_M

Mmmmm, TAG McLaren is bezig met DVI-link met HDCP protectie (er zitten al aansluitingen op hun nieuwe AV192R).
Volgens hen is dit dè manier om 8 kanalen ONGECOMPRIMEERD te vervoeren (6 Gbps t.o.v. 100-400 Mbps van Firewire).

We zien wel wat de standaard gaat worden. Ik hoop alleen niet dat ik straks aan de DVD-speler van TAG vastzit (Op zich een heel goed transport maar de PSM-1 kan niet ingebouwd worden :-[).

Martin M

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

jaco

#3
Martin,

Waarom heb je 6 GigaBits per seconde nodig voor geluid ?
De DVd kan maar 10 MegaBits per seconde leveren in de piek..
Voor video is het een ander verhaal.

Maar TAG zal wel net als Meridian bezig zijn geweest iets te maken wat een copy protection heeft, en mini of meer propriarity is, zodat de software bonzen niet gaan klagen.
Meridian heeft dat door over 3 maal SPDIFF te gaan, en encryptie toe te passen.

Ik vindt het wel mooi dat er nu een standaard is. Dan heb je straks keuze. Net als nu, voor 1000 een speler, of voor 10.000 een speler, maar ze kunnen en doen hetzelfde.
Ik denk niet dat we gebaat zijn bij allerlij 'eigen' ontwikkelingen van firma's. Massaproductie is nog steeds de manier om iets betaalbaar te krijgen.

Jaco

jaco

#4
Op een ander forum werd opgemerkt dat de specs nog slechts versie 0.9 zijn. Er werd daar ook melding gemaakt dat er nog een rivaliserende verbinding was (geen details) en dat er nog niet echt besloten was hoe of wat.

Misschien te vroeg gejuichd.

Overigens heb ik net zo lief 3 maal SPDIFF zoals het nu wordt. Dat is zelf nog te veranderen op een DVD speler. Een Firewire aansluiting zelf maken kon wel eens iets moeilijker zijn.

Jaco

garmtz

#5
Als dit allemaal doorzet, zou dat een grote boost betekenen voor de populariteit van DVD-Audio t.o.v. SACD, wiens populariteit op DIT moment veel groter is. Immers, vrijwel alle grote muziek maatschappijen staan achter SACD...

J.A.F._Doorhof

Tja,

Maar artiesten zoals:
Queen, Metallica, The corrs zitten op DVD-A.

Hoe was het ook al weer................
Kwaliteit of kwantiteit  ;)

Zonder gekheid, de discussie is al een keer eerder gevoerd, mijn mening is nog steeds dat DVD-A DE kanshebber is. SACD heeft mischien de grotere maatschappijen achter zich staan, maar DVD-A zit tegenwoordig op bijna ALLE spelers, en de grote namen vindt je voorlopig voornamelijk bij DVD-A.

MvrGr.
Frank

PS.
Lijsten met releases.
http://www.audiorevolution.com/news/0701/02.sacd.shtmlhttp://www.geocities.co.jp/Hollywood-Kouen/1584/dadsacd.html
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#7
Garmt,
Voor zover als ik kan beoordelen staat alleen Sony echt achter SACD. De andere studio's kijken gewoon waar het meeste markt potentiaal zit, en brengen daar titels op uit.
Doordat Sony de markt redelijk aggressief heeft benaderd met gratis opname apparatuur te verstrekken zijn nu redelijk wat studio's titels aan het uitbrengen. (de kwaliteit van die titels koopt uiteen van oude muk op een SACD tot geweldige nieuwe opnames)
DVD-A heeft achterstand op gelopen door de CSS hack en daarna moest nieuwe beveiliging gemaakt worden.

Zelfs studio's die door het SACD kamp genoemd worden als SACD only supporter hebben nu DVD-A titels aangekondigd.

Qwa aantal players in de markt ziet het er nu naar uit dat DVD-A capable players het komende jaar veel verkocht zullen worden, aangezien de basis player het straks standaard zal hebben.

Ik moet het nog zien welk formaat er als sterkste uit komt. Ik denk dat Frank wel gelijk heeft in dat de grote massa bepaald of een systeem het maakt of niet. Dat er een paar zogenaamde high-end studio's nu SACD titels uitbrengen betekent nog niet zo veel (ze krijgen immers de apparatuur voor niks, en gratis support van Philips en Sony)

De  huidige populaire bands zie ik nog niet (op beide systemen) en die zullen toch wel het success gaan bapalen denk ik.

Jaco



J.A.F._Doorhof

#8
;D
Alleen Queen is voor mij al een reden om OF een SACD of een DVD-A speler aan te schaffen.

Het wordt voor mij dus DVD-A, of een combi speler.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Flint

#9

Quote;D
Alleen Queen is voor mij al een reden om OF een SACD of een DVD-A speler aan te schaffen.

Het wordt voor mij dus DVD-A, of een combi speler.

MvrGr.
Frank

En ik wil DVD-Audio hebben vanwege The Corrs  ;D

J.A.F._Doorhof

#10
Die klinkt inderdaad ZEER goed.
Heb hem toevallig in mijn bezit.
Erg mooie DVD-A.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

martin

#11
Ik heb nu 1 DVD-A in bezit van Bjork- Vespertine.
Ik moet zeggen het klinkt erg goed, je hoort nu veel meer details.
Ik ga er zeker nog een paar bij kopen, Tja alleen de keuze is voor mijn smaak wel beperkt.
die ik nog wil hebben:

B.B. King & Eric Clapton: Riding With The King
Bob Marley.
The corrs ??

welke zijn er nog aan teraden.

J.A.F._Doorhof

#12
The Corrs is inderdaad de moeite waard.

Zelf heb ik:
Corrs
Metallica
Paul Gilbert
4 & 5th symphonie Beethoven
Alice Cooper, million dollar babies
en wat demo DVD-A's

Ze hebben allemaal wel wat.

En binnenkort natuurlijk de Queen DVD-A  ;D 8).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Henk

#13
Quotewelke zijn er nog aan teraden.

In ieder geval 'Hotel California' van The Eagles.


Robbo

Een belangrijke hierin is de amerikaanse markt.  Het schijnt dat daar de meeste nieuwe DVD-spelers al uitgerust zijn met DVD-A.

En inderdaad voor de nederlanders is de kopieeermogelijkheid ook een goed (ver)koopargumenten   ;D

Grtz,
Rob

Robbo

#15
Nog een mooi artikeltje over DVD-A en Meridian Lossless Packaging.

http://www.hometheaterhifi.com/volume_8_4/dvd-benchmark-part-6-dvd-audio-11-2001.html


Grtz,
Rob