Kassa test HDMI kabels & kwaliteit HDMI kabels

Started by Rick-DTS, November 26, 2008, 13:31:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B.

Cool trouwens dat je 't zo openlijk toegeeft! :)

evilniek

Men noemt dit ook wel, "door de mand vallen"  :P
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

celerontje

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel! :devil: :D :P
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

jowi

Quote from: Snowmaster on June  9, 2011, 19:38:44
Volgende keer eerst van de stroom halen, want aan/uit (standby) gaf toen geen verandering.
Ach ja, al doende leert men.
Dus al die ernorme verschillen tussen HDMI kabels die alleen jij (!) opmerkte blijken veroorzaakt door een defect scherm. Wat een grap... en een wijze les hoop ik.

Kjelt

Goed dat je dit meldt.  :thumbs-up: Fouten maken kan ons allemaal overkomen, daar zijn we tenslotte mensen voor.

celerontje

Oftewel, neem jezelf maar niet meer serieus! :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Raphie

Quote from: celerontje on June  9, 2011, 20:33:14
Oftewel, neem jezelf maar niet meer serieus! :D
goed plan! doen wij dat ook niet  :D
JBL PRX Power!

Snutchz

oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Raphie

JBL PRX Power!

duco

Niet helemaal mee eens.

Er is een aantal dingen waar ze geen rekening mee hebben gehouden

1. Als de kabels zijn verhuld met goud, dan roesten ze niet. Want goud
is een edelmetaal en edelmetalen roesten niet zoals jullie weten. Dus niet zoals
als die leraar zei dat overal lucht is en dat het dus niet uitmaakt.

2. Bij dit onderzoek hebben zij ook niet exact gekeken naar de hoeveelheid informatie
die wordt doorgegeven in die verschillende kabels. Ze keken wel of ze dezelfde informatie
doorgaven maar niet de hoeveelheid.

Of dit nu direct betekent dat duurdere kabels beter zijn weet ik niet.

maar een echt vakkundig onderzoek kunnen wij dit denk ik dus niet noemen.
 

Snutchz

Ideaal zeg.. dat goud... want ik heb toch 'n aantal verroeste kabels moeten wegmieteren  :bored:
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

EJ

Quote from: Snutchz on June 11, 2011, 19:50:47
Ideaal zeg.. dat goud... want ik heb toch 'n aantal verroeste kabels moeten wegmieteren  :bored:
Verroest! Was dat het? ;)

Ejorne

Ik hang denk ik maar een hdmi kabel om mijn nek. Zijn er ook van een centimeter of 30, voor om mijn pols?

celerontje

Vanaf vandaag op TV:


Let vooral op het soort kabeltje! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

mark1978

hdmi 1.4 heeft toch meer bandbreedte dan hdmi 1.3. Verder kan een 3d signaal ook best over hdmi 1.3 gestuurd worden, mits het geluid terug wordt geschroefd naar standaard dts /ddplus. Verder als je dan toch 3d en dolby true hd over die kabel mieterd dan krijg je een niet werkend 3d effect. Das geloof ik zo'n beetje mijn ervaring.

Verder heb ik al wel een kapotte goedkope kabel (hdmi 1.3) weg moeten doen, zat waarschijnlijk een breuk in. Dan kan zijn dat zo'n duurdere kabel het beter doet(lees: langer volhoudt).

riwi

Quote from: mark1978 on June 16, 2011, 16:30:43
hdmi 1.4 heeft toch meer bandbreedte dan hdmi 1.3. Verder kan een 3d signaal ook best over hdmi 1.3 gestuurd worden, mits het geluid terug wordt geschroefd naar standaard dts /ddplus.
Dat is niet waar.
HDMI 1.4 en HDMI 1.3 hebben beide max 10.2 Gbit bandbreedte. Lees wikipedia er maar op na.
Binnen de HDMI 1.4 spec zijn  een aantal extra resoluties en 3D modes gedefinieerd die binnen een standaard HDMI 1.3 interface niet ondersteund worden.
Het wel of niet terug schroeven van een geluidsstandaard heeft niets te maken met het aan weerszijden ondersteunen van 3D resoluties.

Indien je een kabel zou hebben die niet voldoet aan de highspeed HDMI kabel specificaties zou het kunnen dat je bij belasting met hoge bitrate 3D beeld en tegelijk hogere bitrate audio je net de grens overschrijdt van de bandbreedte die de foute kabel dan nog wel door laat zonder te veel errors.

Een 3D signaal kan wel over een hdmi 1.3 high speed HDMI kabel worden verstuurt, maar als het apparaat aan de ontvangende kant alleen HDMI1.3 kent zal dit apparaat niet de 3D mode herkennen en geen beeld geven. Ook als een bron apparaat pretendeert HDMI 1.3 te zijn maar toch stiekem 3D modes en resolutie communiceert dan is het feitelijk geen HDMI 1.3 interface meer, maar een eigen baksel. Het is wel mogelijk om (zoals de PS3) te communiceren dat je 1080p60 doet (een HDMI1.3 ondersteunde resolutie) en dan toch 3D info binnen de beelden verstuurt (Half SBS). In dat geval weet de interface niets van de 3D inhoud af en laat je de detectie aan de applicatie.

