Zelfbouw SVS Subwoofer

Started by jslaman, November 26, 2008, 23:33:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PaulSQ

bracing in de hoeken in vrij zinloos, daar is de kast al op zijn stevigst :)

denk om onderstaande nog even een kast heen!

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Sol

Quote from: PaulSQ on December  6, 2008, 13:58:51
bracing in de hoeken in vrij zinloos, daar is de kast al op zijn stevigst :)

denk om onderstaande nog even een kast heen!

Met hoeken, bedoel ik die, waar 2 delen bijeen komen, niet 3. Even voor de duidelijkheid. ;)
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

Interficior

Dan nog. :P

In het midden van de panelen bewegen ze het meest, dus daar moet je de bracing aanbrengen.
Take it or lease it

Sol

Quote from: Interficior on December  6, 2008, 15:14:05
Dan nog. :P

In het midden van de panelen bewegen ze het meest, dus daar moet je de bracing aanbrengen.

Klopt, ik zei ook niet voor niets 'extra', gewoon voor de zekerheid. :)
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

jslaman

Ben vandaag bezig geweest met het maken van de uitspatingen voor de woofer en de subamp. Heb helaas wel de postbode gemist die mijn pakketje van speaker & co langs kwam brengen (met baspoort, slagmoeren, parkers en dempingsmateriaal).

In de kast zal een kruisbracing komen, net als SVS hanteert bij het originele model (zie vorige pagina).

PaulSQ

Quote from: Sol on December  6, 2008, 16:52:49
Klopt, ik zei ook niet voor niets 'extra', gewoon voor de zekerheid. :)

Ja hoor, je hebt helemaal gelijk ;D

Punt is dat bracing in het midden van panelen uiterst zinvol is, en in de hoeken nauwelijks...
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Rob G

QuoteIk zie wel een zwart randje om de subamp heen, wat is dit dan?

Dichtingsband 

Wat is het nut van dichtingsband zo buiten de amp, aan de binnenzijde van de sub? Dit lijkt mij toch echt een plek waar een 'kastje' heeft gezeten, dan heeft het afdichtingsband daar ook meteen een nuttige functie gehad.

De bracing op de foto lijkt me me wel het minste wat je moet toepassen. Je verstijft nu de onder/boven en de twee vlakken. De vraag is wel weer hoe stijf de amp is, en of je daar niet was aan moet doen.

Ik snap dat je gewoon het orginele ontwerp wilt volgen, maar al je toch bezig bent, waarom niet verbeteren? 

PaulSQ

Quote from: Rob G on December  6, 2008, 19:21:05
Wat is het nut van dichtingsband zo buiten de amp, aan de binnenzijde van de sub? Dit lijkt mij toch echt een plek waar een 'kastje' heeft gezeten, dan heeft het afdichtingsband daar ook meteen een nuttige functie gehad.

vroeg ik me ook al af :)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

jslaman

SVS gebruikt 100% zeker weten geen afdichting voor de amp, wat die zwarte rand daar doet is me ook een raadsel...

Sol

Quote from: PaulSQ on December  6, 2008, 18:58:03
Ja hoor, je hebt helemaal gelijk ;D

Punt is dat bracing in het midden van panelen uiterst zinvol is, en in de hoeken nauwelijks...

Kijk, dat horen we graag. :P

Nee, even zonder gedol, uiteindelijk heb je natuurlijk gelijk. Het midden van de panelen zijn het meest beweeglijk, daar deze geen ondersteuning hebben van andere omliggende onderdelen ( mits bracing nog niet is aangebracht natuurlijk :P ).
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

jslaman

#60
Ben ondertussen weer wat opgeschoten met mn projectje:

De gaten voor de woofer en baspoort zitten er inmiddels in. Heb de slagmoeren in stukjes hardhout geplaatst en deze op de achterkant van de baffle gelijmd. Op deze manier zit de woofer muur en muurvast.




