Zelfbouw SVS Subwoofer

Started by jslaman, November 26, 2008, 23:33:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jslaman

Pasgeleden heb ik een SVS PB10 ISD woofer & bijbehorende amp aangeschaft om op korte termijn te kunnen starten met mijn 1e DIY subwoofer. Aangezien vele reviews laaiend enthousiast zijn over deze sub heb ik besloten het originele ontwerp van SVS zo goed als het kan na te streven.

10" Woofer van TC sounds, wat een loeizwaar ding!!  :o




Amp




Enige wijzigingen die ik wel aan wil brengen is het gebruik van 22mm MDF in plaats van het door SVS gebruikte 18mm, betere bracing in de kast en het afsluiten van de subamp in de kast.

Van de woofer heb ik de volgende gegevens:

Qts 0,35      Qes  0.37
Qms  6.28    Fs 27,4 hz
Vas 60 l       Re 3,3 ohm
BL 13,42      Le 1,32
Sd 310        X max 16 mm

Ik ben al een beetje aan het rekenen geslagen en met de buiten maten van SVS (38*48*53cm) kom ik met 22mm MDF op een volume van 71 liter uit. Ik hoop uiteindelijk (na afsluiten amp en plaatsen van bracing) nog boven de 60 liter uit te komen. Ik ben nu in WinISD aan het stoeien met de cijfertjes en het verloop is volgens mij het meest gunstig bij een inhoud van 64 liter met een tuning frequentie van 26Hz met een basreflexpoort met een diameter van 70mm. Daarmee kom ik uit op een 25,6Hz bij een -3 db en een poortlengte van 21cm.




SVS zelf heeft de volgende frequentiecurve op zijn website staan voor deze subwoofer:



Deze curve loopt dus een heel stuk vlakker naar de 20Hz. Waarin kan dit verschil zitten? Ik heb vernomen dat de SVS subamp een bassboost heeft van +3 db rond de 20HZ, maar ben hier niet zeker van. Zou dit het verschil in frequentiecurves kunnen verklaren of spelen er ook andere factoren mee die ik nu helemaal over het hoofd zie?

Verder zal ik jullie hier op de hoogte houden van de vorderingen in de bouw van mijn 1e DIY subwoofer. Alle suggesties, hulp en tips zijn uiteraard van harte welkom! Ik heb de hoop dat hij mijn huidige kef psw2010 sub helemaal wegspeelt!

jslaman

Bij deze plaatjes van the real thing!










Ga me vanavond maar weer eens met de getalletjes bezig houden om te berekenen wat voor kastje er omheen moet komen.

Onne

Mooi spullen hoor, die woofer heeft echt een hoge Xmax en ook voldoende snelheid !!

Volgens mij ontbreekt die ingebouwde boost op je winISD grafiek inderdaad zoals je zelf zegt!

Wordt een knaller !


Sol

Ik wil ook zo snel mogelijk weer aan de subwoofer, als het kan voor een redelijke prijs.
Als ik het zo lees, zou DIY in dit geval ook zeker een goede kanshebber worden.
Mag ik uit alle onredelijkheid vragen wat de woofer en amp bij elkaar hebben gekost?
Dit topic ga ik in elk geval zeker in de gaten houden!
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

jslaman

#4
@ Onne: weet jij of het mogelijk is deze basboost in WinISD toe te voegen?

@ Sol: Heb het (nieuwe) setje van een forumlid overgenomen voor een schappelijke prijs. Het lijkt me een mooi uitgangspunt om een mooie sub te bouwen.

Interficior

In WinISD moet je naar het tabje EQ/Filter toe en dan Add Filter en dan Parametric EQ.
Take it or lease it

jslaman

#6
Thanks! Heb het gelijk maar even toegepast. Frequentiecurve begint er aardig op te lijken. 22,4 Hz bij -3 db. Curve is berekend met een kastinhoud van 60 liter en een tuningfrequentie van 24Hz. Hierbij zal ik dan een baspoort van 7cm * 27,4cm moeten toevoegen.



Sol

Quote from: jslaman on November 27, 2008, 20:35:41
@ Sol: Heb het (nieuwe) setje van een forumlid overgenomen voor €150,- Lijkt me een mooi uitgangspunt om voor weinig geld een mooie sub te bouwen.

:o Dat is zeker een nette prijs! Mooi om langzaamaan weer aan het subben te gewennen.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

jslaman

#8
Ik kom bij een kastinhoud van 60 liter en een tuningfrequentie van 24Hz, zoals hierboven beschreven, aan een groupdelay van 38ms op 20Hz. Is dit acceptabel? De sub zal ook met muziek mee moeten gaan spelen aangezien ik satelliet speakers heb.




yorkie13

#9
hier een gemeten group delay van de pb10isd
uit deze test van Ikka R   http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/994-svs-pb10-isd-2nd-unit.html

jslaman

Thanks! Dan lijkt mijn berekende delay nog aardig mee te vallen vergeleken met die gemeten delay.

yorkie13

nadeel alleen is dat de gemeten group delay meer waarheidsgetrouw is dan de berekende

jslaman

#12
Ja ik weet het... Ik denk toch met bovenstaande maten aan de slag te gaan, 22Hz bij -3db vind ik wel erg netjes. Ik denk niet dat de 20 Hz met een kastgrootte van zo'n 60 liter behaald kan worden (maar misschien wel in room!).

snikkeltje

Geen probleem, die hogere groupdelay zit zo laag dat je er bij muziek geen last van zult hebben. Groupdelay is IMHO ook zwaar overrated als parameter als het gaat om kwaliteit van de laag te bepalen.
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

jslaman

#14
Bedankt voor je reactie snikkeltje, dit is mijn eerste diy project, dus heb sowieso geen flauw idee welke parameters het meest van belang zijn.