Snowmaster

Veel 1.4 kabels zijn identiek aan hun "voorganger" 1.3 maar hebben een ethernet kanaaltje extra.
De Inakustik ingenieur was daar open en eerlijk in. Hun kabels hadden jaren geleden al de huidige capaciteit en het enige wat zij doen is relabelen.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snutchz

Plus dat fabrikanten al járen dezelfde kabel op den markt brengen... steeds in 'n ander jasje  ;D
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

mark1978

Quote from: riwi on June 16, 2011, 17:33:39
Dat is niet waar.
HDMI 1.4 en HDMI 1.3 hebben beide max 10.2 Gbit bandbreedte. Lees wikipedia er maar op na.
Binnen de HDMI 1.4 spec zijn  een aantal extra resoluties en 3D modes gedefinieerd die binnen een standaard HDMI 1.3 interface niet ondersteund worden.
Het wel of niet terug schroeven van een geluidsstandaard heeft niets te maken met het aan weerszijden ondersteunen van 3D resoluties.

Indien je een kabel zou hebben die niet voldoet aan de highspeed HDMI kabel specificaties zou het kunnen dat je bij belasting met hoge bitrate 3D beeld en tegelijk hogere bitrate audio je net de grens overschrijdt van de bandbreedte die de foute kabel dan nog wel door laat zonder te veel errors.

Een 3D signaal kan wel over een hdmi 1.3 high speed HDMI kabel worden verstuurt, maar als het apparaat aan de ontvangende kant alleen HDMI1.3 kent zal dit apparaat niet de 3D mode herkennen en geen beeld geven. Ook als een bron apparaat pretendeert HDMI 1.3 te zijn maar toch stiekem 3D modes en resolutie communiceert dan is het feitelijk geen HDMI 1.3 interface meer, maar een eigen baksel. Het is wel mogelijk om (zoals de PS3) te communiceren dat je 1080p60 doet (een HDMI1.3 ondersteunde resolutie) en dan toch 3D info binnen de beelden verstuurt (Half SBS). In dat geval weet de interface niets van de 3D inhoud af en laat je de detectie aan de applicatie.

Dus je wilt zeggen dat ik met mijn verouderder onkyo tx-nr5007 (half-sbs) 3d video met dolby true hd zo door kan sturen naar m'n 3d tv? En zo dus kan genieten van het 3d effect en de dolby true hd over m'n speakers? Omdat eigenlijk de half-sbs codering een soort van hdmi 1.3 ondersteunde vorm van 3d is.Ik zeg dit omdat ik nu het beeld en geluid gescheiden vanaf de pc laat lopen. Dus analoge uitgangen voor het geluid naar m'n 7.1 ingang van de onkyo en beeld via videokaart direct naar de tv.


mark1978

hoe zit dat trouwens met de arc(audio return channel) kanaal, is daar nog een aanpassing voor gemaakt. Zit niet in de hdmi 1.3 specs.

Raphie

volgen mij blijft de HDMI connector / form factor tussen alle versies gelijk, een volledig bedrade connector met voldoende afscherming / bandbreedte in de kabel zal dus alle signalen weergeven. de versie aanpassingen zitten hem meer in overdrachtsprotocol, singaal/functie aanpassing. niet zo zeer in een fysieke aanpassing als ik het niet mis heb.
JBL PRX Power!

riwi

Quote from: mark1978 on June 19, 2011, 12:39:39
Dus je wilt zeggen dat ik met mijn verouderder onkyo tx-nr5007 (half-sbs) 3d video met dolby true hd zo door kan sturen naar m'n 3d tv? En zo dus kan genieten van het 3d effect en de dolby true hd over m'n speakers? Omdat eigenlijk de half-sbs codering een soort van hdmi 1.3 ondersteunde vorm van 3d is.Ik zeg dit omdat ik nu het beeld en geluid gescheiden vanaf de pc laat lopen. Dus analoge uitgangen voor het geluid naar m'n 7.1 ingang van de onkyo en beeld via videokaart direct naar de tv.
Dat klopt volgens mij ja. Maar alleen half sbs omdat de bron dan eigenlijk aangeeft dat ie gewoon 1920/1080 doet en niet specifiek een 3D mode uit het hdmi 1.4 assortiment.

riwi

Quote from: mark1978 on June 19, 2011, 13:06:00
hoe zit dat trouwens met de arc(audio return channel) kanaal, is daar nog een aanpassing voor gemaakt. Zit niet in de hdmi 1.3 specs.

Arc heeft geen aparte aders, gaat gewoon over een normale standard of highspeed hdmi kabel. Hoe dat precies gecommuniceerd wordt tussen de tv en de receiver weet ik niet. Ik denk dat de receiver arc wel specifiek moet ondersteunen om een stereo audio signaal van de tv terug naar de receiver te sturen over dezelfde kabel als waar de video/audio van de receiver richting de tv wordt gestuurd.

tiptop

De verdeling van het signaal is anders op de aders. De hotplug en een unused ader in 1.3 worden in 1.4 gebruikt voor ehternet en arc. Als beide apparaten dit ondersteunen werkt het.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

dronebone

Gisteren kwam ik deze tegen op slashdot:

http://entertainment.slashdot.org/story/11/12/26/1248252/customers-gleefully-mock-best-buys-109599-hdmi

Gewoon interessant om eens de doorsnee techie visie te lezen op HDMI kabels.

PS: op de TV van mijn vriendin zitten 2.5 EUR HDMI kabels uit Action, nog steeds prima beeld.

Zelf hoor ik wel verschillen tussen bvb de 10m en 1.5m variant van dezelfde kabel en zelfde merk in mijn set: 1.5m was beduidend strakker kwa geluid, veel meer dynamiek, terwijl de 10m variant eerder saai klonk zonder leven. Als we de Meet&Greet er nog eens komt moeten we die test maar eens doen. Voor beeld zijn er echter geen duidelijke verschillen tussen deze twee kabels.
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results