De voor en achterzijde van de kast moeten nog geschroefd en verlijmd worden. Eerst een kastje maken om de subamp af te sluiten van de rest van de kast, en een kruisbracing maken voor versteviging van de kast alvorens het kastje gesloten wordt.


Verder nog wat fototjes van het kastje (sorry voor de slechte kwaliteit, zijn met mn mobiel geschoten).





't begint zo toch al aardig de vormen van een pb10 aan te nemen dacht ik zo  :hehe:

Onne

Ben zeer benieuwd !!! Mooi werk,



jslaman

Dank heren, heb de sub zojuist even uitgeprobeerd. Klinkt zeer veelbelovend  :devil: Kan hem alleen niet te hard zetten aangezien er dan het een en ander begint te rammelen omdat nog niet alle panelen vast zitten.

yorkie13

ik zeg ducktape ;D wat je daar allemaal mee kan vastzetten

jslaman

#65
Quote from: RA SUBS on December 11, 2008, 22:44:52
ik zeg ducktape ;D wat je daar allemaal mee kan vastzetten

Shit, had ik dat maar eerder geweten. Had ik in 1 keer die hele kast in elkaar getaped, stuk handiger dan schroeven & verlijmen & afkitten!  :P

jslaman

#66
Gisteren heb ik de (kruis)bracing in de kast geplaatst. De voor en achterzijde moeten nog gelijmd en gekit worden, maar ik heb de platen er gisteravond vast even opgeschroefd om te testen. Toen het ding in elkaar gezet was kwam ik er achter dat het al bijna middernacht was en (om de goede relatie met de buren te behouden) dus maar beter even kon wachten met het testen.

Hier alvast een teaser... (betere foto's zullen volgen als de sub af is)



jslaman

Heb de kruisbracing en de BAF-wadding in de kast geplaatst. Tevens zijn nu ook de voor en achter platen gelijmd/geschroefd/gekit. De sub zit nu dus geheel in elkaar, heb alleen de baspoort vanochtend nog op lengte gezaagd. Deze zal ik straks als ik thuis ben nog even plaatsen en dan is de sub (technisch gezien) af!! De sub heeft een (in winisd berekende) -3db op 21,2Hz, lijkt me prima dacht ik zo. Vanavond ga ik de sub maar eens even goed uittesten.

Hier een fototje van de binnenzijde van de kast.




Welke dus zo goed als het zelfde is als het origineel van SVS (zie vorige pagina).


jslaman

Heb de sub goed uitgetest en kan er maar 1 ding over zeggen:   WWWOWWW!!  O0 Zowel met muziek als film is de sub fenomenaal goed, stukken beter dan mn kef sub. Had de subamp half open staan, maar heb dit snel teruggedraaid naar iets meer dan een kwart, omdat mn zolderkamertje aan alle kanten begon te trillen. Foto's zullen snel volgen!

Sol

Gaaf man, klinkt goed!
Zodra ik ga overwegen een sub in huis te halen neem ik deze optie zeker weten ook mee! Voor weinig geld een geweldige sub, wat wil je nog meer?
Bovendien, ik hoef nog geen overdadige sub. Eerst maar rustig aan beginnen en langzaam opbouwen. :biggrin:
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

jslaman

Ben er inderdaad heel erg blij mee, heb met een beperkt budget een hele mooie sub weten te bouwen. Enige minpunt vergeleken met mn kef sub zijn de afmetingen. Hoewel dit het het instap (kast)model van SVS is het geen kleine jongen met 38x48x53cm.

jslaman

Heb de sub inmiddels een kleurtje gegeven. Eerst 2 lagen grondlak, daarna 2 lagen zijdeglans zwart. Ik vind het een mooi resultaat geworden. Ik zal vanavond even wat fototjes schieten.

angelostefano

kom maar hoor!!!!!!






                   :thumbs-up:

jslaman

Wil ik gisteravond mooie plaatjes schieten, kom ik er achter dat m'n camera defect is....

Sol

Leuke verrassing is dat... :-X
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.