Heeft iemand de frequentiecurve van een kef psw 2010 subwoofer? Dit is namelijk mijn huidige sub en vind het wel leuk om deze te vergelijken met wat ik zelf ga bouwen.

e-sonic

#15
Hoi

Ik heb de psw 2010 sub met complete set een tijdje gehad.

Ik heb er ook nog aan gemeten, maar gehoormatig was er geen sublaag.

Beneden de 40 Hz is er weinig meer te horen, en er lijkt ook een soort limiter in te zitten die bij hogere nivo's terugregeld.

Ik denk dat je met deze sub er op vooruit gaat, mocht ik de meting nog tegen komen dan post ik'm

Mijn 2010 is bij een nieuwe eigenaar, die er eentje bij wilde...

groetjes jurjen

Hierbij de third octave dump, je ziet waarom sommige mensen deze sub een bonkend geluid toekennen.....

jslaman

#16
Bedankt voor je reactie. Heb geen vergelijk met andere subs, maar onder de 40 Hz zal de sub inderdaad wel aardig snel afvallen. Het is natuurlijk ook een gesloten subje. Qua laag voor films zal ik er zeker op vooruit gaan, hoop alleen dat deze lomperik met muziek ook een beetje subtiel mee kan spelen  ;D.

jslaman

Ga me houden aan de oorspronkelijke buitenmaten van SVS. Ik ga morgen eens bij de plaatselijke houtmarkt vragen of ze de mdf platen verstek willen zagen voor me, dan kan ik dit weekend aan de slag met bouwen!!   O0

Sol

Houd ons niet langer in spanning... ;D
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

jslaman

#19
Vandaag bij de bouwmarkt geweest. Verstek zagen kon wel, maar de jongen bij de bouwmarkt had dat nog niet zo vaak gedaan en wist niet zeker of hij dat nauwkeurig genoeg kon. Dus heb ik maar besloten om het niet in verstek te laten zagen. Moet zeggen dat de bouwmarkt medewerker erg zijn best heeft gedaan. Desalniettemin toch ergens een millimetertje verschil, ga dit morgen proberen weg te schuren.

Heb de plankjes even tegen elkaar aangezet om een idee te krijgen hoe groot het kastje gaat worden (38 x 48 x 53cm). Op de foto zijn wat kieren te zien, maar de kast is hier nog niet verlijmd/geschroefd. Wanneer er druk op de verschillende panelen wordt uitgeoefend verdwijnen deze kieren. Er naast staat het kastje wat de amp van de rest van de kast zal afschermen.




Nu nog op zoek naar iemand met een goede frees om de gaten voor de speaker en de basreflex poort er uit te frezen. Zie het namelijk niet zo ziteen om voor 1 malig gebruik zo'n frees aan te schaffen.

Sol

Quote from: jslaman on November 29, 2008, 20:55:51
Vandaag bij de bouwmarkt geweest. Verstek zagen kon wel, maar de jongen bij de bouwmarkt had dat nog niet zo vaak gedaan en wist niet zeker of hij dat nauwkeurig genoeg kon. Dus heb ik maar besloten om het niet in verstek te laten zagen. Moet zeggen dat de bouwmarkt medewerker erg zijn best heeft gedaan. Desalniettemin toch ergens een millimetertje verschil, ga dit morgen proberen weg te schuren.

Heb de plankjes even tegen elkaar aangezet om een idee te krijgen hoe groot het kastje gaat worden (38 x 48 x 53cm). Op de foto zijn wat kieren te zien, maar de kast is hier nog niet verlijmd/geschroefd. Wanneer er druk op de verschillende panelen wordt uitgeoefend verdwijnen (de meeste van) deze kieren. Er naast staat het kastje wat de amp van de rest van de kast zal afschermen.
Mooi, het werk kan dus beginnen! ;)
Heb je er specifiek voor gekozen om de amp een apart kastje te geven, en zo ja; waarom? Heeft het origineel dit ook?

Quote from: jslaman on November 29, 2008, 20:55:51
Nu nog op zoek naar iemand met een goede frees om de gaten voor de speaker en de basreflex poort er uit te frezen. Zie het namelijk niet zo ziteen om voor 1 malig gebruik zo'n frees aan te schaffen.

Konden ze dat bij de bouwmarkt ook niet even voor je fiksen dan. ;D
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

jslaman

Het amp kastje komt aan de binnenzijde van de subkast. In het originele ontwerp van svs doen ze dit niet, maar ik weet niet in hoeverre de amp luchtdicht is en vond dit een mooie oplossing.

Misschien kunnen ze in de plaatselijke bouwmarkt ook frezen, maar ik vind het ook wel leuk om zelf het een en ander te doen. Moet eerst de basreflexpoort nog binnen krijgen alvorens ik alles kan kan aftekenen om te frezen.

yorkie13

heb je wel het netto volume vd inhoud van het kastje van de 64 liter afgehaald en in WinSD verwerkt, heefy weer een kleine invloed op de lengte vd baspoort en dus de afstemming van de poort

jslaman

#23
Hoi Ralf,

Hier heb ik inderdaad al rekening mee gehouden. Het subampkastje neemt 8,4 liter in beslag. Voor de woofer heb ik 2 liter gerekend. Dan houd ik dus 71-10,4 = 60,6 liter over. In de hierboven weergegeven frequentie grafiek ben ik uitgegaan van een kastinhoud van 60 liter. Ik heb nog geen rekening gehouden met de inhoud van de basreflexpoort, maar weet eigenlijk ook niet of deze van het totaalvolume van de kast moet worden afgetrokken. Iemand hier ideeën over?

Interficior

Ja, die moet ervanafgetrokken worden.
Take it or lease it